leerpaard probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:13

Romkabouter schreef:
Nee, dit is juist onzin.

Als je kunt rijden en overal op weg kunt rijden betekend dat in het geheel niet dat ieder paard bij je past. Persoonlijke voorkeur heeft iedereen.

Natuurlijk heeft iedereen persoonlijke voorkeur dat is logisch. Maar als je kunt rijden kun je ieder paard rijden en daar moet je naar streven.
Als je kunt rijden en overal op weg kunt rijden heb je laten zien dat je als ruiter hebt begrepen hoe je je aan moet passen aan een paard en hoe je je geleerde om het paard eerlijk van achter naar voren weg te rijden kunt toe passen. Als je een paard niet "leuk"vind of niet "prettig"om te rijden omdat het bijvoorbeeld gangwerk of karakter niet bij je past dan kan natuurlijk.
Maar je moet wel als goed ruiter ins staat zijn ieder paard te rijden.

Klassieke meester als George Theodorescu reden op ieder type paard weg, of bijvoorbeeld reiner Klimke reed ook ieder paard/

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:41

Dat een goede ruiter op elk paard weg kan rijden wil ik nog wel in meegaan. Maar je stelling dat ieder paard bij je past als je kunt rijden is appels met peren vergelijken mijns inziens.
Hetzelfde als "Ik ben goed in typen, dus elk toetsenbord past bij mij"
Mensen met een pc en een laptop begrijpen de tegenstrijdigheid in deze stelling absoluut Haha!

Ik zie dan ook niet in wat voor zin het heeft voor iemand waarbij de klik er na een half jaar nog niet is, door te gaan met hetzelfde paard. Terwijl er misschien om de hoek een leuk dier is waar het super mee gaat. (En een ander misschien weer niets mee kan)
Als we allemaal topruiters waren was het leven best saai Haha!

Blijkbaar zijn er nog veel mensen die het verkopen van een paard omdat je er niets mee kan een schande vinden. Ik vind dat niet, wel vind ik dat je eens moet gaan nadenken over je ruiterkwaliteiten als je er drie per maand verslijt Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:24

[quote="Romkabouter"]Dat een goede ruiter op elk paard weg kan rijden wil ik nog wel in meegaan. Maar je stelling dat ieder paard bij je past als je kunt rijden is appels met peren vergelijken mijns inziens.
Hetzelfde als "Ik ben goed in typen, dus elk toetsenbord past bij mij"
Mensen met een pc en een laptop begrijpen de tegenstrijdigheid in deze stelling absoluut Haha!

Lachen Ik heb niet gezegt dat ieder paard bij je past als je goed kunt rijden ( Leer eens lezen) ik heb gezegt dat als je kunt rijden je ieder paard kunt rijden en dat je daar naar moet streven.
Natuurlijk kan het zijn dat een paard je niet past, maar dan niet passen kun je je toch wel bedenken tijdens de uitprobeerfase van het paard. Moet dat dan alijd zolang duren.
Ik heb eens een paard die ik verschrikkelijk vond , was zo verreden en verpest als het maar kon in drie maand van koppig met de kop in de lucht naar brave diender die B-springen kon en L dressuur gereden. Ik vond hem afschuwlijk en echt mijn tupe niet veel te sensibel maar ja wie A zegt moet B zeggen.

Na een half jaar is paardje verpest, de dames dachten we kopen en L paard en kunnen dan ook L rijden lukt het niet moet het paard weer weg en kopen we een ander L paard waar we ook niks mee kunnen.

Neem LES dan kun je leren rijden en kun je ieder paard rijden.

Roomkabouter ik neem aan dat je een goed ruiter bent, wil jij ontkennen dat jij niet ieder paard kunt rijden? Persoonlijke voorkeur of niet het gaat om de klassieke kunst van het rijden en dat valt te leren. En persoonlijke voorkeur kun je aan de kant zetten.
De enige is dat sommige mensen niet bij paarden passen omdat ze te groot, te klein, te dun of te dik zijn. Maar dat is niet persoonlijk dat is lichamelijk

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:34

Kafue"]
Ik heb niet gezegt dat ieder paard bij je past als je goed kunt rijden ( Leer eens lezen)
[/quote]

Dacht ik wel Haha!
[quote="Kafue schreef:
Als je kunt rijden past ieder paard bij je.

