4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:16

Nicolletje schreef:
Ja, dat is het toch ook, bij mij, automatisme.

Ik doe btw geen wedstrijden met mijn paard

het gaat niet om de wedstrijd per se, wel om de oefening die ik noemde. Maar als het een automatisme is hoef je er toch niet over te denken Verward

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:17

Automatisme: = (volgens de DvD): buiten de wil om (geschiedend), zonder nadenken ....

Volgens mij spreek je jezelf nu dus tegen, Nico

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:21

Ongeveer een met de opsomming van Lielle, alleen in de stap verruim ik niet door beide benen tegelijk te drijven, maar drijf ik in het ritme van de passen. Dit heb ik zo geleerd. Goed of fout?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:24

ik verruim in stap zelfs vooral met mijn zit, maar dat is weer een ander verhaal. In theorie Knipoog geef ik 1 keer een hulp om te verruimen (= druk van beide benen + zithulp) en wacht dan keurig af tot we aan het eind zijn. Meestal moet ik toch wel wat herhalen en dat is idd ook tactmatig drijven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:25

??:?
Ik zeg net het is automatisme voor mij??

Ik rij al 20 jaar
Ik begin zo'n beetje te denken dat ik hier achterlijk ben, ben ook aan het zoeken naar iets en ik heb het gevonden wat ik bedoel:

Het principe van het rijden op lichaamstaal en gewicht is: dat je het paard zeer licht uit evenwicht brengt door b.v. ligt het gewicht naar binnen te verleggen en de heup te draaien. Je gaat dus vanuit het in evenwicht zijn, het paard zeer licht uit evenwicht brengen zodat het paard zo gaat lopen dat hij weer in evenwicht is.
Een v.b.: je zit ongezadeld op je paard en wil rechtsaf. Je zit ontspannen mee te bewegen met je paard en in die beweging ga je ineens je lichaam naar binnendraaien en het gewicht licht naar rechts verplaatsen. Het paard voelt dit zeer goed boven zich en zal onder het gewicht stappen om in evenwicht te blijven. Het paard draait dus naar rechts. Het paard volgt het gewicht en de beweging van jouw lichaam op zijn rug.

http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/website/

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:26

Tuurlijk het liefste met mijn zit, maar als ik moet bijdrijven doe ik dit dus links rechts links rechts, op het moment dat zijn achterbeen naar voren gezet wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:29

Okee, volgens mij lees ik hier wat verkeerd.
Ik schrijf:

Ik bedoelde gewoon als ik de bocht om ga doe ik: eerst de zit, dan het been en dan pas de teugel.

Ik word herhaald als:

"Dus jij denkt elke keer bij een bocht: "

Ik lees verkeerd (te snel...) en ik antwoord ja.
Ik denk niet de hele tijd hoor, ik doe het gewoon.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:34

Nicolletje schreef:
??:?
Ik zeg net het is automatisme voor mij??

alleen werd er daarvoor gevraagd of jij bij iedere wending denkt, eerst zit, dan been, dan hand. En daarop zei je ja, vandaar de verwarring denk ik.

Citaat:
Ik rij al 20 jaar
Ik begin zo'n beetje te denken dat ik hier achterlijk ben, ben ook aan het zoeken naar iets en ik heb het gevonden wat ik bedoel:

Het principe van het rijden op lichaamstaal en gewicht is: dat je het paard zeer licht uit evenwicht brengt door b.v. ligt het gewicht naar binnen te verleggen en de heup te draaien. Je gaat dus vanuit het in evenwicht zijn, het paard zeer licht uit evenwicht brengen zodat het paard zo gaat lopen dat hij weer in evenwicht is.
Een v.b.: je zit ongezadeld op je paard en wil rechtsaf. Je zit ontspannen mee te bewegen met je paard en in die beweging ga je ineens je lichaam naar binnendraaien en het gewicht licht naar rechts verplaatsen. Het paard voelt dit zeer goed boven zich en zal onder het gewicht stappen om in evenwicht te blijven. Het paard draait dus naar rechts. Het paard volgt het gewicht en de beweging van jouw lichaam op zijn rug.

