Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:18

Ik weet in ieder geval weer waarom wij niet aan particulieren verkopen :D

Nieuw paard, weinig naar buiten, eerste week geen lichamelijke arbeid en daarna op buitenrit midden in het herfst/winter seizoen.

Weinig die dan nog braaf zijn en geen spanning hebben

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:20

Earth schreef:
Suzanne F. schreef:
Gewoon terugbrengen. Je rijdt voor je lol en je zoekt een fijn en braaf paard. Die angst is niet zomaar weg dus als je hem nog terug kan brengen, meteen doen.

Precies dit. Kijk een keertje fris en vrolijk doen met wat bokken en zo is niet zo erg, maar dat ze nu al compleet aan staat op het moment dat je op stapt, dat is wachten tot het een keer mis gaat.

Het kan zelfs onder een verborgen gebrek worden geschaard omdat ze het bij eerdere eigenaren ook al deed. Als je kunt aantonen dat dit aan de handelaar is verteld, dan sta je sowieso heel sterk.

En laat je niet afschepen met 'je mag een nieuw paard uitzoeken.' Je hebt gewoon recht op je geld terug.
Stuur me even een bericht welke handelaar dit is, wellicht is het een louche figuur. Ik ken de markt een beetje ;)

De laatste ervaringen waren ook niet echt succesvol he…. Paard heeft “op z’n flikker gehad”.

Daarnaast is de vraag in hoeverre het paard zijn spanning/energie/looplust nu wel kwijt is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:22

996981 schreef:

Nieuw paard, weinig naar buiten, eerste week geen lichamelijke arbeid en daarna op buitenrit midden in het herfst/winter seizoen.

Ik dacht het ook :D

Ipv iedere dag arbeid ( het zijn gewoontedieren) kun je ipv wennen en grondwerk beter gewoon gelijk het normale dagelijkse patroon oppakken, inclusief normale arbeid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:31

996981 schreef:

... ik kan nog wel uit de voeten met alinea twee en drie. Wellicht staat er zelfs iets heel verstandigs.

Maar alinea één - 'geen sfeer'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:41

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

... ik kan nog wel uit de voeten met alinea twee en drie. Wellicht staat er zelfs iets heel verstandigs.

Ik snap dat je het geen sfeer vind. Is ook niet leuk om te lezen. Maar dit soort problemen zie je niet vaak als je je goed opgeleide paard verkoopt aan mensen die of zeer goed begeleidt worden of zelf veel ervaring hebben. Het feit dat het op een forum gevraagd moet worden zegt al wat. Je verwacht toch dat iemand begeleiding heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:47

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als dit mij nu zou overkomen, zou ik haar terugdoen. Het paard voldoet niet aan je verwachtingen. Ik zou aan de handelaar vertellen dat je van de twee vorige eigenaren weet dat ze dit foute gedrag al eerder heeft vertoond. En dus vragen of hij haar terug wil nemen. Misschien bij een rechtswinkel vragen hoe je dit kunt oplossen.
Ik zou haar niet houden eerlijk gezegd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:55

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:

Ik snap dat je het geen sfeer vind. Is ook niet leuk om te lezen. Maar dit soort problemen zie je niet vaak als je je goed opgeleide paard verkoopt aan mensen die of zeer goed begeleidt worden of zelf veel ervaring hebben. Het feit dat het op een forum gevraagd moet worden zegt al wat. Je verwacht toch dat iemand begeleiding heeft.

Dat. En nog los van TS, maar hoeveel mensen hier roepen dat ze hem terug zouden brengen…

Zou wat zijn dat je ieder paard terug moet nemen terwijl het management drastisch veranderd is en waarschijnlijk (deel van) het probleem is.

Het zijn geen robots en daar heeft de gemiddelde (semi) amateur iets meer begrip voor, dan wel de handvatten ermee om te gaan.

Voor ons dus een bewuste keuze om niets met particulieren te doen (uiteraard met uitzonderingen). Daar mag je van alles van vinden, maar mijn keuze werd in dit topic bevestigd. Als Janneke dat “geen sfeer” vindt. Prima :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:03

Suzanne F. schreef:
Gewoon terugbrengen. Je rijdt voor je lol en je zoekt een fijn en braaf paard. Die angst is niet zomaar weg dus als je hem nog terug kan brengen, meteen doen.

