Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
De Evenwichtsbalk!!!Aqua8horse schreef:prima. nu begrijp ik alleen even niet waarom dat wel kan door middel van recht-toe-recht-aan rijden door de bak, maar niet dmv het gebruik van bepaalde oefeningen icm recht-toe-recht-aan rijden.Een paard in balans = een paard die zijn gewicht over zijn 4 benen gelijk kan verdelen(geen kans op overbelasting)
Rechtrichten doe je in mijn visie om het paard in balans te krijgen. De dressuur oefeningen die ook in het begin genoemd worden, doe je vanuit mijn visie gezien dus alleen als er balans is. Doe je dat niet dan zou je volgens mij problemen kunnen helpen ontstaan. Er kan bij een paard wat niet in balans immers meer belasting zijn op een bepaald been. Door dan een oefening te doen die dat been extra belast loop je dus risico.

Aqua8horse schreef:Als je nu op een evenwichtsbalk een onervaren persoon moeilijke oefeningen(vergelijk met dressuuroefeningen als travers etc) laat doen lukt het toch ook niet lijkt mij.
Citaat:RK ik denk dat ik daar geen rekening mee hoef te houden. Dat soort oefeningen doe ik pas met een paard jong of oud als het paard onvoorwaardelijk in balans is. Dus zijn gewicht perfect kan verdelen over zijn 4 benen= het op eigen benen lopen.

astridh schreef:A8H, dit is de eerste keer dat ik een goede uitleg van je zie![]()
Ik ben het wel met Lovely eens dat je hiermee het paard voor even recht krijgt en dat hiermee het probleem niet in 1x opgelost is. Ik denk dat velen (degenen die wat verder zijn in het dressuurrijden en dat zijn een aantal mensen die hier aan dit topic deelnemen) net zo werken en daarbij ook nog gebruik maken van bijvoorbeeld een pasje schoudervoor

. Als een paard ergenst goed op reageert dan vind ik het goed. Er is voor mij niet 1 bepaalde manier, ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en zo heb je ontelbare combinaties, logisch dat de ene oplossing bij de ene combinatie beter werkt dan de andere. astridh schreef:En ik probeer ook wel eens de contrastelling van AdB. Als een paard ergenst goed op reageert dan vind ik het goed. Er is voor mij niet 1 bepaalde manier, ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en zo heb je ontelbare combinaties, logisch dat de ene oplossing bij de ene combinatie beter werkt dan de andere.
Lovely schreef:A8 wat je daar uitlegt is niks bijzonders. Je vergeet er alleen bij te zeggen dat het paard zich bij momenten recht maakt, dat is wat anders dan dat hij in 10 minuten recht wordt. Het paard zal zeker proberen om zich recht te maken, maar dat houdt hij nog niet een half rondje zo vol als je dan maar door kachelt over de hoefslag.
Lovely schreef:Ik denk, dat er in het algemeen gesproken, geen enkele methode, aanpak, benadering, truuk, tactiek of zoiets ervoor kan zorgen dat je paard van het ene op het andere moment recht zal zijn en zal blijven, "Et -voilá - het - paard - is - recht" is dus onzin (eigenlijk een leugen). Ik weet wel zeker dat er manieren zijn om je paard recht te richten en dat het de taak van de ruiter is om hier altijd alert op te blijven en om steeds weer opnieuw het paard recht te richten. Een 100% recht paard bestaat niet. Er zijn wel paarden die zich zodanig ontwikkeld hebben dat ze weinig moeite hebben om zich steeds weer recht te richten (ze zijn al aan het inchecken voor Athene), maar zelfs die paarden zullen niet 100% van alle passen die ze zetten recht zijn.
Aqua8horse schreef:het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen dat een paard dat uit balans is, een grotere kans heeft op blessures. het is ook erg klaar als een klontje om te zeggen dat een paard een oefening pas perfect kan uitvoeren als hij in balans is. dat is pure logica en niets nieuws (je herhaalt daarmee alleen mijn woordenIn het recht rijden heb je andere balans dan met bijvoorbeeld een volte. Of beter gezegd de belastbaarheid is anders. In een volte moet een paard rond zijn en zijn binnen benen korter neerzetten om een bocht te kunnen maken. Een paard wat niet in balans is kan dus heel gemakkelijk een been overbelasten. De oefeningen, waar we het hier over hebben, zijn oveningen waarbij balans noodzakelijk is. Een paard wat niet in balans is, kan in mijn visie niet een perfecte oefening neerzetten. Want daar waar even balans tekort is, moet het paard het ergens gaan compenseren. Dat compenseren gaat altijd ten koste van de kracht van het paard. En die kracht daar gaat het nu juist om. Volgens mij moet je dus eerst je paard goed in balans hebben om een oefening correct uit te kunnen voeren maar ook om onnodig risico op blessures en problemen te voorkomen.
).
Aqua8horse schreef:Het paard is dus, in tegenstelling wat een aantal van jullie denken, wel degelijk recht!
Voor mij is het duidelijk, de paarden laten het namelijk voelen en zien en de eigenaren ervaren dat. Meer bewijs is er voor mij niet nodig.
Je aanvaardt en gelooft dat of je doet het niet.
. Lovely schreef:Wat versta je precies onder "evenwicht"??? Zolang hij op zijn pootjes blijft is er al sprake van een zeker evenwicht, daarom ben ik best benieuwd wat jij er precies onder verstaat, dan begrijp ik ook wat je bedoelt.