Wat verstaan jullie onder zware training???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:20

Sorrie hoor, maar denk je nou werkelijk dat een Ankie een paard meer dan een half uur a drie kwartier 5 dagen in de week onder het zadel heeft........

Sorrie hoor!

Als jouw paard zoveel energie heeft, heeft hij waarschijnlijk meer baat bij een stuk land

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:44

En toch ben ik het met kimpjeuh eens By ons moeten de paarden asl ze 4 zijnook in het b of L lopen en als 5 zijn zeker in het M en het z zijn moeten ze ook zker wel als ze 6 of 7 zijn ik vind dat ze daar wel gelijk in heeft Als je het paard ook nog voor beetje geld kwijt wil dn kan die ook beter jong zijn en hoog lopen dn een ouwe bok zijn die net het hoge niveau loopt.. en tja hoelang je het paard traint ligt helemaal aan het paard ik vind dat het per paard verschilt de een moet gewoon langer lopen dn de ander.. dat is precies hetzelfde als het voer de een heeft basisbrok nodig en de ander sportbrok...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:46

Dagie: als je paard werkelijk talent heeft dan is hij op 5 jaar Z dressuur met 3x per week 20 tot 30 minuten rijden, hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:51

Wat een getrut Dagje! Een van de paarden die ik rij heeft de verwachting de opvolger te zijn van het huidige GP paard van eigenaresse.

Het dier loopt 3 dagen per week 20 minuten onder het zadel, is nu 4 jaar. Hij heeft in dat half jaar 3 dagen per week onder het zadel 20 minuten al meer verzameling, schakelen, swung, takt en oprichting als menig M paard

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:47

Je hebt gelijk G&K! Bij ons, in België dus, wordt altijd maar gesprongen en gesprongen zonder naar het paard om te kijken. Dressuurmatig kennen ze niet bepaald veel en hoe hoger hoe beter. Het draait altijd alleen maar om prijzen. Vaak zie je op concours driejarigen die tijdens het inspringen afgeranseld worden omdat ze geen 1m20 willen springen. Nou, als ik een paard was zou ik het ook wel weten dan. Meestal zijn zo op hun elfde als het al niet vroeger is helemaal kapot, zowel mentaal als fysiek. Als ik dan naar het systeem in Nederland kijk, dan schaam ik me heel diep Belgische te zijn! Ik heb de Belgische springsport de rug toegekeerd, ik kan het gewoon niet meer aanzien. Ik kom gewoon gezellig dressuur rijden in Nederland, veel leuker!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:52

geweldige discussie... Scheve mond Ik ken een paar dat op 4-jarige leeftijd kapot was gereden.. door veel te veel wedstrijden, teveel en te fanatiek les en training... Scheve mond

Maar on-topic: in geval van Banjer en mij is zware training veel draf en galopwerk in de bak... ik rijd haar trouwens nooit langer dan 3 kwartier per keer... behalve als ik les heb... ik heb nl. 3 kwartier les, dan zit ik er een kwartiertje van te voren op, als mijn scooter geen dienst weigert... Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:14

Kimpjeuh, als je al die prachtige hulpteugels en sierlijke neusriemen eraf zou halen. Zou je paardje het rijden dan "nog steeds" "leuk" vinden??

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:53

Blossomm schreef:
Kimpjeuh, als je al die prachtige hulpteugels en sierlijke neusriemen eraf zou halen. Zou je paardje het rijden dan "nog steeds" "leuk" vinden??

