Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:49

Aimee als je handen stil genoeg zijn ligt het bit ook stil.

Sjuimpje, als je paard schuurplekken krijgt lijkt het mij dat de riem te strak zit. Zolang er genoeg ruimte is kan het niet gaan schuren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:51

Sjuimpje schreef:
Ik vind een aansnoerneusriem inderdaad mooier maar ik vind het onderlegde stukje wat onder de kaak zit ook erg fijn, daar kreeg je eerder snel schuurplekjes door het smalle riempje met gespje wat daar zat en met de aansnoerneusriemen heb ik daar nooit geen last meer mee.

Dat onderlegde stukje onder de kaak vind ik dus juist een crime; het is altijd of te klein zodat het totaal nutteloos in die kaak"holte" zweeft, of het is te groot zodat het tegen de neusriem zit. Dat heeft meestal tot gevolg dat er huid tussen komt als ik dat ding probeer dicht te doen, dat moet ik er dan weer tussenuit peuteren en het levert vervolgens schuurplekken op. Ik haal altijd dat ding eraf en doe een onderlegger onder de neusriem, liefst van schuimrubber.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:52

Sjuimpje schreef:
Ik vind een aansnoerneusriem inderdaad mooier maar ik vind het onderlegde stukje wat onder de kaak zit ook erg fijn, daar kreeg je eerder snel schuurplekjes door het smalle riempje met gespje wat daar zat en met de aansnoerneusriemen heb ik daar nooit geen last meer mee.
Over smaak valt niet te twisten, en als paarden er erg gevoelig zijn, dan kan die extra 'padding' wel gunstig zijn ja. Een neusriem hoort idd pas te werken als het paard z'n mond open gaat doen, maar als ie 'zo strak als ie gaat' wordt aangesnoerd, dan werkt ie ook al zonder dat het paard z'n mond opent. Het verhindert dan gewoon kauwen al. Er moeten gewoon altijd, bovenop de neus, 2 vingers tussen te krijgen zijn.
Tussen mijn singel krijg je overigens altijd probleemloos een aantal vingers (meestal een hele hand) hoor Sjuim , en ook met bokken of springen blijven m'n zadels gewoon liggen. Strak genoeg om op te stijgen en niet zo los dat ie gaat klapperen met rijden, is strak zat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:54

Marreke schreef:
Aimee als je handen stil genoeg zijn ligt het bit ook stil.

Dat is een argument dat geldt als je contact op je teugel hebt, dus als ik m'n paard aan een lange teugel uit- of instap of door het bos rijd, dan ligt het bit niet stil in de mond.... Verward lekker dan...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:00

Ik vind die aansnoerriemen idd ook niet fijn doordat die extra 'padding' idd niet goed lijkt te vallen. Daarnaast was ik ook altijd aan het vrotten om huid ertussen uit te houden Haha!.

Mn huidige neusriem is er gelukkig een met een gewone sluiting en ik hoop dat deze nog lang niet aan vervanging toe is Lachen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:00

Sjuimpje schreef:
Ik weet dat jij geen ophoudingen maakt aqua, jij hebt meer constante druk en bent sowieso niet zo bezig met de activiteit van achter. Ik weet dat mijn doel in de verste verte niet lijkt op waar jij naar toe streeft dus dat is geen vergelijk.

Dan heb je het toch helemaal mis Sjuim. Ik hoef gelukkig niet veel ophoudingen te maken zoals ik al eerder schreef omdat mijn paarden gehoorzaam zijn. Ik rijd nooit meer dan met 2 ons druk op de teugel en ik heb geen constante druk. En wij houden ons juist voornamelijk bezig met de activiteit van achter. En ik denk dat ons doel: een goed lopend en bewegnd paard, met schwung en tact vol ontspanning en met uitdrukking! Ik denk alleen dat de middelen verschillen.Maar laat wat mij betreft die discussie even voor wat het is. (dat heeft hier immers niets mee te maken)

En nogmaals een goed passend zadel knelt ook niet als he het zadel aansingeld. Knellen jouw schoenen ook dan?

