Buitenrijden met scherper bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:39

idd toch gewoon gaan buitenrijden want alsmaar in de bak is sowieos niet leuk.
ik heb Q in de bak niet 100% onder controle en buiten al helemaal niet. Ik kan ook alleen naar buiten samen met een ander paard, en hij stopt pas als t andere paard ook stopt.

scherpe bitten, slof etc alles al geprobeerd niets werkt.

t enige wat wel werkt is Q bezig houden dmv 'dressuren' in t bos, omdat ik daar buiten niets om geef doe ik dat niet en heb ik Q buiten zelden echt onder controle, ik laat hem altijd een keer flink gaan(liever gezegd, dat doet ie zelf samen met de crossfries die meegaat Clown ) daarna kan ik normaal buitenrijden.

lieke is idd niet echt ver doorgereden, maar uiteindelijk kon hij best inbuigen en een pasje wijken deed hij ook

het hoeft niet perfect te gaan buiten, als je hem er maar mee bezig kan houden, dat is heel het idee erachter
ik heb geen idee hoe hij buiten aanvoelt, maar ik denk dat je met consequent zijn en bezig houden een heel eind kan komen.

en ondertussen dus wel in de bak aan de aanleuning etc blijven werken, want ook al is hij in de bak wel gewoon braaf, dat hij geen constante aanleuning heeft etc zijn gewoon kleine rijtechnische dingetjes waar je aan kan werken, zodat je hem in de bak 200% voor elkaar krijgt, waardoor je er buiten wrsch ook net iets meer over te zeggen hebt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:55

Dan moet je maar net het juiste knopje zien te vinden. Je weet zelf ook dat hij anders gereden is als een niet renpaard. En ja, hij buigt in, en wijkt ook... Maar veel soeps is het niet, dat heb jij ook gemerkt.
Maar je mag het wel proberen hoor om met hem naar buiten te gaan. Dan snap je miss wat ik bedoel. Ik heb de vorige eigenaren verteld van dit probleem en ook hun wisten meteen wat ik bedoelde. Hij is buiten gewoon een ander paard, wrs doordat hij altijd buiten getraint is zeiden ze.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:12

ALs hij altidj buiten getraind is, is t dan wel slim met hem buiten te rijden? Lijkt mij dat hij dan denkt, Joepi ik mag weer.. Ik weet niet hoor maar dit lijkt mij zo.
Ik denk niet dat dit ooit een echt bosrijdpony word..
Misschien dat je gewoon eens een aantal dingen moet uit gaan proberen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:22

Vandaar ook dat ik advies vraag Stalleke. Hij is indd buiten getraint, maar ook met rustige stap, draf en galop, daarna pas de galop voluit. Hij weet dus wel dat hij niet altijd voluit mag. Het enige verschil zou zijn dat hij voorheen altijd een keer voluit mocht, en nu dus niet elke rit.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:31

ik heb zelf een ex renpaard. hij heeft tot z'n 9 jr in training gestaan. ik heb hem nu 1,5 jr en hem omgeschoold. hij is buiten braaf met sommige dingen dus echt heel braaf. maar somssssssss krijgt hij dus zin in een rengalopje. dit soms op stukken waar dit niet kan.
dan wordt hij dus driftig. ik los het op door hem aan het werk te zetten. dus inderdaad stelling, schouder binnenwaarts. dit kan werken maar soms blijt hij driftig dan probeer ik hem terug rustig te krijgen door hals te stekken. en meestal met een een los teugeltje keert de rust terug.
maar met zo'n paard moet je een beetje voor blijven. hij houd er niet van om hele lange stukken te stappen. dus ik ben hem voor en draaf flinke stukken. gewoon hem aan het werk houden zodat hij niet kan denken.

met een ex renpaard nooit laten gaan op z'n eigen. helpt niet. dit soort paarden leven om te rennen.als je dit toe gaat laten ......... z'n adem is echt langer als de jouwe.

ik laat die van mij soms wel eens op een stuk lekker gaan maar ik blijf controleren. dit hebben ze wel eens nodig even voluittttt. dan voel ik aan hem yessssssssss this is life
maar dit moet altijd op jouw aanwijzing nooit omdat hij het wilt.
die van mij is makkelijk terug te krijgen en als hij terug stapt gelijk hals strekken, los teugeltje en hij weet dat het erop zit.

belangrijkste met dit soort paarden ben hem voor, laat hem werken.

