Wat te doen met 'gevorderden' in manegeles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:19

wat wij regelmatig deden was de volgende oefening:
je hebt bv 4 ruiters (mogen meer of minder zijn)
ze rijden achter elkaar, 1 paardlengte afstand
afwenden bij A
bij C splitsen
bij M en H diagonaal (dus kruisen)
bij A terug middellijn en bij X volte 10 m dimetr (naar de hofsla en terug)
bij C weer splitsen
bij M en H gebroken lijn
bij A weer afwenden
zodra ze recht rijden wijken naar de hoefslag (ruiter 1 naar links, 2 rechts,3links, enz.)
en dan bij C terrug afwenden,
zo kun je het zolang doordoen als je wilt, regelmatig de kant waarop ze splitsen omwisselen
dit is niet echt een gevorderde oef, wij doen dit in beginners en halfgevodert
in gevordert leren w meer het paard dresuurmatig berijden
ook te zien hoe oud de ruiters zijn he

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:41

ik zelf zit ook in de gevorderde les!!!
Ik zelf vind het altijd wel leuk om op wat spannende paarden te zitten...je kan bijv....2 min galoperen en aftellen en wie dat het langste en het beste volhoud..mag verder de rest moet dan proberen in het midden het paard aan de teugel te krijgen te ontspannen ( elk paard kan dat) of wedstrijdjes doen...uit gaan leggen wat je moet doen waneer een paard stijgerd of bokt...uhm....om pionnen heen galoperen...teamwerk!!!

Dat soort dingen is gewoon ontzettend leuk...politie training is ook leuk!!!

ik hoop dat je hier wat aan heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:20

Twaalfjarigen moeten eigenlijk de stap over maken naar de paarden. Daar kan je vaak wat meer mee doen. Moet je wel fijne paarden hebben. Veel maneges investeren niet in paarden die bijv. M of Z gelopen hebben.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:39

serenatje schreef:
ik zelf zit ook in de gevorderde les!!!
Ik zelf vind het altijd wel leuk om op wat spannende paarden te zitten...je kan bijv....2 min galoperen en aftellen en wie dat het langste en het beste volhoud..mag verder de rest moet dan proberen in het midden het paard aan de teugel te krijgen te ontspannen ( elk paard kan dat) of wedstrijdjes doen...uit gaan leggen wat je moet doen waneer een paard stijgerd of bokt...uhm....om pionnen heen galoperen...teamwerk!!!

Wat is er bijzonder aan 2 minuten galoperen? Die snap ik niet helemaal...

@pipo, ik ben 19 en rij op een d-pony...

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:35

serenatje schreef:

wij hebben ook ooit een soort politietraining gedaan.. je moet dan natuurlijk wel kinderen in de les hebben die dat durven... en pony's die redelijk betrouwbaar zijn..
je kunt zeiltjes gebruiken, parasols.. pionnen.. vanalles
je kunt echt vanallerlei oefeningen hiermee verzinnen bijvoorbeeld:
een klein hindernisje opzetten met aan iedere kant een parasol.. wel eerst de pony's aan de parasols laten wennen..

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:05

WAT ER ZO BIJZONDER AAN 2 MINUTEN GALOPEREN IS..?!

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:07

Kijk manage paarden kunnen niet alles....het is altijd wel leuk en zwaar voor sommige..om 2 min lang te galoperen en de paarden in galop HOUDEN, sommige vallen al snel terug in draf....bij ons in de les heben we altijd veel lol.!! daarmee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DAT IS ER ZO BIJZONDER AAN!!!!!!!!!!!!!!!

ook goed voor je conditie

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:08

ja idd, politie training is echt leuk, daarom om ook voor gevorderde les, de meeste hebben dan meer les!! of wat ook kan is een buitenrit maken ofso!!! ahhaha maar dan wel met betrouwbare paarden

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:45

Leuk topic!! Inspireert mij ook. Vooral slalommen rond pionnen. Bij mij komt bij het vrijrijden met mn eigen paard de klad er wel eens in. Ik heb dan wel dressuurles 1x per week maar dit is ook leuk om af te wisselen!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:45

Leuk topic!! Inspireert mij ook. Vooral slalommen rond pionnen. Bij mij komt bij het vrijrijden met mn eigen paard de klad er wel eens in. Ik heb dan wel dressuurles 1x per week maar dit is ook leuk om af te wisselen!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:57

serenatje schreef:

