Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gijsenkim schreef:Van alle 4 jarige die er zijn, zijn er maar een hand vol goed genoeg voor de pavocup.......... dat handjevol paarden zijn getalenteerde paarden die dit makkelijk kunnen hebben.
Paarden lopen niet meer risico op blessures als ze met de pavo mee doen, paarden die verkeerd aangereden en beleerd worden lopen veel meer risico.......... denk aan onbalans, scheef, lopen op de voorhand enzovoort.
Deze paarden worden over het algemeen keurig netjes aangereden en beleerd, dit zijn de paarden van de toekomst
Teigetje schreef:Ik ben nu bezig mijn zelfgefokte driejarige merrie te beleren. Ze is in maart drie geworden en pas na haar derde verjaardag beginnen uitzetten, daarvoor was het een smal beestje.
Nu was ze mooi uitgegroeid en ook mentaal aan een nieuwe uitdaging toe.
Veel mensen in mijn omgeving gaven het advies: hoofdstel aan, zadel erop, goed moe maken en dan erop, want ze mogen niet sterk worden, hoe meer je longeert hoe sterker ze worden.
Maar, ten eerste vind ik dat een paard wel spieren mag ontwikkelen om jou makkelijker te kunnen dragen en ten tweede wilde ik de vertrouwensband die ik met die paard heb niet kapot maken door het beest te overrompelen. Bovendien ben ik ook geen al te moedig persoon dus...
Wij werken nu volgens het tempo van het paard. Ik had nooit gedacht dat je dat allemaal zo goed zou kunnen voelen maar toen ik de eerste keer mijn voet in de stijgbeugel zette, voelde dat ook normaal aan, alsof dat op dat moment de juiste stap was.
We werken ook heel beloningsgericht.
We zijn nu bijna drie weken bezig (paard staat voor vijf weken op een manege om makkelijker te kunnen werken) en dit is wat we al bereikt hebben
- stap, draf en galop aan de longe
- netjes leren stilstaan
- enkele pasjes achterwaarts en zijwaarts op een lichte druk van de hand
- zadel en hoofdstel
- één keer bijzetteugeltjes (los)
- stappen achter de helper met mij erop
- ik mag in het zadel op en neer gaan, haar overal aanraken, mijn benen er tegen leggen enzovoort
- vandaag hebben we geprobeerd om in stap te longeren met mij erop, dat is dus gelukt en dan zijn we na enkele rondjes ook onmiddellijk gestopt, paard beloond en afgestapt. Ze staat nu lekker op de weide.
Bedoeling is om tegen het einde van de maand alleen te kunnen rondrijden in stap, draf en misschien galop. Afhankelijk van wat ze zelf aanbiedt. Ik moet wel zeggen dat ze blijkbaar veel evenwicht heeft, want ik heb nog niks zwalpends gevoeld. Ook gaan wandelen aan de hand of onder de ruiter staat nog op het programma, net zoals benen afspuiten, over een balkje lopen enzovoort.
Als ze dan weer naar huis gaat mag ze lekker weer op de weide en dan ga ik ze deze winter waarschijnlijk één maximum twee keer per week wat laten doen.
, maaimachines, tractoren, auto's etc. En hij is stooooeeeeer! Als hij iets niet vertrouwt roept hij gewoon heel hard SNORK! en dan gaat 'ie gauw achter me staan, dus ik denk dat hij onder de man bij Milena in de kont kruipt

galop kan ie ook al een rondje ofzo, sturen is een makkie. Die is dus echt uitzonderlijk braaf

Sonja schreef:@Vera, hij is al wel vaker mee naar buiten geweest hoor, maar dan gewoon aan de hand. En dat doet hij heeeel stoer. Dus hij kent inmiddels al koeien, maaimachines, tractoren, auto's etc. En hij is stooooeeeeer! Als hij iets niet vertrouwt roept hij gewoon heel hard SNORK! en dan gaat 'ie gauw achter me staan, dus ik denk dat hij onder de man bij Milena in de kont kruipt
![]()
We gaan 't gewoon lekker doen! Gaat het niet, dan stap ik gewoon af en loop ik lekker mee. Goed voor de dikke kont!
Kitty schreef:Ik zit er de eerste tijd maximaal 3 keer per week op, maar vaak is het twee keer per week.
Ik neem wel vanaf het begin stap, draf en galop mee. Draf en galop kleine stukjes. Vooral leren voorwaarts gaan.
Jij hoopt nog 25 jaar een fijn paard eraan te hebben, ik wil een fijn aan de hulpen staand paard hebben dat goed als betrouwbaar paard met een beetje wedstrijdervaring te verkopen is.
)
) en daarna moest ze er gewoon doorheen. Ook dat ging allemaal perfect! Ik onderneem ook vanalles met haar, zodat ze een lekker koel paard wordt, wat niet om het minste op je nek zit.