Piaffe dvd Anky?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:46

Zep schreef:
namen noemen Kafue... Welk paard uit de achterhoede vh klassement vond jij dan dat op 1 had moeten staan?

fouten kijken is zo makkelijk namelijk!

Waar had Rusty dan zoveel fouten met uitzondering van de piaffes? Ik heb daar toch een aantal akelig goede series/appuyementen/pirouettes voorbij zien komen... Lips are sealed

Lachen Taktfehler had hij te over, ene been niet even ver naar voren plaatsen dan andere been. En een taktonrein paard hoort niet zo hoog in het klassement thuis, hij was heel goed maar niet zoals het zou moeten. Ik heb gezegt dat de beste die daar op dat moment reed echt op plaats een stond maar dat ze niet aan de tjerorie die ervoor staat voldeden.
Ik neem aan dat je de taktfehlers gezien hebt?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:47

Tyrza schreef:
Onregelmatig en onrustig zijn kan heel anders uit de verf komen, WendytjeG.

Rusty was inderdaad gespannen, maar ik kan me niet herinneren dat hij echt onregelmatig was?

Lachen Dan heb jij niet goed gekeken Tyrza, taktfehler heeft hij genoeg gemaakt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:49

Taktfouten? Goh, dan zou ik die dvd eens moeten terugzien, was me toendertijd niet opgevallen. Maar ik was toen ook helemaal in de gloria vanwege Anky Haha!

Waar had hij dan precies taktfouten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:49

Tyrza schreef:
Onregelmatig en onrustig zijn kan heel anders uit de verf komen, WendytjeG.

Rusty was inderdaad gespannen, maar ik kan me niet herinneren dat hij echt onregelmatig was?

Ik meen me te herinneren op een gegeven moment in de passage... in ieder geval. Maar ik vond het sowieso geen rustig plaatje.
Maar dat kan inderdaad ook spanning zijn geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:50

Maar Kafue: welke uit de achterhoede had er dan voor Rusty moeten staan?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:22

Tyrza schreef:
Taktfouten? Goh, dan zou ik die dvd eens moeten terugzien, was me toendertijd niet opgevallen. Maar ik was toen ook helemaal in de gloria vanwege Anky Haha!

Waar had hij dan precies taktfouten?

Knipoog Eigelijk in zijn hele proef, Rusty is een beetje op. Is lichamelijk die taktfehler hoor kan Ulla niets aan doen. Weet ik van mijn instructeur is weer een kreistrainer in Duitsland en die kennen elkaar allemaal. maar taktfehler is ook al het ene been niet net zo ver als het andere naar voren gezet word eigelijk een ritmestoornis, als hij zich vasthoud en door spanning komen ook wel eens taktfehler hoor. Hel begrijpelijk, maar bij rusty is het grotendeels lichamelijk die gaat nu ook lekker met pensioen.

Anky was super een enorme harmonie met Salinero maar die worden nog beter let maar op die zijn er nog lang niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:39

Zep schreef:
Maar Kafue: welke uit de achterhoede had er dan voor Rusty moeten staan?

Knipoog Ik zeg niet dat er iemand uit de achterhoede voor Rusty had moeten staan, er is in sommige proeven gewoon niet eerlijk geoordeeld. Neem Sven leuke proef maar heeft minder punten gekregen dan verdiend. Neem Imke lekker gereden heeft ook niet de punten gekregen die ze verdiend had.

Wat ik eigelijk bedoelde is dat er heel veel gekeken wordt naar de ruiter met de naam en ik denk dat er niet altijd correct gepunt wordt je moet natuurlijk ook maar durven weinig te punten zonder dat de hele wereld over je heen valt. Ik vind gewoon dat iemand met een paard dat iedere keer taktonrein gaat taktfehler maakt niet op een tweede plek hoort. Wie er dan wel had moeten staan daar ga ik me niet druk om maken zij in ieder geval niet.

