Dressuur <-> NH

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:18

jackim schreef:
Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.

Ik ken te veel NH volgenlingen die als doel hebben om lekker zonder zadel en hoofdstel rond te rijden. En dat hun paard/pony barst van de rugpijn omdat ze zelf hun paard/pony lekker in de rug zitten te knallen daar gaan ze maar even aan voorbij/ merken ze niet eens op.
Dat is dan ook weer de reden dat zo'n paard niet eens aan de teugel kan lopen.
Goed en slecht rijden kom je tegen in alle takken van sport in alle methodes. Het is een beetje onzinnig om het hier te gaan hebben over wat beter of vriendelijker zou zijn. Dat is nl. afhankelijk van de genen die het uitvoeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:21

Lovely"]
[quote="jackim schreef:
Idd lijkt mij dat één van de grootste "verschillen" tussen NH <->dressuur is, dat de "NH'ers" meer geduld hebben, en niet ten koste wat het koste hun doel willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is dan dus "aan de teugel" rijden. de meeste rijden éérst aan de teugel, en werken dan pas aan ontspanning en souplesse etc. Terwijl het bij NH toch net ff meestal andersom is, waarbij de nageeflijkheid,verzameling etc. een gevolg/reactie hiervan is.

Wat een belachelijke onzin.
Maar als jullie zo graag die tweedeling zien, dan vind ik dat een prima plan.
[/quote]

he, ik wil dit helemaal niet graag als tweedeling zien, en ook helemaal niet generaliseren (genoeg mensen die het wel goed doen), maar kijk even rond hier op bokt alleen al......

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:23

Lovely schreef:
Maar als jullie zo graag die tweedeling zien, dan vind ik dat een prima plan.

Ik snap niet helemaal wie je bedoelt met "jullie" of waarom je denkt dat iemand hier graag een tweedeling zou willen zien.
De discussie ging op gegeven moment over de verschillen tussen nh en dressuur en of die twee verenigbaar waren.
Ik denk dat ze zeker verenigbaar zijn, maar die verschillen zijn er nu eenmaal. Misschien niet eens in de opzet maar zeker in de praktijk.
Zelf zou ik ook veel liever zien dat dressuur en nh harmonieus in de praktijk samengaan, maar daar zijn nog maar weinigen mee bezig. Het zijn op dit moment nog 2 verschillende omgevingen. Dat zou niet moeten hoeven, maar in de praktijk is het wel zo!

En tot het moment waarop bij manegelessen evenveel aandacht aan het gevoel en denken van het paard besteed wordt in plaats van alleen maar aan een correcte houding en het gebruik van hulpmiddelen, zullen die verschillen er waarschijnlijk wel blijven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:25

Kunnen jullie eens een samenvatting van dit topic maken, wat zijn nou de verschillen. Want volgens mij maakt de eene een verschil terwijl de andere zegt dat dat niet waar is. Dus wat is nu echt 100% een verschil tussen NH en Engels Dressuur rijden??

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:25

jackim schreef:
ik zou me eerst wat meer gaan verdiepen in de dressuur voordat je met dit soort uitspraken komt. een paard kan alleen aan de teugel gaan en nageeflijk zijn als er ontspanning is. ontspanning is de basis in de dressuur en vandaar werk je verder.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:26

SP:
Je wou toch niet zeggen dat je kon toveren? Hoe kan je nou dmv. ontspanning je paard in de rkul laten lopen!! Dat is tovenarij!! Schijnheilig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:30

SuperPepeijn"]
[quote="jackim schreef:
ik zou me eerst wat meer gaan verdiepen in de dressuur voordat je met dit soort uitspraken komt. een paard kan alleen aan de teugel gaan en nageeflijk zijn als er ontspanning is. ontspanning is de basis in de dressuur en vandaar werk je verder.
[/quote]

ik heb laatst bijna de hele kur van munchen (geloof ik...) van 10 ruiters gezien, sorry, maar ik vond het allemaal niet het toonbeeld van ontspanning. Het zal vast allemaal niet bij de theorie horen, maar als door de tien besten zo gereden wordt, neem ik aan dat dat bij dressuur hoort Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:35

sanne, misschien is dit nieuw voor je maar als je wat wilt bereiken met een paard, dan heb je daar ontspanning voor nodig.

dat betekent niet dat iedereen als een zoutzak op hun paard zit, en het paard door de bak sloft natuurlijk. dan heb je een verkeerd beeld van ontspanning tijdens inspanning.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 10:37

SuperPepeijn"]
[quote="jackim schreef:

[/quote]
Ik ben het me je eens dat die factoren er eerst moeten zijn, maar ik spreek niet voor mezelf, ik heb het hier over een (groot/klein dat is aan jouw;) )deel die wél zo rijden. Dat ik dit concludeer betekent niet dat ik het ermee eens ben

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:40

jackim, je baseert je conclusie op een groep die je gezien hebt. dat zegt dus niets over correct dressuur, het zegt alleen iets over de mensen die je gezien hebt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:44

het is alleen jammer dat daar toch de meeste "dressuurmensen" onder vallen. Knipoog

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 10:44

Sjonniej schreef:
Kunnen jullie eens een samenvatting van dit topic maken, wat zijn nou de verschillen. Want volgens mij maakt de eene een verschil terwijl de andere zegt dat dat niet waar is. Dus wat is nu echt 100% een verschil tussen NH en Engels Dressuur rijden??