http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/website/

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik rijd in de praktijk nu wel met veel kleinere signalen. In feite reageert mijn paard (opnieuw idealiter Knipoog ) al als ik mijn ene zitbeenknobbel iets zwaarder belast door die kant op te gaan en dus weer onder mijn gewicht te gaan lopen (precies wat je dus citeert). Dat is overigens zeker niet typerend voor natuurlijk paardrijden, in alle dressuur'systemen' komt dat principe terug. Afhankelijk van de andere hulpen met been en teugel kun je dat laten resulteren in een wending, zijgang, keertwending of wat dan ook.

Maar ik ben dus niet in iedere wending bezig om te heupwiegen Knipoog Alleen in moeilijke situaties, als mijn paard me bv graag scheeft gooit om een been te sparen, let ik heel bewust op mijn gewichtsverdeling.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:53

Okee, dan snappen we elkaar nu.

Ik weet dat het bij dressuur ook zo gedaan wordt, maar misschien niet door iedereen?

Mijn paard loopt 'perfect' op de zit, ik heb hem dat dus aangeleerd, ook omdat hij toen hij héél klein en onervaren was, heel moeilijk nageeflijk was.
Niet, eigenlijk. 4 bitten verder wel, maar ik moest toch wat in de tussentijd.
Toen heb ik de teugels losgegooid en hem vanuit mijn zit gereden en later de teugels pas weer gevraagd. Ik werd toen een beetje uitgelachen door de andere mensen.
Nu, 10 jaar verder ofzo, lees en hoor je steeds meer over de zit en ik ben blij dat ik het hem zo geleerd heb. Hij heeft a.h.w. een slagroommondje nu. (als ie tenminste zin heeft...zoals ik al zei, ik heb niet bepaald een dressuur'type'paardje...)

Ps ik krijg ook vaak complimenten over mijn zithouding Schijnheilig
het enige waar ik aan moet denken is om mijn been blijvend netjes te houden, ik zag laatst een foto en ik zag toch wel de teen te ver naar mijn zin naar buiten, maar dat was op een ander paard..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:24

En wat doen jullie dan met je zit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:28

overgang terug = bovenbeen sluiten
overgang voorwaarts = kantelend bekken en 'vooruit' duwen

zo'n soort bewging die je naast je paard niet zo snel zult laten zien in het openbaar Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:06

Ik snap Nicolletje wel, de benaming is alleen verkeerd! Je noemt het je heup kantelen, maar het gaat om je bekken/romp kantelen.
Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde rij als Nicolletje...2 weken geleden is het gelukt om 'op een naakt paard' een L-proefje te rijden, dit kan alleen maar op je zit!

Ik denk dat ik het ook eens ben met wat Lielle zegt:
Voorwaarts: bekken naar achteren kantelen, waardoor je de achterhand een stuw geeft.
Een gang terugrijden: bekken naar voren kantelen, zo zet je jezelf en dus ook je paard op slot.

Varieren in een bepaalde gang doe ik door de beweging die met de achterhand gemaakt wordt te beinvloeden. Resultaat kan passage zijn, maar ook uitgestrekte draf.

Eigenlijk doe ik vrij weinig met mijn benen, het is voor mij een extra zetje, maar de eerste hulp is de zit.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:24

Het kantelen van je bekken is m.i. geen goede hulp. Vaak bereik je hierdoor juist het tegenovergestelde resultaat, namelijk dat je dan het paard hindert in zijn beweging van de rug. Vaak wordt een paard dan langzamer of gaat de rug wegdrukken.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:31

Hoezo dan? Dat snap ik niet helemaal....laat ik wel duidelijk erbij zeggen dat het kantelen van bekken meestal maar een fractie van een halve seconde gebeurt, behalve bij de uitgestrekte draf.

Ik heb het dus absoluut niet over 'het zadel uitvegen'. Het idee is dat, wanneer je netjes op de achterhand rijdt, je de motor van het paard een duwtje geeft.
Bij het naar voren kantelen van je bekken hinder je idd het paard in zijn beweging, maar dit is een korte vluchtige beweging.

