ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:22

Nee, aqua, op de evenwichtsbalk leer je lichaamsbeheersing door oefeningen te doen. Door stil te staan of simpel heen en weer te wandelen op de balk kun je niet leren hoe je een flikflak of salto uitvoert op de balk. Werk op de balk is een samensmelting van lichaamsbeheersing en coordinatie, dat moet je leren door moeilijke dingen te doen, opbouwend in moeilijkheidsgraad door je trainingsuurtje heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:23

Travers is al heel wat anders als sb
sb is al heel wat anders dan schoudervoor (al noem ik sv voor het gemak ook wel eens sb, fout)
en wijken is ook heel wat anders.

daar ff rekening mee houden, lijkt me wel nuttig Lachen

een paar pasjes wijken doe ik om een paard te leren wat eenzijdige beendruk betekend, het gaat mij niet eens om wijken voor een voldoende, maar om het begrijpen van het opzij gaan (wat elk paard zonder veel moeite begrijpt) En om later te leren buigen om mijn been.
Schoudervoor, idem en om een binnenbeen wat graag buiten de massa word gezet door het scheefzijn er onder te leren zetten.

Travers ga ik idd om een jong paard niet doen, dat kan imo ook niet, hij zal eerst recht moeten zijn, en als hij recht is kan hij ook pas echt in balans gaan lopen en dan kunje pas extreme buigingen gaan vragen.

ik geloof ook niet gelezen te hebben dat iemand hier travers gebruikt voor een jong paard recht te richten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:39

hé, nu komen we op bekend terrein Knipoog De Evenwichtsbalk!!!
Als je er de eerste keer opstapt, dan is het al moeilijk om er op te staan en overheen te lopen... Dat doe je een aantal keer en dan wordt het makkelijk... Vervolgens ga je "kunstjes" uithalen om het voor je zelf weer moeilijker te maken, zoals op je tenen lopen, harder lopen, scheppen langs de balk, door je knieën gaan, op 1 been een zweefstand maken en draaien...
Gat dat goed, dan ga je eens een huppeltje of sprongetje maken. eerst heel klein en dicht bij de balk, maar dan steeds moeilijker...

Over de hele moeilijke oefeningen... Voor je oefeningen op een balk kan, oefen je ze eerst op de grond... Vervolgens op een dubbele bank of als je ze al heel goed beheerst op een enkele bank. dan op een lage balk omdat je dan minder vaak valt. Want ja... Je balans krijgen gaat gepaard met heeeeeeeel veeeeeeel vallen en opstaan... Oftewel elke keer je balans verliezen in een nieuwe oefening totdat je ook in die oefening je balans kan behouden. Voordat ik een koprol op de balk kon, werd ik eerst geholpen zodat ik er niet gelijk scheef afrolde, daarna deed ik hem honderd keer alleen waarvan ik misschien 10 keer bleef zitten/staan

Dit overzettend naar de balans van een paard... De eerste balans die een paard moet vind is gewoon rechtuit en later op grote voltes in stap, draf en galop met een ruiter op zijn rug.
Als het daarin redelijk zijn balans vind, ga je iets veranderen aan dat lopen zodat het paard het moeilijk vind en in die nieuwe manier zijn balans weer moet vinden. Maar je kunt met alleen maar rechtlopen nooit de uiteindelijke balans bereiken die je nodig hebt voor die moeilijke oefeningen. alleen kun je in moeilijke oefeningen nooit uitvoeren als je niet een logische opbouw van moeilijkheidsgraad hebt gevolgd in het trainen van die balans.
De discussie zou dus eigenlijk kunnen gaan over wat een goede opbouw in oefeningen is om de balans te kunnen trainen. Denk dat het dressuurboekje daar ook een leuke leidraad bij is.

Nog een opmerking: Ook als je die moeilijke oefeningen kunt rijden, perfectioneer je die door te blijven werken aan de balans in alle voorgaande stadia. De eerst wat wiebelige koprol, wordt nu vloeiend zonder haperingen getoond met misschien nog wel een pracht sprong erachteraan... Zo kun je bij een paard ondertussen ook de basis verbeteren. Door de verbeterde balans, kracht en coördinatie zullen eenvoudigere oefeningen hem steeds makkelijker af gaan.