als hij bit vast pakt handen extreem laag en blijven drijven. en met 1 kant ophoudingen maken en extreme stelling verkrijgen zodat je hem van voor ontkoppeld van de acherkant.

ik zelf kies hiervoor niet in scherper bit maar zou als noodrem een slof gebruiken. dit omdat je dan het eerst gewoon kan proberen op te lossen en zoniet komt slof in werking.

als je het toch in ander bit zoekt is misschien een k&k correctiebit iets. is voor paarden die het bit vast pakken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:36

Kijk hier heb ik iets aan! Iemand die een paard heeft met dezelfde achtergrond. Ik wist dus niet dat lang stappen voor hem dus eigenlijk tegen hem werkt. Ik zal dat dus zeker gaan veranderen.
Ik ga het vanmiddag nog proberen.
Thanx!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:55

geen dank, blij je te kunnen of proberen te helpen. ik heb het bij die van mij ook gewoon ondervonden.
ik ging wel eens met een vrouwtje mee die alleen maar stapte en dan werdt hij zo opgefokt.
die paarden hebben veel energie en die moet ergens naar toe.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:03

Ik zal het onthouden... Hopelijk werkt het bij Liekie ook Knipoog

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:04

piepelotje schreef:
geen dank, blij je te kunnen of proberen te helpen. ik heb het bij die van mij ook gewoon ondervonden.
ik ging wel eens met een vrouwtje mee die alleen maar stapte en dan werdt hij zo opgefokt.
die paarden hebben veel energie en die moet ergens naar toe.

iben het flink met je eens!! Zelf met mijn superdrukke fjord herken ik dit, die is buiten wel braaf maa rgigantisch heet. als ik die ook gelijk aan het werk zet is het daarna over en is ie super relaxt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:50

griebels schreef:
Vandaar ook dat ik advies vraag Stalleke. Hij is indd buiten getraint, maar ook met rustige stap, draf en galop, daarna pas de galop voluit. Hij weet dus wel dat hij niet altijd voluit mag. Het enige verschil zou zijn dat hij voorheen altijd een keer voluit mocht, en nu dus niet elke rit.

is hij in de bossen getraint of op een soort baan buiten?
want dan zou hij wrsch moeten weten(of iig kunnen leren) dat in het bos rijden iets anders is als op de renbaan

maar hij weet ergens ver weg in zn achterhoofd dus wel dat hij ook rustig moet draven&galloperen buiten als dat van hem wordt gevraagd, dus ik denk dat je met wat geduld&oefenen er vast wel een leuke buitenrijdpaard van kan maken hoor jullie hebben hem ook nog niet zo heel lang, dus zal het ook wel uitproberen zijn van zijn kant.

en wat piepelotje dus zegt, bezig houden, dat is wat er een stuk terug ook is gezegd, en al gaat de schoudervoor etc niet perfect, maakt niet uit als je hem maar bezig houdt. grote kans dat dit bij liekie ook werkt! kwestie van proberen&consequent blijven.

en als je buiten lange stukken flink wil draven kom ik wel een keer met Q mee buitenrijden, alleen ff dinsdag afwachten wat steffi van Q zegt
Q is trouwens ook niet echt onder controle buiten, maar dat is een heel ander soort paard, Q wil omdraaien en staken, liekie wil juist graag vooruit, weet alleen niet wat lastiger is, mijn 'probleem' is iig opgelost als er een ander paard meegaat Knipoog

maar je hebt nu iig 3 blz vol met tips, zit vast iets tussen wat werkt Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:04

Ok, hij werd voorheen met een rollenbit gereden omdat hij dus het bit vastpakt.
Hij werd zowel in de bossen als op een oefenbaan gereden.
Renske, ik nodig je nog steeds uit om op hem buiten te rijden. Je snapt dan beter wat ik bedoel. Buiten loopt hij namelijk ook te etteren met zijn hoofd, nog erger als binnen. Heel irritant als je hem dus aan het werk wilt zetten buiten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:11

ik wil hem gerust een keer proberen hoor, ben benieuwd hoe hij buiten is(ga jij dan mee op Q Knipoog heb trouwens ook nog een rolletjes D-trens liggen maat 12,5, vond t alleen bij Q niet helpen.)
maar even off-topic, dat hoofdschudden heeft dat geen (medische)oorzaak?
in de bak deed hij het alleen toen hij na een halfuurtje geen zin meer had/moe werd, maar als hij het buiten nog erger doet, dan zal het niet zijn omdat hij geen zin heeft.
heb desjes martingaal laten maken(stiksel van t deel wat om de hals moest was los, dus was ie ff onbruikbaar) dus als je wil mag je die wel proberen, maar zit het bit nergens tegen zn tanden/kiezen aan of heeft ie ergens anders last van zn mond/kaak ofzo? want hij gooit soms zn hoofd echt flink omhoog, of dat nou verzet is op het werk, of verzet ivm een pijnlijke mond ofzo, ik noem maar iets, of weet je zeker dat het puur alleen geklier is?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:14