Waarom zou een paard precies de rug wegdrukken? Dat lijkt me ook best moeilijk als je de achterhand er netjes onder hebt eigenlijk.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:55

Blossomm schreef:
Bij het naar voren kantelen van je bekken hinder je idd het paard in zijn beweging, maar dit is een korte vluchtige beweging..

Ook al is het een korte, vluchtige beweging, dan nog hinder je het paard. Terwijl je juist wil dat het paard reageert door op een juiste manier voorwaarts te gaan.
Het paard drukt zijn rug weg (of gaat juist langzamer) doordat jij dat bewerkstelligt door het kantelen van het bekken. Op dat moment zal de achterhand er ook niet goed onder zitten.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:01

We hebben het nu over twee verschillende dingen.
Het naar voren kantelen van je bekken is voor het terugrijden naar een andere gang. Je haalt het paard uit zijn ritme, dus ik denk dat je dat wel als hinderen kan zien...daarentegen denk ik niet dat een paard dit als vervelend ervaart.

Bij het naar achteren kantelen van het bekken geef je het paard juist de kans om de rug boller te trekken en de motor te gebruiken (de achterhand). Dit gebruik je dus om te versnellen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:02

Behalve bij het sneller maken voor het been, gebruik ik mijn beenhulp voornamelijk in combi met mijn zit- en handhulp.

Overigens moet ik toegeven dat ik die 4 punten die aqua noemt best leuk bedacht zijn. Zo had ik er zelf nooit echt naar gekeken.

Wat je noemt het ontleden van de hulpen. Ik ben daar altijd erg voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:24

Wil jij eens toelichten hoe je je hulpen geeft Tyrza?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:21

Poehee, moet dat?? Dan kan ik wel een heel boek schrijven Haha!

Bel me maar, dan leg ik het wel verbaal uit, dat spaart tijd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:36

Tyrza schreef:
Poehee, moet dat?? Dan kan ik wel een heel boek schrijven Haha!

Bel me maar, dan leg ik het wel verbaal uit, dat spaart tijd Knipoog

Pb je nr maar Haha!

Het is gewoon interesse Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:16

Blossomm"]
We hebben het nu over twee verschillende dingen.
Het naar voren kantelen van je bekken is voor het terugrijden naar een andere gang. Je haalt het paard uit zijn ritme, dus ik denk dat je dat wel als hinderen kan zien...daarentegen denk ik niet dat een paard dit als vervelend ervaart.

Bij het naar achteren kantelen van het bekken geef je het paard juist de kans om de rug boller te trekken en de motor te gebruiken (de achterhand). Dit gebruik je dus om te versnellen.
[/quote]

Jij schreef eerder:

[quote="Blossomm schreef:
Ik denk dat ik het ook eens ben met wat Lielle zegt:
Voorwaarts: bekken naar achteren kantelen, waardoor je de achterhand een stuw geeft.
Een gang terugrijden: bekken naar voren kantelen, zo zet je jezelf en dus ook je paard op slot.

En ik ben het met beide opties niet eens. Niet met het naar voren kantelen van je bekken (om terug te rijden) en niet met het naar achteren kantelen (om de achterhand een stuw(?) te geven). Evengoed bereik je met beide signalen dat het paard of zijn rug wegdrukt of langzamer gaat. Puur omdat je dan de rug blokkeert. Het paard krijgt dan echt niet de kans om zijn rug boller te maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:25

Mag ik vragen hoe jij dan rijdt Apple? Puur op de teugel?
Ik ga diep zitten bij remmen, bedoel je dat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:29

ik vind het erg lastig om mn de voorwaartse hulp te bescrhijven, maar de sluitende hulp is echt vooral mijn bovenbenen aanspannen. Ik zal vanavond er eens op letten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:03

Ik heb iemand eens de beschrijving horen geven bij hele ophouding:

"alsof je een spons helemaal leeg wilt knijpen tussen je benen..."

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:10