pony gooit tong over het bit..:wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:04

Annsel schreef:
Pantykousje-->Natmaken en tong mee vastbinden, dan kan het izjn dat z ehet zo afleert en dan kun je op wedstrijden gewoon rijden. Als het iig geen probleem is mbt tot verkeerd bit

Nah.. dat vind ik dan weer niet zo aardig

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:35

Het wil wel helpen, wij hebben het bij David ook gedaan. 4x moeten doen en daarna heeft hij het nóóit meer gedaan!

We zijn een paar maanden aan het kloten geweest en van alles geprobeerd en toen raadde een kennis ons die kous aan en het hielp. Maar dat wil niet zeggen dat je dat meteen moet doen als je pony de tong over het bot doet, meestal zijn er probleempjes. Maar alles was uitgesloten.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:14

Cloverdale schreef:
sperriem strakker zou ik wel kunnen proberen... moet ik wel mijn andere neusriem eraan hangen....
en het bit hoger...
die tip kreeg ik ook van de man waar ik vanmiddag mijn staartbontje gekocht had

alleen hoeveel hoger moet het bit dan.. Verward
te hoog kan namenlijk ook niet Verward


Pasha is er van de week ook weer mee begonnen Boos!
Ik helemaal boos Tong uitsteken

Dus meteen maar weer bit eentje hoger en sperriem strakker, en ze deed het niet meer..

Ik hang dan het bit gewoon 1 gaatje hoger dan hoe die voorheen hing..
misschien een tip Knipoog

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:18

runningkawa schreef:
Citaat:
Weet trouwens niet wat de logica zou zijn tussen de tong en de aanleuning(als iemand uitleg heeft?)


het paard probeert de druk anders te krijgen, te verminderen, te verleggen
dit kan hij doen door het bit over de tong te doen.
Als je een paard rijd die dit doet, merk je ook wel dat je teugelhulpen niet meer doorkomen zoals het hoort.

Dus duid dat er duidelijk op dat er iets mis is met de comunicatie ruiter/paard
en aangezien een paard niet kan praten zijn die signalen de enigste dingen waarmee hij duidelijk kan maken dat er wat mis is.
voor ons als ruiter die singalen op te vangen en op een eerlijke manier op te lossen, niet te verstoppen met een ander bit, neusriem strakker of dat soort dingenn.
je paard kan dan alleen geen signaal meer geven, moet dan de druk/pijn verdragen.


Ik ben het hier gedeeltellijk mee eens,
maar ik vind hier op bokt zo snel, dat als een pony iets verkeerd doet, dat het dan meteen ergens pijn of last van heeft.

Pasha deed het van de week ook weer, maar dat is puur eigenwijsheid, of ja ze is gewoon aan het klooien dan, iets teveel spelen met het bit, want hang ik het bit hoger, dan is er niks meer aan de hand, en ze toont ook geen teken van verzet..
Dus niet alles heeft te maken met dat een pony ergens last van heeft, sommige zijn ook heel eigenwijs en slim en proberen er gewoon onderuit te komen..
Dit vind ik dan he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:22

Citaat:
Dus duid dat er duidelijk op dat er iets mis is met de comunicatie ruiter/paard
en aangezien een paard niet kan praten zijn die signalen de enigste dingen waarmee hij duidelijk kan maken dat er wat mis is.

Kl*te valt daar ook onder
en voor jouw als ruiter de taak om het kl*te voor te zijn.
Niet het weg te stoppen, maar hem te slim af te zijn.

en misschien was alleen het bit een gaatje hoger hangen ook genoeg geweest

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:29

Sjonniej schreef:
Lenn:
Ja maar ik hoop toch wel dat je eerst met je intructrice een rijtechnische fout uitsloot en daarna pas een ander bitje erin?
Want 9 van de 10 keer ligt de fout toch echt bij de ruiter.


Ik kom even mijn lieve zusje helpen Haha!

Toen wij Ivano kochten, liep hij met een hoge krul in zijn hals, de teugels in een boogje (en probeerde maar eens je teugels op maat te maken ) en hij liep als donald duck. Hij is toendertijd dus zeker fout gereden.

Lenn heeft toen een jaar of 2 met een gewoon trensje gereden. Onze instructrice zei dat als ze een tonglepel o.i.d. erin zou hangen, hij wel iets anders zou vinden (b.v. bokken). Dus we hebben het zo gelaten.

Toen kregen we van iemand anders les (Miranda van de Boogaard) en ze zei dat je zo ook niet verder komt, als constant die tong over dat bit ligt. We hebben daarna nog zijn tanden nagekeken, niets mee aan de hand. En als iemand een stille, rustige hand heeft, dan is Lenn het wel. Nu rijd ze dus met een tonglepelbitje (springen) of een correctiestang (dressuur).

Toen ik laatst even mijn hoofdstel bij Ivano in deed, had hij, nog voordat ik alle riempjes vast had, al minstens 10 keer z'n tong over en onder het bit gedaan. (ik heb een dubbelgebroken bitje).

