tiedeman??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:32

en het weet op dat moment dat je het alleen niet aan kunt Clown

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:51

sssssst Schijnheilig

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:53

hahahahahahahahahhaahha, 't is wel zo, paarden zijn slim Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:50

Ik vind het inderdaad belangrijker dat je zelf keert dat je pony op jou l et en nietop zijn meissie in de wei. Niemand hier beoordelt jou rijden maar er zijn hier genoeg mensen met veel ervaring die tips geven.

Als jij niet kan toegeven dat je nog beter kan leren rijden dat je nu doet en de fout telkens bij je paard blijft zoeken kan je er op alle mogelijke gaatjes een heleboel hulpteugels aanknopen maar zo snel je ze eraf haalt is je probleem er nog steeds en heb je niks op gelost. Ik rijdt 22 jaar en heb nog 2 instructeurs die me helpen.

Het is jouw paardje en jij moet doen wat je wil maar mensen hier bedoelen het advies goed en spreken vanuit hun eigen ervaring. Het is geen gezeik over les nemen, topruiters hebben nog les, een goede instructeur kan jou leren je probleem zonder hulpteugel op te lossen, daar heb je op de lange termijn denk ik meer aan dan aan de thiedeman.
Nogmaals succes.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:30

Dani1983, ik vind jou dom, om het maar zo ff te zegge! je tikt eerst dat je wilt wete hoe je makkelijk 'zuh kop omlaag kan trekken' en vervolgens geeft sabientjeuh een passend antwoord, waar ik me volledig bij aansluit Knipoog en jij hebt dan overal een weerwoord op, als je alles zo goed weet meot je hier niet gaan zitte zeiken om raad, want alle GOEDE raad die je gegeve wordt sla jij af met een of ander stom banketstaaf. je tikt:
en zoals je weet zijn haflingers mooi koppig ....
en ik rij al van mijn 4e en heb al een hoop paarden ingereden , dus ik weet echt wel raad ermee maar ik vraag gewoon advies omdat die zo koppig is ...
Ten eerste: NIET ALLE HAFLINGERS ZIJN KOPPIG!
ten tweede: dat je 'al' vanaf je vierde rijd wil niets maar dan ook niets zeggen over de manier waarop je rijd en wat voor ervaringen je hebt, en je moet ook niet te hoogmoedig worden, want als je paarden hebt ingereden zegt dat ook niets over je kwaliteiten op je eigen pony!!! Ook nog iets vaags.. ík weet hier echt wel raad mee maar ik vraag gewoon advies'. Verward je weet wat je hiertegen moet doen, maar je wil alsnog advies?? beetje vreemd, vind je ook niet??!
Ik zal het je wel eventjes uitelggen... doe er ook wat mee, anders heeft het geen enkele zin!
Dat zijn vriendin dichtbij hem staat en dat je pony zich niet kan concentreren heeft er niets mee te maken dat hij met zijn hoofd omhoog loopt! Dat is echt je eigen schuld, jij geeft hem alle kans om hem af te laten leiden, en ieder paard zal die kans grijpen. Zorg ervoor dat je pony zich op jou gaat concentreren, rijd veel overgangen, voltes wendingen en praat tegen hem en beloon hem als hij netjes zakt. Als hij geconcentreerd op jou is zal hij minder aandacht besteden aan z'n vriendinnetje en kan je alles met hem. Als hij hetzelfde doet als zijn vriendinetje weg is, of jij rijd ergens anders, ligt het echt aan jou... Het is namelijk wel erg makkelijk om de schuld te geven aan je pony, maar in feite ligt de schuld altijd bij de ruiter. Je handen zulen wel te gespannen zijn, en daar straft hij je voor... Mijn deelpony doet een soortgelijk iets, die pakt zijn bit vast en gaat gewoon rechtdoor, is pas weer stuurbaar als ik ontspan. Misschien moet jij eens les gaan nemen, iemand die op JOUW ontspaning let, want daar ligt het probleem denk ik. Als je vind dat je geen les nodig hebt, mij best, het is mijn probleem niet en mijn pony niet! gelukkig heb ik een goede instructeur die mijn deelpony van binnen en buiten kent, en me daarom precies kan vertellen hoe ik sommige dingen het beste kan aanpakken. Neem ook eens een goede instructeur die zich alleen op jou gaat concentreren.. Neem regelmatig les [EN VAAK], en je zult zien dat er verbetering komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:18

