steigeren=>goede oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:36

Als een paard iedere keer weer helemaal overeind komt, kun je drijven en teugels losgooien wat je wil. Helaas wordt je daar vaak niet de baas door. En ik denk dat er al heel veel geprobeert is. Ik ben ook niet een altijd een voorstander van slaan. maar in dit geval ben ik het met de vlakke hand eens. Het is ook een feit dat paarden onderling ook niet erg lieflijk tegen elkaar zijn en elkaar flink kunnen bijten of trappen. We willen paarden toch zo natuurlijk mogelijk benaderen, dan kunnen wij ook niet altijd maar negeren of vriendelijk blijven. Je moet je grenzen consequent aangeven, zeker als je de juiste manier voor je paardje hebt gevonden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:38

Niet dat jullie in de war raken, maar ik heb geen probleem hoor. Even voor de duidelijkheid, ik haalde een "probleempje" met mijn eigen paard aan. Dit probleem speelt allang niet meer. Was ook niet echt een probleem.

Ploeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:21

bij ons op stal was er ook een paard die alleen maar steigerde.. dat had een reden.. hij had een soort peesblessure.. dus ik zou voor de zekerheid je paard na laten kijken.. want je weet maar nooit.. Bloos Schijnheilig

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:50

Ik snap niet zo goed dat er nu wordt gedaan alsof ik m'n paard 'mishandel'. Natuurlijk begin ik altijd eerst met goed voorwaarts houden, vooruit drijven als hij steigert. Maar in een noodsituatie geef ik liever mijn paard een draai om z'n oren, dan dat 'ie achterover komt klappen (en ja dat heb ik al een keer mee gemaakt).

Oh, en voor iedereen erover begint, hij is helemaal medisch in orde......

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:13

Citaat:
dat vraag ik me dan af, in jou ogen wel maar in haar ogen blijkbaar niet

Dat een paard gaat steigeren wil niet altijd zeggen dat jij de baas niet bent, wel dat hij juist onder jouw staat, en sommige gaan van tijd tot tijd eens proberen als ze misschien iets aan die posititie kunnen veranderen. Ik neem aan dat Pharaon voor de rest wel netjes meeloopt aan de hand en braaf luistert, maar toch eens gaat proberen als ze misschien stilletjesaan wat macht kan incaseren.
Ik neem nu het voorbeeld van Prima, mijn eigen paard. Die was in het begin(na je nu nog Clown ) een heel braaf paard. Laat zich overal fijn doen, blijft netjes staan, bijt en trapt niet(een paard dat echt de dominante positie inneemt zal neem ik aan nooit netjes en braaf luisteren, ook op gebied van voeren). Maar toch, toen mn vader tijdens het opzadelen de singel onder de buik wou nemen, ging vanachter een hoef omhoog en trachte ze met een zwaai naar voren mn vader te trappen. Mn vader maakt zich eens goed boos, en het was opeens gedaan. De keren daarna heeft ze het bij mijn vader nooit meer gedaan.
Maar toen ik haar eens ging opzadelen, deed ze juist hetzelfde. Ze luistert perfect naar me, maar toch als ik die singel pak even uitproberen als ze er toch uit kon geraken. Paard krijgt ook van mij op zn donder, en het was weer afgelopen. paardje weer lief, ik weer lief Ach gut
Het is voor beide partijen altijd het beste om proberen te voorkomen dat ie steigert, maar als het paard het ondanks de voorzorgen toch doet(en het is niks medisch of dergelijke) dan kan het geen kwaad om hem eens een tik te geven, paard krijgt er geen trauma van, gaat er niet dood van(in de natuur krijgen paarden die eens willen uitproberen als ze de leiding kunnen overnemen véél hardere tikken) en het is altijd beter dan dat hert paard op een dag zo hoog komt dat ie achteroverklapt Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:12

Natuurlijk begin je eerst met drijven en teugeldruk te verminderen, maar wat als hij dan toch nog naar boven komt? en het drijven etc dan ook niet werkt? blijf jij dan drijvend op een steigerend paard zitten te drijven in de hoop dat hij nog naar beneden gaat, of in het ergste geval achterover klapt?
Nou bij mij is het paard als die, ondanks het drijven en druk verminderen (natuurlijk een medische oorzaak uitgesloten) toch naar boven gaat over een grens heen gegaan, en dan kan die echt wel een tik verwachten want ik neem absoluut geen risico dat een van ons geblesseerd raakt.
En als in een kudde een ander paard opeens het gezag van een hoger paard ondermijnt, kan hij ook een hoef tegen zijn hoofd of onder zijn kont verwachten... en dat doet vele malen meer pijn dan dat tikje wat schrik effect oproept Knipoog tegen zijn hoofd.

en bij jou methode:
aandrijven en teugels losgooien doe ik liever niet bij een paard wat in protest gaat...
Stel het paard komt weer naar beneden en heeft dan, door de losse teugels, alle vrijheid van de wereld om of naar voren te schieten of iets anders 'leuks' uit te halen.

Ploeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:06

Anoeska schreef:
Ik snap niet zo goed dat er nu wordt gedaan alsof ik m'n paard 'mishandel'. Natuurlijk begin ik altijd eerst met goed voorwaarts houden, vooruit drijven als hij steigert. Maar in een noodsituatie geef ik liever mijn paard een draai om z'n oren, dan dat 'ie achterover komt klappen (en ja dat heb ik al een keer mee gemaakt).

Oh, en voor iedereen erover begint, hij is helemaal medisch in orde......

oke.. ik denk ook heus niet dat je je paard mishandeld... hoor.. Knipoog en tuurlijk.. je hebt gelijk om je paard een draai om zn oren te geven.. doe ik ook hoor Knipoog Haha!

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:21

Het lijkt mij dat paarden niet zonder rede steigeren.
Jij zegt dat hij dus ook geen enkele reden had om het vandaag te doen...

Dan zou ik gaan kijken of er misschien iets niet goed met hem is in zijn rug,nek of benen... misschien dat hij daar last van heeft en zo laat merken dat ER IETS is...

Ik zeg dit omdat ik iemand ken die een soortgelijke situatie mee heeft gemaakt...
Ik zou op zoek gaan naar een goede paardenfysiotherapeut... zij kunnen zulk soort problemen fijnloos opsporen en behandelen...

Veel succes ermee!!!
Groetjes van Mij... OK dan!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:33

ik zou eerst beginnen met de 'gewone' DA/VA en als er niets gevonden wordt, of iets in de aard van spier/bot de fysio er pas bij halen.

want het kan namelijk ook iets heel anders medisch zijn.... en de VA kan dat tenminste allemaal uitsluiten

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:22

Citaat:
Ik neem aan dat Pharaon voor de rest wel netjes meeloopt aan de hand en braaf luistert, maar toch eens gaat proberen als ze misschien stilletjesaan wat macht kan incaseren.

Als een paard gaat proberen meer macht te krijgen ben je niet duidelijk genoeg. Ik denk dat je het wel met me eens bent, dat een paard het niet probeert als alles duidelijk is. Paarden willen van nature niet dominant zijn, dat is nl veel gevaarlijker. het liefst wordn ze gedomineerd, aangezien dat voor hen veiliger is. als er dit soort dingen gebeuren is er blijkbaar iets gaande waar het paard zich niet veilig bij voelt. dan kun je 2 dingen doen, óf hem onderdrukken en een tik voor zijn kop geven (de schuld ligt bij het paard) óf zelf duidelijker worden en de verantwoordelijkheid van het leiderschap op je nemen.(de schuld bij jezelf leggen, waardoor je kritisch op je zelf bent, voor veel mensen moeilijk...)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:36

Duncan schreef:
Als een paard gaat proberen meer macht te krijgen ben je niet duidelijk genoeg. Ik denk dat je het wel met me eens bent, dat een paard het niet probeert als alles duidelijk is. Paarden willen van nature niet dominant zijn, dat is nl veel gevaarlijker. het liefst wordn ze gedomineerd, aangezien dat voor hen veiliger is. als er dit soort dingen gebeuren is er blijkbaar iets gaande waar het paard zich niet veilig bij voelt. dan kun je 2 dingen doen, óf hem onderdrukken en een tik voor zijn kop geven (de schuld ligt bij het paard) óf zelf duidelijker worden en de verantwoordelijkheid van het leiderschap op je nemen.(de schuld bij jezelf leggen, waardoor je kritisch op je zelf bent, voor veel mensen moeilijk...)