euhm ik rij met een martingal en met een mexicaanse neusriem wat is daar nu mis mee Verward ik rij mijn paard nooit met slof of van die dingen hoor. en ik ben het met dagje eens. jullie noemen mijn training zwaar terwijl ik: maandag rust,dinsdag rijden(vrij intensief), woensdag wel een intensieve les, vaak springen 1uurtje als ze goed springt na 45 min stoppen we ook he natuurlijk! maar in principe is het een uur. donderdag wandelen (soms wordt dat gewisseld met dinsdag) vrijdag dressuur les, zaterdag of wandelen of jumping soms (heel soms) en zondag jumping (meestal). vinden jullie dat zwaar? kijk dan maar is naar jos lansink zijn trainingschema's van jonge paarden. en je moet ook zo denken het gaat nog altijd over SPRINGEN dus al dat gedoe over dressuur moet ik nu ni weten, dressuur is heel belangrijk en ik ben ook nog niet beginnen springen zonder dat mijn basis goed was. ik dwing mijn paard tot niks en jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat er in belgië alles gaat over dat ze hoger moeten en breder en dat het paard kapot moet gereden worden maar daar doe ik helemaal niet aan mij ik moet al blijten als ik het zie. en nogmaals mijn lesgever zijn paard die op dezelfde manier getraind wordt als mijn paard heeft een paard van ongeveer 30 jaar. Ik zie mijn paard dood graag en niemand van jullie kan zeggen dat ik mijn paard naar de klote rij wand da is niet zo, ze doet haar werk graag en ze werkt hard maar met veel stappauzes en weidegang. ik ben nog jong maar ik weet wat goed is voor haar. en als jullie dan toch op mijn profiel kijken, ziet ze er dan niet gezond uit ofzo? en ah ja juist als jullie zeggen dat een paard niet zo hard moet getraind zijn voor een Bparcourstje hebben jullie gelijk maar ze is ondertussen al L en ze moet wel voorruit! ik blijf niet zitten in B en L.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:55

Ineke2 schreef:
Dagie: als je paard werkelijk talent heeft dan is hij op 5 jaar Z dressuur met 3x per week 20 tot 30 minuten rijden, hoor

sorry maar daar moet ik toch mee lachen hoor Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:20

Ineke2 schreef:

en op zn 6e is ie mentaal naar de kl....., ik ken een paard die met 5 z was en met 6 in staking ging en nu kun je hem nog steeds alleen recreatief rijden hij vertikt t om nog langer zn kunstje te doen.

hoeveel je van een paard kan vragen en wat voor een paard zwaar is hangt vind ik ook veel van het paard af, alleen vind ik wel dat ze op jonge leeftijd eerst de kans moeten krijgen om op te groeien en niet direct de sport in, of in ieder geval niet elke week concours.
dan houden ze er volgens mij langer plezier in en gaan ze veel langer mee.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:56

Dagie schreef:
En toch ben ik het met kimpjeuh eens By ons moeten de paarden asl ze 4 zijnook in het b of L lopen en als 5 zijn zeker in het M en het z zijn moeten ze ook zker wel als ze 6 of 7 zijn ik vind dat ze daar wel gelijk in heeft Als je het paard ook nog voor beetje geld kwijt wil dn kan die ook beter jong zijn en hoog lopen dn een ouwe bok zijn die net het hoge niveau loopt.. en tja hoelang je het paard traint ligt helemaal aan het paard ik vind dat het per paard verschilt de een moet gewoon langer lopen dn de ander.. dat is precies hetzelfde als het voer de een heeft basisbrok nodig en de ander sportbrok...

Tja..als je portomonee belangrijker is dan het welzijn van je paard...
Hoe vaak hoor je niet dat paarden die topsport moeten bedrijven op jonge leeftijd versleten zijn?
Ach, wat maakt het uit, kopen ze toch gewoon weer een nieuwe?
Ja, als je ged belangrijker vind, vind ik het logisch dat sommige mensen hun paarden zo achterlijk veel laten werken, het is veeeel belangrijker dat je beurs zo snel mogelijk gevuld is!
Sorry hoor, ik vind mensen met zo'n instelling geen paard nut!
maarja, ook dit is maar een mening..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:59

