Niet te houden buiten, welke hulpteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:13

Tja..pit krijg je dr nou eenmaal niet uit..

Trouwens klopt het ook dat als je een paard in de winter zonder dek laat staan, hij niet hard mag werken omdat hij dan te bezweet raakt en zo kou kan vatten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:24

Als een paard zich zo naar jou gedraagt tijdens het longeren vind ik het nog bijzonder dat je zo met hem weg rijd in de bak.
Het kan idd een dominantieprobleem zijn, hoe lang heb je dit paard nu?
En heeft dit paard zich altijd zo gedragen vanaf het begin dat je haar hebt?

Jouw paard is 19 jaar oud,vaak zijn dat leeftijden waarbij je negatief gedrag niet zo 1 2 3 hebt afgeleerd, daar gaat heel wat tijd inzitten.
Vaak zit het gedrag er zo ingebakerd dat het er bijna niet meer uit te krijgen is, dat houd niet in dat het lukt, maar het kost in de meeste gevallen wat meer doorzettingsvermogen.

Een paard wat 2 a 3 jr stil heeft gestaan ivm met een kneuzing is vrij bijzonder Verward , dat moet wel een hele beste kneuzing geweest zijn.
Ik begrijp dat je rustig weer aan het opbouwen bent, dan lijkt de optie die anderen en ik eerder gaven, nm. het paard voluit laten gaan en moe rijden, wellicht minder goed.

Als het echt zo'n dominantie tante is, zou je er een proffesioneel persoon of een meer ervaren persoon bij kunnen halen, want dan los jij dit niet in je eentje op ben ik bang.

Hulpteugels/bitten kun je proberen, persoonlijk ben ik er niet weg van omdat het niks oplost alleen verdoezeld het lijkt dan et alsof het probleem opgelost is >;) , maar zodra je de teugel/bit weg haald vervallen veel paarden in hun oude negatieve gedrag.
Het is aan jou om hier een blijvende eerlijke oplossing in te vinden, waarschijnlijk is het niet alleen het paard wat zo dwars is, er is ook nog altijd een eigenaar die het paard te ruimte geeft om zich op deze manier te uitten, jullie kunnen imo het beste samen hulp van een derde inroepen!
Laatst bijgewerkt door cissie op 30-11-04 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:30

Niemandweet schreef:
Tja..pit krijg je dr nou eenmaal niet uit..

Trouwens klopt het ook dat als je een paard in de winter zonder dek laat staan, hij niet hard mag werken omdat hij dan te bezweet raakt en zo kou kan vatten.

Een paard met PIT is imo totaal wat anders dan een paard wat met de voorbenen slaat tijdens het longeren of de weg over stiert tijdens een buitenrit.

Een paard wat in de winter geen dek op heeft en dus meer wintervacht heeft (over het algemeen genomen) dan een paard die wel een dek op heeft, zweet in de meeste gevallen sneller.
En droogt dus ook minder snel op, je kan je paard met winterhaar best trainen in de winter, maar houd wel rekening met zn dikke vacht, dus rijd hem niet zeikenat.
Mocht het paard dan toch bezweet zijn gooi er tijdens de cooling-down of uitstappen gelijk een zweetdek op, zo voorkom je dat een paard verkouden wordt of erger.
Ga met een licht bezweet paard in de winter of minder goed weerniet te lang stil staan ook dan verkom je een hoop problemen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:17

cissie schreef:
Als een paard zich zo naar jou gedraagt tijdens het longeren vind ik het nog bijzonder dat je zo met hem weg rijd in de bak.
Het kan idd een dominantieprobleem zijn, hoe lang heb je dit paard nu?
En heeft dit paard zich altijd zo gedragen vanaf het begin dat je haar hebt?

Jouw paard is 19 jaar oud,vaak zijn dat leeftijden waarbij je negatief gedrag niet zo 1 2 3 hebt afgeleerd, daar gaat heel wat tijd inzitten.
Vaak zit het gedrag er zo ingebakerd dat het er bijna niet meer uit te krijgen is, dat houd niet in dat het lukt, maar het kost in de meeste gevallen wat meer doorzettingsvermogen.

Een paard wat 2 a 3 jr stil heeft gestaan ivm met een kneuzing is vrij bijzonder Verward , dat moet wel een hele beste kneuzing geweest zijn.
Ik begrijp dat je rustig weer aan het opbouwen bent, dan lijkt de optie die anderen en ik eerder gaven, nm. het paard voluit laten gaan en moe rijden, wellicht minder goed.

Als het echt zo'n dominantie tante is, zou je er een proffesioneel persoon of een meer ervaren persoon bij kunnen halen, want dan los jij dit niet in je eentje op ben ik bang.