Ik ben nochtans al enkele paarden tegengekomen in mijn nog niet zo lange paardenleven die nogal graag de leiding namen Cool . Paarden die bij elk nieuw wezen dat hun pad kruiste graag onmiddelijk eens probeerde als ze kon bijten of stampen, ik ken paarden die als je ze in de wei gooit onmiddelijk gaan vechten voor dat dominante stekje, als zowat alle paarden van nature niet dominant dan zouden ze imo ook niet moeten vechten om de baas te zijn, aangezien ze dat toch niet willen zijn Verward Prima en Evita bv. Evita is helemaal niet dominant aangelegd, toen ze het eerst in contact kwam met Prima was het nochtans wel bijten en stampen en haar wegjagen van haar ander vriendje. 's anderendaags toen Prima was bekomen ging zij juist achter Evita aan, Evita gaf het toen ook onmiddelijk op nu is Prima de baas. En ze profiteert wel degelijk van die dominante positie te hebben, heel in het begin dacht ze dat ik ook onder haar behoorde(wat heel vlug was opgelost Extreme duivel ) En bij mensen die niet opletten en te soft zijn probeert ze nog altijd als ze niet de baas kan zijn, dat paarden van nature niet dominant zijn begrijp ik dus niets van.
Verder geef ik een paard dat mij probeerd aan te vallen met veel liefde een tik op het hoofd Haha! , of in jouw woorden ga ik mijn macht misbruiken en onderdruk ik hem. Vind het nochtans de meest natuurlijke reactie die er bestaat, als er in de natuur 1 paard het in zijn hoofd haalt om eens met de leider te proberen als hij zijn eigen status een beetje kan opkrikken, dat krijgt dat paard ook véél hardere klappen terug. En ik heb nog nooit de leider met het paard zien "praten" en "oplossingen zoeken" Clown

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:46

maar wij zijn geen paarden, wij zijn mensen met hersenen die over dingen na denken, paarden volgen hun instinct, wij kunnen daar gebruik van maken door onze hersenen te gebruiken...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:52

En ik gebruik mijn instinct door zo natuurlijk mogelijk de omgeving van mijn paard na te bootsen Clown
Ik heb er begrip voor dat jij liever een andere oplossingen zoekt en vanalles ander doet en voor mij part doe je wat je niet laten kan, maar wat ik niet begrijp is dat jij(ook in andere posts) doet, als iemand ooit een vervelend paard op het juiste moment een tik geeft, alsof dat dan machtsmisbruik is, en dan kan je niet met paarden omgaan want je dwingt ze en onderdrukt ze (zo zien ze er bij mij nochtans niet uit Vork ) en soms doe je net alsof paarden daar zware pscychische trauma's en tralalala van krijgen Clown

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:55

sorry als het zo over komt, dat is weer het schrijven zonder het gezien te hebben (kan jij ook niets aan doen), weol doe ik het anders, maar niet zo erg als jij zegt hoor Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:55

Dus jouw paard krijgt nooit een welverdiende tik, als hij gewoon strontvervelend is??? Verward

Ik weet dat paarden met respect behandelt moeten worden, maar soms zijn paarden ook gewoon een keer strontvervelend. Gewoon lastig om het lastig zijn. 90% van de gevallen zal er een aanwijsbare medische of andere reden zijn, maar ik denk toch ook dat paarden wel eens met hun verkeerde been uit de box stappen en een pestdag hebben. En als ze dan gewoon aan het kloten zijn, dan krijgen een tik

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:31

Gezien je andere topics over dit probleem, zou ik de DA laten komen.
Het is daar al duidelijk uitgelegd.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:51

Anoeska schreef:
Dus jouw paard krijgt nooit een welverdiende tik, als hij gewoon strontvervelend is??? Verward

Ik weet dat paarden met respect behandelt moeten worden, maar soms zijn paarden ook gewoon een keer strontvervelend. Gewoon lastig om het lastig zijn. 90% van de gevallen zal er een aanwijsbare medische of andere reden zijn, maar ik denk toch ook dat paarden wel eens met hun verkeerde been uit de box stappen en een pestdag hebben. En als ze dan gewoon aan het stinkmoddern zijn, dan krijgen een tik

mijn verzorgpaard(den) heb ik zo opgevoed en leid ik zo, dat ze veel initiatief mogen tonen, ze stellen dan ook regelmatigf wat voor, maar ik leid dus ik hak knopen door, dat is duidelijk, daar discussieren ze niet over, dat hebben ze geaccepteerd. En tuurlijk gaat het niet altijd goed, maar daar leren we allemaal van.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:48

Even een vraagje aan Duncan...heb je zelf weleens een paard gereden wat om niks rechtop staat? Vraag ik me ff af..

Die van mij doet het ook, steigeren en dan naar links. Krijgt ie zn zin niet alleen maar hoger en hoger. Ik heb m toen goed op zn donder gegeven en naar rechts trekken, been erbij en doorzetten. Lief zijn lost dan echt niks op.

Het is nu over en kan er opeens alles mee..doe nu een stuk meer met m en ben weer lief Haha!. Nou, het is dan voor zn eigen bestwil lijkt mij (en voor mijne ook)

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:18

Pinacolada schreef:
Even een vraagje aan Duncan...heb je zelf weleens een paard gereden wat om niks rechtop staat? Vraag ik me ff af..

goeie vraag

aangezien mijn verzorgpaardjes keurig opgevoed zijn, zal het bij hen niet gebeuren. Maar ik zou best weleens een paardje willen rijden wat et wel zou doen, kijken hoe het reageert op mijn manier, maar dat paard is onderweg, ik zla jullie op de hoogte houden

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:40

Hoe bedoel je dat paard is onderweg?

