Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:36

Maar kan iemand me dan duidelijk maken waarom 'diep en rond' rijden dan zo goed is voor het paard als de klassieke methode 'neus iets voor de loodlijn' beschrijft? Ik heb namelijk al veel voorbeelden gezien (ook door bekende amazones) die deze methode toepassen maar waarbij hun paard echt geen ontspannen indruk maakte en de achterhand er maar bij slungelde. Verward Scheve mond

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:38

Dat is natuurlijk ieder zijn goed recht.
Maar ik spreek uit de praktijk en heb op beide manieren getraind m.b.v. professionele instructie.
Ik heb gewoon de ervaring dat Oby veel lekkerder & losser is gaan bewegen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:27

jacobien"]
[quote="QQQQ schreef:
Let dan eens op de volgende wedstrijden wie er in staat is in de Grand Prix de neus voor de loodlijn en de pol als hoogste punt te houden tijdens de proef (zoals door de FEI verlangt wordt). De LDR rijders doorgaans niet...

Ja en heb je ook gezien hoe los in hun lichaam deze paarden bewegen en hoe stijf de klassiek getrainde ?

[/quote]

Heb je de paarden van de spaanse rijschool wel eens in actie gezien? Daar zit niks stijfs aan hoor: DAT is klassiek.

Misschien vind je het stijf omdat de ruiters zo stil en netjes zitten? Misschien alleen maar saai, omdat de paarden er ogenschijnlijk zo weinig moeite mee hebben?
Maar dat is nou juist de bedoeling!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:32

Manic"]
Quido met Shire?

Volgens mij hebben wij wel eens tegen elkaar gereden :-D
[/quote]

[quote="Fitzroy schreef:
Dan heb ik je wel eens in de ring gehad, Q Knipoog

Sja....een Shire in A'dam is niet zo makkelijk te verstoppen!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:15

Constant LDR rijden is niet goed, constant klassiek is ook niet goed. Ik vind dat je je paard op elk gewenst punt in moet kunnen stellen (en dan voor langere tijd dan een paar seconden!), zonder dat daarbij de achterhand minder actief wordt. Dat betekent dus dat je je paard heel rond in moet kunnen stellen, maar ook dat je hem horizontaler, langer, korter en meer in de oprichting in kunt stellen! Zelfde geldt overigens voor de gangen, tempo kunnen bepalen maar ook 'pas-grootte'.

Citaat:
Ja en heb je ook gezien hoe los in hun lichaam deze paarden bewegen en hoe stijf de klassiek getrainde ?

En waarom bewegen de LDR getrainde paarden losser door hun lijf? Omdat die overal ingesteld kunnen worden, elk spiertje kunnen oprekken omdat ze in de training hun hele lijf hebben gebruikt. Bij een goede LDR training (m.i.) is dat ze het kunnen belangrijker dan dat ze constant met hun kin op de borst lopen. Die paarden worden ook echt langer en horizontaler getraind, ze moeten in elke houding los door hun lijf kunnen lopen en 'swingen'.

Denk dat je niet zo zwart-wit kunt zeggen welke manier het beste is, of dat een manier niet deugt, maar met een combinatie van stijlen kom je een heel eind denk ik.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:17

Helemaal mee eens OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:25

Remember schreef:
Constant LDR rijden is niet goed, constant klassiek is ook niet goed. Ik vind dat je je paard op elk gewenst punt in moet kunnen stellen (en dan voor langere tijd dan een paar seconden!), zonder dat daarbij de achterhand minder actief wordt.

Dan heb jij klassieke dressuur niet begrepen! Ook daar moet je je paard op elke hoogte kunnen instellen, maar dan wel met de neus voor de loodlijn.
De paarden van de spaanse rijschool zijn echt niet minder soepel of atletisch dan de LDR getrainde Grand Prix paarden hoor!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:33

Weet je wat zo vreemd is. Waarom moet je altijd rijden in de gewenste houding met neusje naar voren? Kan je alle spiergroepen goed losmaken door altijd met het neusje voor de loodlijn te hebben? Lijkt mij van niet.

Zie jij dan een topschaatser altijd maar trainen in zijn schaatshouding? Nee, waarom, omdat hij/zij in zijn hele lijf soepel moet zijn om juist die wedstrijdhouding aan te nemen. Waarom wordt in de humane sport hierover beter nagedacht en getraint dan bij paarden.

Ik begrijp dus ook niet dat ruiters denken een soepel los paard te krijgen door steeds maar in de gewenste wedstrijdhouding te rijden. Daarbij bedoel ik ook het halsstrekken als onderdeel, maar dan zoals gewenst in de wedstrijd.

