Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Biepje schreef:dat is al iets heel anders dan iemand betichten van het slechtste zijn paard toewensen. zo rijden helpt dus niet en kom je weer terug op mijn stelling dat je juist jezelf ermee hebt en niet aan je doel komt.Ik denk dat RK eerder bedoelt, dat als iemand niet aan het plaatje juist het beste voor zichzelf wilt, bewondering etc. en daarbij het paard eerder als instrument gebruikt.
( ja voor het paard wel)
Ik hoef nu niet meer zo te schoppen om hem vooruit te krijgen. " Dit meisje is nu gelukkig steeds minder bezig met in de krul trekken, en meer met in de krul rijden.Citaat:Ik denk dus dat het grotendeels gewoon niet weten waarom iets zo hoort is
Mickey schreef:Ik snap Sp wel dat hij zegt dat je je zelf er mee hebt. omdat je je eigen ontwikkeling op die manier in de weg staat. Maar als ik sommige ponies of paarden zie lopen, heb ik toch echt een "auw"-reactie en snap daarmee dus de reactie van RK. Een paard of pony is dus ook wel degelijk het "slachtoffer" van de onkunde of onwil van de ruiter.
runningkawa schreef:het woordje "mwah" wordt wel vaak als relativerend goedpratertje gebruikt, als dat uitkomt. overigens doel ik niet op jouw posting voor ik verkeerd begrepen wordEn instrument, mwah als het met samenwerking is, je luisterd naar wat je paard je verteld, word het toch al weer wat anders.
Lusitana schreef:Ik vindt het niet goed, want het is niet het doel van de dressuur. Dressur is africhting en de bewegingen moeten door de dressuur licht en verheven worden en het paard moet er LEVENDIGER van worden. Als je zijn hoofd gaat fixeren op of achter de loodlijn, heb je in de eerste plaats al een hoop spanning, maar dat terzijde, dan komt er meer gewicht op de voorhand en kunnen de bewegingen dus eigenlijk nooit licht en verheven worden en...als er een dwanghouding is, zal je paard er ook niet levendiger van worden.
) correct LOSrijden: nl. je paard rijden tot hij los is, in z'n hele lichaam, en dan pas verder aan de hulpen stellen. Ik laat altijd beginnen met voorwaarts-neerwaarts rijden en geleidelijk, naarmate het paard (en de ruiter
) losser en soepeler wordt en de achterhand er meer onderkomt gaan we oprichten. Je rijdt het paard dan omhoog i.p.v. het hoofd naar beneden te trekken. Natuurlijk pas je e.e.a. aan bij het niveau van de combinatie maar deze basis heb ik zelf altijd gebruikt (heb tot M2 met wp gereden). Er wordt vaak te weinig uitgelegd zodat men niet weet waarom het op een bepaalde manier moet, wat de fysieke consequenties kunnen zijn als je het anders doet. Ik weet dat veel mensen mij te soft en te langzaam vinden met die lessen maar het is nu eenmaal een beetje een stokpaardje van mij (om in stijl te blijven
). Overigens, toen ik nog jureerde heb ik geregeld punten afgetrokken voor pony's en paarden die met geopende mond of achter de loodlijn liepen en dat wordt je vaak niet in dank afgenomen
. Als je erover door ging praten, bleek hun opvatting toch vaak voort te komen uit te weinig theoretisch inzicht. Maar ja, het staat inderdaad vaak veel flitsender tegenover het verwachtingsvolle thuispubliek om met een ronde hals, veel schuim en een open mond te rijden (het paard dan) dan een ontspannen paard dat rustig het bit aanneemt.
Ben ik een optimistische idealist