Overigens gaat deze topic daar ook niet over, die ging over Anky die verkoopt een dvd waarin zij uit zou leggen hoe zij traint en dat meisje van de topic is het daar niet mee eens en vraagt wie hem gezien heeft. En zegt dat Anky een paar keer een paard rijd die de derde nekwervel als hoogste punt heeft, en niet volgens normen rijd.
Maar iedereen komt hiet gelijk met JA MAAr het zijn geen machines het zijn geen dit en geen dat. Dat is het punt niet als de regel is dat een paard zo en zo piaferen moet dan moet dat zo en zo en dan haal je een 10 en tegenwoordig halen paarden hoge cijfers die van dat zo en zo afwijken.
DAt is het zelfde met het dressuurmatig aan de teugel gaan van een paard, hoe vaak zie je niet een paard in de Z op 1 staan terwijl de hele proef de derde nekwervel het hoogste punt was? DAn kun je wel zeggen maar hij deed de oefening toch goed, nou dat kan niet want dan klopt de buiging ook niet meer. Maar ze staan wel op 1 en dat is zo'n beetje de stelling hier. Wij willen allemaal wel zo rijden als Anky en zo zie je maar in trainig hoeft het niet altijd 100 punten te gaan en eigelijk moeten we de auteur dankbaar zijn omdat we nu weten dat Anky ook wel eens tegen problemen aan loopt in de trainig. DAt haar piaffe in trainig ook niet uit het boekje is, maar daarom is het trainig en geen wedstrijd dat is de punt op de i zetten. Maar ik vind wel dat in de wedstrijden de punt op de i moet staan anders hoor je er niet thuis en dat mag dan ook niet beloond worden omdat ik nu toevallig naam heb gemaakt in de sport. Ik denk dat de ruiters ook veel blijer zijn met een eerlijke waardering dan met dat halfbakken gedoen van tegenwoordig.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:47

Kafue schreef:
;) Eigelijk in zijn hele proef, Rusty is een beetje op. Is lichamelijk die taktfehler hoor kan Ulla niets aan doen. Weet ik van mijn instructeur is weer een kreistrainer in Duitsland en die kennen elkaar allemaal. maar taktfehler is ook al het ene been niet net zo ver als het andere naar voren gezet word eigelijk een ritmestoornis, als hij zich vasthoud en door spanning komen ook wel eens taktfehler hoor. Hel begrijpelijk, maar bij rusty is het grotendeels lichamelijk die gaat nu ook lekker met pensioen.

Anky was super een enorme harmonie met Salinero maar die worden nog beter let maar op die zijn er nog lang niet.

Dan snap ik niet dat de TS zo moeilijk doet over de piaffe van Anky, als het er echt zo dik bovenop zat bij Rusty??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:00

Tyrza schreef:
Dan snap ik niet dat de TS zo moeilijk doet over de piaffe van Anky, als het er echt zo dik bovenop zat bij Rusty??

Lachen Snap ik ook niet helemaal anky's dvd ging toch over de training, nou wie kan er zeggen dat hij een uur gereden heeft en dat zijn haar paard het hele uur 100% ging?Ik kan dat in ieder geval nooit zeggen wil altijd wel iets beter en daarom noemen we trainig ook trainig en wedstrijd is om te laten zien wat je al kunt.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:25

Als Anky alles goed deed had ze wel 100% gehad Scheve mond
Sven mocht überhaupt blij zijn met een winstpuntje wegens het nagenoeg NIET tonen van de piaffe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:45

Haha! De topicstarter heeft niet meer problemen met de piaffe van Anky dan de piaffe van Rusty of Sven. De topicstarter was teleurgesteld in de dvd van (toevallig) Anky waarin in de beschrijving wordt gesteld dat de modale mens nu eindelijk een training bij kan wonen. Dat is niet zo: Op de dvd zelf wordt verteld dat ze de oefeningen uit de dressuur zullen verklaren en laten zien hoe die precies eruit moeten zien. Een lovenswaardig streven, maar vervolgens viel ik over het feit dat het merendeel van de oefeningen die zij laat zien absoluut niet correct (of 'volgens de richtlijnen') gereden wordt. Sjef is bijvoorbeeld vol lof over een schouder binnenwaarts (zo hoort het) waarbij het paard duidelijk met gekanteld hoofd loopt, om maar een voorbeeld te noemen.