Misschien is het nog een idee om om een touwhalster te gaan rijden.. Eerst natuurlijk wel wat oefenen in de bak, maar dan kun je er evenveel mee als een gewoon hoofdstel.. (kan ie t bit ook niet vastpakken Tong uitsteken )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:40

Alline, dat is vragen om ongelukken... Ik heb het hier over een hengst, wel een brave, maar het blijft een hengst.

Renske, hij moet wel naar de tandarts, maar ik heb niet het idee dat het kopschudden daaraan ligt (kan wel hoor). Hij doet het in de bak pas na een half uurtje ofzo. Als hij last van zijn tanden zou hebben zou hij het toch al meteen moeten doen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:41

Ps ik wil je rolletjes-bit wel proberen Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:43

idd, daar zat ik dus ook aan te denken, want als hij echt pijn heeft zou hij het altijd doen, en niet pas in de bak na een halfuurtje.
doet hij het buiten wel van begin af aan?

ik zal mn rolletjesbit voor je opzoeken, kan martingaal ook meenemen als je wil, en probeer het maar Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:59

Ja is goed... Ik ga gewoon kijken wat bij hem helpt.
Buiten doet hij het van het begin af aan, ook met een lang teugeltje.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:04

prima, ik zal t morgen opzoeken
toch vindt ik dat hoofdschudden raar, in de bak leek het me puur verzet omdat hij t na een halfuurtje wel genoeg vond, maar buiten van begin af aan met een los teugeltje al hoofdschudden lijkt mij geen verzet.

past hij trouwens maat 12,5? Q en desje passen alle2 maat 12,5 maar heb geen idee hoe breed liekies mond is, iets te groot heeft niet, alleen moeten er geen velletjes van zn mondhoeken tussen de rolletjes komen, dat lijkt me nml niet zo prettig Clown maar dat is zo gezien als je hem probeert

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:08

Ik rijd nu met een trensje 11,5... Omdat ik die net iets beter vond zitten als 12,5... Hij paste ze echter allebei. Hij heeft een breed hoofd he... Niet zo rank als Sabiha. Maar meer een hengstenkoppie Knipoog
De vorige eigenaren hadden het over een rollenbit 12,5. Ik neem dus aan dat hun die ook hebben gehad.
Ik laat morgen zo wie zo de DA even kijken naar zijn tanden, die komt toch om het verband van Sabiha eraf te halen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:08

Ps miss doet hij dat kopschudden uit verveling.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:12

hij heeft idd wel een klein koppie maar niet echt heel smal, dan past ie 12,5 vast wel. verveling zou het idd ook kunnen zijn, dus lekker bezig houden en zorgen voor afwisseling, maar dat heeft ie eigenlijk al want hij wordt buiten gereden, en in de bak en ook heeft ie laatst gesprongen dus opzich afwisseling genoeg in het rijden. maar een tandarts ff laten kijken kan sowieso nooit kwaad, Q gaat 2x per jaar(flinke haken aan zn kiezen) en de anderen 1x per jaar.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:21

Klopt, ik heb voor zijn koppie een hoofdstel maat Cob moeten nemen omdat hij zo'n breed hoofd heeft. Ik heb er wel wat gaatjes bij moeten maken omdat hij anders te groot is Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:38

hooooo! STOP! Ik zou nooooit zeggen dat je een nette L proef moet kunnen rijden! Ik heb zelf een volledig afgekeurd paard (ataxie) dat niet kan nageven, en zelfs geen B proef kan lopen, maar wel braaf is buiten.
En tempowisselingen kunnen idd in alle gangen Lachen

en ik blijf erbij, in 9 van de 10 gevallen verleg je het probleem met een scherper bitje... MAar je moet doen wat je zelf wilt Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:57

Dat maakte ik uit je reacties die je gaf. Evenals dat ik hem in de bak niet onder controle zou hebben, ook toen ik al had gezegt dat dat wel zo is.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:37

Hej ik mis iets Lachen