De titel zegt al veel, maar ik zal even uitleggen waar ik tegenaan loop. Misschien herken je dit wel en zo ja, wat doe jij om het te verhelpen?
Wanneer ik wil gaan aandraven (van stap naar draf) maakt Sjors heel vaak een huppel voordat hij aandraaft ipv een soepele overgang te maken.
Afgelopen woensdag ook nog eens met mijn instructrice gekeken, wat doe ik fout? Nu probeerde ik de huppel te voorkomen door het contact met de mond te verbreken, wat natuurlijk averechts werkt (onbewust overigens). Dus: goed opgelet, eerst laten nageven, wanneer hij lekker voelt (ontspannen, goed over zijn rug aan het stappen) nog eens proberen, erop lettend dat ik soepel in mijn armen ben maar het contact niet verbreek maar wat blijkt? HUPPEL

!
Ik ben heel consequent, want als hij huppelt, dan neem ik hem meteen terug naar de stap en doen we het opnieuw. Hij gaat dus nog wel begrijpen dat het niet goed is (hoop ik

).
Pas wanneer ik met mijn stem hem ondersteun (door heel zachtjes "draf" te zeggen) en hetzelfde doe als wat ik boven heb getypt, doet hij het wel braaf.
Kent iemand dit (instructeurs of ruiters/amazones) en kun je dan ook aangeven wat jij doet om dit te verhelpen/verbeteren?