Naar aanleiding daarvan heeft de topicstarter een probleem met ruiters die zeggen precies volgens het boekje te rijden (en dat kan de hele wereldtop zijn / is op het moment toevallig bijna de hele wereldtop), rechters die zeggen precies volgens het boekje te jureren - en dat vervolgens niet doen.

Vervolgens beweerde de TS dat er wel degelijk oefeningen bestaan (bijvoorbeeld piaffes) die echt volgens het boekje gedaan worden - wordt zo spoedig mogelijk gescand. Daarop komt de reactie dat ze voor dat boek natuurlijk alleen dat ene goede fragment uitgeknipt hebben en dat dat niet telt. Vervolgens wordt gezegd dat de dvd van Anky waarschijnlijk toevallig even een slechter moment laat zien, want het is toch een training en een paard kan niet 100% van de tijd goed lopen. Dat is echter een drogredenering aangezien Anky's dvd helemaal niet 1 training laat zien, maar fragmenten van oefeningen die eruit zien zoals zij willen dat die eruit zien. Anky rijdt 3 verschillende paarden onder 6 verschillende weersomstandigheden met verschillende kleren aan - dit gaat dus niet om 1 training. Ook zij selecteert natuurlijk, gebruikt enkele fragmenten waarop het minder gaat om dat te becommentariseren en gebruikt voor de rest goede stukken om te laten zien hoe het moet. Over de piaffe was Sjef vol lof. Het is dus niet dat het toevallig even wat minder ging (zij knippen en plakken er namelijk ook vrolijk op los) en het is zeker niet zo dat zij er zelf ontevreden over zijn.

Misschien kwam het niet helemaal uit de verf, maar de dvd van Anky en de piaffe die daarop te zien is, zetten mij aan het denken over de grote kloof die er bestaat tussen wat ruiters zeggen te doen (ik verzamel) en wat ze in werkelijkheid doen (achterbenen in de lucht). En dat het in mijn ogen veel beter is als die kloof nou eens opgeheven wordt door OF echt volgens die regels te rijden die iedereen nu zegt te volgen, OF door een nieuw regelboek te schrijven zodat er eindelijk eens eerlijk en navolgbaar gejureerd kan worden. Dus terug naar waar dit topic werkelijk over ging: Wat is jullie mening daarover - over de kloof tussen zeggen en doen, en hoe de wedstrijddressuur daar mee om moet gaan?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:39

xyzutu2 schreef:
Dus terug naar waar dit topic werkelijk over ging: Wat is jullie mening daarover - over de kloof tussen zeggen en doen, en hoe de wedstrijddressuur daar mee om moet gaan?

Helaas is de trend dat juryleden waarderen als de proef, met name in de GP een soort circusact aan het worden is.
Je kan het de ruiters niet kwalijk nemen zolang de juryleden het belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:09

Zeker niet, daar is het ook een sport voor met te grote financiele belangen. Maar tegelijkertijd vinden jurieleden het zo vervelend dat het publiek maar niet snapt waarom de punten zus zijn en niet zo, en wordt het publiek - zowel leken als kenners - het een beetje zat dat de waardering van de proeven of doorgestoken kaart (ieder zet zijn eigen land vooraan) of gewoon absoluut ondoorzichtig is. Dat is een beetje kort door de bocht, maar je hoort overal dat jurieleden meer inzicht willen/moeten geven in hun puntentoekenning, dat de sport doorzichtiger moet worden, dat de dressuur publieksvriendelijker moet worden (en dus doorzichtiger) en dat de maatstaven waarmee de sport beoordeeld wordt duidelijk niet die van de klassieke dressuur is.