Hulpteugels/bitten kun je proberen, persoonlijk ben ik er niet weg van omdat het niks oplost alleen verdoezeld het lijkt dan et alsof het probleem opgelost is >;) , maar zodra je de teugel/bit weg haald vervallen veel paarden in hun oude negatieve gedrag.
Het is aan jou om hier een blijvende eerlijke oplossing in te vinden, waarschijnlijk is het niet alleen het paard wat zo dwars is, er is ook nog altijd een eigenaar die het paard te ruimte geeft om zich op deze manier te uitten, jullie kunnen imo het beste samen hulp van een derde inroepen!

IK heb dr nu ong een jaar, ruim.
ze is offcieel nog van anderen maar die doen er niks mee, voeren alleen s'ochtends en binnenkort wille ze haar echt aan mij geven.

ze is altijd al dominant geweest, maar dat longeer gedoe heeft ze nog nooit vertoont. dat is trouwens nu ook al aardig weer over..

ze had idd een ernstige verwondig heeft physio gedaan, is gemasseerd etc. Nu is dr conditie eindelijk weer normaal.
Maar dat weg rennen en druk doen schijnt ze ook altijd al gedaan te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:17

Pasqualino, ik denk dat ik net zo een paard heb en ik heb ook al heel veel geprobeerd.

Hulpteugels zullen je niet helpen, het zit in het koppie, ze willen gewoon lopen en het liefst zo hard mogelijk, rechtuit en knallen maar.

Ik ben ook een tijdje met een thiedemann naar buiten gegaan, ze worden er nl heel snel heel sterk van,de onderhals wordt lekker getraint. Als je gaat proberen ze tegen te houden, wordt het macht.

Ik ga dus nu zonder hulpteugel met een zacht dubbelgebroken bitje. Je zult regelmatig naar buiten moeten gaan, af en toe is teveel een feest voor ze. Als ik voel dat hij weer heel druk in zijn hoofd is en tijdens de galop niet te houden is, wordt er niet gegaloppeerd totdat hij zoveel energie kwijt is in de draf dat hij normaal zal galopperen.

Ik ga dan dus een heel eind eerst stappen, als ik ga draven en hij gaat steeds een ietsie harder, ophouding, wordt hij dan drammerig, terug naar stap. Zoek goede ruiterpaden op en ga flink draven, lekker op zijn tempo een tijdje laten draven, maar galop mag niet. Als je voelt dat hij gaat ontspannen, kun je gaan stappen, draven en even stilzetten, aanstappen en rustig tempo draven. De eerste paar keren zul je zo de bossen in moeten. Als je merkt dat hij gaat ontspannen kun je aan het eind van de rit een klein galopje inlassen als beloning.

Ga nooit galopperen als hij heel druk, drammerig en heet wordt, dan heb je niets meer te zeggen en wordt het levensgevaarlijk. Praat veel en beloon ze onder het rijden als ze terug in tempo komen.

Ik ga vaak zat de bossen in heb dan jammergenoeg niet gegaloppeerd maar alleen in een flink tempo gedraafd. Ga op de terugweg niet in galop als je merkt dat ze met een rotgang terugwil. Zodra ze dit doet, moet je de noodrem erop zetten en dan weer stappen tot ze rustig is geworden.

Voel je als ze gaat rennen dat ze haar rug wegdrukt? Ze zijn dan erg sterk, als je dan gaat trekken,rennen ze gewoon door. Ik gooide dan juist iets los, dus een los teugeltje.

Succes.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:08

Tja.. longeren heeft geen enkel nut van te voren.
Zelfs al rij je een uur in de bak en daarna even naar buiten.. Ze raakt helemaal opgefokt.

Uit laten rennen is ook echt geen optie.. Ze houdt het toch wel vol.. ze zou zichzelf letterlijk doodrennen..

In de bak hoef ik ook echt geen hulpteugel, maar voor buiten is het gewoon noodzakelijk voor mijn veiligheid en om haar tegen zichzelf te beschermen.
We hebben nu een thiedemann besteldt, en gaan die van t weekend samen uit proberen. (Passy en ik)

Ik weet dat veel mensen denken dat het wel mee zal vallen.. of zo iets van Jaa dat zal wel bij haar, laat mij er maar even op gaan.
Maar ik rij nu 10 jaar, heb nog iedere week les. En ik kan echt wel rijden.
Passy en ik reden vroeger ook veel samen toen zij haar paardje nog had. En toen dacht zij ook dat het wel mee zou vallen. Maar toen heeft ze er een keertje op gereden, met slof zelfs.. en toen kon ze haar amper tegen houden. Ze wou er steeds vandoor gaan in de galop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:33