Kijk manage paarden kunnen niet alles....het is altijd wel leuk en zwaar voor sommige..om 2 min lang te galoperen en de paarden in galop HOUDEN, sommige vallen al snel terug in draf....bij ons in de les heben we altijd veel lol.!! daarmee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DAT IS ER ZO BIJZONDER AAN!!!!!!!!!!!!!!!

ook goed voor je conditie

Iets minder uitroeptekens en hoofdletters mag ook wel hoor... Ik weet niet wat voor paarden jullie hebben en wat gevorderdenles bij jullie inhoudt. Maar bij ons is het niet meer dan normaal dat je dat in een gevorderdenles kan. Meestal is het bij manegepaarden puur luiheid, zo niet is er iets mis met de conditie en horen ze niet mee te lopen in de lessen, en van iemand die in een gevorderdenles rijd wordt verwacht dat ie een paard tenminste in galop kan houden!

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:07

Die uitroeptekens kan jij wel gebruiken om je verhaal wat boeiender te maken!!
Idd, puurluiheid!!!! bij iedere manage zijn de paarden anders!!!
Maar dat moet jij wel weten neem ik aan!
Bijons word dat ook verw8, daarom is het juist een uitdaging om dat te doen!! Het ene paard heeft er geen zin in, en dus zo na een rondje weer terug valt in de draf!!! bij het anders paard is het weer anders!!!!
Tuurlijk gaat het ook om in galop te houden, maar voor hoelang!!!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:24

Als het aantal uitroeptekens bepaald hoe boeiend je bericht is, zegt dat m.i. al heel wat over de inhoud... Het zou de bedoeling moeten zijn dat je oefeningen die je in draf rijd ook in galop kan rijden, niet hoelang je ze in galop kan houden Verward

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:33

oeps misser, dan mag ik wel terug gaan naar halfgeviordert Haha!
paardje waar ik mee rij is moeilijk in galop te zetten, ik ben al blij als ik ze 2 rondjes kan houden
maar met andere paarden gaat het dan wel...

serenatje: misschien kan je dit uitvechten via pb, niet erg netjes om iemands topic zo te verkl*ten
srr voor het offtopic gaan...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:43

Met mij hoeft er niks uitgevochten tot worden (ik zit niet te wachten op een berg boze pb's...) Maar dutske je snapt denk ik wel wat ik bedoel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 00:00

ja iks snap wat je bedoelt
maar ook bij iedere manege ligt de criteria anders
bij vele hoor ik ook om spelletjes te spelen,wel leuk en al
maar wij zijn dan bv meer, hoe kun je het zeggen, wedstrijd gericht, meer werken,het paard goed krijgen in die les snap je
kan het geloven dat je niet wacht op boze pb's
maar meestal hebbn ze toch het lef niet om door te gaan en kunnen we weer ontopic gaan Knipoog

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:47

dus...als je lang kan draven moet je dat ook in de galop kunne wil je zegge??? dat probeer ik de hele tijd te zegge!!het paard zolang mogelijk in de galop houden enz...alhoewel de galop een zwaarder tempo is!! kan je beginnen met 2 minuten!! dat bedoel ik de heletijd

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:29

serenatje schreef:
dus...als je lang kan draven moet je dat ook in de galop kunne wil je zegge??? dat probeer ik de hele tijd te zegge!!het paard zolang mogelijk in de galop houden enz...alhoewel de galop een zwaarder tempo is!! kan je beginnen met 2 minuten!! dat bedoel ik de heletijd

nee, ik bedoel dat je in de galop, net als in de draf, figuren moet kunnen rijden, zoals voltes, gebroken lijnen etc.

