van mij mag het wel een stuk kleiner
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat ie moet gaan uitzwaaien met de achterhand zodra je op de volte de schouder wil begrenzen / naar buiten wil sturen?
Starbreeze schreef:Toevoeging, waarom leer je je paard eerst op een volte dat ie in het spoor moet lopen als het binnenbeen dan op de singel ligt, en later met wijken moet ie bij dezelfde beenligging gaan overkruisen?Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat ie moet gaan uitzwaaien met de achterhand zodra je op de volte de schouder wil begrenzen / naar buiten wil sturen?
QQQQ schreef:Zelfde beenligging, andere hulpen (je hebt ook je zit en teugels nog en je kan differentieren in gebruik van het ene en het andere been).
Je hebt gelijk dat deze mensen het dus inderdaad doen met binnenbeen naar achteren, ik vind het erg onlogisch om de al eerder aangedragen redenen.
Begrijp ik het nou goed en doet Kyra beide benen naar achteren?? (ze vangt een evt uitzwaaiende achterhand met het buitenbeen op). Dan hebben we nu dus al 3 variaties...
)Starbreeze"]
Nee, enkel het binnenbeen gaat naar achteren. Als ik beide benen naar achter doe in alle gangen, dan gaat ze verruimen, dus in draf zou ze middendraf gaan lopen, en galop middengalop etc.)
[/quote]
Dit ging niet om jouw manier van wijken, maar om wat Kyra beschrijft.
[quote="Starbreeze"]
Wijken is trouwens officieel geen onderdeel van de klassieke rijkunst, las ik weer in een ander dressuurboek wat in mijn kast staat....
[/quote]
Niet helemaal waar. Wijken wordt op de spaanse rijschool niet veel beoefend. Alleen in uitzonderings gevallen en dan nog alleen in stap. Spaanse rijschool rekent wijken niet tot de zijgangen. Ook traver wordt bij de spaanse rijschool niet veel gereden (renver wel). Betekend niet dat traver geen klassieke oefening is.
Wijken is niet voor niets een oefening die alleen in de lage proeven wordt gevraagd.
[quote="Starbreeze schreef:En zoals die weniding staat beschreven van Kyra's abc, zo heb ik het Shiloh in mijn 1e post uitgelegt. Niet alleen Tineke doet het dus zo, maar ook Kyra (kwam ik gisteren achter)
echt 1 been naar achteren? Er staat ook nergens dat het later aangepast wordt.
Of weet jij nog meer voorbeelden waarbij dat anders zou zijn
voor mij (en 436515 andere) is de Kyra manier wél duidelijk, er staat wel degelijk dat het been naar achter gaat, bij Wim Bonhof ook. Dat zie je zelfs op de foto's dus ik heb geen zin meer om het nog een keer uit te leggen.Starbreeze schreef:het paard moet gewoon recht in het lijf zijn en enkel overscharen.
Hij hoeft niet te buigen om je binnenbeen.
Laat maar johvoor mij (en 436515 andere) is de Kyra manier wél duidelijk, er staat wel degelijk dat het been naar achter gaat.
Het Proevenboekje schreef:Het wijken voor het been
Het paard is geheel recht, behalve een lichte stelling, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de kant van de stelling kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde. Het paard kijkt in de richting die tegenovergesteld is aan de kant waarheen het gaat.
Starbreeze schreef:Ja kijk maar ff naar de tekening in je dressuurboekje, dan zie je wáár de stelling behoort te zijn. Die stelling die ze bedoelen is er zowat automatisch als je met je hand wat stelling vraagt.
Doe het maar op jouw manier, maakt mij niet uit, zoals ik al gezegd heb, ik vraag me alleen nog stééds af op welk nivo jij wedstrijden rijdt, daar ben ik erg benieuwd naar.
.QQQQ schreef:Goh, jij blijft wel steeds meer je best doen om nog meer off topic te komen.
Stelling vraag je met de binnenhand en behoud je met het binnenbeen (op de singel).
Blijf jij maar lekker wedstrijden rijden voor de punten, dan blijf ik wel dressuren (en af en toe een wedstrijdje).
). Daarentegen rij ik volgens jou alleen voor de punten, heb ik vertrouwen in de jury dus ik kan er in jou ogen dus niks van?
Nee dat klinkt me weer volkomen logisch in de oren. Laat nou maar ECHT want wij worden het toch nooit eens. <- PUNT Lovely schreef:Starbreeze, ik zou bijna willen weten wat je zelf start.

Volgens mij hebben die mensen er best wel verstand van namelijk... Als je hun manier van rijden dan nog in twijfel trekt... tsjieja... dan houd het voor mij (zoals ik nu al 465x gezegt heb) ook op qua uitleg
Ieder zijn ding.