Het is er dus zeer waarschijnlijk ingekomen door iemand die hem fout gereden heeft. Maar om nou te zeggen dat je het niet zo op mag lossen

Ik geloof ook niet dat die gewoonte er ooit uit zal gaan, zelfs niet bij Anky Knipoog

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:37

Het aantal plooien in de mondhoek zegt bitter weinig over of het bit op de juiste hoogte hangt. Dat kun je alleen maar controleren door echt IN de mond te kijken of te voelen, het bit mag zowel onder als boven niet tegen de tanden stoten. Sommige paarden moet wel 3 of meer plooien in hun mondhoeken hebben om het bit vrij van het gebit te leggen, of juist helemaal geen plooien. Een bit dat te laag hangt is erg vervelend voor een paard, het lijkt zo vriendelijk, maar ze moeten dat bit constant "ophijsen", zo werk je tongklooien in de hand.
Tong vastknopen met een panty vind ik wreed, erg wreed.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:45

runningkawa schreef:
Niet het weg te stoppen, maar hem te slim af te zijn.

Hoe dan?
Trouwens ehm.. bedankt voor de support von Knipoog
Ik vind het overigens een goed uitgangspunt om de fout altijd bij de ruiter te leggen, maar een paard is ook liever lui dan moe, en die is ook niet achterlijk.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:35

De sperriem strakker helpt vaak niet, je belemmert het kauwen op het bit (en een te strakke neusriem/sperriem kan als wreedheid worden beschouwd op een wedstrijd).
Meestal is het een ruiterfout, maar niet altijd.
Waarom ga je niet eens longeren met een gewoon bit en een keer met een tonglepelbit? Dan kun je zien of het paard het zonder tonglepelbit wel of niet doet, en dus of het al al een gewoonte geworden is, of dat het echt aan de ruiter ligt (tong eruit of over het bit wordt vaak na een tijdje een gewoonte).
En dan een keer met tonglepelbit ter vergelijking indien nodig. Loopt het paard nu netjes, dan zou je hier misschien een tijdje mee kunnen rijden, je mag namelijk met zo'n bit op een wedstrijd rijden.
Waar het om gaat bij het gebruik van een tonglepelbit is om een gewoonte af te leren(wat niet altijd lukt), maar het is geen bit om de fouten van de ruiter mee te verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:48

Lenn"]
[quote="runningkawa schreef:
Niet het weg te stoppen, maar hem te slim af te zijn.

Hoe dan?
Trouwens ehm.. bedankt voor de support von Knipoog
Ik vind het overigens een goed uitgangspunt om de fout altijd bij de ruiter te leggen, maar een paard is ook liever lui dan moe, en die is ook niet achterlijk.
[/quote]
Citaat:
een ande bit kan een tijdelijke oplossing zijn, dat ze het trucje even niet meer kunnen en er geen gewoonte van maken.
Maar als je een ander bit erin hangt, hoor je meteen aanpassende les erop te hebben, want daar ligt ergens toch het echte probleem


dus tijdelijk wel
Maar ook een liever lui paard moet je zonder aanleuningsprobleem meer zin in zijn werk kunnen laten krijgen.
Hoe? Het is jou paard.
meer buitenritten, springen, afwisseling in het dressuur rijden, misschien eens 3 maanden de wei op.
dat kan op erschillende manieren.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:03

Ja als het mij op school even te moeilijk wordt en ik denk rot maar op zegt mn leraar ook altijd oke neem maar een weekje vrij, of we gaan wel iets anders doen, zeg het maar Verward
Het is niet dat hij geen zin heeft of niet genoeg afwisseling krijgt, hij is gewoon liever lui dan moe, en ik denk dat paarden die het andersom hebben zeldzaam zijn en de een leidt je slimmer om de tuin dan de andere. Kijk als ik hem nou als 3-jarige had gekregen en hij deed het, oke mijn fout, maar hij was gewoon een ontzettend verreden paard van de manege, alles is eruit maar dit niet want daarmee kán ik gewoon niet van hem winnen. Ik begrijp ook niet hoe je hem daarmee te slim af kan zijn. De enige manier om hem dan te slim af te zijn is om als het te moeilijk wordt even wat anders te gaan doen of er mee te stoppen of het in mindere mate te vragen, maar ik dan draai je om een probleem heen, hij moet er toch een keer doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:08

ja door je paard te slim af te zijn, met een omweggetje bij je doel te komen. Lachen

Als kawa ergens geen zin in had stond hij te stampen op de plaats, in een soort halve galop op de plaats, maar dan keihard stamend met de voorvoeten.
net als een klein kind, ik doe het niet.
Dreef ik dan door, stond hij kaarsrecht omhoog.

Voor mij werd het toen de kunst om hem toch die eofening te leren/laten doen door zelf een omweggetje te vinden.
Ging ik recht op mijn doel af, stond hij bovenstaande weer te doen, maar ging ik er via een zijweg heen, deed hij het wel

dat is nu het leuke van paardrijden, vind ik dan

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:18

Ja zo heb ik het ook altijd gedaan tot Miranda. Nu is het gewoon doen als ik het vraag. Waarom? Omdát ik het vraag. Ja beetje feller eigenlijk. Het is wel van belang dat je iets eerst netjes vraagt, maar das natuurlijk logisch. Denk dat elk 'systeem' verschillend uitpakt per paard. Bij Vaan kan het allebei denk ik als je maar beleefd bent, het tweede is wat strenger namelijk. Hmm weer wat om over na te denken

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:05

Maar Marcia, Kawa deed/doet dat waarschijnlijk niet als je hem niets vroeg. Ivano gooit z'n tong er al over, nog voordat je erop zit. Of als je vraagt om aan te draven, gewoon simpele oefeningen... Hoe wou je dan trainen om hem al op de poetsplaats z'n tong onder het bit te houden?