RT problemen zijn 99% schuld van de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:59

Citaat:
Er zijn zoveel paarden die op een bepaald punt tegen lichamelijke beperkingen aan lopen,

Ruiterfout als je dan maar door blijft jakkeren.
je moet als ruiter altijd eerlijk blijven, ook in het kunnen van je pard.
ik blijf erbij dat elk gezond paard Z kan en een wp kan scoren, maar hoger dan basis nivo, nee dat is zeker niet voor elk paard weggelegd en dat is dan een grote fout als je dat wel gaat proberen.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:01

Idd bijna alles ligt aan de ruiter zelf, maar niet 99% ligt bij de zelfde ruiter, als er 4 ruiters op een paard rijden of wel meer liggen problemen ook bij rijtechnische fouten van de ander, maar ook grotendeels aan jezelf!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:01

Maar wie zegt dat er dan doorgejakkerd wordt ???

Dan loopt zo iemand toch tegen de lichamelijke beperkingen van een paard aan en is er toch geen sprake van ruiterfout of ben ik nou blonT ?
Hmmm en de eerste Shire wil ik nog in de Z-ring zien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:05

maar wat is een lichamelijke beperking?
Mijn springknol heeft er ook genoeg op dressuurvlak gezien, toch is er een hoop aan te trainen.
Dus beperking?
Ja voor elke week 1e plek wel, maar voor regelmatig een wp, nee dan niet.
Maar als ruiter koop je ook een paard wat bij je doel hoort. Als je eerlijk bent. Dus schuld van de ruiter als je niet eerlijk naarje paard kijkt.

maar verder, hoeveel op bokt zijn verder dan de basis?
ook 1%? Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:13

Nee, Kawa, je wilt het niet begrijpen. Ilindra haalt het voorbeeld ook al aan van haar Handell. Er zijn zoveel paarden met een lichamelijke beperking in rug, benen, hals whatever ... dat zijn er echt meer dan 1%. Het ging hierbij overigens niet om een niveau of heb ik dit topic dan echt niet begrepen?
De vraag van ts was zijn RT problemen 99% schuld van de ruiter en dan zeg ik dus nee. En ieder paard kan op elk niveau tegen lichamelijke beperkingen aanlopen.
Maar goed, ik vond het zo weer zo een raar topic dus dit was gelijk mijn laatste reactie Knipoog

Het lijkt wel alsof DPB en jij de hele tijd bij alles maar willen benadrukken dat altijd alles aan de ruiter ligt en ik ga daar gewoon niet in mee. En dan heb ik het niet over mezelf want ik ken mijn tekortkomingen bijzonder goed maar ik vind die discussie gewoon nogal zinloos.

I rest my case *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:21

DPB en ik?
Sorry, maar wat zij opent weet ik niks van.
dat ik het er toevallig mee eens ben, nou dat kan.
dat ik het vaak niet met jou eens ben, ook dat kan.

En als je ziet hoeveel paarden er in Nl lopen, dan is 1% een hele hoop paarden hoor.

De meeste beperkingen zijn er imo echt ingereden en niet door een ongeluk, zoals Ilindra aanhaalde of door een geboren afwijking.
ga maar eens op een stal rijden waar "moeilijke" paarden heen gaan en kijk hoeveel niet gewillige paarden, met ruggen zo vast als een huis , kreupel van scheefgetrokken enz, aankomen, maar toch normaal de deur weer verlaten.

Dus ik wil niet begrijpen?
is maar net hoe je ertegen aankijkt, kan ook zeggen, jij wilt niet begrijpen Lachen

en als je het zo zinloos vind, word je gedwongen te reageren? Verward

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:29

Fitzroy schreef:
Wat is het doel van dit soort topics als ik vragen mag Verward

Ik denk dat het doel is dat men zich wat bewuster wordt van het feit dat men een paard toch vaak onterecht behandeld terwijl dit ook zeer vaak(bewust of onbewust)door de mens zelf wordt veroorzaakt.
Anyway, ik ben het er niet mee eens. Er zijn zoveel paarden die op een bepaald punt tegen lichamelijke beperkingen aan lopen, dat red je echt niet met 1 %.

[color=darkred]Dan nog is het de ruiter die zegt tot hier en niet verder om het leuk en ontspannen te houden voor de spieren en dergelijke van je paard.
Zodat ondanks de eventuele beperkingen het dier voor zijn kunnen niet RT verpest worden.
Niet alle paarden zijn even goed gebouwd en dergelijke voor het echte werk maar je kan ze allemaal naar de donder rijden ongeacht het niveau en dan blijft het in mijn ogen een menselijke tekortkoming aan het het begrip die men voor het paard zou moeten kunnen opbrengen!
[/color]Tel de geestelijke kronkels daar nog eens bij op en dan kom je nog een stuk hoger *LOL*