Citaat:
Natuurlijk kan het zijn dat een paard je niet past, maar dan niet passen kun je je toch wel bedenken tijdens de uitprobeerfase van het paard. Moet dat dan alijd zolang duren.

Wat vind jij dan een goede termijn voor een uitprobeerfase? Ik vind een half jaar toch wel ruim voldoende Haha!
En het niet passen kun je ook niet echt bepalen in een half uur dat je er ff op kan zitten als je gaat kijken denk ik.

Citaat:
Neem LES dan kun je leren rijden en kun je ieder paard rijden.

Dit is dan wel weer ontzettend waar

Citaat:
Roomkabouter ik neem aan dat je een goed ruiter bent, wil jij ontkennen dat jij niet ieder paard kunt rijden?

Of ik goed ben of niet in aan anderen, wel heb ik tot nu toe nog op alle paarden weg kunnen rijden. Maar paardrijden is ook een beetje als fietsen, iedereen kan het leren, maar sommige zullen nooit zo goed worden als anderen. Koop dat een fiets waar je lekker op weg stuurt en niet 1 met hondertien versnellingen.
Dit ter vergelijking, want een paard is geenzins een ding Knipoog

Citaat:
De enige is dat sommige mensen niet bij paarden passen omdat ze te groot, te klein, te dun of te dik zijn. Maar dat is niet persoonlijk dat is lichamelijk

Ik denk dat je hiermee de psychische factor enorm onderschat. Niet alleen van ruiter maar zeer zeker ook van het paard.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:49

Haha! Ik probeer een paard meestal een week uit. Weet ik gelijk hoe ze op stal zijn en dergelijke. soms ben ik er tijdens het eerste rijden al wel uit hoor. Bepaalde paarden zijn zo verklooid daar lukt niets meer mee. En sommige passen lichamelijk niet bij me. Rijd nu het paard van mijn vriendin wel eens maar echt fijn vind ik het niet. Dat kasteel is 1.84 en ik ben 1.63, dus past lichamelijk niet.
Ach ik heb eigelijk een hekel aan volbloedjes die zo snel op de teentjes zijn getrapt, zo heetgebakerde standjes. Maar rijden kan ik ze wel, vind ze alleen minder leuk en zou ze voor mezelf nooit kopen.
Een haf jaar is ruim dan voldoende maar ik denk dat de dames met de juiste begleiding nu niet zo ver waren gekomen.
Een L paard reargeert gewoon op fijne hulpen en als je zelf nog niet zo ver bent en geen begeleiding in het rijden hebt dan wordt het moeilijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:51

Daarom is het ook goed om altijd een proefperiode te vragen. Helaas gaan veel eigenaren daar niet mee akkoord.
Beide kanten kan ik me wel iets bij voorstellen Scheve mond

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:58

Je kunt ook als proefperiode het paard een aantal keren bij de eigenaar op stal oserveren, rijden en mee omgaan. Ik ga ook niet bij iedere ruiter accoord en soms trek ik een ruiter bij kans naar 5 minuten van het paard omdat die bezig zijn mijn paard te verpesten. We verkopen nou eenmaal ook niet aan iedereen en jan en alleman de paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 01:00

[offtopic]
je hebt een tikfout in je website Schijnheilig
[/offtopic]

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 08:31

Toen we de eerste 2 keer op de handelsstal aan het proefrijden waren was hij erg fijn aan je hulpen. Je kon zo met hem wegrijden.
Toen ik hem de eerste dag thuis had sprong ie gelijk 2 hupjes omhoog. Toen was ie heel anders. Waarschijnlijk heeft ie heimwee naar andere paarden gehad. Ook in de omgang kwam ik toen te weten hoe ie was. Vanaf dat moment heeft het niet meer echt geklikt tussen ons. (maar dat wil nog niet zeggen dat ik er nooit lekker op heb kunnen rijden). Anderen zeiden dat hij superbraaf was, daarom hebben wij hem gewoon gehouden.
Ook zijn we een keer bij een grasveld gaan rijden waar onze club springmateriaal had neergezet. Daar was ie ook onwennig en deed ie het weer. Ook toen we daar een onderlinge wedstrijd hadden sprong ie daar omhoog.
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ie gevoelig was in z'n mond. Ik werd dus erg voorzichtig met teugelhulpen.
In de zomer is het toen een hele lange tijd goed gegaan. Hij deed het nooit weer.
We hebben begeleiding van een goede instructrice. Zij zei ook dat als ik rustig was met teugelhulpen dat hij nooit omhoog zal gaan springen. Als je maar eerlijk tegenover je paard blijft.
Toch is ie er de laatste tijd mee begonnen. Verward
Ik rijd hem inmiddels gewoon met zithulpen. Ook de overgangen naar een langzamere gang zonder aan de teugels te zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:20