Maar er is dus wel een kleine uitdaging nodig om jezelf te kunnen blijven verbeteren...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:03

Aqua8horse schreef:
Een paard in balans = een paard die zijn gewicht over zijn 4 benen gelijk kan verdelen(geen kans op overbelasting)
Rechtrichten doe je in mijn visie om het paard in balans te krijgen. De dressuur oefeningen die ook in het begin genoemd worden, doe je vanuit mijn visie gezien dus alleen als er balans is. Doe je dat niet dan zou je volgens mij problemen kunnen helpen ontstaan. Er kan bij een paard wat niet in balans immers meer belasting zijn op een bepaald been. Door dan een oefening te doen die dat been extra belast loop je dus risico.
prima. nu begrijp ik alleen even niet waarom dat wel kan door middel van recht-toe-recht-aan rijden door de bak, maar niet dmv het gebruik van bepaalde oefeningen icm recht-toe-recht-aan rijden.

je begint ook met het recht-toe-recht-aan rijden door de bak uit balans (je werkt er immers naar toe), waar je dan ook te maken kan krijgen met "problemen die zouden kunnen ontstaan", of je daarbij nu een oefening pakt of niet.

het lijkt me wel gesneden koek dat de oefening alleen perfect uitgevoerd kan worden als het paard rechtgericht is, denk dat je dat niemand meer hoeft te vertellen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:38

Ik vraag me af waar a8h de grens legt. Ik zou hieruit kunnen concluderen dat je in eerste instantie alleen maar rechtuit rijdt, dan kan je dus niet in de baan rijden want daar zitten om de 40 of 60 meter wendingen in waarin het paard (beginnend) zijn balans zal verliezen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:40

Ik weet niet of dat wel zo duidelijk is voor iedereen SP.
In het recht rijden heb je andere balans dan met bijvoorbeeld een volte. Of beter gezegd de belastbaarheid is anders. In een volte moet een paard rond zijn en zijn binnen benen korter neerzetten om een bocht te kunnen maken. Een paard wat niet in balans is kan dus heel gemakkelijk een been overbelasten. De oefeningen, waar we het hier over hebben, zijn oveningen waarbij balans noodzakelijk is. Een paard wat niet in balans is, kan in mijn visie niet een perfecte oefening neerzetten. Want daar waar even balans tekort is, moet het paard het ergens gaan compenseren. Dat compenseren gaat altijd ten koste van de kracht van het paard. En die kracht daar gaat het nu juist om. Volgens mij moet je dus eerst je paard goed in balans hebben om een oefening correct uit te kunnen voeren maar ook om onnodig risico op blessures en problemen te voorkomen.

Ja precies Lov dat is nu net wat ik bedoel. Eerst dus balans en dan oefeningen.

RK ik denk dat ik daar geen rekening mee hoef te houden. Dat soort oefeningen doe ik pas met een paard jong of oud als het paard onvoorwaardelijk in balans is. Dus zijn gewicht perfect kan verdelen over zijn 4 benen= het op eigen benen lopen.

Uitdaging blijft er volgens mij altijd JoyceB, daar is denk ik inderdaad geen twijfel over. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen en blijven spelen en die kan je op voorhand onmogelijk onder controle hebben of krijgen......daarom vind ik paardrijden ook zo boeiend!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:43

Aqua8horse schreef:
Als je nu op een evenwichtsbalk een onervaren persoon moeilijke oefeningen(vergelijk met dressuuroefeningen als travers etc) laat doen lukt het toch ook niet lijkt mij.

Ik zie mijzelf niet als onervaren persoon en gebruik SV en wijken de eerste week van het zadelmak maken al om het dier balans te geven en om hem recht te kunnen stellen op het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:47

Citaat:
RK ik denk dat ik daar geen rekening mee hoef te houden. Dat soort oefeningen doe ik pas met een paard jong of oud als het paard onvoorwaardelijk in balans is. Dus zijn gewicht perfect kan verdelen over zijn 4 benen= het op eigen benen lopen.

Hoe krijg jij een extreem rechtsgebogen paard recht

geef een omschrijving van de hulpen die jij geeft, hoe jij rijd?
Duidelijk, zodat we er wat mee kunnen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:49

Dat is jouw keuze Sjuim. Ik denk dus alleen dat dat niet goed is voor een paard. Ik doe dat persoonlijk nooit en zal het ook nooit doen. Zelfs met paarden die problemen hebben, doe ik het niet. Ik wil onvoorwaardelijk eerst balans. Alleen omdat ik ervaar dat een paard dan veel soepeler wordt, makkelijker meewerkt en je aanzienlijk minder kans hebt op onnodige blessures en problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:51

A8, jouw vergelijking met de evenwichtsbalk is zo krom als een hoepel en raakt kant nog wal omdat je niet weet wat het werk op een balk inhoudt, daarbij verdraai je mijn worden als je ze al begrepen hebt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:53

Nou sorry dan dat is zeker niet mijn bedoeling Lov. Ik vind die vergelijking perfect, dus waarschijnlijk hebben we gewoon een verschil van mening.