Kimpjeuh schreef:
euhm ik rij met een martingal en met een mexicaanse neusriem wat is daar nu mis mee Verward ik rij mijn paard nooit met slof of van die dingen hoor. en ik ben het met dagje eens. jullie noemen mijn training zwaar terwijl ik: maandag rust,dinsdag rijden(vrij intensief), woensdag wel een intensieve les, vaak springen 1uurtje als ze goed springt na 45 min stoppen we ook he natuurlijk! maar in principe is het een uur. donderdag wandelen (soms wordt dat gewisseld met dinsdag) vrijdag dressuur les, zaterdag of wandelen of jumping soms (heel soms) en zondag jumping (meestal). vinden jullie dat zwaar? kijk dan maar is naar jos lansink zijn trainingschema's van jonge paarden. en je moet ook zo denken het gaat nog altijd over SPRINGEN dus al dat gedoe over dressuur moet ik nu ni weten, dressuur is heel belangrijk en ik ben ook nog niet beginnen springen zonder dat mijn basis goed was. ik dwing mijn paard tot niks en jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat er in belgië alles gaat over dat ze hoger moeten en breder en dat het paard kapot moet gereden worden maar daar doe ik helemaal niet aan mij ik moet al blijten als ik het zie. en nogmaals mijn lesgever zijn paard die op dezelfde manier getraind wordt als mijn paard heeft een paard van ongeveer 30 jaar. Ik zie mijn paard dood graag en niemand van jullie kan zeggen dat ik mijn paard naar de stinkmodder rij wand da is niet zo, ze doet haar werk graag en ze werkt hard maar met veel stappauzes en weidegang. ik ben nog jong maar ik weet wat goed is voor haar. en als jullie dan toch op mijn profiel kijken, ziet ze er dan niet gezond uit ofzo? en ah ja juist als jullie zeggen dat een paard niet zo hard moet getraind zijn voor een Bparcourstje hebben jullie gelijk maar ze is ondertussen al L en ze moet wel voorruit! ik blijf niet zitten in B en L.

jij wisselt met de minuut
daante trainde je heel intensief, en meerdere keren springen
daarbij stonden er paarden van 215 jaar op stal
nu train je minder intensief, en zijn die paarden plots 30
jaja Schijnheilig
dsaarbij,elinea's in een lange tekst zijn handiger voor te lezen, kheb de moeite niet gedaan om verder te lezen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:46

Kimpjeuh schreef:

sorrie hoor maar dat is toch echt waar. Maarja dat kan je alleen maar weten als je wel eens op een echt getalenteerd paard rijd Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:48

Nimmy schreef:
en op zn 6e is ie mentaal naar de kl....., ik ken een paard die met 5 z was en met 6 in staking ging en nu kun je hem nog steeds alleen recreatief rijden hij vertikt t om nog langer zn kunstje te doen.

hoeveel je van een paard kan vragen en wat voor een paard zwaar is hangt vind ik ook veel van het paard af, alleen vind ik wel dat ze op jonge leeftijd eerst de kans moeten krijgen om op te groeien en niet direct de sport in, of in ieder geval niet elke week concours.
dan houden ze er volgens mij langer plezier in en gaan ze veel langer mee.

een paard met werkelijk talent, kost het doen van de oefeningen in het Z geen moeite, draait ie zn poot niet voor om. Als je een paard hebt met minder talent, die daar dus harder voor moet werken rij je m inderdaad naar god. Maar een paard met werkelijk talent heeft daar allemaal geen moeite mee

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:55

ligt aan je paard zelf of dat hij het aankan

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:59

Kimpjeuh schreef:
ze is dol op werken .

ja en dan moet jij er juist voor zorgen dat ze niet te hard gaat Scheve mond ben het verder echt helemaal eens met kim en ineke!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:17

haha, ze is dol op werken, dat zal best!
maar weinig paarden vinden het leuk om 1,5 uur in de bak rondjes te moeten lopen, of steeds maar weer over die hindernissen te moeten, erg geestdodend hoor!
Een paard wil graag voor je werken uit respect en omdat hij je volledig vertrouwd, zo zou het moeten zijn, en niet dwangmatig zo idioot veel trainen.
Als je elkaar vertrouwd en een goede band hebt met je paard, heb je aan een half uurtje meer dan zat, de fijnste beloning voor een paard is om te stoppen met werken nadat hij goed z'n best heeft gedaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:31