Tripper schreef:
We hebben er iemand die M1 dressuur rijdt ook op laten rijden. Diegene had er toen ook geen goed gevoel over. Ook staken en omhoog springen.
We hebben ook les van haar in haar rijbak. Twee keer toen ik daar net was en ik stapte op, toen bokte hij en ging van voren omhoog. Zijn hele rug stond bol. Net of wou hij mij er meteen weer afgooien. Verward
Gelukkig had ze hem beet, maar eng was het in ieder geval wel. Diegene heeft ook nagevraagd en het schijnt ook dat de afstammelingen van Uniform ook niet echt gemakkelijk zijn. Scheve mond

en je weet zeker dat hij geen rugprobleem heeft?

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 09:23

We hebben hem bij aankoop klinisch laten keuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:30

a) wannneer was dat?
b) door wie?
c) is daarbij de rug echt goed onderzocht?

Mijn ervaring is dat maar weinig dierenartsen rugproblemen echt onderkennen.

Loop hij zuiver? Dus met beide achterbenen een even grote pas? Buigt hij zonder ruiter makkelijk in naar beide kanten? (hou maar een worteltje bij zijn singel Haha!)

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 11:39

Dat was in mei/juni 2004 toen we hem kochten. De dierenarts heeft niet heel lang naar de rug gekeken. Hij loopt wel zuiver. Hij loopt tijdens het longeren wel moeilijker op rechts. Hij wil dan moeilijker verruimen op rechts. Maar verder niet onregelmatig. Je kunt alleen wel merken dat rechts z'n moeilijke kant is. Ook springt hij rechts wel eens aan in de overkruiste galop, ook tijdens het longeren. Hij wil tijdens het longeren wel goed over de rug lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:48

het klinkt voor mij echt als een medisch probleem. Dat zou ik eerst eens uitlsuiten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:04

Tripper schreef:
Dat was in mei/juni 2004 toen we hem kochten. De dierenarts heeft niet heel lang naar de rug gekeken. Hij loopt wel zuiver. Hij loopt tijdens het longeren wel moeilijker op rechts. Hij wil dan moeilijker verruimen op rechts. Maar verder niet onregelmatig. Je kunt alleen wel merken dat rechts z'n moeilijke kant is. Ook springt hij rechts wel eens aan in de overkruiste galop, ook tijdens het longeren. Hij wil tijdens het longeren wel goed over de rug lopen.

Paard is duidelijk een beetje stijver aan een kant. Als jij dan aan die kant komt tijdens training doet hem dat zeer en de een wordt stoer en de ander bokt enb de derde steigert. Niks mis mee.
\Ik denk dat je langzaam aan moet beginnen hem losser te maken. Dus verzameling vragen mar ook regelmatig adempauzes. Lange teugel. Op de volte wijken voor het been maakt een paard in de schouders en de achterhand goed los. Hem er altijd goed van achter naar voren onder rijden en zodra je er aan toe bent beginnen met schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers te rijden. Het paard heeft duidelijk een stijve kant en als jij in training aan die stijve spieren komt protesteert hij. Je moet daar een beetje mee aan het werk. Vraag je instructrice maar even om advies in stretch oefeningen. Zie het maar als ik jou nu ongetraind een maraton laat lopen protesteer je ook en dat doe je paard nu ook.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:58

Ik heb nog niemand over zij gebit gehoord: Laat dat ook eens nakijken door een gecertificeerde gebitsverzorger voor paarden. Past het zadel wel goed; drukplekken zie je niet snel bij schimmels. Hij kan ook last hebben van een gebrek hebben aan zijn benen die bij de klinische keuring niet opgemerkt is. Het kan van alles zijn. Ik vind het een beetje flauw om een paard op zijn afstamming te pakken. Sluit, voor je hem verkoopt, in ieder geval uit dat hij een medisch probleem heeft is mijn advies. Als het zowieso niet met hem klikt zou ík hem idd wel verkopen.
Succes met deze, toch wel moeilijke, beslissing!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:40

ik bedoel de hulpen Haha!

