Nav een zin van RunnigKawa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:59

Idd is Z2 iets wat moeilijker want Goofy kon dus wel galopappuyementen echter voor de wissels was hij te beperkt, hij sprong ze wel maar niet goed. Ik denk niet dat ik dat hem aan had willen doen,dat had niet eerlijk tegenover hem geweest.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:11

Ik ben het met deze stelling eens, maar ik denk dat het karakter van het paard ook wel een heele grote rol speelt! Een vriendin van me bijvoorbeeld, rijd best netjes, maar is dus absoluut het toonvoorbeeld van niet de juiste instelling!
Regent het?? Nou dan rij ik niet.
Is mijn vriendje er?? Nou dan rij ik ook niet.
Heb ik een verjaardag feestje oid?? Nou dan rij ik ook niet.
En o ja, ben ik moe van me werk?? Nou dan rij ik dus ook niet.
Ze heeft sinds kort een startkaart aangevraagd, maar ik denk dat het met 1 ws in de 2 maanden wel ophoud, want er gaan gewoon heel veel dingen voor het paardrijden. Met deze instelling komt zij dus absoluut niet in het Z!

Dan mezelf als voorbeeld, ik heb met mijn pony Z2 gereden en nou rijd ik echt niet supergoed. Deze pony was de meest simpele pony die er was, geen spectaculaire gangen en ik moest er behoorlijk aan rijden om m te laten doen wat ik wou. Wel had deze pony als voordeel dat ie nergens moeilijk over deed en hij dacht zelf heel goed mee en hij was gezond en nooit kreupel! Zelf ben ik tijdens het rijden altijd bezig om dingen te ontdekken. Als ik dit voel en dit doe, wat gebeurt er dan?? Ik vind het reuze interesant om spiertechnisch en rijtechnisch te ontdekken wat er kan en wat er bv aan de hand is waarom iets niet wil! Er zijn ook mensen die nemen les, doen wat de instructrice zegt en denken dan oke, dat zal wel goed zijn! Ik denk dat je er zo ook wel kan komen, maar dan rij je niet zoals je zelf denk dat goed is .

En dan heb je natuurlijk nog een factor, ouders en geld! Mijn moeder stond altijd achter me, ging altijd met me mee en mijn ouders hebben er het nodige geld ingestoken! Die vriendin van mij heeft alles vanaf het begin zelf moeten doen en haar ouders wouden er niks mee te maken hebben. Wel hebben ze land en een bak, maar ze gaan nooit mee naar les oid. Zo ben je natuurlijk zelf ook minder fanatiek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:59

Skipper schreef:
Idd is Z2 iets wat moeilijker want Goofy kon dus wel galopappuyementen echter voor de wissels was hij te beperkt, hij sprong ze wel maar niet goed. Ik denk niet dat ik dat hem aan had willen doen,dat had niet eerlijk tegenover hem geweest.

of juist makkelijker.
Een springpaard, als Kawa heeft gewoon geen lekkere draf, wel een lekkere galop.
galop appuyementen kon ik eerder fatsoenlijk dan draf appuyementen.
Wissels, vliegen of eenvoudig, heerlijke oefening.

maar ik wilde het kawa niet aandoen om de punten in de Z1 te halen om over te mogen.
Z1 was genoeg voor hem, hij had al meer dan genoeg zijn best gedaan.
maar mijn paard kennende was Z2 juist makkelijker voor hem.
want met de meer galop onderdelen, zou ik draf onderdelen kunnen compenseren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:22

Kawa vind je het dan niet jammer om te stoppen bij Z1, hoe train je daarnaa door? Ik denk inderdaad dat de meeste combinaties in het Z kunnen komen, maar hoe en hoelang ze daar over doen? Daar zit het verschil denk ik. Ikzelf hobbel vrijwel altijd in de B of L rond, mede omdat ik paarden van andere mensen rij, maar ook omdat ik het nodige gevoel voor de moeilijke oefeningen mis.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 15:20

Dat gevoel Marliesje, kun je alleen krijgen als je zelf goed na kunt denken en of een instructeur hebt die jou het denken leert en niet alleen maar zegt wat jij moet doen.
Gevoel kun je ook leren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:37

Oke, maar ik rij eigenlijk altijd jonge paarden, ze worden meestal op L-niveau verkocht, aan de moeilijkere oefeningen komen we meestal niet toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:37

nee, vind ik niet jammer.
Mijn streven, misschien beter gezegd droom was Z.
klonk me altijd magisch in de oren, want dan reed je vast heel goed
Nu weet ik dat het niet zo is Haha!
Z2 geeft me persoonlijk geen extra gevoel.