RK een extreem naar rechts gebogen paard krijg je in balans zonder trucjes. Je moet eerst voelen waar het paard niet recht is. Dan moet je gaan zoeken naar de oorzaak waarom het dier niet recht loopt. Als je dat duidelijk inzichtelijk hebt en je weet zeker dat je zadel goed passend is, ga je erop zitten. Het eerste wat ik dan doe is voelen of hij mij draagt. Dit doe je enkel door je zit en je benen. Gaat het dier achterwaarts dan heeft hij niet geleerd je juist te dragen(hij loopt achterwaarts omdat de achterhand dan hoog blijft). Op dat moment ga je hem leren dragen. Je werkt met je zit zodanig in dat er een natuurlijke werking ontstaat in combinatie met je benen(je handen doen niets). Zodra het paard dat ervaart en het vertrouwen heeft, zal hij het accepteren. Dan draagt hij je. Dan ben je al een eind op de goede weg. Het corrigeren van een extreem naar rechts gebogen paard duurt dan nog tussen de 10 en 15 minuten. Je bent 100% geconcentreerd op het voelen. Je voelt al dingen aankomen voor het paard ze uitvoerd. Daar speel je op in. De hulpen die je geeft zijn afhankelijk van het probleem van het paard en de hand waarop je rijdt.
We rijden op de linkerhand met een paard wat naar rechts kijkt. Wat ik met mijn zit kan en doe kan ik niet uitleggen. Dat is de zit. Bij een paard met dit probleem ben je actief met je binnenbeen(je kuit dus: geen sporen of hakken) je maakt naar gelang nodig is je buitenbeen langer en je kan als de situatie dat nodig acht je gewicht iets verplaatsen naar je buiten been. Je buitenteugel ligt tegen de hals met ongeveer 2 oons druk. Je binnenhand kan je als het nodig is iets verplaatsen naar je knie. Maar houdt die hulp repeterend. Je zal dan zien als JE dat goed doet dat het paard dan recht wordt.

Nou niet gaan roepen dat dat niet kan...ik heb al meerder paarden op deze manier in balans gekregen. Ik kom nog eens jou kant op RK, misschien dat ik het je dan in real life kan laten zien.
Fijn dat Kawa lekker thuis komt, dat is toch de meest ideale situatie om te wensen. Gefeliciteerd in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:31

A8 wat je daar uitlegt is niks bijzonders. Je vergeet er alleen bij te zeggen dat het paard zich bij momenten recht maakt, dat is wat anders dan dat hij in 10 minuten recht wordt. Het paard zal zeker proberen om zich recht te maken, maar dat houdt hij nog niet een half rondje zo vol als je dan maar door kachelt over de hoefslag.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:53

A8H, dit is de eerste keer dat ik een duidelijke uitleg van je zie OK dan!

Ik ben het wel met Lovely eens dat je hiermee het paard voor even recht krijgt en dat hiermee het probleem niet in 1x opgelost is. Ik denk dat velen (degenen die wat verder zijn in het dressuurrijden en dat zijn een aantal mensen die hier aan dit topic deelnemen) net zo werken en daarbij ook nog gebruik maken van bijvoorbeeld een pasje schoudervoor.

Overigens is ook voor de door jou beschreven methode ook van belang dat het paard luistert naar je binnenbeen, om dat aan te leren is wijken voor het been geschikt volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:02

astridh schreef:
A8H, dit is de eerste keer dat ik een goede uitleg van je zie OK dan!

Ik ben het wel met Lovely eens dat je hiermee het paard voor even recht krijgt en dat hiermee het probleem niet in 1x opgelost is. Ik denk dat velen (degenen die wat verder zijn in het dressuurrijden en dat zijn een aantal mensen die hier aan dit topic deelnemen) net zo werken en daarbij ook nog gebruik maken van bijvoorbeeld een pasje schoudervoor

sluit ik me helmaal bij aan, ook de eerste zin OK dan!