Tis lastig probleem hoor...steigeren..

Meestal als ze achterover klappen gaat t niet meer goed met je, tenminste de gevallen die ik ken. Een van mn grootste angsten..nooit over nagedacht..tot ik dit paardje kreeg. Maar hij was dan gewoon baas over me en ik dacht alleen maar van ik wil niet achteroverklappen en dan werd het steeds erger. Paar keer aanpakken en tis opeens superpaardje Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:39

er komt een nieuw paard waar ik mee bezig ga, ook stijgeren....

ik ben benieuwd hoe mijn manier dan uitpakt!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:46

Citaat:
aangezien mijn verzorgpaardjes keurig opgevoed zijn, zal het bij hen niet gebeuren

Dit vind ik nou zo'n onzin! (en ook een beetje arrogant overkomen, alsof wij, die wel paarden hebben die wel eens steigeren onze paarden niet goed opgevoed zouden hebben). Ik denk dat ieder paard (met een beetje karakter) wel eens iets uitprobeert om te kijken wat de uitwerking op z'n ruiter is... de een geeft eens een bok als het werk te lastig wordt, de ander steigert, en dan kijken hoe de ruiter daar op reageert, en of ze daarna nog steeds van die moeilijke dingen moeten doen.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat je dat soort dingen meteen de kop in moet drukken (op welke manier dan ook). Dus als je dat bedoelt met opvoeden......

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:04

dat bedoel ik met opvoeden, het is zeker niet arrogant bedoelt, zo ver ben ik nu ook weer niet, maar bokken en steigerebn heb ik weten te voorkomen zonder slaan...

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:59

hi,

een tijdje geleden had mijn paard ook zoiets bedacht,en het was heel raar maar ik voelde het aankomen .

ik dee mijn handen naar voren en overdreven been en hji schoot naar voren en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.gelukkig Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:43

Duncan schreef:
dat bedoel ik met opvoeden, het is zeker niet arrogant bedoelt, zo ver ben ik nu ook weer niet, maar bokken en steigerebn heb ik weten te voorkomen zonder slaan...

Misschien omdat jij nooit zo een paard ben tegengekomen . Bij mijn paarden heb ik dat ook nooit moeten oplossen, omdat ze het gewoon nooit uitgeprobeert hebben.
Dan ben ik het eens met Anoeska. Ik ken(of kende) het levende voorbeeld ervan. Paard van iemand die meer dan 20 jaar rijdt, ondertussen met een ander paard van haar ook in nog geen 2 seizoenen tijd van L naar Z2 is geklommmen(dus zeker geen onervaren amazone), netjes opgevoedde paarden die heel goed weten wat mag en niet mag, ook eentje waarbij het haar gelukt is om het valse bijten af te leren en ze lette heel goed op dat de paarden vervelende dingen deden dus qua opvoeding kan je er absoluut niks op aan merken.
Toch heeft zij een blok dynamiet. Een jong paard van een vijf jaartjes, ondertussen wel 6. Paard is superbraaf aan de hand, je kan hem door kleine kinderen laten poetsen. Maar eens er iemand in het zadel zit, vier voeten van de grond, bokken, steigeren... Totdat ie op zn plaats is gezet en dan is het over.
Zelfde met Prima gisteren toevallig. Die is ook goed opgevoed, zet geen stap verkeerd, ik heb haar in het begin de dingen afgeleerd die ze niet mag doen en nu is het aan de hand een schat van een paard. Onder het zadel eigenlijk ook. Ik wou aangaloperen(paard was trouwens niet moe en had ook geen pijn) en mevrouw begon onmiddelijk want vervelend te doen, proberen stil te vallen etc, dus ik geef haar een tik met de zweep(die ze goed genoeg kent, ik heb haar tidjens het rijden al vaker een tik gegeven en dan reageert ze er nauwelijks op want zo hard is die tik niet) en ja hoor whiiiiii, een goed bok erachteraan en we waren weg. Toen galopeerde ze wel super, goed in evenwicht en goed vooruit Haha! . En een tijdje later nog eens geprobeert aan te springen, sprong ze weer netjes zonder mopperen aan. Waarom ze die ene keer heeft gebokt? Omdat ik haar slecht heb opgevoed? Nee, gewoon omdat ze geen zin had om te galoperen en eens probeerde als door wat vervelend te doen zich ervan kon ontdoen, net zoals die keer toen we haar pas hadden dat ze na een tijdje in draf ook komedie ging spelen omdat ze geen zin meer had, en met even aan te pakken was dat ook zo over Ach gut