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:03

ja moet eerst een paard goed kunne galoperen voordat je figuren voltes en gebroken lijnen ga rijden!! lijk me logies :S

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:04

en in galop houden,

Tessa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:39

Sorry hoor serenatje, maar je gaat een beetje off topic. 2 minuten galloperen lijkt me wel dat je dat moet kunnen in een gevorderde les, maar ach.
Verder kan je ook estafettes houden met hindernissen, (bv. met je pony aan de hand over een balk lopen en dan een pony hebben die niet mee loopt Tong uitsteken )
Pas de deux of caroussel rijden is ook altijd leuk
Maar dat zijn eigenlijk meer dingen voor de afwisseling. Rijtechnisch wordt je er niet echt beter van waarschijnlijk.
Maar leuk is het wel *LOL*

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:51

ik ga helemaal niet off topic!!! ik geef gewoon men mening waarom moet er dan weer zone raar antwoord erop komen, ik doe dat toch ook niet bij anderen!!!
Het is een gevorderde les ja daar heb ik het over, ik vertelde alleen maar wat wij in de les doen!! dus waarom moet daar dan weer zone drama ervan gemaakt worden maar ja..jij heb ook leuke dingen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:00

achter elkaar laten rijden. De voorste in galop aan laten springen, de eerste de beste mogelijkheid van hand laten veranderen, op de hoefslag aankomend terug nemen naar de draf. De volgende hoek weer in alop aanspringen, dus tegen de groep in, langs de groep een rondje laten galopperen. In galop bij A of C laten afwenden, op middellijn terug nemen naar draf en weer hoefslag laten volgen dat ze bij de groep kan aansluiten...

of misschien iets in de trand van pas de deux? oefenen met het rijden van 2 aan 2. Heel soms doen wij dat wel eens en het is nog knaplastig vind ik om je paard netjes naast elkaar te houden. Dat de buitenste moet doorrijden terwijl de binnenste moet inhouden!

Laatst hebben wij ook eens met de ogen dicht gereden. Sommige deden later ook beugels uit en teugels los. Het is ook hier wel het makkelijkste om achter elkaar aan te rijden, dan hoeft alleen de voorste te sturen.

Verder kan tikkertje of stoelendans ook voor de gevorderden om de les af te sluiten ook nog erg leuk zijn hoor. wij deden dat laatst in de les terwijl onze gemiddelde leeftijd op 17 jaar inmiddels ligt of zo. We hadden de grootste lol...

Rijd eens zonder zadel. Of zadelen de kinderen hun paarden zelf? Zoniet kun je dat eens met ze oefenen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:35

Shiloh schreef:

Verder kan tikkertje of stoelendans ook voor de gevorderden om de les af te sluiten ook nog erg leuk zijn hoor. wij deden dat laatst in de les terwijl onze gemiddelde leeftijd op 17 jaar inmiddels ligt of zo. We hadden de grootste lol...

Dat is idd erg leuk, vooral als je een paard hebt wat helemaal gek wordt zodra de rest begint te rennen Haha!

Ogen dicht lijkt me echt een goede oefening voor je zit, maar zou ik wel op betrouwbare paarden doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:33

nu hebben we geen leuke les meer (rijd al 7 jaar en nu hebben we lessen waarbij we 1.5u op de hoefslag moeten blijven en geen figuren mogen rijden. worden de paarden een beetje gek daarvan, is het commentaar 'als je je paarden op de hoefslag al niet kan rijden, wat wil je dan figuren rijden?' maar vroeger was het anders, dus: )

we sprongen parcourtjes. soms waaiers van 90 cm, heel spannend, veel weigeringen Haha! maar dat komt door de angst van de ruiter. en toen hadden we een schitterende lesgever die je het gevoel kon geven dat je aan de Olympische Spelen kon meedoen, zo geweldig. iedereen raakte erover.

we hebben ook nog wel tikkertje gespeeld. zonder zadel en teugels gesprongen. dus zadel af, teugels in een knoop en dan een klein (50-60cm) hindernisje springen, armen gestrekt! dat is echt zalig! o in amazonezit rijden, achterwaarts. op zit rijden, inderdaad. of een hele les zonder zadel en alle gewone oefeningen. of iets als... je deelt je groep in 2 , zet twee kruisjes (gelijke hoogte). dan moet je om ter eerst galoperen, over het kruisje, tot aan de overkant (40 of 60 m lengte), muur tikken, en terug. alles zonder zadel. heel goed voor de zit.

wij hebben een een les gereden waarbij we een halfuur met jockeybeugels moesten rijden, lichtrijden, doorzitten, galoperen, alles. en het volgende halfuur zonder beugels,... dat was pas lastig!!

schoudervoor is fijn om eens te proberen. maar bij zulke oefeningen hangt alles af van de paarden en wat ze kunnen. (de onze kunnen geen 1 pasje opzij )

succes! Haha!