Goed, een reactie van mij heeft bij sommige wat losgemaakt Knipoog , laat dat duidelijk bij mij zijn overgekomen, nu graag on-topic, of zoals sjonnie al zei: wat is nu echt 100% een verschil tussen NH en Engels Dressuur rijden??en kan je dat combineren?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:49

SuperPepeijn schreef:
sanne, misschien is dit nieuw voor je maar als je wat wilt bereiken met een paard, dan heb je daar ontspanning voor nodig.

dat betekent niet dat iedereen als een zoutzak op hun paard zit, en het paard door de bak sloft natuurlijk. dan heb je een verkeerd beeld van ontspanning tijdens inspanning.

zeker niet nieuw voor mij, sp. Onder ontspanning versta ik in ieder geval geen gezwiep met staarten, maar daar denkt ongeveer 99% van dressuurrijdend bokt toch anders over, dus dan zullen we idd wel een iets andere mening hebben over wat ontspanning is.
Mischien is dat trouwens wel onverenigbaar, de rust in bewegingen die ik wil zien, en de "show" die de hedendaagse dressuur wil zien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:54

sanne het heeft geen zin om verder met jou in discussie te gaan omdat je te closed minded bent en te gefixeerd bent op hetgeen jij gezien hebt om voor de mogelijkheid open te staan dat dressuur rijden gebaseerd is op ontspanning. ik laat het hier dan bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:09

ik weet wel zeker dat dressuur rijden gebaseerd is op ontspanning, wilde alleen even aangeven dat dat dus niet hoeft.
Ik denk dat het verschil tussen dressuur in theorie en nh-dressuur idd niet zoveel verschillen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:14

jackim"]
[quote="Sjonniej schreef:

Goed, een reactie van mij heeft bij sommige wat losgemaakt Knipoog , laat dat duidelijk bij mij zijn overgekomen, nu graag on-topic, of zoals sjonnie al zei: wat is nu echt 100% een verschil tussen NH en Engels Dressuur rijden??en kan je dat combineren?
[/quote]

Ik denk dat er alleen verschillen zijn in de uitvoering van dressuur en nh-dressuur.
Ik denk vooral dat bij nh verzet niet gestraft wordt. (ik weet nog genoeg verschillen, maar dan wordt het weer te generaliserend Knipoog
Het ligt er maar aan wat je onder dressuur verstaat, ldr zal bijvoorbeeld niet verenigbaar zijn met nh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:46

hier een dresuur muts die ook voor de fun op een halster rijd of springt zonder teugels.

Mijn doel met dressuur is een ontspannen paard een paard wat gespannen is kan niets lekker uitvoeren.
Vanuit die ontspanning ga je steeds verder oefenen in alle dressuuroefeningen die er zijn.
is er ergens geen ontspanning in het paardenlijf stuit je op verzet.

dat zul je op kunnen lossen met een zweep, als dat lukt heb je een sul van een paard onder je, maar dat terzijde

of je gaat een stapje terug, zoekt de ontspanning weer op en probeert het later opnieuw, succes gegaranderd.

want of je paard was nog niet los genoeg gereden of zelf gaf je tegenstrijdige hulpen aan of hij snapt het nog niet of iets anders was er loos.
aan jou als ruiter uit te vinden wat er nu mis ging.
als je dat weet is er een oplossing, anders niet.

En ik doe verder niks met NH, het enige wat ik ervan gelezen heb is op bokt.
Toch rij ik vind ik op een diervriendelijke manier.
maar toch ben ik ook een dressuurmuts, Hoe kan dat nu?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:57

jackim"]
[quote="cornelie schreef:
En ik ben er overigens niet van overtuigd dat een paard zonder aanleiding gaat bokken. Er is áltijd een oorzaakmaar gewoon een manier zoals je met je paard omgaat. Lachen

Schijnheilig Als ik buiten rij, en mijn paard heeft de dag ervoor rustig aangedaan, kan ik je garanderen dat hij de hele bak door spurt, en van alles schrikt/bokt. Fftjes is niet erg, maar het hele uur Schijnheilig Scheve mond
[/quote]

Maar hij heeft wel een reden :p als hij schrikt, heeft hij/zij een reden en buiten is een paard meestal anders hé Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:02

waarschijnlijk rijd jij wel volgens de theorie Tong uitsteken
als je het over nh <-> dressuur ben je ook zeer generaliserend bezig, maar ja er zijn altijd uitzonderingen.
Over het algemeen is mijn ervaring dat er in de praktijk zeker wel verschil is.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:14

SuperPepeijn schreef:
jackim, je baseert je conclusie op een groep die je gezien hebt. dat zegt dus niets over correct dressuur, het zegt alleen iets over de mensen die je gezien hebt.