Precies dit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:38

Ik mis eigenlijk in je contact met vorige eigenaren hoe ze daar gestald stond.
Kwam ze daar veel buiten of stond ze ook daar veel op stal?

Zo kan je al uitsluiten of veel buiten komen gaat helpen voor dit gedrag.
Anderzijds kan het toch alsnog een pijnprikkel zijn, je kan misschien 2 weken pijnstillers geven om pijn uit te sluiten?
Röntgen zegt immers niks over de weke delen van het lichaam (pezen, banden en spieren bv) . En osteopaat of dierenarts kunnen ook niet alles voelen.

Is ECVM uitgesloten bij maken van de hals foto's? Alleen zichtbaar vanuit een bepaalde hoek namelijk.

MarjanB

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 04:43

Ja of echo van de hals.. ontsteking is niet te zien op foto’s.

En dat mensen zeggen ja paard wordt anders gehouden. Ja dat kan kloppen. Maar een dier dat dit bij meerdere eigenaren heeft gedaan en daarom verkocht is. Is gewoon geen paard voor een onzekere ruiter. Daarbij paard begint braaf en rustig en geeft in andere situaties een heel ander beeld. Mijn ervaring is dat als het even wennen is, een paard ook aan de hand of longe onzeker is of druk. En al vanaf opstappen druk en loperig is. Deze begint braaf. Vaak gaat het aan de hand wel sneller ok omdat ze je vertrouwen op de grond. Uit het verhaal van ts kan ik niet op kan maken dat t paard in andere situaties ook ontploffingsgevaar gedrag vertoont.

En, druk zijn en graag de benen willen strekken en een keer een bokje is wat anders dan een volledige rodeo.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 05:03

Allereerst, welkom op Bokt TS.

Vervelend dat jouw nieuwe paard niet aan jouw verwachtingen voldoet.
Je schrijft in jouw openings post dat het paard recent klinisch volledig is goedgekeurd en later geef je aan dat er ook foto’s genomen zijn.
Waren er mss bemerkingen op die foto’s die tot dit gedrag kunnen leiden?

Zo niet dan ben ik het eens met meerdere voorgangers. Het is fris weer en de paarden staan veel binnen, tel daarbij op dat jullie nog geen combi zijn en dan is het niet zo gek dat het paard veel te fris is.

Daarbij schrijf je dat jij met jouw pony’s vooral hebt buiten gereden en niet regelmatig les hebt genomen. Als je een goede combi bent met een paard en niet gericht bent op basis dressuur dan sluipen er soms rij eigenschappen in die afwijken van de standaard. Voor een goede combi hoeft dat niet altijd een probleem te zijn, jullie begrijpen mekaar toch wel.

Maar Rij je een ander paard, dan zul je dan toch even terug moeten naar de basis qua rijden, zodat jouw paard jou ook snapt. Jullie moeten eerst dezelfde taal spreken voordat jullie je eigen dialect ervan kunnen maken zeg maar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 05:18

Wat doet dit paard met longeren?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:38

Ik kan uit ervaring zeggen dat je haar beter terug kan brengen voordat het gedrag erger wordt. Of je begint langzaam op te bouwen met grondwerk en neem de tijd. Maar doe dit dan ook elke dag, zo krijgt ze respect voor je. Of kies ervoor om het beestje terug te doen en je voor een betrouwbaar paard te gaan. Anders wordt het een eindeloos verhaal met gedrag wat steeds goedgekeurd wordt doordat je op dat moment bang wordt en stopt bijvoorbeeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:55

Kabayo schreef:

Ben ik ook benieuwd naar. En vooral; wat doet dit paard als je erop gaat nadat je het gelongeerd hebt.

Dat een paard aan de hand braaf is, hoeft echt niet te betekenen dat het in het werk geen looplust kan hebben of fris kan zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:58

Ik denk dat er bij de handelstal handigere ruiters opzaten die dit gedrag voor konden zijn.

De vraag is inderdaad of dit paard ergens last van heeft of dat het geen amateur paard is.

Naast dat het dier nauwelijks buiten komt, dat zal ook geen goed doen.

Ik zeg ook longeren van te voren en prof hulp inschakelen. Een goede instructeur die kan helpen, er op kan stappen en jou kan adviseren of dit bij je past.

Als je dat nog wilt proberen uiteraard, anders is terug brengen ook een optie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:01

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er bij de handelstal handigere ruiters opzaten die dit gedrag voor konden zijn.

