waarom aan de teuge??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:47

Ik denk ook dat de meeste paarden (toch ook de recreatieve) een beetje dressuurbasis moeten hebben. Verder zou ik ook veel afwisselen met ontspanning in bos (niet aan teugel forceren, maar toch onder controle) en dressuurwerk (proberen toch de basishouding van je paard te trainen aan de teugel) Ik denk dat de meeste paarden wel begrijpen wanneer ze moeten werken en wanneer ze mogen ontspannen. *LOL* Ik zie er trouwens het nut niet van in om tijdens een ontpsannen bosritje steeds te drijven en werken om hem aan de teugel te hebben, dat vind ik niet kunnen en onnatuurlijk voor het paard, het moet leuk blijven! (tenzij je paard dat leuk vindt Verward )

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:56

Astragirl schreef:
Ik denk ook dat de meeste paarden (toch ook de recreatieve) een beetje dressuurbasis moeten hebben. Verder zou ik ook veel afwisselen met ontspanning in bos (niet aan teugel forceren, maar toch onder controle) en dressuurwerk (proberen toch de basishouding van je paard te trainen aan de teugel) Ik denk dat de meeste paarden wel begrijpen wanneer ze moeten werken en wanneer ze mogen ontspannen. *LOL* Ik zie er trouwens het nut niet van in om tijdens een ontpsannen bosritje steeds te drijven en werken om hem aan de teugel te hebben, dat vind ik niet kunnen en onnatuurlijk voor het paard, het moet leuk blijven! (tenzij je paard dat leuk vindt Verward )

Ten eerste, als het paard tijdens het werk gespannen is doe je iets heel erg fout.

Ten tweede, waarom zou je in het bos niet aan je dressuur kunnen werken en in de bak wel? In het bos is het paard vaak meer op zijn gemak en neemt daarom makkelijker nieuwe hulpen ed. aan. Hij leert dus sneller en dat is ook aangenamer voor hem dan dat hij onder eventuele druk wordt gezet in de rijbak als het moeilijker is voor het paard zich te ontspannen. Verder is het voor jonge paarden heel goed in het bos, vooral met heuvels, om het balans en de achterhand te versterken. Uitzonderingen daargelaten.

Een voorbeeld: Op mijn stageplaats ben ik twee paarden aan het inrijden op het moment. Met 1tje ben ik de 4e keer dat ik erop zat (eerste keer los) meteen naar buiten gegaan. Verder niks van haar verlangt alleen dat ze lekker bleef lopen. Toen ik terug kwam van die uitrit liep ze al correct aan de teugel. En nu heb ik voren helemaal niks gedaan, slechts een ophouding in combinatie met stemhulp als ze onder me uit wou. De dag erna weer naar buiten geweest, nu in groepsverband. Ze deed het super, liep alweer de hele rit aan de teugel.
Ander paard wat ik daar zadelmak aan het maken ben heb ik de eerste keer dat ik haar reed meteen op de hei gereden. De hei ingelopen, opgestapt en weggereden achter een ander paard aan. Deed het super! "Kan zo de les in" bij wijze van spreken.
Ook hier heb ik dat eens met een pony gedaan, de eerste keer los meteen naar buiten. Kwam super terug. In het bos aan de teugel gereden toen hij daar klaar voor was en hij deed alles buiten, wijken ed. In de rijbak moest je daar toch verdomd hard je best voor doen!

Hiermee wil ik zeggen dat het soms zelfs beter is imo om je paard buiten dressuurmatig te rijden dan in de rijbak. Afwisseling is het sleutelwoord denk ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:56

Astragirl schreef:
Ik zie er trouwens het nut niet van in om tijdens een ontpsannen bosritje steeds te drijven en werken om hem aan de teugel te hebben, dat vind ik niet kunnen en onnatuurlijk voor het paard, het moet leuk blijven! (tenzij je paard dat leuk vindt Verward )

Je moet ook normaal niet bij ieder pas drijven, want daar stomp je een paard mee af. Je drijft op het moment dat je paard sneller moet, en anders doe je gewoon niets met je been.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:57

Ik heb bijv. ook een arabiertje die nogal graag met haar neus lekker in de lucht loopt. Ze heeft dan ook snel de neiging om haar rug weg te drukken en de gangen worden dan heel kort en houterig. Door haar te laten nageven, bolt ze haar rug op en krijgt ze weer ruimte in haar gangen en werkt ze meer van achteren. Daarom is het voor dit paard heel goed om aan de teugel te lopen. Maar ik train mijn paard ook voor Endurance en zeker als je in een hoge klasse gaat rijden, kun je echt niet urenlang je paard aan de teugel gaan rijden en ook kun je niet urenlang verzameling van het paard gaan vragen. De meeste Enduranceruiters rijden hun paard buiten met een losse teugel. Het paard moet zelf in balans gaan lopen. Juist door hem de ruimte te geven kan hij goed in evenwicht lopen. Endurancepaarden worden ook regelmatig dressuurmatig bereden. Tijdens deze trainingen kun je dan het paard gaan gymnastiseren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:03

