Kunnen ponies zakken in de achterhand/verzamelen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:07

Ididit schreef:
als je naar de verhoudingen gaat kijken zijn paarden en pony's toch gewoon hetzelfde? een pony is gewoon een klein paard... ik zie niet in waarom een pony niet hetzelfde kan als een paard!


nee dus. Veel pony's staan in het vierkantsmodel, paarden in het rechthoekmodel.

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:33

Enne je noemde fjorden en haffies en nog wat op, maareh je hebt de Z2 fjord hier op bokt vast even gemist Lachen

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:46

Een vierkantmodel kan volgens mij juist makkelijker verzamelen dan een rechthoekmodel!

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:52

dat dacht ik dus ook *LOL*

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:10

Als hij gelijk heeft zou ik dus zwaar afgaan met de wedstrijd?:D
Ik zit op Bobby, mijn tegenstanders zijn Black Metal en Jim. Twee paarden. Kom ik aan met die kleine uk.

Ikzelf vind ook dat hij dingen rare namen geeft en rare dingen heeft eerlijk gezegd.
Maar wat hij nu zegt klopt naar mijn mening echt niet. Waarom zou een pony niet kunnen verzamelen..

En niet alle lessen zijn bij ons paarden/pony's apart. In mijn les rijden zowel evenveel paarden als pony's.

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:20

Heike schreef:
...iemand nog voorbeelden van ponies in de Z dressuur bij de paarden? Want dat kon volgens hem dus echt niet!

Abel!! Kwijl (haflingerdekhengst)

Het lijkt mij juist dat pony's beter kunnen verzamelen omdat ze 'compacter' zijn?

En dat pony's niet tegen de paarden kunnen lopen zeg maar ben ik het ook niet mee eens, want Maes (haflinger) loopt nu L1 bij de paarden, en hij gaat er vaak met prijzen vandoor!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:42

Ik snap niet wrm pony's niet zouden kunnen verzamelen.. Verward In de brabanthallen was er een x een soort pas de deux demonstratie met 2 haflingers, die alle2 Z liepen.. Dus helfs de koudbloedige ponyrassen kunnen dat!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:43

Heike schreef:
We hebben een nieuwe instructeur. En ik had vanavond al een heftige discussie. Volgens hem konden ponies nooit tegen paarden rijden bij wedstrijden omdat ponies gewoon niet met de achterhand konden zakken. Ponies zijn namelijk korter in de rug en kunnen dus nooit verzamelen. Dat was ook de reden dat ponies nooit hoger kwamen dan de L. Hij kende er namelijk geen één.


Wat een onzin, heb je al is gekeken hoe kort een barok paard is en hoe gruwelijk goed die kunnen verzamelen? *LOL*
Ach het is gewoon zielig voor die vent eigenlijk ...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:42

Volgens mij is elk paard of pony in staat om te verzamelen, tenzij ze wat mankeren.
Het gemak waarmee dat gaat is afhankelijk van bouw en niveau van de africhting, maar zeker niet van stokmaat en ras.
Het Welshje wat ik gehad heb van 1.10 loopt van nature al heel erg met de achterhand erbij. Zet zijn achterbenen ver onder zijn lichaam en heeft altijd veel ruimte van voor en dan maakt het niet uit of er iemand op zit of wie er op zit. Op het moment dat je hem echt gaat rijden, kan je hem zo verzamelen.

Ik zag pas nog een Haflinger passage, piaffe, pirouettes en wissels springen, alles netjes verzameld, in de piaffe zat ie zowat.

Ik heb een nieuwe stelling voor je instructeur; mensen met oogkleppen kunnen geen les geven...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:51

Ik heb een nieuwe stelling voor je instructeur; mensen met oogkleppen kunnen geen les geven...[/quote]


OK dan! DAt vind ik ook. Les gevend paardrijden Nederland moet eens zorgen dat het niveau waarop ze lesgeven beter wordt. Het is soms werkelijk betreurenswaardig als je ziet hoe ze lesgeven. Kinderen en volwassenen zitten er soms op te trekken en te schoppen dat het niet mooi meer is. En er wordt niets van gezegd.

Laat de instructeur zijn energie steken in het goed lesgeven en niet in fabels rond vertellen over hoe een pony wel niet kan verzamelen.
Het is in de meeste gevallen zo dat de ruiters van de instructeurs niet geleerd hebben om het paard van achter naar voren te rijden naar de vriendelijke hand toe, zodat paard in ontspanning loopt met takt zodat wij recht kunnen gaan richten en kunnen gaan verzamelen.