Ik heb er 3 jaar over gedaan daar te komen.
3 jaar bloed zweet en tranen voor Kawa en mij,maar vooral voor Kawa.
Elk gezond paard kan Z, Kawa ook wel Z2, maar dan was het echt op.
je moet ook eerlijk en realistisch blijven, ook tegenover je paard.

De draf was erg slecht van Kawa.
draafde in de wei ook nooit.
als hij draafde was het 1 en al taktfout.
veruimen kon hij niet 1 cm.
Zijn vorige eigenaar zei ook dat het na het L gedaan was met punten.
wat ikzelf ook dacht Haha!

maar ik heb hem leren verruimen
ik heb zijn taktfouten erruit gekregen.
maar dat koste opperste concentratie van beide.
Ik mocht in draf geen klein beetje verkeerd doen, of het ritme was verstoord.
Zelfs mijn instructrice heeft gezegd dat het knap was, dat ik bij dit paard te takt kon bewaren. Bloos
De takt was alleen nog weg als hij zich ergens voor opnaaide, dan kreeg ik mijn oude dribbel knol weer terug Lachen

Maar kawa moest echt alles geven om dit nivo te doen, voor een wp.
ik vind het niet eerlijk dit te blijven vragen.
leuk voor een tijdje, niet voor lang.
Want voor wie doe ik het dan?
Juist alleen voor mij.
En dat mag niet.

Nu is hij boscrosser geworden en we genieten daar beide enorm van

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:29

Ik denk dat er té hoog tegen het Z aangekeken wordt. tuurlijk wordt er veel van je gevraagd, maar het is en blijft allemaal basis, waar je volgens mij, met hard trainen en de juiste instelling, heus wel eens een keer in terecht komt.

Zoals RK zegt: ze heeft er 3 jaar over gedaan (en ik weet van haar zelf, dat ze ook niet bij iedere keer voldoende wp gelijk is overgegaan) dus ik vind dat alsnog knap, als je ziet hoe matig Kawa voor een SPRINGpaard draaft. De galop wordt weliswaar ruimschoots goedgemaakt, maar die draf is gewoon een hekel punt.
toch is het knap dat zij met Kawa het Z heeft gehaald. Met een paard dat geen overdreven spetterende indruk maakt in de dressuurring. Waar je als amateur moet opboksen tegen de mensjes met geld.Om dan toch door te gaan heeft m.i. voornamelijk met inzet en doorzettingsvermogen van zowel ruiter als het paard te danken!!
En daar mag je best trots op zijn hoor

Maar of je met een paard nu 3 of 30 jaar er over doet....het is geen onhaalbare zaak.... echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:35

dank je Bloos
En idd alles braaf uitgereden
1x in de 2 weken in de zomer weg, in de winter 1x keer per maand.
Zelden 2 proeven.
En 2 seizoenen wegens blessure en bse (of was het varkenspest) eruit.
En daarom zei ik ook.
Als ik het kan, kan iedereen het.

En hier zijn in ze zomer 2 Z1 ringen met 30 combinaties geen uitzondering.
De helft is semiprof.
waardoor ik denk dat vele amatuers geen zin hebben om daar tegen op te boksen en eerder stoppen.

want voor een wp, mag je in deze regio geen steekje laten vallen.
Als ik ooit bokt verslagen lees, met tegen de hand dit, fout dat en dan nog 160 pnt, sta ik elke keer weer verbaast te kijken.

maar das een andere discussie Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:37

Ik vind inderdaad drie jaar nog vrij snel, dan moet je toch alle klasses lekker doorrijden. (of heel veel wedstrijden rijden, maar ik denk niet dat Kawa het op die manier heeft gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:41

Zo snel is het niet.
Het was geen groen paard, maar toen al een 7 jarige toen ik ging dressuren.
Scheelt wel denk ik.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 16:47

Even hartstikke offtopic.
Die hindernis in jou avatar RK. Ik schijt 7 kleuren erbij Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:48

holly schreef:
Even hartstikke offtopic.
Die hindernis in jou avatar RK. Ik schijt 7 kleuren erbij Haha!