Alle jurieleden hersenspoelen en ze vervolgens alles volgens het boekje laten jureren kan niet. Niet alleen omdat dat toch ook mensen zijn, maar ook omdat er zoveel geld met de sport gemoeid is. Herschrijf dan gewoon de regelementen, zoals sommige ruiters al voorgesteld hebben. Zet gewoon zwart op wit dat niet alleen de poll, maar ook de derde halswervel het hoogste punt van de hals mag zijn. Dat er tussen neusriemen geen twee vingers hoeven te passen en dat voorbeenactie en de flair waarmee de proef gereden wordt belangrijker is dan correcte verzameling.

Waarom niet?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:19

Omdat dressuur een klassieke sport is waarbij men nog vrij conservatief denkt... Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:21

Kafue schreef:
Ik heb de DVD niet gezien wilde hem kopen maar als ik jouw verhaal nu lees is dat zinloos omdat zij toch niet laat zien hoe haar training gaat.

Uhm of haar training gaat niet zoals ze zegt dat ie gaat. Volgens mij was dat juist een van de dingen die opvielen.
Wat bedoelen jullie precies met die duidelijke taktfehler van Rusty? Het feit dat hij zijn achterbeen vaak wat raar optrekt (het "hakkeltje")?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:18

Allebij, Manzano, het is en geen opname van een volledige training, maar gewoon uitgeknipte stukjes van de verschillende oefeningen, en wat Sjef er in de voice-over bij vertelt klopt niet bij wat je op het beeld ziet (uitvoeringen die niet correct zijn maar wel zo correct (volgens het boekje) genoemd worden dus).

Maar dat hakkeltje bij Rusty is inderdaad het achterbeen, rechts als ik me kan herinneren. Staat er ook niet een videotje van op de site met piaffes die al genoemd werd?

edit: http://www.dressageworld.de/cgi-bin/cl? ... piaffen/28
is de link met de video. Hierop is dat trekken van het rechterbeen niet te zien, maar je ziet wel dat het links en rechtsachter niet helemaal gelijke paslengtes maken. Wel moeilijker zichtbaar onder deze hoek. Niet zo duidelijk als op de OS, maar als je goed kijkt is het wel zichtbaar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:44

manzano schreef:
Wat bedoelen jullie precies met die duidelijke taktfehler van Rusty? Het feit dat hij zijn achterbeen vaak wat raar optrekt (het "hakkeltje")?

Knipoog Heel simpel de dressuur vind dat als een paard zijn linkerachterbeen een hoeflengte over de afdruk van het voorbeen plaatst hij dat met zijn rechter ook zou moeten doen doet hij dat niet ----> taktfehler. Zo zou hij ook de benen even hoog om moeten tillen doet hij dat niet en jij noemt dat hakkeltje wij zeggen weer ---> taktfehler. Eigelijk makkelijk uit te drukken in een ritmestoornis in de beweging. Maar ook bijvoorbeeld een pard met artrose of sliijtage loopt niet met takt of soms zelfs ronduit onregelmatig. Dat ligt of aan de ruiter of aan het paard. In geval Ulla met Rusty kun je de fout echt bij Rusty zoeken die is een makkelijk gezegt versleten moet gewoon met pensioen genieten van zijn welverdiende rust.
Ik zoek dus eigelijk gelijke bewegingen bij het paard en nu kunnen we allemaal roepen ja maar het is geen machine! Maar zo stond het oorspronkelijk wel beschreven. En uiteindelijk is takt de eerste van de vijf basisbegrippen.

TAKT, HET EIGEN ZUIVERE RITME VAN DE BEWEGINGEN.

