Nicolletje schreef:Ja, dat is het toch ook, bij mij, automatisme.
Ik doe btw geen wedstrijden met mijn paard
het gaat niet om de wedstrijd per se, wel om de oefening die ik noemde. Maar als het een automatisme is hoef je er toch niet over te denken
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nicolletje schreef:??:?
Ik zeg net het is automatisme voor mij??
Citaat:Ik rij al 20 jaar
Ik begin zo'n beetje te denken dat ik hier achterlijk ben, ben ook aan het zoeken naar iets en ik heb het gevonden wat ik bedoel:
Het principe van het rijden op lichaamstaal en gewicht is: dat je het paard zeer licht uit evenwicht brengt door b.v. ligt het gewicht naar binnen te verleggen en de heup te draaien. Je gaat dus vanuit het in evenwicht zijn, het paard zeer licht uit evenwicht brengen zodat het paard zo gaat lopen dat hij weer in evenwicht is.
Een v.b.: je zit ongezadeld op je paard en wil rechtsaf. Je zit ontspannen mee te bewegen met je paard en in die beweging ga je ineens je lichaam naar binnendraaien en het gewicht licht naar rechts verplaatsen. Het paard voelt dit zeer goed boven zich en zal onder het gewicht stappen om in evenwicht te blijven. Het paard draait dus naar rechts. Het paard volgt het gewicht en de beweging van jouw lichaam op zijn rug.
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/website/
) al als ik mijn ene zitbeenknobbel iets zwaarder belast door die kant op te gaan en dus weer onder mijn gewicht te gaan lopen (precies wat je dus citeert). Dat is overigens zeker niet typerend voor natuurlijk paardrijden, in alle dressuur'systemen' komt dat principe terug. Afhankelijk van de andere hulpen met been en teugel kun je dat laten resulteren in een wending, zijgang, keertwending of wat dan ook.
Alleen in moeilijke situaties, als mijn paard me bv graag scheeft gooit om een been te sparen, let ik heel bewust op mijn gewichtsverdeling.
Blossomm schreef:Bij het naar voren kantelen van je bekken hinder je idd het paard in zijn beweging, maar dit is een korte vluchtige beweging..
Blossomm"]
We hebben het nu over twee verschillende dingen.
Het naar voren kantelen van je bekken is voor het terugrijden naar een andere gang. Je haalt het paard uit zijn ritme, dus ik denk dat je dat wel als hinderen kan zien...daarentegen denk ik niet dat een paard dit als vervelend ervaart.
Bij het naar achteren kantelen van het bekken geef je het paard juist de kans om de rug boller te trekken en de motor te gebruiken (de achterhand). Dit gebruik je dus om te versnellen.
[/quote]
Jij schreef eerder:
[quote="Blossomm schreef:Ik denk dat ik het ook eens ben met wat Lielle zegt:
Voorwaarts: bekken naar achteren kantelen, waardoor je de achterhand een stuw geeft.
Een gang terugrijden: bekken naar voren kantelen, zo zet je jezelf en dus ook je paard op slot.