Ik altijd minstens 10.... en ik heb het in het echie ook gezien (of was dat iets lager RK?) en toen kreeg ik spontaan zweetaanvallen.... Ziek

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:49

Maar ff ontopic: Ik denk dat het karakter van Kawa er ook mee te maken heeft: hij gaat voor jou door het vuur RK! En DAT is nu ook de mentaliteit waar je over praat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:51

Kijk dan maar niet in mijn profiel Lachen

klopt Kawa gaat voor mij door het vuur.
dat is iets waar je ook hard voor moet werken, want dat doet hij niet zomaar voor je.
tenminste Kawa niet, want als het hem niet zint wat je doet, leert hij je het wel ff af Lachen
En gelijk heeft ie ook nog Haha!

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:53

Elk paard kan het, maar of de ruiter het kan (leren).......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:43

Ik ben het wel met de stelling eens dat onder die condities Z1 wel haalbaar is ongeacht het ras. Alleen bij de een zal het langer duren dan met de ander. En soms moet je er iets harder voor werken.

Mijn merens die toch niet bekend staan om hun soepele elegante lijf heb ik moeten verkopen toen zo ongeveer op L zat maar de basis had ik er goed ingereden. Het meisje waar ze aan verkocht is heeft de juiste condities gehad. Ze is toen met haar gestart en binnen een seizoen reed ze M. Mijn tinker nu heeft ondaks dat hij jong is ook de aanleg om goed dressuur te rijden alleen je moet het vaker herhalen en langzamer nieuwe dingen opbouwen maar het gaat wel. Alleen met mij zal hij de Z nooit halen omdat ik er de juiste instelling niet voor heb. Ik vind het leuk om de oefeningen te doen en het ze aan te leren maar omdat nu te laten zien aan een jury. Nee daar vind ik niks meer aan.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:20

Als de ruiter en het paard gezond zijn en het paard een beetje geluk heeft met de bouw en natuurlijke gangen moet de Z haalbaar zijn.
Maar dan moet je wel een instructeur/trice hebben waar je op kunt vertrouwen, zodat je open-minded de les in kunt gaan. Maar ook moet er ruimte zijn voor vragen en discussie.
En daar komt bij dat je er echt voor moet willen gaan, voor mij is het altijd een droom geweest om in het Z terecht te komen.
Nu zit ik er toch eng dicht bij, en dat door veel te oefenen, inzet te tonen (ook vanuit het paard) en er voor willen werken en er ook tegen te kunnen wanneer er eens negatieve dingen tegen je worden gezegd.
Ik ken teveel mensen die een andere instructeur kiezen wanneer er te veel 'kritiek'wordt gegeven op bijv manier van rijden..maar als je niet tegen kritiek kunt, leer je nooit nieuwe dingen.
Hoewel ik nog geen wp in het Z heb gehaald, ben ik er wel zeker van dat ik die ga halen, en dat terwijl ik geen superduur paard onder mijn kont heb met spectaculair gangwerk en dito kleur (zie profiel) en ook mijn zit en hulpen zijn nog lang niet goed genoeg.
Al met al valt het me mee, dat zelfs wij de Z kunnen halen, van te voren dacht ik dat het niveau veel hoger zou zijn, zo in de M en hoger. En ook bij ons geven ze de wp's, zeker de laaste paar jaar, niet zomaar meer weg.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:08

Ja idd, dat gevoel heb ik ook gehad en nog steeds. Ikheb ook altijd het gevoel gehad dat ik als kneusje tussen de toppers rondhobbelde. Waarom weet ik niet, want als je ze verslaat ben je dolblij, maar het gevoel blijft.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:11

Tallie1979 schreef:
Ik vraag me af of ik met mijn fjord ( een gezonde grote jongen van ruim 1.50 ) ooit naar het Z zal rijden.. Met of zonder goede begeleiding.. Knipoog

Dit omdat een fjord toch beperkingen heeft in zijn lijf.. Ze zijn er wel, maar heel dun gezaaid Lachen

Met Taco ben ik er bijna.
Ook al heb ik nu al 3 maanden niet meer gestart.
Ik vind het belangrijkst dat je er allebij lol in blijft houden dus voor ons is de zomer voor de buitenritten
Ik ben er wel van overtuigd dat Taco het Z kan halen. Weet alleen nog niet wanneer. Voorlopig eerst nog even hard oefenen.

Ik ben het met de stelling van RK eens.