De vraag is inderdaad of dit paard ergens last van heeft of dat het geen amateur paard is.

Naast dat het dier nauwelijks buiten komt, dat zal ook geen goed doen.

Ik zeg ook longeren van te voren en prof hulp inschakelen. Een goede instructeur die kan helpen, er op kan stappen en jou kan adviseren of dit bij je past.

Als je dat nog wilt proberen uiteraard, anders is terug brengen ook een optie.

Paard werd daar bijna dagelijks gereden. Alleen dat kan al een wezenlijk verschil maken. Paard is immers in conditie en doet ineens aanzienlijk minder aan lichamelijke arbeid en zelfs normale beweging, gezien het amper buitenkomt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:05

Ja en ik denk gewoon handigere ruiters die echt rijden. Kan veel verschil maken wie er op zit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:11

996981 schreef:
Kabayo schreef:

Ben ik ook benieuwd naar. En vooral; wat doet dit paard als je erop gaat nadat je het gelongeerd hebt.

Dat een paard aan de hand braaf is, hoeft echt niet te betekenen dat het in het werk geen looplust kan hebben of fris kan zijn

En soms klikt het als combi op de grond wel maar onder het zadel niet.

Ik ben bvb geen held. Met het paard van mijn vriend gaat het op de grond prima. Onder het zadel is hij gewoon geen paard voor mij. Die heeft niks aan mij als ruiter. :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:15

Ik vind het sowieso altijd lastig als mensen nooit les nemen met hun paard en eigenlijk alleen maar buiten rijden. Ik vind de basis dressuur namelijk onwijs belangrijk om je paard jouw te leren dragen en soepel te houden. Ik snap dat je met je paard op een gegeven moment kan lezen en schrijven en dat het voor de veiligheid buiten dan niet zoveel meer uitmaakt, maar met een nieuw paard loop je hier dan wellicht wel tegenaan en dat is denk ik ook wat hier gebeurd. Een energiek/pittig paard die meerdere keren kort achter elkaar verhuisd is en een relatief groene ruiter (dressuurmatig gezien) die ook wat onzeker is.. Die combinatie maakt het nou niet perse opstappen en wegrijden. Zeker niet als je als ruiter eigenlijk het liefste alleen maar naar buiten wilt en dus de basis op de grond en rijdend in de bak overslaat. Het zou een geweldige investering zijn om wel die grondwerk en rijlessen te nemen denk ik. Voor jezelf en voor je paard.

Maar goed je moet het wel willen.. En anders is het denk ik wel beter om een ander paard te zoeken die wel van het opstappen en wegrijden is. Maar om er zo eentje te vinden die je vanaf week 2 al mee naar buiten kunt nemen is denk ik een hele zoektocht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:24

Ben ook wel benieuwd naar het voer; wat krijgt hij dagelijks te eten? Mss zit daar ook nog een mogelijk oorzaak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:42

Nu met deze extra info na de OP denk ik ook niet meer direct aan pijn.
Maar aan een paard met teveel energie
Staat veel te veel binnen, dan vraag je er eigenlijk wel om... Gelukkig is de oplossing nabij :j
tenminste als buitens taan ook gelijk staat aan ruimte. Want als het een uitloopje is van 10x10 heeft het nog heen nut.

En blijven stappen werkt op het ene paard prima, de ander moet je echt aan het werk zetten.
Zodat ze op moeten letten op de ruiter en niet zelf een eigen programma af gaan draaien, want meestal is dat programma niet wat wij graag willen :P

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:05

Ja de ruiter die erop heeft gereden bij de handelaar is een prof springer, zij rijdt inderdaad echt heel erg goed.

Elisa2 schreef:
Ja en ik denk gewoon handigere ruiters die echt rijden. Kan veel verschil maken wie er op zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:06

Een overschot aan energie zou inderdaad heel goed de oorzaak kunnen zijn. Maar dat verklaart niet waarom ze dan niet veel energie heeft als ze los in de bak staat.

