Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:32

josien schreef:
Gewicht van de ruiter kan zeker verlegt worden. Over het zwaarte punt ben ik ook niet helemaal mee eens. Het paard van nature verdeeld het gewicht over voor en achterhand. Het paard verzameld en brengt het zwaartepunt meer naar achteren in situatie's dat dit nodig is.

Het paard verdeelt geen gewicht, en kan niet zijn zwaartepunt direct verschuiven. Het totaal van krachten dat op een paard werkt, bepaalt waar het zwaartepunt komt te liggen.
Gewicht van de ruiter zou je als zwaartekracht kunnen zien die extra op het paard werkt. Dit gewicht heeft geen invloed op de ligging van het zwaartepunt voor/achter gezien als het zich loodrecht boven dat zwaartepunt bevindt. Dit is meestal niet het geval en zal dus door het gewicht (dat eigenlijk 'gewoon' kracht is) het zwaartepunt naar voren verplaatsen. Het zwaartepunt komt dichter bij de ondersteunende voorbenen en zal hierdoor meer kracht op de voorbenen uitoefenen dan normaal -> niet gewenst.
Door de kracht vanuit de achterhand te vergroten zal het zwaartepunt weer terug schuiven en kan zelfs verder naar achteren gebracht worden dan in 'normale' stand/gang. Dit wordt door ons opgewekt (!) en doet een paard echt niet uit zichzelf.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:53

Hoe kan het paard in evenwicht lopen als het geen gewicht verdeeld?
Het zwaarte punt heeft hier direct invloed op. Bij een angstig onzeker paard ligt dit zp verder naar voren. Hoe zelf verzekerder het paard hoe meer naar achteren en hoe meer lichamelijke en geestelijke evenwicht.

Hm, jij vind dat verzameling enkel door ons opgewekt kan worden door het zp verder naar achteren te brengen. Ik geef al heel wat jaartjes les en heb al aardig wat paarden getraind. Al deze paarden lopen compact en in evenwicht zonder ruiter en zonder hulpmiddelen. Met ruiter verzamelen ze zich zonder enkel aanwijzingen van de ruiter. Deze paarden leren van het begin hun achterhand te gebruiken en kunnen daardoor hun ruiter mooi vloeiend als een danser dragen.
het enigste wat ik doe is het paard bewust maken van zijn lichaam zonder enige hulp middelen en het voordoen hoe het moet. Oefeningen als schouderbinnenwaarts aan de hand zijn er voor om dit te versterken.

Inderdaad valt het zwaarte punt in het begin samen met de ruiter. Hierdoor is het gewicht van ruiter en paard over 4 benen versprijd. Pas later komt de echte verzameling en het dragen van de ruiter.

Van ochtend nog zij een les klant met een heel moeilijke pony, dat ze steeds het idee heeft dat de pony er vandoor wil schieten. Deze pony heeft dit inderdaad gedaan en ze voelde dat aankomen door spanning in de pony. Dit voelde ze vanochtend ook, met enkel het verschil dat dit geen negatieve spanning was om weg te rennen, maar om haar te dragen. Haar pony dansde met haar en was geheel in evenwicht.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:14

Ik bekijk het geheel op dit moment natuurkundig. Nog een keer, het paard verdeelt geen gewicht maar 'kan' de krachten verdelen die op zijn lichaam werken! Elk paard dat loopt (met of zonder ruiter), loopt in 'een' evenwicht, anders zou het omvallen. Of dit ook hét evenwicht is dat we willen zien is een ander verhaal. In een evenwichtssituatie is de som van de krachten 0 (dit wil dus absoluut niet zeggen dat de krachten opgeheft worden of iets dergelijks).
In het paard werkt een bepaalde hefboom, als de achterhand daalt zal de voorhand stijgen. Het zwaartepunt ligt ergens op de denkbeeldige lijn die je dan kunt trekken. Als het paard niet omvalt, dus zichzelf in evenwicht houdt, geldt dat de som van de momenten ook 0 is. M=F*r, waarbij M het moment voorstelt, F de kracht en r de afstand van het eind van de lijn tot het draaipunt, krachtarm genoemd (draaipunt is hier zwaartepunt).
Dat je het zwaartepunt naar achteren kunt verschuiven door je de kracht vanuit de achterhand te vergroten is met deze formule te bewijzen. F*r voor het Zp moet gelijk zijn aan de F*r ná het Zp. Als je de kracht (F) achter vergroot, moet de krachtarm daar korter worden en zal het Zp naar achteren schuiven. Hierdoor wordt de krachtarm vóór het Zp langer, en wordt daar de kracht die werkt kleiner. Op de ondersteunende voorbenen werkt dan minder kracht (niet te verwarren met gewicht, want er werkt niet alleen gewichtskracht op de voorbenen).....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 14:40

Remember ik ben benieuwd waar je deze formule vandaan heb.
Het klink heel aannemelijk, maar toch zijn er dingen waar ik niet mee eens ben zoals ik al schreef. Heb je er misschien een v.b. van als een plaatje of een site?

Over het evenwicht. Onder evenwicht versta ik dat het paard over 4 benen loopt om maar niet even over gewicht en verzameling te hebben. Een paard dat niet in evenwicht is, compenceert dit in zijn lichaam door b.v. zijn rug hol te maken, geheel op de voorhand gaan lopen, met snelheid enz. Een paard dat uit evenwicht is, valt niet om!

Het paard heeft altijd kracht nodig. Dit onderandere om gewicht te compenceren, maar zoals je zegt ook om te verzamelen. Is het evenwicht optimaal dan is er weinig kracht nodig. Hoe meer het paard verstoort is of word in zijn evenwicht. Hoe meer kracht hij nodig heeft om te werken of te verzamelen. Dit verklaart de spieren die worden ontwikkeld bij een verkeerde houding of evenwicht.

De voorbenen zijn zoals je zegt als ondersteuning voor het paard zijn evenwicht. Zonder zijn voorbenen kan een paard niet lopen. Enkele stappen op de achterhand, maar dan houd het er wel mee op.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:00

josien schreef:
Remember ik ben benieuwd waar je deze formule vandaan heb.
Het klink heel aannemelijk, maar toch zijn er dingen waar ik niet mee eens ben zoals ik al schreef. Heb je er misschien een v.b. van als een plaatje of een site?

Die formule komt rechtstreeks uit mijn natuurkunde boek, kan niks toegepast of ingetekend op paarden vinden (zal straks nog wel even goed zoeken of proberen zelf wat in te tekenen) maar wel wat over vliegers Tong uitsteken .... Hier worden de begrippen, hoe het werkt uitgelegd, ook aan de hand van plaatjes, evenwichten en zwaartepunten...

http://www.vliegerblad.nl/theorie/89_5.htm

Citaat:
Over het evenwicht. Onder evenwicht versta ik dat het paard over 4 benen loopt om maar niet even over gewicht en verzameling te hebben. Een paard dat niet in evenwicht is, compenceert dit in zijn lichaam door b.v. zijn rug hol te maken, geheel op de voorhand gaan lopen, met snelheid enz. Een paard dat uit evenwicht is, valt niet om!

Helemaal met je eens, elk paard loopt in 'een' evenwicht, maar op het moment dat hij snelheid moet gaan maken om in dat evenwicht te kunnen blijven is het niet echt een stabiel evenwicht (klinkt beetje raar!). Zo'n evenwicht zien we liever niet, jij niet en ik niet (toch Knipoog )...

Citaat:
Het paard heeft altijd kracht nodig. Dit onderandere om gewicht te compenceren, maar zoals je zegt ook om te verzamelen. Is het evenwicht optimaal dan is er weinig kracht nodig. Hoe meer het paard verstoort is of word in zijn evenwicht. Hoe meer kracht hij nodig heeft om te werken of te verzamelen. Dit verklaart de spieren die worden ontwikkeld bij een verkeerde houding of evenwicht.

Als het evenwicht optimaal is, is er nog steeds veel kracht nodig, maar deze kracht wordt beter benut. Er worden immers ook spieren ontwikkeld bij paarden die arbeid verrichten in een wél evenwichtige positie.

Citaat:
De voorbenen zijn zoals je zegt als ondersteuning voor het paard zijn evenwicht. Zonder zijn voorbenen kan een paard niet lopen. Enkele stappen op de achterhand, maar dan houd het er wel mee op.

Dit ben ik ook helemaal met je eens.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 15:24

Die link ga zo goed bestuderen.

Over het evenwicht. Nee dat evenwicht is niet de juiste.
Toch heeft het paard minder kracht nodig bij de juiste evenwicht. Alles word als het waren zo gekoppeld dat de bewegingen zonder veel kracht kunnen worden uitgevoerd. Natuurlijk ontwikkeld dit paard ook spieren, maar minder dan bij een verkeerd evenwicht.
Dus zo te zeggen optimaal evenwicht geeft optimaale spieren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:46

Wij hebben het nieuwe Bit gehad en daar stond een verhaal in over een springtraining. Hartstikke leuk natuurlijk Lachen
Maar daar stond ook in, dat een paard normaal gesproken 40% op de achterhand loopt en 60% op de voorhand.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:28

josien schreef:
Heb je een plaatje met de paarden skelet bij de hand. Kijk dan is naar de bouw van voor en achterhand. Voorhand heeft maar een schannier plek en dat is in de schouder zelf. De achterhand heeft 3 schannier plekken. Deze kan dus veren om de schokken op de vangen en het gewicht van de ruiter te dragen.
Een paard dat op de voorhand loopt belast zijn voorhand die niet kan veren. Dit zorgt voor slijtage en blessures.

Snap je hem.

even over de schanier plekken, een paard heeft zoveel voor als achter 3 schanier plekken, voor de schouder, de knie en de kogel, achter het heupbeen, het sprong gewricht en ook de kogel.

Het verschil tussen voor en achter is dat er in het achterbeen beter ontwikkelde spierweefsels zitten, en bij het kogelgewricht zit meer kraakbeen tussen de schijven, vandaar dat de kogel zover door kan veren.

en verder vind ik dat josien gelijk heeft

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 23:06

He ze beginnen al te minderen met gewicht op de voorhand. Eerst was het 80% nu 60%

Ik weet niet zeker hoe ze dit meten, maar volgens mij wegen de de voorhand en dan de achterhand hoe zwaar die zijn en daruit berekenen ze het gewicht op voor en achterhand. Men vergeet dat het paard zelf zorgt zoals ik nog steeds zegt voor de gewichts verdeling. Een paard is geen dood ding, maar een levend wezen die net als mensen in staat is zijn gewicht te verdelen en zijn zwaartepunt naar achteren te brengen.

Nimmedor ik heb het verkeerd verwoord met die schanieren.

Even wat duidelijker: De achterhand kun je vergelijken met een veer. Dit omdat de schanieren zigzaggend op elkaar zijn aan gesloten. Deze kunnen dan ook krimpen en uitrekken. Dit geeft het paard veel kracht op de sprong en in de piaffe enz.
De voorhand heeft maar een punt waar de schanier in een v vorm op elkaar aan gesloten is. Dit is de enigste punt waar het paard zou kunnen veren. De knie kan enkel buigen. De kogels kunnen wel weer veren, maar dit is te weinig om de schokken op te vangen.
Hier nog een plaatje van een skelet van mijn eigen site.
[img]http://www.clerx.nl/jvdpoel/foto's%20web/scelet.gif[/img]

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:52

En toch blijf ik erbij dat het paard geen gewicht verplaatst, maar de krachten veranderd die op de voorhand en de achterhand werken. Dit verander je door je zwaartepunt naar achteren te brengen en hoe dit tot stand komt heb ik hierboven uitgelegd.

Hoe ze dat meten? Ik denk dat er heel veel te berekenen valt. Ik kan van een 'simpeler' voorwerp dan een paard berekenen waar het Zp ligt en wat voor krachten er dan voor en achter werken. Bij paarden is dit veel ingewikkelder omdat ze ten eerste bestaan uit meer dan 1 'materialen', ten tweede ze een veel ingewikkeldere vorm hebben dan een rechthoek en ten derde ze een levend wezen zijn. Maar ik denk dat mensen die bewegingswetenschappen hebben gestudeerd een aardig eindje kunnen komen met het berekenen van Zp's en krachten, helemaal met computermodellen tegenwoordig. Op een stilstaand paard werken andere krachten dan een bewegend paard, dus een ander Zp dus andere verdeling van de krachten op de voor- en achterhand.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 12:57

Over het laatste ben ik het eens.
De zp kan het paard inderdaad naar achteren brengen waardoor hij zo zie ik het, het gewicht verdeeld of op de achterhand brengt of zelfs op de voorhand.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:04

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar dat jij het gewicht noemt, en ik kracht ! Om letterlijk gewicht te verplaatsen zou het paard bijvoorbeeld jou 20 cm naar achteren moeten plaatsen, dát is gewicht verplaatsen. Dat doet hij niet, maar hij veranderd en verplaatst de krachten die, mede door gewicht, op hem inwerken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 13:32

Oke nu word het me iets wat duidelijker wat je bedoeld. Ik dacht namelijk dat je met kracht de kracht bedoelde die het paard gebruikt om in evenwicht te blijven. Dus jij zegt dat het gewicht die op de rug van het paard drukt word omgezet in kracht van zijn achterhand door onder te treden. Dit bedoel je toch? Dit noem ik geen gewichts verplaatsing, maar het gewicht compenceren met zijn achterhand. Heb je wel is een stierenvechters paard aan het werk gezien? Deze paarden zijn sterk op de achterhand getraind en kunnen zich in moeilijke situatie's volkomen in evenwicht houden. Hier spreek ik natuurlijk wel over een vak man met zijn paard. Ze kunnen dit evenwicht houden omdat ze het gewicht van de ruiter op de achterhand dragen. Het paard heeft het gewicht verplaatst door van achteren te zakken en met zijn achterhand jouw gewicht te dragen.

Hoe zeg jij dat het paard zijn zp verplaatst?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:43

Kracht=F, r=afstand tot zwaartepunt

Fxr vóór het zwaartepunt is gelijk aan Fxr ná het zwaartepunt, dus:

F voor x r voor = F na x r na

Als het Zp in het midden ligt (aan beide kanten r gelijk, dús ook aan beide kanten F gelijk) zou je kunnen zeggen dat er geldt (willekeurig gekozen getallen):

8 x 4 = 8 x 4

Als je het Zp naar achteren wilt verleggen, moet je de afstand (dus r) daar kleiner maken:

8 x 4 = 4 x 4

Je ziet dus dat dit niet klopt, want 32 is niet gelijk aan 16, dus zul je de kracht die achter werkt moeten vergroten:

8 x 4 = 4 x 8

Samengevat: op het moment dat je de kracht van achteruit vergroot moet je de afstand tot het Zp verkleinen (en je kunt geen stuk van zn kont afhalen dus moet je het Zp wel naar achteren verschuiven Knipoog ) om de natuurkundige regel Fxr voor = Fxr na in stand te houden. Beetje duidelijk zo?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 14:15

Pff je maakt het me wel moeilijk met al die berekeningen.
Even kijken of ik het goed heb zoals jij het bedoeld.

Over de F en de R snap ik.
Je bedoel dus als je de R kleiner word door meer actie van achteren. Dus stuwing en draag kracht. En dat door deze stuwing en draagkracht het zwaarte punt naar achteren word verlegt.

Je zegt dus eigenlijk dat een rustig dravend paard zonder stuwing niet kan verzamelen of in evenwicht op de achterhand kan zijn. Dus zonder kracht(stuwing) vanuit de achterhand geen verplaatsing van het zp en dus geen verzameling.

Het is heel moeilijk voor mij om uit te leggen dat ik zelf hier mee eens ben, maar toch zeg dat het paard ook zonder stuwing op de achterhand kan lopen. Hiervoor heeft het paard niet zo zeer extra kracht nodig, maar wel het verdelen van het gewicht. Hier komt dus geen stuwing aan te pas. Pas op het moment dat je het paard gaat oppakken en meer voorwaarts ga rijden past jouw theorie. Door het vaak te sterk oppakken van voren valt het paard op de voorhand, om dat op te vangen heeft het paard veel kracht nodig. Hij rent dan als het waren achter ons gewicht aan. Heb je het paard los van het bit en heb je hem geleert zijn achterhand juist te gebruiken dan is deze stuwing niet zo zeer nodig. Zeer zeker voor sterkere verzameling heb je kracht nodig. Piaffe is niet verzameld te krijgen zonder die kracht, net als de passage enz.
Dus zeg maar die volgorde voorwaarts, rechtrichten en dan pas verzameling.

Hmm moeilijk uit te leggen. Heb dan ook geen les boeken bij de hand.

Maar wat vind jij van het zp meer naar de achterhand verleggen zonder extra stuwing(kracht)?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:37

josien schreef:
Pff je maakt het me wel moeilijk met al die berekeningen.
Even kijken of ik het goed heb zoals jij het bedoeld.

Over de F en de R snap ik.
Je bedoel dus als je de R kleiner word door meer actie van achteren. Dus stuwing en draag kracht. En dat door deze stuwing en draagkracht het zwaarte punt naar achteren word verlegt.

OK dan!

Citaat:
Je zegt dus eigenlijk dat een rustig dravend paard zonder stuwing niet kan verzamelen of in evenwicht op de achterhand kan zijn. Dus zonder kracht(stuwing) vanuit de achterhand geen verplaatsing van het zp en dus geen verzameling.

Ja, zonder kracht van achteruit kun je nooit die r kleiner maken en het zwaartepunt naar achteren verplaatsen. En zonder het Zp naar achteren te verplaatsen kun je de krachten (of zoals door de meesten mensen gezegd het gewicht) niet van de voorhand af halen en kun je dus niet spreken van verzameling.

Citaat:
Maar wat vind jij van het zp meer naar de achterhand verleggen zonder extra stuwing(kracht)?

Dit zou wel kunnen, maar dan moet er een andere kracht van achteruit werken ipv draag/stuwkracht die F vergroot waardoor r verkleint.

Wat ook zou kunnen is de kracht vóór verkleinen, waardoor r vóór groter wordt en je dus ook het Zp naar achteren verplaatst. Maar ik denk dat dat in de paardensport nogal controversieël is. Je kunt dan namelijk (puur theoretisch) een paard verzamelen zonder enige verandering van de activiteit in de achterhand, en ik geloof niet dat dát de bedoeling is!

De natuurkundige wet F x r voor = F x r na geldt voor alles wat stilstaat en voor alles wat in evenwicht is. Die theorie gaat dus niet alleen op als je op gaat pakken en meer voorwaarts rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:56

Gewicht verplaatsen op de achterhand:
Afbeelding
Clown

Ik denk dat hier veel verwarring over de juiste termen heerst. De metingen zullen gedaan zijn met platen op de grond die dan onder de voorbenen, danwel de achterbenen geplaatst zijn en het gewicht bepalen.
Je moet daarbij wel weten of het een goede piaffe was of niet (dus een foto van de piaffe erbij).

De 1e piaffe foto op dit topic, toont het paard het toenaderen van de voorbenen naar de achterbenen, ook bekend als triangulatie. Het paard is niet voorwaarts genoeg en ontlast de achterhand, door de voorbenen meer naar achteren te plaatsen, waardoor deze dus gewicht over kunnen nemen (zelfde als een mens vanuit stand overgaat in handstand (dus zonder aanloopje)).

De bedoeling is, dat in de piaffe de achterbenen de voorbenen benaderen. Op het plaatje van Josien, van het vrij bewegende paard in piaffe is dit duidelijk te zien.

Het 2e plaatje op dit topic (paard in Ermelo?) is door de hoek niet goed de piaffe te beoordelen, maar er is een erg grote afstand tussen de achterbenen en de voorbenen te zien. Zo te zien geen triangulatie, maar ook geen toenadering.

Juist door de gewichtsovername van de achterbenen, wordt de piaffe gebruikt als voorbereiding voor de bovengrondse kunsten, zoals de Levade (waar 100% gewicht door de achterbenen wordt gedragen).

Neem 2 weegschalen en ga op handen en voeten staan; handen op één schaal, voeten op de ander. Je kan nu 'spelen' met je gewichts verdeling over de 2 schalen van 100% voor tot 100% achter.

Over het waarom: Belangrijk punt is dat de voorbenen via de schouder NIET vast zitten aan de rest van het skelet, maar de romp 'hangt' via banden en pezen aan deze pilaren (voorbenen). De achterhand bestaat echter uit een skeletverbinding. Dit maakt de achterhand veel sterker en minder blessure gevoelig. Daarbij is de veel grotere scharnierwerking (veer) van de achterhand essentieel voor een soepel opvangen (en dragen) van alle bewegingen (en dus ook nog eens prettiger te zitten voor de ruiter).

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:10

Remember,
Wat je zegt klopt wel,
hij verplaats ook niet zijn gewicht maar de steunpunten (de plaast waar de benen worden neergezet) ten opzicht van het zwaartepunt waardoor de krachtenverdeling anders wordt.
Bij een paard dat de achterbenen meer "onder" (het zwaartepunt) brengt komt dus ook meer gewicht op de achterhand, in de levade zie dat het beste, daar is het steunpunt geheel onder het zwaartepunt, dus geen gewicht op de voorbenen en het paard kan de voorbenen zelfs intrekken!

wvb gewichtverdeling in de Piaffe, de bedoeling is véél gewicht op de acherhand, zodat hij bijna de levade zou kúnnen doen. inderdaad "piafferen" veel paarden waarbij deze oorspronkelijke bedoeling uit het oog wordt verloren. Het paard op de foto heeft nog (te) veel gewicht op de voorhand. Stel je voor wat hier zou gebeuren als het ene voorbeen waar hij (zwaar) op steunt ingetrokken zou worden, valt ie geheid op z'n snuffert!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:11

Hoi Q leuk dat je mee doet.

Wat vind jij van of het paard het gewicht kan verdelen? Ben benieuwd wat jij er van zegt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:46

josien schreef:
Hoi Q leuk dat je mee doet.

Wat vind jij van of het paard het gewicht kan verdelen? Ben benieuwd wat jij er van zegt.

Dat kan ie dus in mijn ogen wel degelijk.
Hoe verzamelder een paard gaat, hoe dichter de achterbenen de voorbenen benaderen (voorbenen moeten altijd loodrecht op de grond geplaatst worden).
Dit verkleint het draagvlak en verhoogt daardoor de gevoeligheid van het paard voor subtiele hulpen van de ruiter (want het paard wordt makkelijker uit z'n evenwicht gehaald door beweging van de ruiter). Daarom kan een hoog opgeleid paard op zulke subtiele hulpen gereden worden.

Bij het naar voren plaatsen van de achterbenen, komt de achterhand meer onder en het front meer omhoog (het paard loopt meer bergop). Er komt als het ware steeds meer massa achter het punt waar de achterbenen op de grond staan te liggen. Hierdoor komt er dus meer en meer gewicht op de achterhand.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:58

Om het te snappen, neem een dik boek en leg er twee pennen onder. (aan de twee uiteindeinden) Schuif nu de achterste pen naar voren, hoe dichter bij het midden, hoe meer gewicht van dat boek op die pen. Als de achterste pen in het midden steunt, kantelt het boek naar achteren en is dus geen gewicht meer op de voorste pen.

Als tegelijk de voorste pen naar achteren komt, (onderstaand voorbeen) wordt het effect deels teniet gedaan.

Snap u?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:00

Prima aanschouwelijke uitleg Marcello OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 17:40

bedankt, ik ben er mee eens dat het paard zijn achterbenen meer onderplaatst bij de verzameling. Dus als het paard het gewicht naar achteren gaat verplaatsen.

Ik heb een paard dat heel kort van achteren is. Het is dan ook als springpaard gefokt. Met dit paard heb ik dus de grootste moeite om de achterbenen meer naar voren te laten plaatsen. Dit paard word zeer compact brengt hals omhoog met kin ingehouden, maar de achterbenen komen niet zo ver onder als je zou willen. Hij zet zijn achterhand er wel verder onder, maar draaft of galopeerd niet zo sterk naar voren grijpend. Daarbij heeft hij weinig gewricht gebruik.
Dit is al een heel eind verbeterd als toen ik hem kreeg, maar dat onderstappen is en komt er waarschijnlijk nooit zoveel als bij een dressuur paard. Het overstappen bij traver, wijken enz is voor hem heel moeilijk. De passage, changementen, spaansepas tot capriool gaan hem goed af. Vanmiddag changementen om de 4 passen op een rechte lijn en daarna bijna piaffe. Ik vind dit voor z'n paard een heel resultaat, maar hoe zit het met de verzameling met z'n paard. Dit paard kan niet of bijna niet de verzameling laten zien als een dressuur paard.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:59

Dat een paard zijn gewicht KAN verdelen over voor en achterbenen lijkt me toch geen discussie waart?

Als ik op handen en voeten ga zitten moet ik om te 'steigeren' toch meer gewicht op mijn 'achterbenen' nemen om omhoog te komen? Dat je zwaartepunt dan verplaatst dat is een gevolg, omdat de arm kleiner word.
Een ruiter brengt meer gewicht op de voorhand maar daardoor raakt een paard niet uit evenwicht want hij heeft vier benen en het is niet echt te vergelijken met een mens die een kind op zijn nek neemt denk ik.
Maar door dat mens op zijn rug komt er wel meer gewicht op zijn voorhand en dus worden daar meer krachten op uitgeoefend. Dat is belastend en willen we voorkomen.

Als een paard op de juiste manier verzameld, dan zal er zeer zeker meer gewicht op de achterhand zijn. Misschien moeten we eens wat fotos zoeken van de toreadors te paard in de arena? Fotos die ik daarvan gezien heb daar is geen twijfel over mogelijk dat er daar heel veel gewicht op de achterhand gebracht is.

Dan even terugkomen op die formule. Voor zover ik goed opgelet heb bij natuurkunde geldt deze fomule alléén als de dichtheid van de massa overal hetzelfde is, maw, als ieder deeltje van het paard even zwaar zou wegen, wat natuurlijk niet zo is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:13

Hierbij een filmpje van mijn proef, waarbij je een paar keer de piaffe ingezet ziet worden. Het paard gaat sluiten, maar door te veel voorwaarts, wordt het gewicht niet genoeg op de achterhand gezet, waardoor de voorbenen niet genoeg gelift worden.

Overigens zie je ook dat de neus er net iets meer uit mocht komen. Ook dat heeft weer te maken met het sluiten van achteren.

http://www.tyrza.com/videoermelo1.html

Overigens wil ik er wel bij vermelden dat de beeldkwaliteit van dit filmpje niet erg goed is, waardoor er nogal wat storingen en snelheidswisselingen kunnen ontstaan. Desalniettemin hoop ik dat ik hiermee een goed beeld kan geven Knipoog