Ja, dat probleem ken ik dus heel goed. Het is ongehoorzaamheid om er van door te willen gaan. Ze probeert uit of je het goed vindt. Kijk wel uit of ze niet door het bit heen loopt, die van mij doet dat dus wel en als je dan sterk inkomt wordt die van mij juist heel boos. Dus als ik met een scherp bit of een strakke hulpteugel hem terugneem en hij reageert niet en ik ga hangen, dan heb ik een boos paard dat absoluut niet zal stoppen. Het enige wat bij hem lukt is helaas aan 1 kant een hele flinke ophouding maken of ordinair zagen als hij aan de kletter gaat en dat aan de kletter gaan zit in zijn kop. Zo van: Vandaag ga ik NIET luisteren en ik ken hem nu zo goed dat ik dit al de eerste paar minuten aan hem merk.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:48

russel schreef:
Ja, dat probleem ken ik dus heel goed. Het is ongehoorzaamheid om er van door te willen gaan. Ze probeert uit of je het goed vindt. Kijk wel uit of ze niet door het bit heen loopt, die van mij doet dat dus wel en als je dan sterk inkomt wordt die van mij juist heel boos. Dus als ik met een scherp bit of een strakke hulpteugel hem terugneem en hij reageert niet en ik ga hangen, dan heb ik een boos paard dat absoluut niet zal stoppen. Het enige wat bij hem lukt is helaas aan 1 kant een hele flinke ophouding maken of ordinair zagen als hij aan de kletter gaat en dat aan de kletter gaan zit in zijn kop. Zo van: Vandaag ga ik NIET luisteren en ik ken hem nu zo goed dat ik dit al de eerste paar minuten aan hem merk.

jaa precies..
het enigste wat nu af en toe helpt is aan een kant de teugels los laten, andere kant flinke ruk geven.. totaal niet mijn stijl maar t enigste wat helpt..

vandaar dat ik toch hulpteugels wil

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:24

Ik stel voor dat je on de bak eventueel met je instructrice eens gaat proberen wat voor jou een hulteugel is war je mee overweg kan en die een goed effect heeft op je paard.

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:12

je kunt egt prima een slofteugel gebruiken buiten om iets meer controle te hebben. Je moet dan alleen even wennen aan de dubbele teugels in je hand maar dat heb je snel te pakken. en al die opmerkingen dat je je paard eerst binnen goed onder controle moet hebben is egt niet altijd waar. Veel paarden zijn buiten gewoon anders en dan kun je wel in de bak heel veel oefenene maar dat heeft dan weinig nut

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:39

Wat je vaak ziet bij dit soort paarden als je er een slof omheen doet is dat de energie of hoe je het noemen wilt er op een andere manier uitmoet vaak dmv bokken.

Soms wil veel overgangen en figuren rijden langs de weg helpen, beetje dress dingetjes langs de weg, stilstaan, achterwaardts, voltes en veel overgangen, het is voor sommige paarden moeilijk om zichzelf bezig te houden tijdens een buitenrit, ze vinden het vaak wel heerlijk om buiten te lopen maar de structuur zoals ze die in de bak vinden is weg.
Ze zien een heleboel dus prikkels genoeg, het zijn alleen geestelijke prikkels.
Lichaamelijk wordt er weing gevraagd een galopje of stukjes draven dat is op een heel andere manier bewegen dan het stukje draven in de bak.

En idd zoals andere al aangaven als je les hebt stel dit probleem aan je instructeur voor en vraag desnoods of deze een keertje bij je wilt komen kijken.
Want lichaamstaal en andere uitdrukkingen van een paard/ruiter kunnen zoveel dingen vertellen en ook voor een oplossing zorgen, maar dat kunnen wij niet zien via de pc dat moet je in het eggie zien en/of voelen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:40

Tja..
Beetje dressuren lukt nog wel, maar stilstaan wilt ze bijv buiten ook niet.. Misschien paar tellen ofzo.

Thiedemann is iig besteldt en van t weekend samen met passy uitproberen.
Als dat goed gaat dan ben ik blij, en anders gaan we verder zoeken naar n oplossing.
Én trouwens bokken of steigeren zal ze echt nooooit doen onder het zadel..Dat is wel een voordeel van haar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:09

Niemandweet schreef:
Tja..
Beetje dressuren lukt nog wel, maar stilstaan wilt ze bijv buiten ook niet.. Misschien paar tellen ofzo.

