Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 23:53

groter Verward van mij mag het wel een stuk kleiner Verward

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:55

Toevoeging, waarom leer je je paard eerst op een volte dat ie in het spoor moet lopen als het binnenbeen dan op de singel ligt, en later met wijken moet ie bij dezelfde beenligging gaan overkruisen? Verward Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat ie moet gaan uitzwaaien met de achterhand zodra je op de volte de schouder wil begrenzen / naar buiten wil sturen?

Sorry, niet om dwars te liggen maar ik kan het gewoon echt niet rijmen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:56

Shiloh schreef:
groter Verward van mij mag het wel een stuk kleiner Verward

doh Verdrietig

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 23:56

jah nu benk steeds aan het scrollen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:15

Deze is speciaal voor jou dan Shiloh Cool

Afbeelding

gelukkig is computeren ook een hobby van me Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:39

Starbreeze schreef:
Toevoeging, waarom leer je je paard eerst op een volte dat ie in het spoor moet lopen als het binnenbeen dan op de singel ligt, en later met wijken moet ie bij dezelfde beenligging gaan overkruisen? Verward Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat ie moet gaan uitzwaaien met de achterhand zodra je op de volte de schouder wil begrenzen / naar buiten wil sturen?

Zelfde beenligging, andere hulpen (je hebt ook je zit en teugels nog en je kan differentieren in gebruik van het ene en het andere been).
Je hebt gelijk dat deze mensen het dus inderdaad doen met binnenbeen naar achteren, ik vind het erg onlogisch om de al eerder aangedragen redenen.
Begrijp ik het nou goed en doet Kyra beide benen naar achteren?? (ze vangt een evt uitzwaaiende achterhand met het buitenbeen op). Dan hebben we nu dus al 3 variaties...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:42

Kyra's ABC werkt overigens erg goed, vooral voor het goed doorrijden van de hoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:53

Voor jonge paarden kan het best helpen om m eerst wat opzij te 'vegen' met het binnenbeen naar achter, de hulp moet alleen later weer veranderen.

Ik ben het wel met QQQQ eens dat het altijd gaat om het samenspel van de hulpen, de combinatie van een en ander. Je paard kan niet wijken op alleen een beenhulp, je moet met je zit ook zeggen dat het kan. Dan heb ik het niet over grote verschillen, juist niet. Bij jonge paarden moet wel alles wat duidelijker en onderscheidbaarder zijn dan bij wat meer ervaren paarden.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:42

Als ik je verhaaltje lees dan gaat het helemaal niet om het reageren op 1 zijdige kuitdruk maar om de lengtebuiging van je pony. Lengtebuiging wil zeggen het buigen van de ruggegraat op en in de lijn van die volte. Je geet aan dat ie op de volte door je binnenbeen dramt ipv eromheen buigt daaruit concludeer ik dat ie lekker naar buiten kijkt ipv naar binnen
Daar is maar 1 oplossing voor en dat is heel veel wendingen rijden. Afwisselend naar links en recht zoals bv slange voltes. Dus niet te lang achter elkaar de lastige kant pakken maar wel heel vaak. Ga er zo mee aan de slag, doe rustig aan want het is al een ouwetje las is en probeer toch les te gaan nemen want dan gaat alles toch vele malen sneller. Succes

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:51

QQQQ schreef:
Zelfde beenligging, andere hulpen (je hebt ook je zit en teugels nog en je kan differentieren in gebruik van het ene en het andere been).
Je hebt gelijk dat deze mensen het dus inderdaad doen met binnenbeen naar achteren, ik vind het erg onlogisch om de al eerder aangedragen redenen.
Begrijp ik het nou goed en doet Kyra beide benen naar achteren?? (ze vangt een evt uitzwaaiende achterhand met het buitenbeen op). Dan hebben we nu dus al 3 variaties...

Nee, enkel het binnenbeen gaat naar achteren. Als ik beide benen naar achter doe in alle gangen, dan gaat ze verruimen, dus in draf zou ze middendraf gaan lopen, en galop middengalop etc.) De hulp wordt later niet aangepast (waarom eerst aanleren en daarna afleren?). Ik moet zeggen dat doordat het een voorwaarts/zijwaartse beweging is de achterhand alleen voorkomt als ik mijn binnenbeen echt aandruk, ik kan die hulp zo doseren dat de voorhand voor blijft. Als je zou wijken met binnenbeen op de singel moet je die imo ook doseren omdat anders de achterhand niet goed meekomt.

Wijken is trouwens officieel geen onderdeel van de klassieke rijkunst, las ik weer in een ander dressuurboek wat in mijn kast staat...

Als ik vanuit dit wijken wil gaan appuyeren neem ik andere stelling, buigt het paard om mijn buitenbeen en voila!

En zoals die weniding staat beschreven van Kyra's abc, zo heb ik het Shiloh in mijn 1e post uitgelegt. Niet alleen Tineke doet het dus zo, maar ook Kyra (kwam ik gisteren achter Knipoog)

Er zullen ongetwijfeld meerdere wegen naar Rome leiden... maar ik kan me toch het beste vinden in de manier van Tineke.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:40

Starbreeze"]
Nee, enkel het binnenbeen gaat naar achteren. Als ik beide benen naar achter doe in alle gangen, dan gaat ze verruimen, dus in draf zou ze middendraf gaan lopen, en galop middengalop etc.)
[/quote]
Dit ging niet om jouw manier van wijken, maar om wat Kyra beschrijft.