[color=orange]Die ook merendeel veroorzaakt worden door onbegrip(angst en ontwetendheid) en een te harde of verkeerde behandeling of een te veeleisende ruiter of juist iemand die te weing doet(afwisseling) enz.[/color]
Ik ben er dus echt van overtuigt dat ondanks de speelse uitlatingen die paarden kunnen doen om eventueel onder het werk uit te komen het dier zichzelf nooit RT zal verpesten als een ruiter het dier op welke manier dan ook niet zou hinderen.
Dat betekend dus ook zolang men niet geheel ontspannen met de de bewegingen van het paard mee kan gaan en het lichaam onafhankelijk van elkaar kan gebruiken en daarmee aan kan geven aan het paard wat de preciese bedoeling is,het paard RT qua dressuur enz met rust gelaten moet worden en men zich eerst heel goed moet laten begeleiden om een goede en onafhankelijke zit te krijgen zodat je in eenheid met je paard aan het echte werk kan beginnen zodat onbegrip bijna niet meer voorkomt en vanuit de juiste hulpen,duidelijkheid is naar het paard toe zodat er dus een samenwerking ontstaat en geen gevechten waarbij het paard RT dus wordt verpest door het verzet van het dier als reactie op de vaak oneerlijke behandeling van de ruiter.

Phoe wat een zinnen Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door @smousje op 17-05-04 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:32

sjakie"]
[quote="Tyrza schreef:
schuldig is een hard woord. Ik gooi het eerst maar op onwetendheid. Lachen

Ik geloof dat ik zelf wel schuldig ben aan de RT problemen bij mijn paard. Ik weet nl. dondersgoed wat het probleem is. En dat ligt niet zo zeer aan hem, naast het feit dat hij liever lui dan moe is. Hij is wel bereid om voor mij te werken, maar het schort nog wel eens aan het voldoende voorwaarts zijn. En daaruit komt ook voort dat het nagefelijk niet altijd zo aanvoelt als dat het aan moet voelen. Ookal ziet het plaatje er nog wel leuk uit.
[/quote]

Sjakie, Je weet wat het probleem is, maar het oplossen ervan is nog vaak een puzzel.

Ik heb ook vaak zat dat ik nieuwe lesklanten ergens op wijs en dat ze zeiden: "Goh, dat heb ik nooit gezien" of "niemand heeft me dat ooit verteld". En zodra ze er dan attent op worden gemaakt, zie je het zienderogen opknappen.

En dan heb je natuurlijk HET plaatje en HET gevoel. Vaak hebben ruiters dat als het plaatje in de spiegel niet klopt, ze onbewust van onzeker/ongedurig worden. Daar komt natuurlijk ook nog bij dat het paard ook geen computer is met een AAN/UIT knopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:40

en het is een fabel dat elk paard fijn aan gaat voelen als ze verder doorgereden zijn. Dat wil iedereen zo graag, maar dat gaat heel erg vaak niet op! Je kunt daarop als ruiter 2 dingen doen: je paard verkopen aan iemand die er wel graag opzit, of gewoon je gevoel uitzetten en leren om je paard voor het plaatje juist voor te stellen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 06:39

Fitzroy schreef:
Maar goed, ik vond het zo weer zo een raar topic dus dit was gelijk mijn laatste reactie Knipoog

Als je het zo'n raar topic vind, waarom reageer je dan in eerste instantie al? Ik snap dat niet, mensen hebben altijd wat te mekken over bepaalde topics... nou, REAGEER DAN NIET!! simpel toch?

Het lijkt wel alsof DPB en jij de hele tijd bij alles maar willen benadrukken dat altijd alles aan de ruiter ligt

Whoooohh! rustig aan zeg! Omdat rk en ik het toevallig vaak met elkaar eens zijn zou ik het toch op prijs stellen als je ons niet in één adem noemt, we zijn geen siamese tweeling enzo.... en bekokstoven ook niks samen als je dat soms dacht. Gewoon twee mensen met toevallig dezelfde mening. Mág het misschien? Enne... het LIGT ook aan de ruiter, ook al is dat niet altijd even leuk om te horen.....

en ik ga daar gewoon niet in mee.

Dat is jouw goed recht, maar je hoeft niet zo fel te reageren. Mening uiten okee, maar op deze manier komt het erg geirriteerd over. Nogmaals, reageer dan niet als het topic je niet bevalt.

En dan heb ik het niet over mezelf want ik ken mijn tekortkomingen bijzonder goed maar ik vind die discussie gewoon nogal zinloos.

Ook hier weer: reageer dan niet.....

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 06:45

Kan.... hoeft niet. Ik moet wel zeggen dat sinds ik weer les heb, Guus een stuk beter loopt en onder andere goed of soms alleen maar zijn achterhand gebruikt. Maar aan de teugel lopen doet hij echt niet!!
Dat probleem ligt niet bij mij... hij loopt netjes van achter naar voor, stelling naar binnen hij wijkt maar kan zijn nek niet buigen.
Mijn instructrische zegt ook dat het niet aan mij ligt.... Het doet hem pijn.