Natuurlijk kan je een gecombineerde neusrioem gewoon mooier vinden. Maar ik heb een gecombineerde neusriem met wit onderlegd die geen irritaties veroorzaken onder de kin omdat dat leer daar ook redelijk breed is en er geen vervelend gespje zit. Daar hoef dus niet speciaal een gecombineerde neusriem voor te hebben Maar ik ben eerlijk dat ik ze bij sommige paarden erg mooi vind staan...mits ze niet aangesnoerd zijn natuurlijk Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:04

Ja, dat is ook zo QQQQ. Jij laat je zadels toch ook altijd opmeten? OK dan! Dan heb je die problemen in ieder geval niet Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:07

Aqua8horse schreef:
Ja, dat is ook zo QQQQ. Jij laat je zadels toch ook altijd opmeten? OK dan! Dan heb je die problemen in ieder geval niet Pling

Veel mensen proberen idd een slecht passend zadel te compenseren met extra strak aansingelen...dat klopt.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:19

het is toch voor dat het bit op de juiste plek blijft ofzow.. ? Verward Hier zijn volgens mij ook al meerdere topic's over geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:27

Aimee schreef:
Dat is een argument dat geldt als je contact op je teugel hebt, dus als ik m'n paard aan een lange teugel uit- of instap of door het bos rijd, dan ligt het bit niet stil in de mond.... Verward lekker dan...

Ook bij het rijden met lange teugels ligt het bit dan stil, er trekt immers niemand aan de teugels.
Hoogstens kan het paard er wat mee spelen of op kauwen (wat imo prima is), maar hij zal hem niet zelf door de mond trekken Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:32

Mijn ervaring is dat neusriemen die losjes zitten juist gaan schuren, ik maak ze dus altijd net strak genoeg vast dat ze niet kunnen schuiven en zo dat ze de boel vastbinden.

Wie heeft het trouwens over knellen?
Iets wat past en de druk verdeeld zal nooit knellen Mijn laarzen zitten heel strak, maar knellen nergens. Mijn zadels zitten strak, maar knellen nergens, die zijn gewoon netjes op maat gemaakt voor de paarden die ze dragen (net als dat mijn laarzen op maat gemaakt zijn voor mijzelf).

Ik heb maar 1 keer problemen gehad met een te grote 'padding', alle andere omvatten netjes beide kaken maar zitten nog cm's los van de eigenlijke neusriem.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 23:17

Sjuimpje schreef:
Mijn ervaring is dat neusriemen die losjes zitten juist gaan schuren, ik maak ze dus altijd net strak genoeg vast dat ze niet kunnen schuiven en zo dat ze de boel vastbinden.

Ik heb altijd al een 'losse' neusriem gehad en nog nooit schuurplekken gehad. Dan moet je me toch echt es vertellen hoe je dat voor mekaar gekregen hebt!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:43

nou miffie dat is helemaal niet zo moeilijk. als iets loszit kan het bewegen en als het beweegt gaat het schuren (iets dat gewoon vast zit kan immers niet bewegen en krijg je ook geen frictie). moet jij eens een marathon gaan lopen met schoenen die je losjes geveterd hebt, kijken hoever je komt.

niet te los, niet te vast en het moet passen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 07:50

Wellicht komt het omdat jij een Haflinger hebt Miffie,
onze Friezen hebben ook veel minder snel last van schuurplekken dan mijn jonge paard, die heeft een enorm dun en kwetsbaar velletje.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 08:39

ah oke dus de trekpaard rassen hebben een dikkere huid dan de kwpn-er en zijn soort genoten??????????

nooit geweten maar bedankt voor de tip! Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:57

Koudbloeden hebben inderdaad een ander velletje dan paarden waar veel bloed door de aderen stroomt, mijn jonge paard heeft een Trakhener vader en in de moederlijn nog wat volbloed dus dat verklaart inderdaad wel het een en ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:23

Aimee schreef:
Ik heb ooit eens geleerd dat de neusriem, en met name de sperriem, er voor dient om het bit stil(-ler of rustiger) in de mond te laten hangen. Dat heeft dus niets met het dichtsnoeren van de mond te maken, maar juist met een prettiger gevoel voor het paard.