[quote="Starbreeze"]
Wijken is trouwens officieel geen onderdeel van de klassieke rijkunst, las ik weer in een ander dressuurboek wat in mijn kast staat....
[/quote]
Niet helemaal waar. Wijken wordt op de spaanse rijschool niet veel beoefend. Alleen in uitzonderings gevallen en dan nog alleen in stap. Spaanse rijschool rekent wijken niet tot de zijgangen. Ook traver wordt bij de spaanse rijschool niet veel gereden (renver wel). Betekend niet dat traver geen klassieke oefening is.
Wijken is niet voor niets een oefening die alleen in de lage proeven wordt gevraagd.

[quote="Starbreeze schreef:
En zoals die weniding staat beschreven van Kyra's abc, zo heb ik het Shiloh in mijn 1e post uitgelegt. Niet alleen Tineke doet het dus zo, maar ook Kyra (kwam ik gisteren achter Knipoog)

Tineke heeft 't vast van Kyra (Imke was een hele tijd bij Kyra)
Is niets mis met je 1e post, net zomin als met de abc wendingen van Kyra.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:01

Die manieren van wijken zijn exact hetzelfde Knipoog echt 1 been naar achteren? Er staat ook nergens dat het later aangepast wordt.

Ik geloof dat Tineke het al zo deed vóórdat Imke bij Kyra kwam, maargoed dat doet er niet toe. Ze hanteren hetzelfde systeem.

Als je wil kan ik ook nog een verhelderende tek. uit Ruiters en Rechters 2 van E. van Loon scannen, daar staat precies op aangegeven waar het binnenbeen moet liggen.

Klopt dat wijken een hulpmiddel is in de lagere proeven, maar zelfs in het aller állerhoogste nivo móet je basis voor elkaar zijn en wijken is gewoon een simpele basis oefening die je maar beter kan beheersen, anders loop je geheid vast.

Mag ik vragen welk wedstrijdnivo je zelf rijdt? en hoe laat je jouw paard verruimen dan, omdat je dacht dat misschien beide benen naar achteren gingen? (of ga ik nu heel erg off topic?)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 20:05

Oke, om het nog logisch te laten klinken, deze manier van wijken:

Stel, je wil wijken voor het rechterbeen, je wend af bij A en trekt even een denkbeeldige lijn van D tot H. Als je niks zou doen, loopt je paard er het liefst in 1 rechte lijn over die denkbeeldige lijn.

Wat moet er van bovenaf gezien dan gecorrigeerd worden om het paard in de idelale houding van het wijken te krijgen? de achterhand moet dus meer naar de hoefslag en de voorhand meer richting de middellijn. Het paard moet recht in het lijf blijven.

Nou, wat is er dan onlogisch aan om je paard op díe punten bij te sturen? Dus binnenbeen achter de singel om de achterhand naar de hoefslag te laten wijken, en met je buitenbeen en buitenteugel de schouder recht/tegen houden.

Stel, je paard is van klei, en je zou als ie al het liefst D-H recht zou willen lopen, ook nog eens extra de schouder naar de hoefslag gaan duwen, en je buitenachterbeen achter de singel, dan druk je hem júist op de rechte lijn van D-H op. Het lukt dan toch gewoon niet om de achterhand mee te krijgen als je al in de voorwaarts zijwaartse beweging zit? Het paard zal de makkelijkste weg kiezen en achter niet overscharen.

Leg mij dan eens uit waarom ie dat wel zou doen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:26

Lees het Kyra verhaal nog eens: Ze zegt niet dat het buitenbeen naar achteren moet, maar wel dat het buitenbeen het te ver uitzwaaien van de achterhand moet voorkomen. Enige manier die ik kan verzinnen is dat buitenbeen (ook) naar achteren doen.
Ik snap je redenatie, maar in mijn ogen heeft die oplossing voor het 'wijken' zoals jij die omschrijft geen dressuurmatige waarde. Is meer een soort van trucje om je paard opzij te zetten op een manier die eruit ziet als wijken.
Paard moet miz altijd gebogen/gesteld zijn om het op de singel liggende been. Waarom zou je dat voor het wijken ineens anders gaan doen Verward Of weet jij nog meer voorbeelden waarbij dat anders zou zijn Verward

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:13

het paard moet gewoon recht in het lijf zijn en enkel overscharen.
Hij hoeft niet te buigen om je binnenbeen.

Laat maar joh Knipoog voor mij (en 436515 andere) is de Kyra manier wél duidelijk, er staat wel degelijk dat het been naar achter gaat, bij Wim Bonhof ook. Dat zie je zelfs op de foto's dus ik heb geen zin meer om het nog een keer uit te leggen.