De stelling moet dus eigelijk zijn waarom geven sommige indstructeurs en instructrices zo slecht les. Als voorbeeld laatst een zesjarig jongetje lest op de manege mocht al gelijk los rijden en in les twee ging hij springen.
Waarom wordt er zommige maneges niet meer fatsoenlijk de eerste lessen aan de longeerlijn gegeven?

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:46

eveline_B schreef:
Ja, maar die doen natuurlijk niet aan dressuur maar aan circus.

Verward Volgens mij is de spaanse rijschool toch echt klassieke dressuur. Circus is Freddie Knie, nl veel voorbeen en geen achterhand.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:06

PB of kijk maar eens ik het profiel van Kel2004 die rijdt (reed) met een pony in de Z2 en rijd er dikke winst ook ! Ze werd laatst 2e op de gooische en wel tussen de paarden !!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:47

Stennisje schreef:
Het Welshje wat ik gehad heb van 1.10 loopt van nature al heel erg met de achterhand erbij. Zet zijn achterbenen ver onder zijn lichaam en heeft altijd veel ruimte van voor en dan maakt het niet uit of er iemand op zit of wie er op zit. Op het moment dat je hem echt gaat rijden, kan je hem zo verzamelen.

Dat doet mijn shetlander dus ook.. Ookal zou je dat niet zeggen van een shet.. Echt verzamelen heb ik me nog nooit echt op geconcentreerd, maar ze doet zelf automatisch al dr achterhand onderbrengen.. Dus zelfs een shetlander kan het..!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:23

eveline_B schreef:
Ja, maar die doen natuurlijk niet aan dressuur maar aan circus.

.


PARDON! De klassieke dressuur van de spaanse rijschool is de basis van alle vormen van dressuur zoals die nu ook worden gereden. Niets geen circus kunstjes maar het trainen, verbeteren en gymnastiseren van het paard.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:36

Ik denk dat Eveline het ironisch bedoelt en de smiley is vergeten. Knipoog

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:23

'T is dat de scanner het ff niet doet, maar anders had ik graag een foto laten zien van mijn pony, waarbij de achterhand toch wel degelijk een heel stuk gezakt is, en die pony loopt ook passage en piaffe. ( niet als circus kunstje aangeleerd, maar van nature)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:36

Heike: "Omdat ponies vierkant zijn en paarden rechthoekig. "

xcuse me,,, er zijn ook vierkantsmodel paarden hoor!

beetje wazige instructeur als k dat mag zeggen

je hebt toch ook EK voor pony/s? Das toch echt hoger dan de L!

Als je een goede pony hebt, kan die echt wel sluiten hoor!

Chantal_Ivan
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:23

eveline_B schreef:
Ja, maar die doen natuurlijk niet aan dressuur maar aan circus.

Helaas ken ik zo ook niemand die met de pony door is gegaan bij de paarden.



als een pony niet genoeg kan verzamelen hoe zit het dan met Yvonne de Ruiter haar eerste pony. DINO waar ze meerdere malenkampioen mee is geworden Verward Verward

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:48

Karin schreef:
Ik denk dat Eveline het ironisch bedoelt en de smiley is vergeten. Knipoog

Jij snapt het helemaal Haha! . Maar ik dacht dat dat zo ook al wel duidelijk was. Ik kruip even in de gedachten van de instructeur.

Ik snap niet at mijn tekst met die van Chantal_Ivante maken heeft Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:01

Lielle schreef:
nee dus. Veel pony's staan in het vierkantsmodel, paarden in het rechthoekmodel.


Lielle: sorry, maar ik ben bang dat je verkeerd geïnformeerd bent. Er bestaan wel degelijk ponies die in het rechthoeksmodel staan. Die worden steevast bestempeld als "te lang". Zit ook wat in als je het mij vraagt Knipoog

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:14

veel zei ik toch Knipoog

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:30

Lielle schreef:
nee dus. Veel pony's staan in het vierkantsmodel, paarden in het rechthoekmodel.

Er zijn ook veel pony's die het rechthoekmodel hebben, en veel paarden die het vierkantsmodel hebben.. Verward

En volgens mij kan elk paard en elke pony, met wat voor bouw dan ook (wel een gezonde bouw natuurlijk), zakken in achterhand, dat de 1 er wat meer moeite mee heeft dan de ander, dat kan.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:36

Lielle schreef:
veel zei ik toch Knipoog

Knipoog

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:51

ja hoor ponies kunnen niet verzamelen en komen niet hoger dan de L okee..nou teneerste ik zit in de M met mijn pony

ten tweede wat is dit dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik vind dat deze pony's toch wel erg verzameld lopen of niet soms

Chantal_Ivan
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:13

nou ik vind het toch wel veel op verzameld lijken