Thiedemann is iig besteldt en van t weekend samen met passy uitproberen.
Als dat goed gaat dan ben ik blij, en anders gaan we verder zoeken naar n oplossing.
Én trouwens bokken of steigeren zal ze echt nooooit doen onder het zadel..Dat is wel een voordeel van haar.

Dat je kiest voor de Thiedeman is natuurlijk geheel jou eigen keuze de mijne zou het zeker niet zijn, maar ik ken jou paard verder ook niet dus geheel eerlijk antwoorden is moeilijk.

wbt Het bokken onder het zadel, mijn paard bokt ook nooit, maar je kunt natuurlijk situaties uitlokken waarin een paard dat normaal gesproken geen bok geeft wel gaat bokken.
Vooral bij het type paard wat jij omschrijft komt dat vaker voor als je er bv een slof omheen hangt, als de slof goed gebruikt wordt is er vaak niet eens zo heel veel aan de hand, maar het meerendeel vd ruiters gebruikt de slof onjuist en dan wordt het paard aan de voorkant veel te veel begrensd en ervaart veel druk aan de voorkant.
De slof mag imo niet gebruikt worden om een paard bij een buitenrit in bedwang te houden of om het tempo te verlagen, daar is de slofteugel niet voor bedoeld en men zou hem daar ook niet voor mogen gebruiken, vind ik.

Hopelijk bied de thiedeman uitkomst voor jou en je paard zodat juliie relaxeder kunnen genieten van een lekkere buitenrit Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:24

Ik vind het wel een goed eoplossing als je er even handig mee wordt. ieder paard reageert er anders op. Dat is bijna niet te voorspellen. Je klinkt verstandig genoeg en gaat het met julp proberen. thiedemal werkt soortgelijk als een slof alleen je hebt geen gedoe met twee teugels.

Stel dat je paard in de bak al gaat bokken ofzo dan merk je dat snel genoeg.
Succes en laat even weten hoe het is gegaan.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:31

Ik snap het trouwens niet het is niet je eigen paard....Hoe kan die eigenaar het in godsnaam toelaten op het paard naar buiten te gaan als hij er echt vandoor gaat en amper te stoppen is...straks gaat het een keertje goed fout....

Heb je dit topic met haar overlegt en wat vind zei van al die manieren die jij wil uit gaan proberen bij HAAR paard???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:54

Lisjuh87: als je het topic beter leest dan zie je dat de eigenaar ook reageert in het topic Lachen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:03

Ik zal zeker laten weten hoe het ging.
Ben zelf ook erg nieuwsgierig!!

Tot die tijd, erg bedankt voor alle reacties!!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:43

Apple schreef:
Lisjuh87: als je het topic beter leest dan zie je dat de eigenaar ook reageert in het topic Lachen.

oeps Bloos

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:47

Lisjuh87 schreef:
Ik snap het trouwens niet het is niet je eigen paard....Hoe kan die eigenaar het in godsnaam toelaten op het paard naar buiten te gaan als hij er echt vandoor gaat en amper te stoppen is...straks gaat het een keertje goed fout....

Heb je dit topic met haar overlegt en wat vind zei van al die manieren die jij wil uit gaan proberen bij HAAR paard???

Maar opzich geef ik je wel gelijk.
Ik wil het wel weten als ze dingen gaat proberen etc.
Maar daar heb ik t nog wel even over met Pasquilino Scheve mond

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:55

ik zou toch een martignaal gebruiken, ik groom bij een enduranceruiter en als zij met haar bwp gaat rijden moet ze altijd een martignaal aandoen en dan vind ik nu niet zo erg het is ook een grote hulp en ik denk dat het ook makkelijker te gebruiken is dan een thiedeman.

mirhan2703

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:22

Hoi,

het lijkt me geen slecht idee om terug naar de basis te gaan.
Rust brengen in de rit.
Veel stappen en draven, als ie wilt versnellen in draf terug brengen naar stap tot hij rustig gaat draven;
Wanneer je dit volledig onder de knie hebt kan je beginnen met galloperen.
Je kan hem ook leren een noodstop te maken.
Een paard zonder remmen in heel gevaarlijk.
Oefen ook goed op nagefelijkheid zodat je een volte kan rijden als het echt niet lukt.
Als je het stop comando geeft moet hij ook werkelijk stoppen.
Sommige mensen vinden het moedig dat je zo gaat rijden maar ik vind het ronduit gevaarlijkvoor het paard en voor jezelf.
Je gaat toch ook niet liggen racen met een auto die geen remmen heeft?
Dit klinkt mischien een beetje cru maar het is echt niet slecht bedoelt hoor.
Allesinds heel veel succes.