waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:32

De site bevat wel meer dan het achter de loodlijn laten lopen. Het vergelijkt bv dressuur van vroeger en van nu en wat neusriemen en bitten voor effect hebben en hulpteugels. ik ben hem aan het vertalen...voor de mensen die wat moeite hebben met engels. dus niet alleen naar dat rollkur kijken, even de andere hoofdstukken ook opzoeken. Maar Theresa pleit in het algemeen steeds weer voor het niet fixeren van het hoofd en kan het ook mooi onderbouwen. Dat bedoelde ik, ik had niet eens gedacht aan dat stukje over rond en diep, sorry.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:34

Biepje schreef:
Ik denk dat RK eerder bedoelt, dat als iemand niet aan het plaatje juist het beste voor zichzelf wilt, bewondering etc. en daarbij het paard eerder als instrument gebruikt.
dat is al iets heel anders dan iemand betichten van het slechtste zijn paard toewensen. zo rijden helpt dus niet en kom je weer terug op mijn stelling dat je juist jezelf ermee hebt en niet aan je doel komt.

overigens worden paarden altijd gebruikt als instrument (voor je eigen plezier of aanzien of hoe je het ook wilt noemen) op het moment dat je ze van de prairie of weide haalt en je er een zadel op legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:36

ik snap werkelijk niet dat je jezelf ermee hebt ,j a dat je niet verder komt, oh wat erg Verward ( ja voor het paard wel)

je paard is toch de banketstaaf, die moet zo lopen, als we dat de ruiter ook lieten doen, ja dan werd het anders Lachen

En instrument, mwah als het met samenwerking is, je luisterd naar wat je paard je verteld, word het toch al weer wat anders.
Maar idd, er niet mee bemoeien was het beste geweest, maar dat hadden ze honderden jaregen geleden dan al niet meer moeten doen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-04 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:37

Jawel, maar..geinig, ik schreef dat net aan MissSisa in verband met slaan... een paard is zeer bereid om van alles voor je te doen en het is dan sneu als het onder dwang moet. als je eerlijk tegen je paard bent, zal hij veel meer voor je willen doen dan als je hem pijn doet, in houdingen dwingt

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:38

Ik denk dat het inderdaad ook voor een groot deel onkunde is.
Net als iemand hier al zegt wordt het vaak gezien als dat als je pony/paard aan de teugel loopt je goed kunt rijden. De echt-gevorderde ruiters weten wel dat dit slechts een illusie is.

Ik zie het op de ponyclub ook. Hop die pony in de krul trekken want dat is mooi.
Een van die meiden waar ik echt medelijden met de pony heb, heb ik toen bij me geroepen toen ik les gaf en ik heb haar verteld dat het er niet uitzag wat ze ana het doen was. Ze moest van mij eens zelf haar lichaam houden hoe zij haar pony dwong.
Toen voelde ze de spanning die het oplevert in een lichaam. Ook heb ik haar verteld waarom het fout was en hoe het er wel uit moest zien en moest voelen.
Toen kreeg ik van haar de reactie van:"Hé nu loopt ze veel fijner nu ik mijn teugels anders houd Lachen Ik hoef nu niet meer zo te schoppen om hem vooruit te krijgen. " Dit meisje is nu gelukkig steeds minder bezig met in de krul trekken, en meer met in de krul rijden.

Ik denk dus dat het grotendeels gewoon niet weten waarom iets zo hoort is.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:40

Ik snap Sp wel dat hij zegt dat je je zelf er mee hebt. omdat je je eigen ontwikkeling op die manier in de weg staat. Maar als ik sommige ponies of paarden zie lopen, heb ik toch echt een "auw"-reactie en snap daarmee dus de reactie van RK. Een paard of pony is dus ook wel degelijk het "slachtoffer" van de onkunde of onwil van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:41

Citaat:
Ik denk dus dat het grotendeels gewoon niet weten waarom iets zo hoort is

klopt

maar, en dat is waar ik het over heb in dit topic,
is dat als je er wat van zegt er niets mee gedaan word.
Dan vind ik het dus wel moedwillig je knol naar de slacht helpen.