En die zuivere takt is het eerste belangrijke in de basistrainig van het paard. Zodra die zuivere takt wegvalt moet je terug naar de basis. Zodra die takt dus bij een grand prix paard wegvalt, vallen die andere bedrippen als verzamelen ook weg omdat takt een eerste belangrijke basisgegeven is.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:20

Kafue"]
In geval Ulla met Rusty kun je de fout echt bij Rusty zoeken die is een makkelijk gezegt versleten moet gewoon met pensioen genieten van zijn welverdiende rust.
[/quote]

[quote="Kafue schreef:
Zodra die zuivere takt wegvalt moet je terug naar de basis. Zodra die takt dus bij een grand prix paard wegvalt, vallen die andere bedrippen als verzamelen ook weg omdat takt een eerste belangrijke basisgegeven is.

Wat heeft het voor zin om met een volgens jou oud en versleten paard terug te gaan naar de basis Verward
dus Rusty was volgens jou ook niet verzameld Verward

Zeker het boek van C v B gelezen Scheve mond

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:54

Magique schreef:
Wat heeft het voor zin om met een volgens jou oud en versleten paard terug te gaan naar de basis Verward
dus Rusty was volgens jou ook niet verzameld Verward

Zeker het boek van C v B gelezen Scheve mond

Jazeker ik ken het boek van Coby. Maar de vijf begrippen waat zij het over hefet zijn klassieke rijkunst die bij ons gedosseerd wordt. Het is evenwel een beetje Duits. Rusty had helemaal niet mee moeten doen dat is een. Zodra een paard taktfehler maakt moet je die takt herstellen anders kun je gewoon niet verder. Ik zeg dat Rusty niet eerlijk verzameld was, zoder takt kun je officieel niet verder.

En wat is er mis met dat boek van C v B? Of ben jij van mening dat een paard met taktfehler in de dressuur hoog te rijden is?
Wat doe jij als een paard tektfehler maakt, ben ik wel benieuwd naar.

Liberna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:50

Tjaaa Wat moet je der van zegge..
:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:20

Dressuursport is tegenwoordig een industrie die erg nauw gekoppeld is aan de fokkerij. Top-dressuurhengsten krijgen meer merries te bedienen dan een even goed bewegende hengst die nergens gepresteerd heeft. Als Salinero hengst was geweest, dan had hij ook al behoorlijk wat merries achter de kiezen gekregen, lijkt me zo, dat ondanks het feit dat hij zijn voorbenen ongelijk gebruikt. Bij Rusty idem dito. Het probleem daarvan is dat je niet alleen jurieleden hebt die niet volgens de regels jureren, maar dat daardoor paarden de kans krijgen om boven te drijven en veel nakomelingen te verwekken ondanks onzuivere gangen, waardoor de verzamelvaardigheid na verloop van tijd steeds verder af zal nemen.

Dat zie je ook zo'n beetje met de tweetakt draf. Die bestaat echt en in alle tempi, maar op grote wedstrijden zie je die niet meer. In plaats van een zuivere tweetakt draf wordt tegenwoordig gefokt op een zeer spectaculair uitstrekkend paard. Het resultaat is ontzettend ver en hoog uitgooiend voorbeen, dat echter meer tijd en ruimte nodig heeft voor deze actie dan het achterbeen. Het resultaat is een paard dat in viertakt draaft: Aan het begin van het zweefmoment staat 1 voorbeen nog aan de grond, en aan het eind van het zweefmoment landt 1 achterbeen voor de rest. Dat geeft een veel sterkere belasting van de benen dan wanneer je met 2 benen exact tegelijk landt. Die spectaculair bewegende paarden zijn echter wel de paarden die hoog gewaardeerd worden, waardoor er in de sportpaardenfokkerij nauwelijks nog in tweetakt dravende paarden te vinden zijn. Ook Gelderlanders, Groningers, Friezen, Andalusiers en Lusitano's die in de sportrichting gefokt worden laten deze verschuiving zien, terwijl het basismateriaal onspectaculair, maar wel zuiver draaft.