OK dan! meningen veshcillen voorkeur ook inderdaad Knipoog

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:15

hallo
hee das manneke mijn oude rijpaard
ja hijs niet makelijk hoor,maar ik heb hem een halfjaar tot jaar gereden en je moet heel streng zijn dit mag dit mag niet!
het is ene paard wat duidelijkheid moet hebben,die hupje's komen me bekent voor maar als je flink veel been geeft hem en goed naar voren en aan het werk zet houd da wel op!
ik wens je veel suc6 met dit super paard
gr marije

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:43

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:14

het is juist een fijn paardmaar je moet hem ff doorhebben

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:16

Het kan inderdaad een fijn paard zijn. Maar ik ken zijn gebruiksaanwijzing niet. Hij is mij de 'baas' geworden.
Als ik nu opstijg en ga zitten en wil wegrijden maakt hij z'n rug bol, en begint van voren en achteren omhoog te gaan. Eerst zat ik dit uit en daarna hield ie er mee op en deed het de rest van de tijd dat ik er op zat niet weer. De laatste keer wist ik niet meer hoe ik hier mee op moest gaan (had er geen begeleiding bij) en ben ik afgestapt.
Toen ging er iemand anders op en die kan er zo weer mee weg rijden. Maar als ik er op zit doet ie dat. Hij is ook een week door een ander gereden en daar doet ie het niet zo vervelend bij het opstijgen. Verward

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:22

Klinkt voor mij toch echt als een medisch en rijtechnisch probleem.Je geeft zelf al aan dat rechts zijn moeilijke kant is.ALs een paard scheef is naar links worden de bochten naar rechts erg moeilijk voor hem.

Zeker als de ruiter dit niet corrigeerd door op de rechterhand buiten stelling te vragen en de binnen hand wat hoger te doen om het vallen op de schouder te voorkomen.En niet te vergeten het gewicht van de ruiter in de wending.

Dit is een veel voorkomend probleem bij jonge paarden en ouderen paarden die niet recht gericht worden.Naarmate de scheefheid erger wordt neemt het verzet toe.Van eerst wat huppen tot steigeren.

Tip : bezoek de web site www.hoefkatrol.com eens.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:32

heeee ik heb je ook al een pbtje gestuurd ik wil je wel een keer komen helpen,ik weet gewoon dat manneke niet gemeen is en geen mediche of andere problemen heeft!dus ik hoor wel van je

donnahanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:33

Je moet hier in iedergeval erg de balen van hebben. Want je wilt natuurlijk gewoon dat het goed gaat. Alleen moet je nu gaan uitkijken dat je zelf dadelijk niet verpest bent door dit paard.(dat je het vertrouwen helemaal verlies in paarden) Waarschijnlijk weet hij nu donders goed dat jij bang bent of geen vertrouwen in hem hebt. Geloof me; dit voelen ze aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat het paard niet bij je past. En waarschiijnlijk is dat echt zo, ook niet alle mannen passen bij dezelfde vrouw....(toch??) Maar je moet zorgen dat je vertrouwen in hem hebt en hij vertrouwen in jouw heeft en niet dat jij met schrik erop moet, dat is toch geen fun meer???? je hebt al erg goed doorgezet vind ik ! Dat is toch wel knap hoor! Maar als hij het bij de les niet deed in het begin , alleen bij je thuis ofzo, dan is dit toch een teken dat hij voelt dat jij anders bent op dat moment, je voelt je waarschijnlijk kwetsbaarder en hij denkt dat, huppekeee ik zal jouw is gaan plagen. Hij is onrustig en jij ook. Ik wil je heel veel S6 wensen en hoop dat jezelf nog het vertrouwen in hem en jezelf kunt krijgen dat het lukt. Zoniet dan kun je beter op tijd mee stoppen om jezelf en hem zo te plagen ..... (wat je ook kunt proberen is voorjezelf Bach rescue Remedie druppels , voor je paard misschien ook, dit is geheel onschuldig en kan zeker geen kwaad maar het kan je net het extra rust en zelfvertrouwen geven.....het is maar een tip, bij de etos te koop) Veel S6!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:37

heeft het paard geen pijn?luiheid en staken heeft 90 % met pijn te maken.en omdat het alleen rechtsom is...
met een instructrice erbij kun je t winnen van hem,maar hij doet het nog steeds.