De kunst is om thuis je paard dusdanig te trainen dat hij er soepeler van wordt en sterker om daarmee de gewenste wedstrijdhouding met meer soeplesse vol te houden.

Je ziet een hardloper toch ook niet alleen hardlopen, die rekt toch ook zijn lichaam op om soepeler te zijn. Of doen de humane sporters het allemaal fout?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:33

Citaat:
Omdat die overal ingesteld kunnen worden, elk spiertje kunnen oprekken omdat ze in de training hun hele lijf hebben gebruikt

Dit behaal je alleen met LDR en dus krijg je meer souplesse in het lijf.

Als je het paard altijd zijn hoofd voor de loodlijn houdt dan train je toch niet elk spiertje ?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:38

Magique schreef:
Als je het paard altijd zijn hoofd voor de loodlijn houdt dan train je toch niet elk spiertje ?

Nee, maar daarmee train je de juiste spieren en hou je je paard mentaal fris.
Site van Theresa Sandin al bestudeerd? Zou een hoop vragen & misverstanden schelen.... Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:40

Dus een topschaatser die meer traint dan alleen zijn schaatshouding doet dus onnodige oefeningen?? Een autocoureur die ook fitness doet is verkeerd omdat hij beter alleen kan oefenen hoe die een stuur moet vasthouden? Een ruiter kan beter alleen paardrijden om zo zelf een betere lichaamscoordinatie te krijgen om zo nog verfijndere hulpen kan geven?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:44

QQQQ schreef:
Site van Theresa Sandin al bestudeerd? Zou een hoop vragen & misverstanden schelen.... Knipoog

Ja dat zou jij ook eens moeten doen: En niet alleen lezen wat in jou straatje past Boos!

Citaat:
And thus, Schrijer concludes that not riding deep is bad for horses. The remedy she sees is to get the horse to use his underline abdominal muscles to flex the spine upward, to relax the upper-line muscles not to cause tightness. This is accomplished by moving through a rapid range of motion exercises, emphasizing flexion of the joints. To accomplish this the horse is driven to engage his hindquarters while controlling the speed of reaction and full range of motion of all joints. This speedy contraction is what conditions the abdominal muscles, but it must be done in a posture that facilitates this contraction - deep.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:44

Eleonoor schreef:
Dus een topschaatser die meer traint dan alleen zijn schaatshouding doet dus onnodige oefeningen?? Een autocoureur die ook fitness doet is verkeerd omdat hij beter alleen kan oefenen hoe die een stuur moet vasthouden? Een ruiter kan beter alleen paardrijden om zo zelf een betere lichaamscoordinatie te krijgen om zo nog verfijndere hulpen kan geven?

Als een topschaatser pijn heeft of zich niet goed voelt met de training, dan zal ie dat zeggen.
Paarden proberen het wel te zeggen, maar de meeste mensen luisteren niet.

Voorbeeld: Je wil toch ook geen onderhals kweken? Neus op de borst zonder druk in de handen traint de onderhals (zie Theresa's site) en overstreched de pol (onderzoek Horst Weiler).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:46

Nee hoor, bij klassiek rijden moet je helemaal niet altijd maar in de wedstrijdhouding rijden, dat zou dom zijn.
Klassiek rijden is trouwens niet helemaal hetzelfde als hoe ze in Wenen doen. Dat is ook klassiek, maar dan op een andere manier.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:47

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Ja dat zou jij ook eens moeten doen: En niet alleen lezen wat in jou straatje past Boos!
[/quote]

Doe ik niet.
IK heb het HELE verhaal gelezen en daar mijn conclusies aan verbonden en neem dus het zekere voor het onzekere met mijn paarden! Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:48

Daarom is een goede instructie nodig om je paard goed te trainen. Maar hierbij vervallen we al gelijk in alle oude discussies die zijn geweest over het LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:58

Eleonoor schreef:

Enne....

geen humane topsporter zal rekken en belasten tegelijk!!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:03

Q; Waarom begin je eigenlijk zo'n topic als je alleen in jouw eigen waarheidje gelooft ?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:12

Tsja, ik ging me hier niet in mengen, maar wil toch even je onderschrift er bij pakken...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!

Dat vind ik dus weer grappig. Ik snap namelijk niet hoe je kunt beargumenteren dat een paard in een natuurlijke houding moet lopen, als je zoiets unnatuurlijks doet als erop gaan zitten.

Ik claim geen verstand te hebben van spiergroepen, of zelfs helemaal het LDR of andere methodes te begrijpen, maar ik denk dat we het er toch over eens zijn dat je, zodra je op een paard gaat zitten, je dat paard zijn evenwicht compleet verstoord.