Dit is idd ook wat ik doe, alleen een pasje sv pak ik er na een tijdje ook bij. Dus als toevoeging op bovenstaande uitleg (lang niet de eerste keer en ook niet elke rondje, mocht dat zo overkomen)
Dat pasje sv is een extra krachtoefening voor dat achterbeen, waardoor je paard sterker en soepeler word en het alleen daarna nog weer makkelijker word je te dragen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:19

En ik probeer ook wel eens de contrastelling van AdB Haha! . Als een paard ergenst goed op reageert dan vind ik het goed. Er is voor mij niet 1 bepaalde manier, ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en zo heb je ontelbare combinaties, logisch dat de ene oplossing bij de ene combinatie beter werkt dan de andere.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:23

astridh schreef:
En ik probeer ook wel eens de contrastelling van AdB Haha! . Als een paard ergenst goed op reageert dan vind ik het goed. Er is voor mij niet 1 bepaalde manier, ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en zo heb je ontelbare combinaties, logisch dat de ene oplossing bij de ene combinatie beter werkt dan de andere.

Zo denk ik er dus ook over. Ik probeer en als ik merk dat het werkt, dan is het goed....
Ik doe het ook niet altijd op dezelfde manier. Als het maar helpt.
En elke oplossing is niet hetzelfde voor elk paard of elke ruiter. Je hebt met verschillende paarden te maken maar ook met verschillende ruiters/amazones en de ene heeft meer ervaring en feeling als een andere. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:49

Ik denk, dat er in het algemeen gesproken, geen enkele methode, aanpak, benadering, truuk, tactiek of zoiets ervoor kan zorgen dat je paard van het ene op het andere moment recht zal zijn en zal blijven, "Et -voilá - het - paard - is - recht" is dus onzin (eigenlijk een leugen). Ik weet wel zeker dat er manieren zijn om je paard recht te richten en dat het de taak van de ruiter is om hier altijd alert op te blijven en om steeds weer opnieuw het paard recht te richten. Een 100% recht paard bestaat niet. Er zijn wel paarden die zich zodanig ontwikkeld hebben dat ze weinig moeite hebben om zich steeds weer recht te richten (ze zijn al aan het inchecken voor Athene), maar zelfs die paarden zullen niet 100% van alle passen die ze zetten recht zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 15:55

Lovely schreef:
A8 wat je daar uitlegt is niks bijzonders. Je vergeet er alleen bij te zeggen dat het paard zich bij momenten recht maakt, dat is wat anders dan dat hij in 10 minuten recht wordt. Het paard zal zeker proberen om zich recht te maken, maar dat houdt hij nog niet een half rondje zo vol als je dan maar door kachelt over de hoefslag.

Ik heb nu uitleg gegeven maar toch twijfelen jullie standaard weer. Jammer vind ik dat, dat motiveert mij geen zins om weer wat uit te leggen. En de mensen die mij vragen ervaren het wel als bijzonder. Helemaal als zij na 10 minuten hun paard voelen. Het paard is dus, in tegenstelling wat een aantal van jullie denken, wel degelijk recht!

Voor mij is het duidelijk, de paarden laten het namelijk voelen en zien en de eigenaren ervaren dat. Meer bewijs is er voor mij niet nodig.
Je aanvaardt en gelooft dat of je doet het niet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 15:59

Goed Lov dat is weer een mening van jou. Ik deel jou mening zeer zeker niet! Op het moment dat je op een paard zit is het in het belang van het welzijn van het paard en voor de prestaties dat een paard onvoorwaardelijk in balans is. Daar is geen speld tussen te krijgen. En dat is zeker geen onzin Lov.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:02

Lovely schreef:
Ik denk, dat er in het algemeen gesproken, geen enkele methode, aanpak, benadering, truuk, tactiek of zoiets ervoor kan zorgen dat je paard van het ene op het andere moment recht zal zijn en zal blijven, "Et -voilá - het - paard - is - recht" is dus onzin (eigenlijk een leugen). Ik weet wel zeker dat er manieren zijn om je paard recht te richten en dat het de taak van de ruiter is om hier altijd alert op te blijven en om steeds weer opnieuw het paard recht te richten. Een 100% recht paard bestaat niet. Er zijn wel paarden die zich zodanig ontwikkeld hebben dat ze weinig moeite hebben om zich steeds weer recht te richten (ze zijn al aan het inchecken voor Athene), maar zelfs die paarden zullen niet 100% van alle passen die ze zetten recht zijn.