Grappig. Er komen nu veel reacties van mensen die de meest idiote problemen hebben met hun paard, maar die desondanks blijven beweren dat ze het allemaal precies weten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:22

CCCCorine: op wie is die opmerking bedoeld?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:24

Ben het helemaal met je eens, echt geweldig.
Ik wil alleen niet beweren dat ik alles weet... als dat zo overkwam!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:51

pharagirlke schreef:
CCCCorine: op wie is die opmerking bedoeld?

Niet op 1 persoon specifiek, ik kwam meerdere reacties tegen van die strekking. Het valt me ook op dat mensen die hulpteugeladvies vragen, snel aangevallen worden en dat vind ik heel jammer.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:12

ik denk dat dat aanvallende gedrag komt omdat te veel mensen te snel naar een hulpteugel grijpen! Mensen denken dat ze daarmee hun problemen oplossen, ik zie bij ons op stal ook allemaal mensen bezig zijn met slofteugels die helemaal strak getrokken worden en zodra deze weggelaten worden dat die paarden gaan sterrenkijken gevolg: slof gaat er weer aan. Problemen moet je oplossen door eerst na te gaan denken of het soms niet bij de ruiter zelf ligt, of dat het medisch is, of dat het paard last heeft van het bit, hoofdstel, zadel, of er iets is dat klemt.. Dat soort dingen. Ik kan me daar heel durk om maken, ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als mensen de hulpteugels op een verkeerde manier gebruiken. Mij is altijd geleerd dat als je hulp nodig hebt, dat je dan naar je instructrice/instructeur toegaat voor raad, en niet meteen naar hulpteugels grijpt. Ik gebruik daarom ook helemaal geen hulpteugels, alleen bij het longeren touwtjes. Ik zie namelijk te veel paarden die op een verkeerde manier gereden worden en daar kan ik heel slecht tegen. Veel problemen die ik hier op bokt tegenkom zijn oplosbaar met goede les en eerst kijken naar je eigen fouten. Vind ik erg jammer, maar dan weten de mensen wel hoe ik erover denk. Ik wil ook niet dat mensen het met mij eens zijn, of dat ze [omdat ik dat zo graag wil] geen hulpteugel gebruiken. Het is hun paard, hun rijstijl en niet mijn probleem.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:13

en dit is niet banketstaaf bedoeld voor CCCCorine!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 02:13

ga me even niets aantrekken van al deze rotreacties en mijn gedacht zeggen over dit hele topic
1. bokkers mogen wat minder hard zijn. Ook ik was een beetje hard tegen je Knipoog sorry.
2. zou er geen thiedeman aan hangen Bloos

wat ik wél zou doen is eens proberen met martingaal, ik heb op msn verteld wat mijn ervaring daarmee is en ik hoop dat die teugel ook op jou paardje het zelfde effect heeft Lachen

daarbij: voor zover ik de werking van een thiedeman begrepen heb, begin ik te denken dat een thiedeman een aardig deel van het werk van de ruiter overneemt, dat heb je bij een martingaal niet, die geef je alleen nét dat beetje meer als je het nodig hebt en grijpt alleen in wanneer het echt nodig is (als je hem goed gebruikt Knipoog) dus zou ik zeggen: ga voor de martingaal, daarna kun je alsnog de thiedeman eraan hangen.

denk er wel aan dat ook een martingaal even tijd nodig heeft dus ga niet na 2 dagen zonder effect een thiedeman halen Knipoog
een martingaal werkt wel degelijk van begin af aan. Maar heeft even tijd nodig eer de ruiter het ook degelijk voelt/ziet/merkt Verward

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 02:16

dank je voor je exuus , en we hebben het er al over gehad op msn...

x danielle

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 02:19

inderdaad, en daar ben ik blij om ook Knipoog ik vind je (nu we gepraat hebben) liever dan toen je voor het eerst antwoordde Knipoog