Niet dat meisje bij jou in de les, die doet er wat mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:48

Mickey schreef:
Ik snap Sp wel dat hij zegt dat je je zelf er mee hebt. omdat je je eigen ontwikkeling op die manier in de weg staat. Maar als ik sommige ponies of paarden zie lopen, heb ik toch echt een "auw"-reactie en snap daarmee dus de reactie van RK. Een paard of pony is dus ook wel degelijk het "slachtoffer" van de onkunde of onwil van de ruiter.

yep

maar je eigen ontwikkeling in de weg staan, vind ik niet sneu
dat is een eigen keuze

Maar een dier heeft vaak geen keuzes
en moet maar mee gaan in de (waan)ideeen van hun baasje
En als die besloten heeft dat zijn kop op die hoogte hoort te zitten, dan is dat zo

en dat vind ik dus wel sneu

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:57

Nou je ziet dat er nogal heftig gereageerd wordt en dat gebeurd eigenlijk altijd als het ook maar enigszins over afbuigen gaat en dan eindigt zo´n topic in een slotje erop. Waarom kan er niet gewoon over gepraat worden? Als je gelooft dat fixeren van het hoofd wel goed is, vertel dan waarom je dat vindt... als je het niet goed vindt, vertel dan waarom je het niet goed vindt. Dan heb je een normale discussie...
Ik vindt het niet goed, want het is niet het doel van de dressuur. Dressur is africhting en de bewegingen moeten door de dressuur licht en verheven worden en het paard moet er LEVENDIGER van worden. Als je zijn hoofd gaat fixeren op of achter de loodlijn, heb je in de eerste plaats al een hoop spanning, maar dat terzijde, dan komt er meer gewicht op de voorhand en kunnen de bewegingen dus eigenlijk nooit licht en verheven worden en...als er een dwanghouding is, zal je paard er ook niet levendiger van worden. Okee, nu een ander...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:16

Zijn jullie allemaal eten of aan de koffie ...het blijft zo stil?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:27

runningkawa schreef:
Maar idd, er niet mee bemoeien was het beste geweest, maar dat hadden ze honderden jaregen geleden dan al niet meer moeten doen
dan waren er ook geen paarden meer geweest Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:29

Wel makkelijk,was nu toch heel wat discussie minder geweest Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:29

ik was gaan eten Tong uitsteken

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:30

runningkawa schreef:
En instrument, mwah als het met samenwerking is, je luisterd naar wat je paard je verteld, word het toch al weer wat anders.
het woordje "mwah" wordt wel vaak als relativerend goedpratertje gebruikt, als dat uitkomt. overigens doel ik niet op jouw posting voor ik verkeerd begrepen word Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:31

Lusitana schreef:
Ik vindt het niet goed, want het is niet het doel van de dressuur. Dressur is africhting en de bewegingen moeten door de dressuur licht en verheven worden en het paard moet er LEVENDIGER van worden. Als je zijn hoofd gaat fixeren op of achter de loodlijn, heb je in de eerste plaats al een hoop spanning, maar dat terzijde, dan komt er meer gewicht op de voorhand en kunnen de bewegingen dus eigenlijk nooit licht en verheven worden en...als er een dwanghouding is, zal je paard er ook niet levendiger van worden.

Ik ben het er mee eens dat dressuur africhting is en dat daardoor het paard verbeterd wordt door ontspanning en samenwerking met de ruiter en absoluut niet door dwang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:33

eh, waar gaat het nu dan over...voorstander van fixeren, tegenstander, waarom, waarom?
Paarden zijn nu eenmaal gedomesticeerd en nogmaals WILLEN best voor ons werken als je maar redelijke dingen vraagt. De mond dichtsnoeren en in de krul trekken is geen redelijk iets...aan de teugel ridjen zoals het bedoeld is (zie definitie) is wel redelijk... Blij dat er weer wat leven is, ik dacht even dat heel nederland weg was...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:36

Of België Tong uitsteken . Maar fixeren is nooit goed, het paard moet zelf zijn hoofd dragen en op eigen benen lopen, wat met in de krul absoluut niet het geval is. Aan de teugel rijden is inderdaad wel redelijk.
Laatst bijgewerkt door Biepje op 21-11-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:51

Oh, sorry België.. Bloos! zag je even over het hoofd...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:55

Tjongejonge, die site... DAT is toch echt niet normaal! Sorry hoor, maar dat noem ik niet 'aan de teugel'. Dat noem ik gewoon je paard naar de boem rijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:25

Ik vind jouw onderschrift heel toepasselijk...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:27

Ik ben 1 van de jongere meide zoals TS noemt
Maar ik heb nooit het paard in de krul trekken gedaan
Maar dat komt mede doordat ik een paps heb die daar fel op tegen is en niet zonder hem mocht rijden en gemiddelt zeker een 2x in de week les had