Alleen jammer dat je dat soort mensen dus te weinig ziet.
Ik ging vaak mee op wedstrijden van een vriendin, maar van veel dingen die je daar ziet word ik niet vrolijk!
Tuurlijk zijn er altijd mensen (ik hoop het merendeel) die goed dresuur rijden hoe het bedoeld is. Op wedstrijden zie je toch heel veel paarden die zich vreslijk verzetten, erg jammer, omdat het ook anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:20

Ik denk dat het wedstrijd terrein sowieso niet het correcte beeld geeft van hoe er normaal door die ruiters gereden word.
Vreemd terrein, wedstrijd spanning, daardoor veranderen veel ruiters en daardoor ook de paarden.
Het stukje rust op wedstrijd terrein ook verkrijgen is een heel stuk moeilijker dan thuis en iets wat je ook weer echt moet leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:28

marina"]
[quote="SuperPepeijn schreef:

Alleen jammer dat je dat soort mensen dus te weinig ziet.
[/quote]

idd, ik zie er echt heel weinig. Is het nou zo raar trouwens dat ik de grandprix neem als voorbeeld hoe het doel van "dressuurmensen" eruit ziet Verward

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:50

dressuurruiters : wie vallen er onder deze term?

Mensen die in de M rijden en setjes dragen?

Mensen die alleen in de bak rijden?

Als je Z rijd?

Of ben je dat pas als je GP rijdt?

En wat nou als je GP rijdt en ook nog naar buiten gaat met je paard en hem soms wel eens loswerkt en zonder zadel rijdt? OK dan!

Ik denk dat mensen die serieus trainen dmv dressuur en mensen die serieus bezig zijn met NH eigenlijk dezelfde basis regels hebben:

duidelijkheid naar het paard en zorgen dat je controle hebt.De manier waarop dit verkregen wordt KAN verschillen.

NH mensen streven naar met minder hulpen meer bereiken, maar wil de dressuur dat eigenlijk ook niet?

De misstanden ontstaan bij "dresssuur ruiters" als de win en winstpunten drang groter wordt dan hun rijkunst aankan.Dan KAN er gegrepen worden naar:maak niet uit hoe als ik maar in de kijker rijdt.

De misstanden bij NH blijven(wegens gebrek aan wedstrijd drang) in een beetje rond hobbelen en het paard te rijtechnisch niet verbeteren.

Je hebt klunsen in de NH wereld en je hebt klunsen in de dressuur wereld

Ook dat hebben ze gemeen Haha!

Ik ben zelf een dressuur rijdende Natural Horsmanshipper.Ik vind het leuk om dressuurmatig te trainen(doe dit zowel in de bak als op het strand),werk mijn paarden los,doe werk aan de hand,rijdt wedstrijden(nee,niet zonder zadel en met een halsring Haha! ) en maak graag een parkritje.

Tja , welk etiket krijg ik? Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:58

Elise schreef:
Daarnaast denk ik wél dat veel mensen die aan NH doen dus niet zo snel (of helemaal niet) dressuur op hoog niveau zullen beoefenen. Waarom, omdat zij geen dwang en straf willen gebruiken, en logischerwijs word het dan moeilijker om dit te bereiken.

Ik denk dat het anders is. Ik denk dat zodra een paard ontspannen loopt en meer verzameling krijgt, het automatisch meer richting dressuur gaat. Dan wordt er gestopt met verder trainen omdat dat "te dressuurmatig" is.

Of het nu dressuur engels of amerikaans is Knipoog

En dwang? In principe is alles wat je van je paard vraagt dwang. Je wilt het paard immers laten doen wat JIJ wilt. Dat je paard dat prima vindt en het niet als dwang ervaart is alleen maar mooi meegenomen Haha!
Daarom rijden mensen paard en geen zebra Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:53

Romkabouter"]
[quote="Elise schreef:
Daarnaast denk ik wél dat veel mensen die aan NH doen dus niet zo snel (of helemaal niet) dressuur op hoog niveau zullen beoefenen. Waarom, omdat zij geen dwang en straf willen gebruiken, en logischerwijs word het dan moeilijker om dit te bereiken.
En dwang? In principe is alles wat je van je paard vraagt dwang. Je wilt het paard immers laten doen wat JIJ wilt. Dat je paard dat prima vindt en het niet als dwang ervaart is alleen maar mooi meegenomen Haha!
Daarom rijden mensen paard en geen zebra Knipoog
[/quote]

Als jij 'goed' paardrijd zorg je dat je paard er plezier in heeft en dat hij het niet doet omdat het moet. Als iemand tegen jou zegt: Was de auto. Denk gatver dat wil ik niet. Je doet het niet. Tijdje later nog eens: Was de auto. Jij doet weer niets. Daarna gaan ze dreigen. Je gaat toch maar de auto wassen.
Als ze zeggen eet een snoepje. Dan ren jij meteen naar de snoeppot toe. En is het geen dwang!!

En met dwang berijk je niets, na verloop van tijd gaat je paard in verzet en ben je weer terug bij af. Dus dwang word door NH + Engels dressuur niet gebruikt.