Op een manege waar ik ooit gereden heb kwamen ook regelmatig endurance ruiters die de rijbak dan afhuurden en les hadden. Die werden daar inderdaad dressuurmatig getraind. Ik denk dat dat inderdaad heel belangrijk is, vooral voor deze paarden om correct en soepel spiergebruik te hebben!
Hoe het in die ritten zelf eraan toe gaat ed. weet ik niet daar kan ik niet over beoordelen, maar zodra ik hier op een goed gereden paard stap lopen die al vanzelf aan de teugel zodra ik contact zoek en benen erbij leg. Dan zou dat toch ook mogelijk zijn bij die endurance paarden?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:10

Je moet ook normaal niet bij ieder pas drijven, want daar stomp je een paard mee af. Je drijft op het moment dat je paard sneller moet, en anders doe je gewoon niets met je been.[/quote]

Ja, nee, zo bedoel ik het niet, maar ik zie nogal veel ruiters voorbij mijn deur passeren die hopeloos zitten te zagen en drijven om hem mooi aant lopen te hebben op de weg. Dan zeg ik dat ietsje meer ontspanning die paarden goed zou doen. Natuurlijk als je paard goed getraind is en ook buiten mooi aan de teugel loopt, geen probleem, maar ik beodel dat ik er dan zeker geen trek en duwspeltje van ga maken als mijn paard dat nog niet kan buiten. Dat kan je dan pas als je voldoende ook in de bak omt zo te zeggen geoefend heb, dat hij daar al leert om ontspannen te lopen. Maar ik heb gewoon al veel gefrusteerde ruiters gezien die meer zitten te vloeken enzo dan een ontspannen ritje te maken. Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:13

Maar die ruiters zijn echt niet meer waard in de rijbak. Dat zegt meer over de ruiters dan het paard dressuurmatig trainen buiten Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:34

dat is het! Lachen

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:04

Okkie1 schreef:
Op een manege waar ik ooit gereden heb kwamen ook regelmatig endurance ruiters die de rijbak dan afhuurden en les hadden. Die werden daar inderdaad dressuurmatig getraind. Ik denk dat dat inderdaad heel belangrijk is, vooral voor deze paarden om correct en soepel spiergebruik te hebben!
Hoe het in die ritten zelf eraan toe gaat ed. weet ik niet daar kan ik niet over beoordelen, maar zodra ik hier op een goed gereden paard stap lopen die al vanzelf aan de teugel zodra ik contact zoek en benen erbij leg. Dan zou dat toch ook mogelijk zijn bij die endurance paarden?

Dat kan ook wel, maar het is te vermoeiend als een paard uren achtereen met een gebogen hals moet lopen. In de praktijk werk dat ook niet en het rijdt ook niet fijn als je daar steeds op moet concentreren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:53

Nee, Ran, uren achtereen in de houding lopen is natuurlijk niet goed. "aan de teugel" betekend niet dat ie statisch in één houding blijft. Je kan ook aan de teugel hals laten strekken. Het gaat erom om de verbinding van achter naar voren en terug te onderhouden, zodat het paard met z'n hele lijf en vooral rug en achterbenen op de goede manier blijft werken (ontspannen werken, niet persé hard werken)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:07

Een paard loopt imo zelfs pas goed aan de teugel als je hem kan "verlengen" en oprichten zonder dat de achterhand, het impuls oid eronder leid. Ik kan mijn paard een uur (uren nog niet geprobeerd Haha! ) voorwaarts neerwaarts rijden zonder me daar veel moeite voor te doen. Ook kan ik haar dan oprichten (voor zover dat met een 3jarige gaat) zonder veel moeite.
Dat is ook het streefpunt van het paard nagefelijk rijden volgens mij. In welke tak van de sport dan ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:09

Astragirl schreef:
Ik zie er trouwens het nut niet van in om tijdens een ontpsannen bosritje steeds te drijven en werken om hem aan de teugel te hebben, dat vind ik niet kunnen en onnatuurlijk voor het paard, het moet leuk blijven! (tenzij je paard dat leuk vindt Verward )

Ik denk dat in dit topic er een misverstand is over het 'aan de teugel lopen'. Ik merk dat dit door sommigen wordt opgevat als 'wedstrijdhouding' en 'statische houding', terwijl anderen meer uitgaan van een fijne verbinding, paard dat zn rug ontspant, je hand opzoekt, ontspannen nageeflijk loopt.

Mijn eigen paard zoekt op het strand ook de verbinding met je hand op, loopt over zn rug. Ik ben daarbij zeker niet aan het drijven en werken (ik kijk wel uit zeg, veel te vermoeiend Tong uitsteken). Hij loopt dan niet in wedstrijdhouding, maar wel nageeflijk.
Niets vermoeienders dan een paard dat buiten zijn nek erop zet en zn rug wegdrukt , dat is zowel voor ruiter als paard geen fijne rit.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:14

Aan de teugel is inderdaad iets anders als "in de krul" om het even oneerbiedig te zeggen. Het gaat puur om goed contact met de paardenmond. En dat heb je ook bij een endurancerit hard nodig. Beetje banketstaaf als je paard in volle galop een vetgate door scheurt. Een kleine ophouding moet ook in een endurancerit duidelijk kunnen maken dat we het even rustig aan gaan doen als je paard niet direct op zit werkt.