Wat betreft LDR, het duitse system, whatever ander systeem denk ik dat voor alleen wel wat te zeggen is. Uiteindelijk streef je allemaal naar hetzelfde, je komt er alleen via een andere weg... Dan kan je heel lang discusieren over welke weg de beste/snelste/mooiste/makkelijkst te vinden is, maar uiteindelijk moet je toch de weg nemen die jou en in dit geval je paard het best ligt. Net zoals je met een Ferrari waarschijnlijk niet op hobbelige landweggetjes wil rijden, en met een 4x4 niet zo nodig op dat saaie asfalt wilt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:42

Mijn standpunt is duidelijk.......en iedereen moet zelf maar weten wat hij doet. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij met zijn paard doet.

Toch had ik verwacht dat minder mensen hun hoofd als een struisvogel in het zand zouden steken, want dat is niet meer als weglopen voor de werkelijkheid. Die soms best hard en confronterend kan zijn, ook voor jezelf.

Maar omdat werkelijk niemand met paardrijden ooit uitgeleerd zal zijn is dat dus helemaal niet erg , want iedereen kan een verbetering aanleren. Daar heeft dus niet aleen je paard wat aan maar de ruiter zelf ook.(minder DA kosten vanwege blessures en hogere punten)
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 17-03-04 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:47

Jammergenoeg krijg ik de website niet te pakken. Hopelijk doet die het morgen, vind dit wel interessant.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:24

QQQQ"]
[quote="Remember schreef:
Constant LDR rijden is niet goed, constant klassiek is ook niet goed. Ik vind dat je je paard op elk gewenst punt in moet kunnen stellen (en dan voor langere tijd dan een paar seconden!), zonder dat daarbij de achterhand minder actief wordt.

Dan heb jij klassieke dressuur niet begrepen! Ook daar moet je je paard op elke hoogte kunnen instellen, maar dan wel met de neus voor de loodlijn.
De paarden van de spaanse rijschool zijn echt niet minder soepel of atletisch dan de LDR getrainde Grand Prix paarden hoor!
[/quote]

Vraag me ten zeerste af hoe jij je paard goed rond kunt rijden met het neusje voor de loodlijn Verward Op het moment dat je de hals ronder én dieper gaat vragen kantelt automatisch het neusje mee naar richting borst, anders komt er wel een hele rare knik in hé *LOL* !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:56

QQQQ"]
Kijk eens goed in de ogen van een paard dat LDR met de kin op de borst wordt gereden (licht in de hand, maakt niet uit!), daar lees je niet in dat ie het prettig vind zo.
[/quote]

[quote="QQQQ schreef:
Heb je de paarden van de spaanse rijschool wel eens in actie gezien? Daar zit niks stijfs aan hoor: DAT is klassiek.

Misschien vind je het stijf omdat de ruiters zo stil en netjes zitten? Misschien alleen maar saai, omdat de paarden er ogenschijnlijk zo weinig moeite mee hebben?

Men neme google, typ in Lipizaner,
et voila, op de eerste pagina tref ik dit aan: (er was overigens geen 1 plaatje bij van een Lipi die gezellig keek dus ik heb ze er niet speciaal op uitgezocht)
Afbeelding

Afbeelding

Men neme wederom google, typ in Anky (toch een van de bekendste LDR toepasser)
et voila, op de eerste pagina trof ik dit aan: (ik heb van elk paard 1 foto genoemen, maar niet speciaal uitgezocht, allen hadden dezelfde uitdrukking)
Afbeelding

Afbeelding

(Deze kwam er ook uitrollen: De Ankylosaurus http://www3.sympatico.ca/dinoguy/anky.jpg *LOL* )[/img]

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:26

QQQQ schreef:

Kijk, dààr verschil ik al in mening... ik heb ze in Ahoy mogen "bewonderen": verschrikkelijk! Dat heeft in mijn ogen weer niets met klassieke training van dressuurpaarden te maken maar meer met circuspaarden en een zeer achterhaalde traditionele training! Boos!
Als je dàt soepel noemt dan verschil je al in essentie van mening hoe het eruit hoort te zien als het af is... laat staan de weg die we moeten gaan voordat we zover in de africhting zijn....

Niekkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:26

Hallo,
ik ben ook net nieuw.
Ik ga vaak met iemand mee jureren. je ziet dan ook wel eens paarden die achter de teugel lopen, dit is heel moeilijk om er weer uit te krijgen!!!!!!!! Als je dit alleen met losrijden heel eventjes doet kan het niet veel kwaad, maar als je hem daarna niet meer net iets voor de loodlijn kan krijgen is het niet goed. Hier moet je dus goed mee oppassen.
dit wou ik er even over zeggen