Ik vroeg je trouwens nog iets? Geef je daar geen antwoord op? Mag ook per pb hoor.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:38

Starbreeze schreef:
het paard moet gewoon recht in het lijf zijn en enkel overscharen.
Hij hoeft niet te buigen om je binnenbeen.

Laat maar joh Knipoog voor mij (en 436515 andere) is de Kyra manier wél duidelijk, er staat wel degelijk dat het been naar achter gaat.

Paard buigt om been op singel, bij jou dus buitenbeen.
Voor de zoveelste keer: JA, in dat verhaal dat jij van Kyra erop heb gezet (dat 1e, over wijken, niet het abc), doet ze d'r binnenbeen inderdaad ook naar achteren. TEVENS zegt zij dat het buitenbeen voorkomen moet dat de achterhand uitzwaait. DUS doet ze BEIDE benen naar achter, en dat is dus weer een 3e variatie. That's all I'm saying.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:38

Voor de wedstrijdruiter:
Het Proevenboekje schreef:
Het wijken voor het been
Het paard is geheel recht, behalve een lichte stelling, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de kant van de stelling kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde. Het paard kijkt in de richting die tegenovergesteld is aan de kant waarheen het gaat.

Helaas staan de beenhulpen niet vermeld.
Wel mag duidelijk zijn dat er wel degelijk stellingbehoud word gevraagd. Met binnenbeen naar achteren is dat niet correct uitvoerbaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:12

Ja kijk maar ff naar de tekening in je dressuurboekje, dan zie je wáár de stelling behoort te zijn. Die stelling die ze bedoelen is er zowat automatisch als je met je hand wat stelling vraagt.

Doe het maar op jouw manier, maakt mij niet uit, zoals ik al gezegd heb, ik vraag me alleen nog stééds af op welk nivo jij wedstrijden rijdt, daar ben ik erg benieuwd naar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:38

Starbreeze schreef:
Ja kijk maar ff naar de tekening in je dressuurboekje, dan zie je wáár de stelling behoort te zijn. Die stelling die ze bedoelen is er zowat automatisch als je met je hand wat stelling vraagt.

Doe het maar op jouw manier, maakt mij niet uit, zoals ik al gezegd heb, ik vraag me alleen nog stééds af op welk nivo jij wedstrijden rijdt, daar ben ik erg benieuwd naar.

Goh, jij blijft wel steeds meer je best doen om nog meer off topic te komen Rolleyes .
Stelling vraag je met de binnenhand en behoud je met het binnenbeen (op de singel).
Blijf jij maar lekker wedstrijden rijden voor de punten, dan blijf ik wel dressuren (en af en toe een wedstrijdje).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:44

QQQQ schreef:
Goh, jij blijft wel steeds meer je best doen om nog meer off topic te komen Rolleyes .
Stelling vraag je met de binnenhand en behoud je met het binnenbeen (op de singel).
Blijf jij maar lekker wedstrijden rijden voor de punten, dan blijf ik wel dressuren (en af en toe een wedstrijdje).

Volgens mij heb ik al tig x LAAT MAAR gezegt, wie gaat er dan door? en btw jij geeft gewoon geen antwoord... bang om af te gaan?

Ik ken genoeg mensen die beweren op een bepaald nivo te rijden, komen ze toch mooi bescheten uit als ze het een keer voor de echte jury op dat nivo moeten doen, ipv een onderling wedstrijdje op manege (En ik krijg bij jou deze indruk ook een beetje, toch leuk dat google Haha! ). Daarentegen rij ik volgens jou alleen voor de punten, heb ik vertrouwen in de jury dus ik kan er in jou ogen dus niks van? Verward Nee dat klinkt me weer volkomen logisch in de oren. Laat nou maar ECHT want wij worden het toch nooit eens. <- PUNT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:56

Starbreeze, ik zou bijna willen weten wat je zelf start.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:05

Stelling vraag je met je zit en je been, je binnenhand ondersteunt dat slechts.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:09

Lovely schreef:
Starbreeze, ik zou bijna willen weten wat je zelf start.

Bijna Lov? Haha!
Nou biiiijna M1 Haha!

Oeps ach nu weet je het toch Tong uitsteken

Ik wilde dit graag van Q weten omdat ik benieuwd was hoe zijn manier van wijken door de jury gewaardeerd werd. Maakt mij verder niks uit hoor, wat iemand rijd, tussen weten en doen zit idd een groot verschil Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:22

Dat blijkt maar weer Starbreeze. Mijn manier van wijken werd altijd wel gewaardeerd in de L en ik leg mijn been niet naar achteren om mijn paard opzij te krijgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:32

OK dan! toch? Als jij zo een systeem hebt aangeleerd? Het past iig niet uin het mijne. Alleen wilde ik dat (ook) van Q horen Knipoog
Vind het gewoon jammer dat Q, ondanks de dressuurboek scans met duidelijke foto's, er op door blijft gaan dat de manier van Tineke, Kyra, Wim en Ernest onlogisch is Verward Volgens mij hebben die mensen er best wel verstand van namelijk... Als je hun manier van rijden dan nog in twijfel trekt... tsjieja... dan houd het voor mij (zoals ik nu al 465x gezegt heb) ook op qua uitleg Lachen Ieder zijn ding.