Maar kennelijk past dat idee niet in de bokt-filosofie over neusriemen... Verward

Zo heb ik het ook geleerd en ik blijf dat ook gewoon geloven ongeacht wat de boktfilosofie erover is.

Een aansnoerneusriem hoeft niet strak te zitten, die kun je ook zo vastmaken dat er nog 2 vingers tussen kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:28

Ik moet eerlijk bekennen (en dat zal vast een tekortkoming zijn bij mij) dat het type neusriem, de strakte waarmee deze zit of noem maar vanalles op......... dat dit voor mij geen noemenswaardig rijverschil geeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:31

Sjuimpje schreef:
Wellicht komt het omdat jij een Haflinger hebt Miffie,
onze Friezen hebben ook veel minder snel last van schuurplekken dan mijn jonge paard, die heeft een enorm dun en kwetsbaar velletje.

Een tik per dag is genoeg om je paard dan aan het eind van de week met de striemen op zn lijf op stal te hebben staan Haha! Haha! Haha! Haha! Die dunnen huidjes weten wat Clown Clown

Marca had dat ook zo erg. Had ik gereden en eigenlijk haar alleen een beetje bij getikt....... was het werkelijk waar alsof ik haar helemaal in elkaar geslagen had, de striemen liepen over haar lijf

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:40

Het verhaal over het type huidje verklaart helemaal niets.Ik heb ook losse neusriemen, gecombineerd zonder sperriem en Engelse....ik heb KWPN, Friezen, Haflingers, New Forest, Fjord en enkele zonder typische raskenmerken Tong uitsteken........en nog NOOIT ( ja jullie lezen het goed) schuurplekken gehad OK dan!

Het kan dus gewoon, blijkt nu maar weer in de praktijk *LOL*
Maar inmiddels is het mij duidelijk geworden dat er tegen beter weten in ongelovige Tomassen zijn, die toch per definitie er weer tegen in zullen blijven gaan. Dat mag van mij, want ik weet wel beter *LOL* *LOL*
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 18-10-04 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:43

Sjuimpje schreef:
Een aansnoerneusriem is verder niets minder knellend dan een aangesingeld zadel, een kopstuk waaraan het bit hang, een beenbeschermer etc. Ik heb toch ook een strakke cap op mijn hoofd?

Sjuim: dit heb je toch echt zelf geschreven.

G&K: er is wel degelijk verschil hoor. Een knellende en strakke doet AU Huilen en dat gaat ten koste van de concentratie. Niets bijzzonders gewoon logisch. Jij kan ook beter functioneren als je geen knellende schoenen aan hebt in je winkeletje. Je mag blij zijn dat ze er dan nog aan zitten na een dag werken Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:52

Ik had daar niet knellend moeten zeggen maar strak en strak is geen auw. Losse dingen die niet passen kunnen net zo goed auw zijn, zoals ik al zei gaat het om de pasvorm.

Verder:
Jouw waarheid hoeft de mijne niet te zijn,
dit is gewoon het doodgooien van een discussie.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:54

ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik gebruik een aansnoerneusriem, zonder aan te snoeren. Waarom zou ik? Ik vind niet dat je dit kunt vergelijken met een singel oid. Het zit om de neus, en wat aangesnoerd wordt, zit mijns inziens erg strak, en lijkt me alles behalve fijn. Dat wil ik mijn paard niet aandoen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:02

Sjuim: doodgooien van de discussie Verward Omdat je heel correct toegeeft dat je een woord per vergissing verkeerd gebruikt hebt.
Nou wat mij betreft niet hoor. En zoals ik al zij, ik heb nog nooit schuurplekken gehad.

En ik deel jouw mening niet maar ik respecteer jouw mening wel. Dus geen probleem toch?

Daar ben ik het helemaal mee eens Kyra. Het aansnoeren heeft volgens mij alleen een negatief effect. Want het argument van schuurplekken voorkomen is kennelijk bij alle losse neusriem rijders niet aan de orde.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:05

nope, nog nooit een schuurplek gehad...