Hier heb jij gelijk in. Het is juist de kunst om je paard rechtgericht te krijgen maar ook zo te behouden. Inderdaad moet ruiter/amazone constant alert hierop blijven.
Tevens ben ik het er ook helemaal mee eens dat juist die Athene paarden ook niet altijd recht zijn of blijven, ze hebben ook wel eens de dag niet en het zijn momentopnames net zoals bij ons. Maar ja het zijn dan ook levende wezens waar we mee werken.... Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:05

Aqua8horse schreef:
In het recht rijden heb je andere balans dan met bijvoorbeeld een volte. Of beter gezegd de belastbaarheid is anders. In een volte moet een paard rond zijn en zijn binnen benen korter neerzetten om een bocht te kunnen maken. Een paard wat niet in balans is kan dus heel gemakkelijk een been overbelasten. De oefeningen, waar we het hier over hebben, zijn oveningen waarbij balans noodzakelijk is. Een paard wat niet in balans is, kan in mijn visie niet een perfecte oefening neerzetten. Want daar waar even balans tekort is, moet het paard het ergens gaan compenseren. Dat compenseren gaat altijd ten koste van de kracht van het paard. En die kracht daar gaat het nu juist om. Volgens mij moet je dus eerst je paard goed in balans hebben om een oefening correct uit te kunnen voeren maar ook om onnodig risico op blessures en problemen te voorkomen.
het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen dat een paard dat uit balans is, een grotere kans heeft op blessures. het is ook erg klaar als een klontje om te zeggen dat een paard een oefening pas perfect kan uitvoeren als hij in balans is. dat is pure logica en niets nieuws (je herhaalt daarmee alleen mijn woorden Rolleyes ).

mijn vraag was, waarom kan je die balans niet vinden mbv het meepakken van een aantal oefeningen? zelf gebruik je toch ook longeren (op een volte neem ik aan)?. dan zet je ook een paard dat uit balans is op een volte (en naar je eigen mening; vervolgens stel je hem bloot aan blessures).

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:18

Aqua8horse schreef:
Het paard is dus, in tegenstelling wat een aantal van jullie denken, wel degelijk recht!

Voor mij is het duidelijk, de paarden laten het namelijk voelen en zien en de eigenaren ervaren dat. Meer bewijs is er voor mij niet nodig.
Je aanvaardt en gelooft dat of je doet het niet.

Jammer dat je je zo aangevallen voelt omdat we niet meteen halleluja roepen. Als ik je goed begrijp dan is volgens jou een paard van nature recht, en is het een ruiterprobleem als het paard scheef is en nog geen balans heeft. Het is volgens jou gewoon een kwestie van goed rijden en je hebt een scheef paard binnen 10 minuten recht Verward .

Volgens mij is scheefheid ook een aangeboren iets, ieder jong paard is scheef in meer of mindere mate. Ieder paard zal proberen zijn ene achterbeen buiten de massa te zetten omdat dat been minder sterk is dan de andere. Daarnaast speelt het verhaal van een korte en lange zijde mee (de kip of het ei, ik weet het niet maar scheef zijn ze). Iets waar een paard 3 of 4 jaar over heeft gedaan om te ontwikkelen zal toch niet in 10 minuten te veranderen zijn. Als je zegt dat je met 10 minuten het paard leert om op verzoek van de ruiter het gewicht evenredig te verdelen dan is dat wat anders dan dat je zegt dat je een scheef paard binnen 10 minuten recht hebt. Ik vind het evengoed knap hoor als je dat met ieder paard binnen 10 minuten voor elkaar hebt, geen twijfel mogelijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:19

Lovely schreef:
Wat versta je precies onder "evenwicht"??? Zolang hij op zijn pootjes blijft is er al sprake van een zeker evenwicht, daarom ben ik best benieuwd wat jij er precies onder verstaat, dan begrijp ik ook wat je bedoelt.

klopt, mijn paard kan braaf op 4 beentjes lopen, ik kan erop zitten, stappen draven galop, enkele passen zijwaarts, maar nee, een goede balans heeft hij niet, en zal het nooit krijgen Clown
dus imo heeft hij WEL evenwicht, maar GEEN goede balans

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:27

machie schreef:
dus imo heeft hij WEL evenwicht, maar GEEN goede balans
in balans = in evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:43

Boeiende discussie, Aqua, en je maakt weer veel reacties los. Het zou alleen een heleboel verduidelijken wanneer je eens wat van je methode liet zien want ik denk dat een heleboel mensen (ik in ieder geval) niet begrijpen waar je naar toe wil.
Ik heb in een eerder topic al aangegeven dat ik een demonstratie van jou en Tyrza wil organiseren en dat aanbod staat nog steeds. Ik heb inmiddels een zeer geschikte accomodatie gevonden; centraal gelegen tussen Arnhem en Nijmegen, goed bereikbaar, met overdekte binnenbak en buitenbak en goede bodem, dus ik ben er klaar voor.
Ik weet zeker dat een heleboel mensen het graag een keer willen zien, dus roep eens een paar datums waarop je kunt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-04 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt