Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:20

Maar Abby, hoe ondersteunen die spieren dan? Bij de mens zit er niet zoveel tussen, maar bij een paard scheelt het toch al wel wat kubieke decimetertjes, dus waar en hoe zit die verbinding precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:21

abby schreef:
QQQQ: doe de trigger-oefening die ik beschreef maar eens bij je paard vanavond. Hij zal zijn rug puur en alleen opbollen doordat hij zijn buikspieren aanspant!

Dat is toch dat ie zijn rug optrekt omdat er een wolf-onder-buik reactie plaats vindt, in afgeslankte vorm???

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:23

Lovely: ook al zou dat zo zijn: hoe kan hij zijn buik (met of zonder wolf) optrekken als hij die spieren niet gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:26

HOE en waar zit die verbinding met de rug???
Dat een paard zijn buik in kan trekken is volgens mij niet echt een verrassing Scheve mond.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:30

Zowiezo staan bijna alle spieren van een paard in verbinding met elkaar. Als ik mijn paard een goede massage heb gegeven en alles maar dan ook echt alles weer lekker los is: Als ik dan met zijn achterhand bezig ben, werkt dat door zijn hele lijf - van voren zie ik zijn spieren dan ook trillen. Het is een soort golf die dan door zijn hele lijf naar voren werkt.
Ik zal vanavond mijn werkbladen er eens bij pakken.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:31

Lovely schreef:
Dat een paard zijn buik in kan trekken is volgens mij niet echt een verrassing Scheve mond.

Iedereen kent toch de paarden die met opgetrokken buik lopen door spanning of een ruiter met grof beengebruik/lange sporen?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:35

Kijk nog eens naar het geschilderd paard. Je ziet alle spieren perfect met elkaar in verbinding staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:38

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:

Iedereen kent toch de paarden die met opgetrokken buik lopen door spanning of een ruiter met grof beengebruik/lange sporen?
[/quote]
Inderdaad en die paarden gaan echt niet altijd correct over de rug, maar lopen met een weggedrukte rug. Het aanspannen van de buikspieren staat imo niet garant voor ruggebruik.

Gyzmo, als je een bepaald spiertje in het achterbeen bewerkt, gaat een borstspier ook meetrillen, heb ik wel eens gezien.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:40

Dat is voor mij toch wel hét bewijs dat alles met elkaar in verbinding staat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 13:25

Tuurlijk staat alles op de een of andere manier met elkaar in verbinding, daarom is het één paard.
De vraag is hoe belangrijk zijn die buikspieren nou voor het ruggebruik en hoe train je die extra door LDR te rijden?
Op het plaatje van lovely, ziet wat op het opgeschilderd paard groen is, er uit als een pees (wit & glad net als op andere plekken waar dit zeker pezen zijn).
Om te werken als bij de mens, zouden ze op dezelfde plek moeten zitten en door (kracht)training zichtbaar dikker worden.
Als de rug omhoog gaat, gaat de buik mee. Als ik onder jouw voet kietel, trek je die terug met je been, dit betekend niet dat je je voet nodig hebt voor die beweging.
Het intrekken van de buik bij het paard, gebeurt vooral aan de zijkanten; de flanken. De onderkant komt niet wezenlijk dichter bij de rug.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:35

abby schreef:
Afbeelding

Het groene gebied onder de buik is de Rectus Abdominus - Buikspier in normaal nederlands.
*Ships* nu ben ik de functie weer vergeten... Ik was al blij de naam te hebben onthouden. Functie houden jullie van mij tegoed!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:46

Om misschien een kleine bijdrage te leveren aan de discussie, "heeft een paard een buikspier of niet", zal ik vanavond de vraag stellen aan Solange Schrijer en andere in kliniek Bodegraven. Ben benieuwd naar het antwoord. Neem bovenstaande foto mee. Wordt vervolgd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:54

Paarden hebben zeker wel spieren bij de buik, maar de vraag was wat ze er precies mee doen. Men vertelt dat de buikspieren de rug ondersteunen en dat daarom het betere gebruik van de buik ertoe leidt dat de rug beter gebruikt wordt. Mijn vraag is nog steeds hoe die verbinding dan is.
De vergelijking met mensen vind ik niet helemaal overtuigend omdat er volgens mij te grote verschillen zijn tussen een mensenlijf en een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:57

gyzmo schreef:
Het groene gebied onder de buik is de Rectus Abdominus - Buikspier in normaal nederlands.

Even voor de zekerheid: hiermee bedoel je hetzelfde als wat je gisteren de 'Oblique' noemde???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:02

Lovely schreef:
Paarden hebben zeker wel spieren bij de buik, maar de vraag was wat ze er precies mee doen. Men vertelt dat de buikspieren de rug ondersteunen en dat daarom het betere gebruik van de buik ertoe leidt dat de rug beter gebruikt wordt. Mijn vraag is nog steeds hoe die verbinding dan is.
De vergelijking met mensen vind ik niet helemaal overtuigend omdat er volgens mij te grote verschillen zijn tussen een mensenlijf en een paard.

Mensen staan rechtop en paarden zijn horizontaal. Lijkt mij ook niet te vergelijken. Alhoewel mij ook vaak verteld wordt dat ik, om in goede balans te zitten en mijn bekken in de juiste houding, dat ik ook mijn buikspieren moet aanspannen.

Wat ik wel zie, is buikige paarden die goed lopen onder het zadel, hun buik kwijt zijn tijdens het rijden. Dus dat klopt wel van dat buikspierengebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:08

Dat bij mensen de rug deels gedragen wordt door de buikspieren, is absoluut waar. Veel rugpatienten krijgen ook het advies om vooral ook aan de buikspieren te werken (crunchen) om zo de rug beter te ondersteunen. Toch moet er ook altijd aan de rug zelf gewerkt worden (tractie) om die sterk te maken, zonder dat die vast gaat zitten. Bij mensen is het een absoluut samenspel van rug en buik, daar heb ik nooit aan getwijfeld.

Maar hoe werkt dat dan bij paarden???

Dat van die buikig paarden kan best kloppen, maar ik ken er ook een hele boel die de buik wel aantrekken, maar absoluut niet goed over de rug gaan. Dus, hoe werkt het??

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:21

Lovely"]
[quote="gyzmo schreef:

Even voor de zekerheid: hiermee bedoel je hetzelfde als wat je gisteren de 'Oblique' noemde???
[/quote]

Ik had het opgeschreven en liep naar de auto en was me er al van bewust dat ik de dingen door elkaar aan het halen ben... Bloos!
Nu moet ik echt vanavond mijn werkbladen erop naslaan, raak zelf de kluts kwijt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:24

Gyzmo, geeft helemaal niet hoor Lachen. Daarom had ik 'Oblique' ook tussen aanhalingstekens gezet, ik wist het namelijk ook niet Verward. Als t maar een naampie hep Haha!.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:35

Ik liep net naar de auto en het kwartje viel al. Voelde me echt heel schaapachtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:41

Maak je niet druk, geeft helemaal niet.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:03

Obliques (schuine buikspieren):
De obliques zitten aan beide zijden van de rectus abdominis, en bestaan uit een binnenste en een buitenste spier, die in elkaar overlopen. De obliques (samen) hebben de volgende functies:

anteflexie (beide kanten samen) : het in voorwaartse richting heffen van de benen
rotatie : rotatie in de wervelkolom
stabilisatie van het bekken

Goede oefeningen voor de abdominalis zijn:

Rectus abdominis bovenkant:

crunches
Rectus abdominis onderkant:

leg raises
reverse crunches
Obliques:

side crunches
side bends
twisted crunches
cable side crunches

Dit zijn de Humane functies van de RA Haha!

Nu die van de het paard

The rectus abdominus muscle is part of the “ring of muscles” which allows a horse to bascule (raise the back under the rider and coil the loins for greater impulsion and jumping efforts) and telescope the neck. The “ring of muscles” consists of the muscles listed below in Table 1. A weak or “tucked up” abdomen shows a weak rectus abdominus (Bennett, 1989).

TABEL I
1
Dorsal spine or upwardly projecting slats of thoracic vertebrae

2
Sacrum bone

3
Pelvic bone

4
The cablelike portion of the nuchal ligament, which forms the base of the neck

5
The sheetlike part of the nuchal ligament, which connects the withers and crest to the neck vertebrae

6
The dorsal ligament of the back

7
The dorsal ligament of the tail

8
The sacrosciatic ligament, a sheet of elastic tissue that connects the sacrum to the pelvis

9
The upper part of the semitendinosus muscles, which connects the sacrum to the pelvis and hock

10
The lower part of the semitendinosus muscle, which connects the rear part of the pelvic bone (ischium) to the hock

11
The point of the hock (just above it is the Achilles tendon to which the semitendinosus muscle attaches)

12
The rectus abdominus muscle, which connects the pelvic bone to the sternum (breastbone)

13
The longissimus dorsi muscle, largest single muscle in the horse’s body

14
Division of the longissimus dorsi muscle found at the root of the neck

15
Scalenus muscle, which connects the first rib to the neck. This muscles closes ‘the ring” in a long-necked mammal and is vital to making the neck-telescoping gesture.

16
First rib bone

17
Sternum bone

To examine the range of motion, the practitioner gently moves the spine through its normal range, looking and feeling for stiffness. A carrot can be held by the horseÕs hip, stifle and down between the front limbs to check neck mobility (the "carrot stretch"), then the back can be raised by pressing on the midline to contract the rectus abdominus ("sit-ups" for horses). A normal horse can reach its hip and stifle as well as reach down well between its forelimbs. The back should be able to rise up easily, resulting in the horse extending and lowering its neck.

Het boek van Jack Meagher lijkt mij ook heel verhelderend,ik heb het ooit gelezen/geleend.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:35

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:51

OK dan!

.....En toen was het stil.....

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:01

Ik vestig nog maar een keer de aandacht op de demonstratie door Aqua en Tyrza die graag met behulp van de door hen getrainde paarden willen laten zien wat het is om LDR in je training toe te passen [door Tyrza] en hoe je paarden correct klassiek rijdt en ze daarmee kan laten swingen zonder dwingen [ door Aqua]
Jippie schreef:
Apple
Lielle
Lovely
Smithsgirl
CCCCorine
Anoukie
Joyctje
Jippie
Fitzroy
Pipo
Sprintje
Super Pepijn
Russel
Lot
Mieke
RunningKawa
Kjoerdie
Kitty
Gerrie
Magique +2
QQQQ
SamSam
Gyzmo
Manon2

Er zijn vast nog wel meer mensen die interesse hebben, dus geef je alvast op als geinteresseerde.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:01

Magique
Laat het maar op je inwerken en kom zelf tot een conclusie