sporen met wieltjes= eng, heb je niet snel wondjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:02

runningkawa schreef:
Wat ik wel raar vind dat als ik wielspoorttjes aan doe, kawa werkelijk vliegt (beter gezegt bijna vlucht) voor mijn been, wat hij op gewone sporen niet doet.
Bij hem komt het dus zeker weten scherper aan.

in een discussie van een jaar terug werd er toen gezegt dat je ze dan verkeerd gebruikt, wat imo best zou kunnen. je moet ze namelijk meer laten rollen.
Maar ik weet van mezelf dat ik goede controle over mijn benen heb, ik alleen de spoor gebruik op het moment dat ik dat wil. Maar mij lukte het in die paar keer gebruik dan niet op de juiste manier,. blijkbaar.
En het kan best zijn dat het dan fijne sporen zijn, misschien zelfs wel zachter. Maar niet dat het altijd zo is.

maar om dus op een gewoon forum te zeggen dat ze zachter zijn dan een klein knopspoortje, dat gaat er bij mij niet in.
ik denk dat als je ze dus niet goed gebruikt ze wel degelijk heel scherp zijn en aangezien we hier niemand zien rijden, zou ik toch een knopsoortje adviseren boven een wielspoor, voordat dat elke verzorgponytje lek gestoken word met een wilspoor.

dat bedoel ik dus ook, aangezien je mensen niet hebt zien rijden zou ik ook eerder een knopspoortje adviseren
maar waarom niet beginnen met een heel klein knopspoortje als het paard niet aan het been is ipv meteen aan de wielen?
het is niet de bedoeling dat je je paard op de sporen naar voren rijd maar nog steeds op je kuit, en dat je de sporen af en toe gebruikt voor verfijning van de hulpen. Want voor de rest moet je been gewoon stil liggen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:56

danifur schreef:
maakt het uit of het wieltjes zijn? waarom niet gewoon een klein spoortje? vind ik beetje raar dat een paard dan toch echt aan de wieltjes moet als hij niet goed aan het been is, sporen gebruik je niet om je paard mee naar voren te rijden

Kleine bijkomstigheid: niet aan het been zijn en niet voorwaarts zijn, zijn twee dingen die met elkaar te maken hebben, maar niet het zelfde zijn.
Als mijn paard niet goed om mijn been wil buigen en dus mijn kuitdruk negeerd, is ze niet goed aan het been, hoewel ze in een perfect tempo loopt en dus wel voorwaarts is.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:24

patos schreef:
Kleine bijkomstigheid: niet aan het been zijn en niet voorwaarts zijn, zijn twee dingen die met elkaar te maken hebben, maar niet het zelfde zijn.
Als mijn paard niet goed om mijn been wil buigen en dus mijn kuitdruk negeerd, is ze niet goed aan het been, hoewel ze in een perfect tempo loopt en dus wel voorwaarts is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:29

Ik vind het veel belangrijker of ze voor mijn been zijn (bijna letterlijk) Een paard kan namelijk compleet onder je uit vliegen en toch nog achter het been zijn.

Danifur: het is een absolute fabel dat elk paard gevoelig genoeg kan worden op een klein knopspoortje. Bij sommigen heb je echt meer nodig om ze scherp genoeg te krijgen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:34

Daar heb jij weer gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:39

Maar toch niet in de B/L?
Als je nog niet aan kunt springen in galop/een pasje wijken zonder daarbij sporen te moeten gebruiken lijkt mij er toch wat mis met de africhting, want dat moet elke flegmatieke knol nog kunnen.
dat ze niet flitsend worden is wat anders. Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:51

Oh, sorry, zit een beetje naar mijn eigen situatie te kijken omdat ik dus ook met wieltjessporen rijdt. In de B en L zijn sporen zeker nog niet nodig. Ik heb ze pas bij de laatste twee L2 wedstrijden gebruikt, als een soort voorbereiding op de M.
De dingen die gevraagd worden in B en L1 moeten gewoon zonder kunnen, anders heb je je paard niet goed voorelkaar. L2 vind ik twijfelachtig, je moet dan 10 meter wijken, en middendraf is iets anders dus dan kan het nog weleens goed van pad komen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:53

Zep schreef:
Ik vind het veel belangrijker of ze voor mijn been zijn (bijna letterlijk) Een paard kan namelijk compleet onder je uit vliegen en toch nog achter het been zijn.

Danifur: het is een absolute fabel dat elk paard gevoelig genoeg kan worden op een klein knopspoortje. Bij sommigen heb je echt meer nodig om ze scherp genoeg te krijgen

ik zeg ook niet dat elk paard gevoelig kan worden op een knop spoortje!
ik vind dat je niet met je sporen een paard aan moet drijven dat zeg ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:00

Hangt een beetje van het soort werk af. Kojack bijvoorbeeld rijd ik regelmatig zonder spoor, maar dan ben ik meer aan het stretchen e.d. Als ik die echt aan elkaar moet rijden en hem flink achter zijn broek aan moet zitten voor het wat zwaardere werk dat die nu te verduren krijgt dan lukt me dat niet meer op een knopspoortje. Terwijl hij helemaal niet zwaar aan de hulpen is, je moet hem alleen een beetje achter zijn broek aan blijven zitten.

Ik tik ze met een spoor echt een beetje van mijn been 'af' ahw, ik hou er niet van om te moeten zitten knijpen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:08

Ik gebruik sporen ook op een dergelijke manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:09

Ik denk als je ze op een andere manier gebruik het ook niet juist is Haha!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:14

Zep schreef:
Hangt een beetje van het soort werk af. Kojack bijvoorbeeld rijd ik regelmatig zonder spoor, maar dan ben ik meer aan het stretchen e.d. Als ik die echt aan elkaar moet rijden en hem flink achter zijn broek aan moet zitten voor het wat zwaardere werk dat die nu te verduren krijgt dan lukt me dat niet meer op een knopspoortje. Terwijl hij helemaal niet zwaar aan de hulpen is, je moet hem alleen een beetje achter zijn broek aan blijven zitten.

Ik tik ze met een spoor echt een beetje van mijn been 'af' ahw, ik hou er niet van om te moeten zitten knijpen.

nee ik snap wat je bedoeld, maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik denkd at dat niet goed is als een paard op de sporen leert lopen Lachen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:14

runningkawa schreef:

op wat voor manier bedoel je Tong uitsteken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:19

Eigenlijk best lief Haha! Haha!,

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:10

runningkawa schreef:

Niet te bijdehand he! Knipoog

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:18

patos schreef:
Niet te bijdehand he! Knipoog

bijdehandjes gegeten Tong uitsteken

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:17

Ik ben zeer tevreden over mijn wielsporen, ik heb ze van 3 cm met grof wiel. Ik heb ze nu twee maanden en mijn paard loopt er prima mee. Bij normaal gebruik "rollen" de wielen, als je een keer flink wil bijprikken dan werkt hij wel flink pittig in. Een meisje bij mij op stal heeft die van het plaatje met letter J, die zijn ontzettend lang en zien er eng uit !