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 02:20

hahahhaha thnx dani is niet zo slecht hoor Schijnheilig Schijnheilig

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:06

Ik zou zeggen, geen hulpteugels aanhangen. Ik heb een paard wat ook zo enorm omhoog kijkt, wat op alles reageert, elk paard, vogel konijn begroet met hinniken. Ik had ook allemal hulpteugels e.d. eraan hangen. Maar dat gebruik ik nu niet eens meer, ik rijd alleen maar overgangen, en wendingen. gaat stukken beter nu, ik geloof niet dat ik die hulpteugels ooit weer uit de kast haal, want je moet er mee kunnen rijen, en als je maar iets verkeerd gebruikt, maak je mijn inziens meer kapot dan dat het je goed doet. Maar ja dat is mijn mening he. Met geduld, en heel veel oefenen lukt het vast.

Succes

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:39

Niet banketstaaf bedoeld Dani, maar volgens mij wil jij horen dat je er wel een hulpteugel aan moet hangen, en als je dat wilt, moet je dat vooral doen. Je reageerd alleen op mensen die zeggen dat het een goed plan is, en de mensen die een alternatief voorstellen (waar jij geloof ik nieteens naar luisterd) zijn banketstaaf tegen je. Sorry, ik heb m'n woordje gedaan, het is aan jou of je verder kijkt dan je neus lang is.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:31

Thiedeman is voor mensen die geen gevoel hebben.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:37

Halsverlenger (elastiek) lijkt mij wijzer.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:43

je hebt gelijk duncan Lachen als dani toch alleen naar zichzelf luisterd en naar de mensen die het met haar eens zijn, moet ze maar haar eigen zin doen... Ik ben blij dat ik op een goed opgevoede pony rijd, die mij veel leert, en dat ik altijd raad kan vragen aan m'n instructeur!! Sommige mensen zouden wat verstandiger moeten worden en goed les nemen! En niet dom gaan zitten doen als je hier een topic start en vervolgens iedereen met een goed idee tegen te gaan zitten spreken.

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:41

thnx voor jullie raad OK dan!

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:53

wat een gezellig topic!

Nou, je kan een slof proberen, als je niet goed weet hoe je met een slof moet rijden zou ik wel hulp vragen (je gaat snel makkelijk op de slof rijden ipv op de teugel). Neem geen druk op de slof, zodat ie in feite in een boogje hangt en rijd gewoon met je teugel. Wil hij zijn hoofd omhoog doen, dan stoot ie zich als het ware aan de slof en kan hij zijn hoofd niet ver omhoog doen en jij kan met behulp van de slof hem snel weer rond maken. Dan laat je je slof weer in een boogje hangen.

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:55

ja dat is waar ik ook aan het denken was , thnx OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:03

dani1983 schreef:
juist ja dat bedoel ik , het ligt niet aan het rijden maar wel aan het paard

Proest Haha! Haha! Haha! Het ligt altijd aan het rijden.......... nooit aan het paard.

en daarnaast moet je de pony zo aan het werk hebben dat hij geen tijd heeft voor zn vriendinnetje.

De beste tip is echt gewoon les nemen.........

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:17

Dominque schreef:
Wil hij zijn hoofd omhoog doen, dan stoot ie zich als het ware aan de slof en kan hij zijn hoofd niet ver omhoog doen en jij kan met behulp van de slof hem snel weer rond maken.

Dus volgens Dominique moet het paard zich aan de slof stoten, zodat hij als het ware een ruk in zijn mond krijgt, gaat in verzet tegen jouw hand, en wordt gelijk weer in de krul getrokken. Beetje onzinnig, jij zorgt dat je paard gespannen raakt, jij trekt hem in de krul terwijl hij gespannen is, paard loopt gespannen in de krul. Conclusie: een gespannen combinatie! Niet mooi om naar te kijken, en ook nog eens slecht voor je pony ook. Ga eens GOEDE privéles nemen in een andere bak ofzo, zodat je pony niet afgeleid wordt, en kun jij je ook beter concentreren.