in gevecht gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:37

Ontspanning kun je niet afdwingen.
Zodra een paard gaat ontspannen komt vanzelf dat hoofd naar beneden. Dus als jij alleen met contact gaat rijden en niet teveel druk zal je paard uiteindelijk je hand gaan volgen en naar beneden komen.
( tenzij je zadel niet goed zit .............. )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:54

Ik rij er ook zo eentje, de eerste 10 minuten zijn een drama Haha! Haha! Haha! Nou is hij niet het type paard waar je een gevecht mee aan wil gaan, want die verlies je gewoon. Wat hij doet is op de handrem, je proberen te verleiden kracht te gaan gebruiken, dreigen met steigeren of heel hard gaan, zn hoofd in de lucht gooien, teugels uit je handen trekken en zo kan je er nog wel een paar bij verzinnen. Ondertussen is hij als vierjarige al regelmatig in de passage geweest, heeft wissels gesprongen en piouettes gedraaid, allemaal uit nijd Haha! Haha! Haha!

Mijn oplossing is dagelijks verschillend, Het ligt er een beetje aan hoe hij is... Standaard is echter dat ik er met een big smile op ga zitten, hem wel blijf vragen te gehoorzamen maar niet eis! Soms galloppeer ik aan als hij teveel terug komt en los het in galop op, dat houd echter best wel eens in dat ik errug hard door de baan ga, Hij lokt het dan uit om vast te zetten, maar dat doe ik lekker niet Haha! Haha! Haha! Ik blijf los maak kleine ophoudingen en probeer hem zoveel mogelijk op mijn zit terug te rijden met mijn been eraan.

Gevechten aangaan ben ik nooit zo een voorstander van, beter is het verzet zo te gaan controleren dat het een beetje van jou is, Zo pak ik steeds een beetje meer terug van hem en na 10 minuten is hij weer helemaal van mij en kan ik gewoon fijn gaan rijden. Elke dag hetzelfde alleen de mate van stoutheid verschilt van dag tot dag.

Ik laat hem dus, gecontroleerd door mij verzet tonen, ik lag er een beetje om en het wordt steeds minder, hij gaat zich steeds minder verzetten. We zijn nu al zover dat hij zich niet meer als een hengstige merrie onder het zadel gedraagd........... maar alleen wat truukjes uit het grote trukenboek uit zijn hoef schud

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:58

update!!!

gister zelf gereden.

eerst in de stap en draf veel voltes, achtjes, slangevoltes enzo gereden aan een vrij los teugeltje.

na 20 minuten was ze los in de hals en zocht zelf mijn hand op en kwam uit zich zelf naar benden.
ik heb toen haar in de draf laag gereden met een lange teugel (om haar rug los te laten) en heb haar na heel veel rondjes iets korter gepakt. dat ging ook goed!

toen heerlijk rustig
gallopje (normaal scheurt ze de bak door).

maar heb haar dus totaal met rust gelaten van voor.
(soms wel even een ophouding met buitenteugel om haar iets lager in te stellen)
wel heb ik dus een vrij los teugelcontact gehouden, om haar zo ontspannen mogelijk te laten lopen.

is dat een goede manier? dus vrij los contact? of moet je eigenlijk een vast contact hebben? (ben bang dat de ontspanning dan verloren gaat...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:03

Voor de ontspanning is het goed, maar op een gegeven moment moet je toch aan de verzameling werken. Maar wat jij nu doet is in principe een beetje het idee van westernrijden. Er aan zitten als je wilt dat ze wat lager laat lopen, haar met rust laten als de hoofdhouding goed is. Haar met rust laten is de belonen.
Heb je er al eens aan gedacht om western met haar te gaan rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:04

Verschilt per paard Haha! Als dit voor de jouwe goed werkt is dit de manier om hem erdoorheen te rijden Haha! Haha! Haha!

Prima toch!

Fijn dat het goed ging

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:47

ja heb inderdaad vaak gedacht aan western rijden, ik denk namelijk
dat ze dat erg leuk zal vinden en dat dat ook beter bij haar past dan engelse dressuur.

helaas ben ik niet de eigenaresse en ik weet niet wat zij ervan denkt.
kan het allicht eens vragen. heb je dan perse een westernzadel nodig?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:14

geloof het niet hoor...maar wacht maar even andere reacties af...ik heb me nooit verdiept in western. en tja het ene paard vind dit leuk en de ander vind weer dat leuk...eigenlijk net als bij mensen, we kunnen niet allemaal hetzelfde leuk vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:48

Ik denk dat wat je dinsdag hebt gedaan, heel goed was gewoon, en een betere manier dan wat je daarvoor beschrijft.

Citaat:
maar is dat dan geen schijn?

Ik denk zelf van wel, als jij zo'n gevecht met je paard moet aangaan lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij daarna echt helemaal ontspannen loopt en helemaal nagevelijk gaat lopen. Misschien dat hij wel ontspannen voelt en de voorkant er mooi uitziet, maar dat hij nog steeds wat op de voorhand loopt te sloffen, en zijn achterhand niet gebruikt?
(ik weet het niet hoor, dit is wat ik ervan denk gewoon Knipoog)

De manier die jou instructrice gebruikt zie ik heel vaak, en ik tja.. vind het niet zo'n geweldige manier om eerlijk te zijn. Wat jij dinsdag hebt gedaan vind ik zelf echt heel goed, want dat klinkt al veel meer als een ontspannen, nagevelijk paard!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:23

een vriendin van me moet haar paard ook eerst 3kwartier ontspannen losstappen, voor dat ze maar ook iets kan vragen, zo zie je maar dat je niet op commando kan vragen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:53

Wildwings Haha! Hoe stouter Tiesto in het begin is hoe beter op het eind Haha! Haha! Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:01

bedankt allemaal voor jullie reacties!!
ik weet nu dat ik op een goede manier bezig ben en ga gewoon zo door
zoals ik nu zelf rijd. na verloop van tijd zal ik dan wat meer aan de verzameling kunnen gaan werken.

en mijn instructrice is verder prima, ze weet nu dat ik het op mijn
manier wil doen, geen discussie meer over mogelijk!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:13

ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral de discussie tussen runningkawa en kafeu erg interessant vond en me daar ook helemaal in kon vinden! Super! En Laetitia: gewoon zo doorgaan als je nu doet, prima!

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:54

Ik lees dit topic met veel verbazing... Clown
Mijn enige antwoord als je het niet eens bent met je instructrice dan zoek een ander!!!!
Je gaat toch niet een uur op je eigen manier rondrijden met een instructrice die eigenlijk niet op "jouw manier" les geeft??
Maar goed, dat is mijn mening.
Als jij lekker je paardje wil rijden zoals jij dat wil is dat jouw eigen keuze, maar neem dan een andere instructrice.