Precies Joeje, stoppen als het goed is......... en dat kan na 15 minuten al zijn Haha! Haha! Haha!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:00

juist ja, valt soms niet mee hè, rij je net zo fijn, maarja, dan denk ik er maar aan dat het voor joep de ultieme beloning is! Haha!
Oja, z'n conditie is trouwens super, en dat nog wel zonder 1,5 uur trainen... Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:09

gijsenkim schreef:
een paard met werkelijk talent, kost het doen van de oefeningen in het Z geen moeite, draait ie zn poot niet voor om. Als je een paard hebt met minder talent, die daar dus harder voor moet werken rij je m inderdaad naar god. Maar een paard met werkelijk talent heeft daar allemaal geen moeite mee

deze had er ook tataal geen moeite mee, het enige wat er was is dat er alleen maar mee getraint werd aantal keer per week en dan op concours, weet niet hoeveel, weet wal dat ie verder had kunnen komen als re rustig aan was gedaan.
en hoe verklaar je dan dat veel talentvolle paarden allemaal vage kreupelheden/peesblesures hebben. ik heb stage gelopen bij een paardenkliniek en wat je daar soms voorbij ziet komen gewoon door te jong te veel werk, rijden met slof ect je haalt ze dr zo tussenuit. goed er zijn er ook zat bij die het wel aankunnen/pikken dat ze zo getraint worden
iedereen zal hier zn eigen mening over hebben alleen blijf ik van mening dat je een jong paard niet teveel moet vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:12

Hoe kan je in hemelsnaam door 3 keer per week een half uur te rijden een paard overvragen????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:16

Hoog in de sport lopende paarden hebben vaker kleine blessures omdat dit topsporters zijn. Net zoals bekende voetballers, tennissers, atletiekers.

op het moment dat je veel van een lijf vraagt, heb je een grotere kans op blessures.......

Je wil overigens niet weten hoeveel huis tuin en keuken paarden blessures hebben van het verkeerde rijden! Daar hebben deze paarden geen last van!

Het paard wat jij aanhaalt is waarschijnlijk een paard geweest die het allemaal niet aankon en bij een eigenaar stond die vond dat hij het wel moest. En zo krijg je elk paard gek, ook in de basis

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:27

Kimpjeuh schreef:

Jammer joh...dan heb je helaas nog nooit een paard met echt talent van dichtbij meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:00

Kimpjeuh schreef:
vinden jullie dat zwaar? kijk dan maar is naar jos lansink zijn trainingschema's van jonge paarden. en je moet ook zo denken het gaat nog altijd over SPRINGEN dus al dat gedoe over dressuur moet ik nu ni weten

Als Jos Lansink jouw trainingsschema toepast op al zijn paarden, dan komt hij nooit meer aan slapen toe Bloos!.

Natuurlijk zal de training van springpaarden iets afwijken van dressuurpaarden, maar training is training en overbelasting is overbelasting. Buiten dat, zal een springpaard sneller overbelast raken dan een dressuurpaard.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:09

gijsenkim schreef:

Je wil overigens niet weten hoeveel huis tuin en keuken paarden blessures hebben van het verkeerde rijden! Daar hebben deze paarden geen last van!

dat is het andere uiterste er is volgens mij ook een middenweg, waar weinig blessures voorkomen.
en tuurlijk word er op een grote stal met veel paarden op een niet helemaal correcte wijze getraind, alleen laat dit niet ten koste van het paard gaan.
en regelmatig een goede training is niks mis mee, alleen laat het paard eerst opgroeien, en het eerste jaar onder het zadel alleen/voornamelijk aan de basis werken. en dan rustig en ieder paard heeft daar zo zn eigen tempo in verder gaan met de training en het niveau hoger laten worden.