Het zijn denk ik ook vaak meiden die een verzorg pony hebben en verder door de eigenaren niet worden geholpen
En geen les hebben

En aan de ene kant hebben ze zich zelf er niet mee want lichaamelijk zelf voelen ze niks
En aan de andere kant wel weer want de pony krijgt er last van

Dus deze discusie kan je blijven voeren maar iedereen denk er weer anders over

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:31

Ik denk dat uit de discussie wel blijkt dat er een groot verschil is tussen je paard aan de teugel RIJDEN of aan de teugel TREKKEN. Het valt mij op dat ik vaak zoveel ruiters zie die opstijgen, als het mee zit een of twee rondjes stappen en dan moet die hals meteen rond en die neus terug (gewoonlijk achter de loodlijn) en liefst ook direct draven en galopperen. Volgens mij wordt er door veel instructeurs inderdaad te weinig aandacht besteed aan (naar mijn mening Tong uitsteken ) correct LOSrijden: nl. je paard rijden tot hij los is, in z'n hele lichaam, en dan pas verder aan de hulpen stellen. Ik laat altijd beginnen met voorwaarts-neerwaarts rijden en geleidelijk, naarmate het paard (en de ruiter Haha! ) losser en soepeler wordt en de achterhand er meer onderkomt gaan we oprichten. Je rijdt het paard dan omhoog i.p.v. het hoofd naar beneden te trekken. Natuurlijk pas je e.e.a. aan bij het niveau van de combinatie maar deze basis heb ik zelf altijd gebruikt (heb tot M2 met wp gereden). Er wordt vaak te weinig uitgelegd zodat men niet weet waarom het op een bepaalde manier moet, wat de fysieke consequenties kunnen zijn als je het anders doet. Ik weet dat veel mensen mij te soft en te langzaam vinden met die lessen maar het is nu eenmaal een beetje een stokpaardje van mij (om in stijl te blijven Lachen ). Overigens, toen ik nog jureerde heb ik geregeld punten afgetrokken voor pony's en paarden die met geopende mond of achter de loodlijn liepen en dat wordt je vaak niet in dank afgenomen . Als je erover door ging praten, bleek hun opvatting toch vaak voort te komen uit te weinig theoretisch inzicht. Maar ja, het staat inderdaad vaak veel flitsender tegenover het verwachtingsvolle thuispubliek om met een ronde hals, veel schuim en een open mond te rijden (het paard dan) dan een ontspannen paard dat rustig het bit aanneemt. Verdrietig Ben ik een optimistische idealist Verward

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:45

Inderdaad! Hopsakee erop, (met geluk nog)stappen, even zagen, halsje rond, 5 minuten draf, halfuur galop, nog wat zagen, want hij moet toch nog wat dieper, o jammer het lukt niet, even die slof eraan, trek trek, nog wat galop, nou is ie mooi, deraf (zonder uit te stappen), op stal en volgende dag terug. Je ziet het te vaak...

Nee, los-los-los(!!!!!!!!!!!!!)-rijden! Voltes, draven, schakelen, overgangen, losgalopperen en die achterhand eronder rijden! Rijden! En na een halfuur (op zijn minst!!), drie kwartiertjes heb je een los, fijn te rijden paard dat graag voor je wil werken! Dan nog een half uur doorwerken op wat moeilijke dingen, uitstappen en eraf! En dan knuffelen en worteltjes geven! Om niet te vergeten: nog eens lekker poetsen! Je hebt een band met je paard, je doet het voor je plezier en je paard moet het ook voor zijn plezier doen!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:46

Grmbl...

Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:16

Helemaal mee eens! Tegenwoordig moeten de paarden als je erop klimt na 1 rondje al mooi aan de teugel lopen enz.. terwijl we ze niet eens de kans geven te ontspannen. En als dat niet lukt dan zagen we toch wel even of hangen we er een elastiek aan. En op wedstrijd wordt ook niet gekeken of een paard zijn mond toehoudt, daar zorgt de sperriem wel voor. Maar kom, er bestaat een grote nuance in het woord 'aan de teugel'. Je kan er alle kanten mee op. Positief en Negatief. Maar het is wel 'het' streven in de dressuurwereld, daarom dat er zo paniekerig op geoefend wordt. Zoals Biepje zegt, het is een kwestie van een band in het geheel met je paard, van los werken en dan vragen. Van een paard kunnen aanvoelen en daarop reageren. Lachen