Paard dat steigert zodra je rechtsom wil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:01

eh .. en heb je dan nooit röntgenfoto's gezien?
De beschadigingen?
Die zijn onomkeerbaar.

Maar het is maar wat je precies bedoelt met 'hoefkatrol', misschien.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:04

die foto´s zeggen niks. Het ene paard heeft geen gaatje in de botten en loopt hartstikke kreupel de andere heeft bij wijze zoveel gaten in de botten dat ie hoefkatrol fase 4 zou moeten hebben en loopt hartstikke goed. Dat hele foto onderzoek ivm hoefkatrol zou door de wc gespoeld moeten worden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:53

hier ben ik het half mee eens, destiny heeft idd door overbelasting HKO gekregen, logisch ook want beide achterbenen had ze spat, wat doe je dan als paard, op je voorbenen steunen om je achterbenen te ontzien, dus wij weer naar de DA, foto's gemaakt, HKO fase 4

6 mnd heeft ze dichte ijzers gehad, ik ben gaan rijden(geen les bij AdB maar goede clubles gehad) en alleen maar gewerkt aan achterhand eronder zetten, en we werden M1 dressuur en L springen, toen ging ik over naar de paarden.
maar ook in de tijd dat ze zo goed liep, bleef je op de foto's de HKO zien, en na 6 mnd had ze weer gewone ijzers, liep ze ook goed mee, maar zonder ijzers kan ze niet staan, dan zet ze haar voorbenen wat naar voren neer om ze te ontzien, zodra t ijzers eronder zit is dat over

verder ken ik een paard met HK dat hoe hij ook stond, altijd ijn had, op stal, in de wei, met ijzers, zonder ijzers, speciaal beslag etc
die was stokkreupel, dan zou ik persoonlijk er niet op gaan zitten of longeren of wat dan ook, om hem beter te krijgen
dus ik geloof best dat HKO paarden voor een deel opknappen door AdB of gewoon door goed les, maar sommige gevallen die dus echt heel erg veel pijn hebben en kreupel zijn, daar ga je imo niet meer mee rijden en proberen het rijtechnisch op te lossen...

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:01

maar hoe verklaar je dan dat adb echt alle paarden die bij hem thuis op training komen met hoefkatrol(zowel klinisch als rontgologisch) weer goed krijgt? (het is niet voor niks dat verzekeringen graag met hem in zee willen gaan)

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:04

en vergeet niet dat overbelasting heel erg pijnlijk kan zijn en door weer goed te gaan rijden kun je die pijn verlichten en als je goed blijft rijden gaat de pijn (en dus overbelasting) weg

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:07

ik geloof best dat AdB veel paarden goed krijgt, maar als een paard echt stokkreupel is dan haal ik het niet in mn hoofd om hem aan t werk te zetten dmv longeren of rijden bij AdB, maar ik geloof zeker wel dat verreden paarden weer helemaal opknappen bij AdB

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:15

Dat is dus de fout die veel mensen maken (heb ik zelf ook gedaan....). Ik kijk altijd bij zijn lessen in Friesland en gister was er weer een vrouw die een stokkreupel paard had en er niet op durfde te rijden omdat ze het zielig vond. Antoine zegt altijd dat dat te vergelijken is met mensen in revalidatiecentra. Die kost het ook heel veel pijn en moeite om weer te gaan lopen of iets dergelijks, of iemand met een hele stijve rug en daardoor veel pijn heeft maar die dan juist van arts of fysio weer in beweging moet komen om weer soepel en sterk te worden. Je moet dus door een pijngrens om weer goed te kunnen bewegen.
Die vrouw dus toch maar op haar paard en na een half uur liep het paard weer ontspannen en zuiver.

goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:43

mijn paard deed dat vroeger ook wel eens.
hij wilde ook niet rechtsom alleen maar linksom.
ik wist ook nooit wat ik moest doen en ging vaak maar naar links maar hij kreeg dus wel zijn zin en elke x als ik rechtsom wilde ging ie weer.
toen heb ik hem er doorheen geschokt en als ie ging steigeren gaf ik he m een klap met de zweep op zijn kont en toen ging hij wel hoor.
maar ja het is een jazz die zijn niet zooo makkelijk

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:15

niet opgeven!! en het er uit rijden, dat is de beste oplossing hoe meer je toe laat hoe erger het uiteindelijk wordt!
Ik zou echt zoveel mogelijk les nemen en consequent blijven rijden

good luck OK dan!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:00

guusje schreef:
maar hoe verklaar je dan dat adb echt alle paarden die bij hem thuis op training komen met hoefkatrol(zowel klinisch als rontgologisch) weer goed krijgt? (het is niet voor niks dat verzekeringen graag met hem in zee willen gaan)

Ik denk dat je een nuance moet maken.
AdB krijgt niet *alle* paarden goed.

Er is veel kreupelheid die wordt gevangen onder de verzamelnaam 'hoefkatrol'.
Dat zijn kreupelheden die komen vanuit het hoefkatrolgebied.

Waar AdB succes mee heeft zijn de overbelaste paarden die in het hoefkatrolgebied problemen hebben met pezen en banden.

Maar de rafels die bestaan aan een gedegenereerd hoekatrolbeen en de daardoor ontstane problemen kan ook hij niet verhelpen hoor.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:17

Bertie, bij mijn eigen paard was hoefkatrol fase 4 vastgesteld. Het hoefkatrolbeen was volgens de dierenarts dusdanig aangetast (het was een grote kartelrand) dat het paard nooit meer zuiver zou kunnen lopen. Hij zou er volgens de dierenarts zoveel pijn aan hebben dat het eerlijker voor het paard was om hem in te laten slapen. Ik heb als laatste middel adb geprobeerd en mijn paard loopt dus weer hartstikke zuiver.
Degeneratie aan het hoefkatrolbeen (in wat voor een vorm dan ook) is nooit de reden van kreupelheid. Een paar dierenartsen hebben dit zelfs al toegegeven en dus ook gezegd dat hoefkatrol (welke vorm dan ook) niet op foto vast te stellen is. Het is alleen een hele conservatieve wereld dus het zal nog wel een aantal jaren duren voordat het gemeengoed wordt.

Urlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:30

Waarschijnlijk kom ik met de zoveelste tip...
Maar ehh zijn mond is die ook onderzocht...
Twee longes leggen meer druk op de mond....

Misschien een heel zacht dubbelgebroken bitje
gebruiken of een rubber bit???
Je hebt ook tape dat je nat kan maken en heel zacht in de
mond is...

Succes!!!!