Maar dat hij een tijdje niet goed soepel heeft gelopen is wel door rijtechnische problemen. Het is altijd maar makkelijk om paarden de schuld te geven... maar soms is het echt de ruiter die de fouten maakt.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:14

ja, kijk maar naar een driejarige (of jonger) waar nog niets mee gedaan is... die loopt toch ook niet met z'n hoofd extreem de lucht in of z'n rug weggedrukt (zonder medische problemen natuurlijk) die problemen komen later pas, wanneer er op een verkeerde manier op gereden word...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:33

Mee eens!
Op idd dat ene paard met de kronkel na, liggen imo de RT problemen vaak bij de ruiter.
De ruiter kiest voor een bepaald paard, het paard niet voor de ruiter. Is de KLIK er niet is het dus ook de verantwoordelijkheid van de ruiter om te stoppen met het paard, of hier wat anders aan te doen.
Er werd ook al verschillende keren gezegd dat het kan zijn dat het paard door andere ruiters al verkeerd gereden is. Ook dan moet je met de koop zo eerlijk zijn, er niet aan te beginnen als je zelf onvoldoende ervaring/gevoel hebt om deze problemen op te lossen.

Verder ga ik helemaal mee in dat een paard niet van zichzelf RT verkeerd loopt, dat wordt er ingereden. Het paard voert alleen uit wat hem gevraagd wordt..... Tuurlijk het ene paard is makkelijker dan de ander..... Met mijn gelder kost een en ander wat meer moeite dan met een perfect gebouwde KWPN-er, maar dan is het mijn taak om wat minder van haar te verwachten en wat meer geduld met haar te hebben.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:36

Ik ben het eens met Richter, het is de ruiter zijn taak om het verwachtingspatroon juist te bepalen, wat kan je paard en niet, en vooral wat kan jij en wat niet? Als dat niet juist ingesteld is komen er gegarandeerd RT van, en wie is dan de schuldige? juist ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:33

DePennyBitch schreef:
maar op deze manier komt het erg geirriteerd over.

Wat vind je dan van je eigen reactie Verward
Ik vind hem iig nergens op slaan, waarom is het zo erg om in adem te worden genoemd met RK?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 16:44

Ilindra"]
[quote="DePennyBitch schreef:
maar op deze manier komt het erg geirriteerd over.

Wat vind je dan van je eigen reactie Verward
Ik vind hem iig nergens op slaan, waarom is het zo erg om in adem te worden genoemd met RK?
[/quote]

Dat is niet erg Ilindra, maar het wordt gebracht op een manier van: die twee zijn het altijd met elkaar eens; die zullen het wel samen afgesproken hebben. Omdat RK en ik toevallig stalgenoten zijn?
We zijn het voor 99,9% met elkaar eens ja, maar dat komt omdat we allebei dezelfde manier van denken over paarden hebben. Maar het is echt niet zo dat we zitten te bedenken hoe wel elkaar zo leuk mogelijk kunnen bijstaan op bokt, en hoe we het zo eens mogelijk kunnen zijn. Want dat is niet zo, we verschillen heus wel eens van mening en de één praat de ander niet na ofzo.

Dat wilde ik even duidelijk maken. Misverstanden zijn er al genoeg

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:46

Tyrza schreef:
Sjakie, Je weet wat het probleem is, maar het oplossen ervan is nog vaak een puzzel.

gelukkig liggen de meeste puzzelstukjes wel op zijn plaats. In grote lijnen weet ik ook wel hoe ik het probleem moet op lossen. wat eerder een probleem is dat een paard idd geen aan/ uit knopje heeft. Het is net elke keer even anders hoe het probleem opgelost moet worden. Maar dat houdt het ook leuk en boeiend

En idd niet altijd is het doel wat je stelt haalbaar. Ik had ooit het fantastische doel om het Z met sjaak te bereiken. Misschien dat het gelukt was als ik zelf een paar jaar geleden handiger en ervarener was geweest (wees jippie me dik een jaar terug heel terecht op Lachen ). en daarnaast heeft ook sjaak zijn lichamelijke beperkingen. Wat vroeger als "pennymeisje" (niet denigrerend bedoeld Knipoog ) nog spectaculair was, zijn nu normale gangen die soms zelfs naar de magere kant toeneigen.

Een jaar terug kon ik daar nog heel erg kwaad om worden en idd het paard de schuld geven. Na een flinke dip van ruim een half jaar ben ik wel goed met de beentjes op de grond gezet en ben ik nu blij met gewoon de dagelijkse kleine vooruitgang.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:34

Heel veel van de RT problemen komen door de ruiter. Als mijn pony niet doet wat ik van haar verlang, ga ik eerst bij mezelf kijken: Wat doe ik en wat moet ik veranderen om mijn pony wel het gewenste te laten uitvoeren. Lukt het dan nog niet, dan vraag ik om hulp. En tot nu toe heeft het nog altijd aan mij gelegen en niet aan de pony als er iets niet wou lukken. Dat geldt voor een "simpele" middendraf, maar ook voor een oefening als travers of appuyeren. Zolang de instructie mij zo kan laten zitten en de juiste hulpen kan laten geven, kan ze ze allemaal (ook de piaffe), terwijl ik absoluut geen dressuurtopper onder mijn kont heb.