De sport heeft een veel grotere invloed dan de wedstrijdring alleen. En hoewel niet elke fokker zich gek laat maken door sportprestaties van hengsten, zijn er toch ontzettend veel fokkers die met behulp van topsporthengsten topsportkinderen proberen te fokken. De stroom Gribaldi's, Ferro's, Negro's en ga maar door is onafzienlijk. En dat is heel logisch, want een paard dat scoort is een paard dat scoort. Maar je fokt dus wel ieder jurieoordeel achterna, waardoor je als je modes in jurering volgt steeds verder van die oorspronkelijke dressuur verwijderd zult raken, gewoon omdat de paarden al niet eens meer aan de basiseisen van het oorspronkelijke boekje voldoen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:27

xyzutu2 schreef:
Dressuursport is tegenwoordig een industrie die erg nauw gekoppeld is aan de fokkerij. Top-dressuurhengsten krijgen meer merries te bedienen dan een even goed bewegende hengst die nergens gepresteerd heeft. Als Salinero hengst was geweest, dan had hij ook al behoorlijk wat merries achter de kiezen gekregen, lijkt me zo, dat ondanks het feit dat hij zijn voorbenen ongelijk gebruikt. Bij Rusty idem dito.

Helemaaaal niet mee eens
Lancet krijgt amper merries, net als bijv. Weyden. Er wordt heus wel gekeken hoe de hengst doorfokt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:30

Ik ben het met X helemaal mee eens. De paarden en hun gezondheid worden steeds slechter dat gerichte fokken is niet goed. Ik rijd met mijn Gentleman * Rubinstein toevallig dressuur maar hij is gefokt op springen en gelukkig vond zijn fokker een goed gangwerk heel erg belangrijk.
En een goed gangwerk is de basis van alles. Dat gericht fokken op dressuur of springen maakt de bloedlijnen veel te kort. Volgens mij werk je zo inteelt en de daaraan verwante ziektes in de hand.
Bovendien kijken veel te veel mensen naar het papier van het paard en niet naar het paard. Ik zeg altijd maar zo op een papiertje kun je niet rijden op een goed paard wel.
Bijzonder jammer want zo gaat het paard wel verloren.
En was er niet een in de grand prix van Duitsland waarvan ze niet eens wisten wie de vader was hij kwam uit rusland was alles dat ze wisten.
En Van Baalen rijd die niet op een paard dat eerst in de springsport zat. Doe mij maar gewoon een paard met een heel goed gangwerk en een correcte bouw dan mag de naam van de hengst me gestolen worden. Ik kan niet op dat stamboekpapier rijden.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:35

Wouter24 schreef:
Over de paiff, dat dier komt zo'n eind van de vloer dat een miniscuul zweefmoment me niet verbaasd. Hij is wel iets ongelijk in het voorbeen. maar kom op dit is echt een beetje muggenziften hoor...

mee eens, had je verwacht dat ze precies gingen vertellen hoe ze alles doen dan?
en ik vind dat het eerste paard toch veel dieper (en met langere teugels) ingesteld is, dat is dan toch een vrijere houding. Bovendien laat ze haar paarden regelmatig halsstrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:07

Sjuimpje schreef:
Helemaaaal niet mee eens
Lancet krijgt amper merries, net als bijv. Weyden. Er wordt heus wel gekeken hoe de hengst doorfokt.

Natuurlijk wordt gekeken naar de doorfok. Als een tophengst/merrie allemaal stumpertjes voortbrengt dan is niemand zo gek om daar zijn heil in te zoeken. Maar als zo'n hengst wel veulens doorfokt met de gewenste dressuurbewegingen, dan krijgt hij veel aandacht. En terecht, want zo'n hengst levert waar voor zijn geld en met dat fokmateriaal kun je op wedstrijden goed scoren omdat die bewegingen de jury goed liggen. Als die jury extreme bewegingen boven correcte bewegingen plaatst, dan krijg je door datzelfde mechanisme echter steeds meer paarden met extreme bewegingen en steeds minder correct bewegende paarden.

Aangezien dressuur een jurysport is, willen de ruiters paarden die aan de wensen van de jury voldoen (om te scoren) en moeten de fokkers de paarden fokken die de jury wil zien.