Ik denk dat het paard het los in de bak staan niet als werken ziet. Wanneer er vervolgens iemand op klimt is dat wel werken, en zál ze ook werken. En de ruiter ook ~~}> Je hebt nou eenmaal van die paarden die vanaf de grond heel lief zijn maar die wel echt wat willen dóén als het zadel er op ligt. Van die paarden die je bijna hoort zeggen: "o ja, kun je rijden joh? Laat maar zien *\%/* "

Heb een stalgenootje gehad met een leuke pony. Maar ook zo'n pony die áán ging als er gewerkt werd. Dus bij voorbeeld wanneer mijn stalgenootje ging longeren en draf vroeg, en de pony vlot aandraafde, was het van hoooooo, niet zo snel, rustig, rustig maaaarrrr. En die pony trok zich er geen reet van aan. Het was een heel fijne pony om mee te werken, heb eens gevraagd of ik eens mocht proberen. Dus ik die longe gepakt. Drrrráf. Pony speert weg. En ik: goedzoooo! Want ze draafde, en dat was wat ik gevraagd had. Ik liet haar nog wat sneller draven. Want ik bemoei me graag met in welke gang en in welk tempo een paard loopt als ik ermee werk. Pony ging sneller draven. Dat liet ik een paar rondjes zo. Daarna nam ik het tempo terug. Dat deed ze braaf. Ben lekker gaan schakelen met die pony. Pony snapte dat ik over het tempo ging en ze ging heel vlijtig aan het werk. Fijn dier.

Denk dat dat hier ook een beetje aan de hand is. Het paard is niet stout. Ze wil duidelijkheid. Als jij het aan haarzelf overlaat wanneer ze gaat draven heb je al verloren. Met zo'n paard zou ik niet eerst 10 minuten gaan lummelen in stap. Gewoon aan de slag vanaf het moment dat je er op zit. Teugels op maat, lekker losstappen met wat voltetjes, ophoudinkjes enz. Schakelen in tempo. Wanneer je paard sneller stapt dan je wil draaf je aan (want langzamer gaat op zo'n moment niet werken met zo'n paard) en dan zorg je ervoor dat het JOUW overgang is. Jij bepaalt wanneer ze mag draven en in welk tempo en hoe lang. Laat haar dan meteen doordraven, en houd haar bezig. Draaf slangenvoltes, draaf over balkjes, het maakt niet uit. Als je haar maar iets laat doen. Zorg voor heel veel afwisseling, ze moet niet zelf gaan denken.

Eigenlijk denk ik dat je een heel leuk paard hebt en dat zij nu bezig is om uit te vogelen of jij naar haar luistert of zij naar jou. En je bent niet aan het winnen. Neem les van iemand die waardering heeft voor slimme paarden en die jou op een fijne manier kan leren om daarmee om te gaan.

Edit: toevoeging: behalve slimmigheid kan het ook onzekerheid zijn. Maar voor zowel een reteslim als een onzeker paard geldt dat jij duidelijkheid moet creëren. Er wordt gedraafd wanneer jij dat zegt. Er wordt een wending gereden wanneer jij dat zegt. Er wordt harder gedraafd wanneer jij dat zegt. Jij bepaalt gang, tempo en richting. Dat is het allereerste wat je moet kunnen als je op een paard stapt. Het paard moet van jou op aan kunnen. Bij een slimme zodat hij denkt: oliebol, ze is slimmer dan ik. En bij een onzekere: oh gelukkig, hier is iemand die weet wat ik moet doen.

Wanneer je paard overprikkeld is kan het ook heel goed werken juist om halt te houden. Laat je paard stilstaan totdat de (meestal mentale) spanning er weer af is. Je merkt dat doordat je paard zucht of nageeft of op het bit kauwt, zulk soort signalen. Dan belonen en heel rustig weer aanstappen. Maar dit dus alleen bij paarden die zo overprikkeld zijn dat ze een time-out nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-12-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:16

Ik heb zeker les genomen, alleen is het een tijdje geleden. Ik rij nu ook nog af en toe op een dressuur paard van een vriendin in de bak. Ik ken ook redelijk wat in de bak. Ik weet hoe je op een correcte manier een paard van achter naar voor rijdt, tempo wisselingen, wijken, wissels, etc. Het is niet dat ik dressuurmatig niet de basis ken.. je moet me inderdaad geen piaffe en pirouette vragen. Ik vind dressuur gewoon niet zo leuk. Om buiten te kunnen rijden moet je wel weten wat je doet, anders kan het gevaarlijk zijn. Maar hoe dan ook, ik heb nooit dressuurmatig in de bak gereden met paarden die mij eraf willen hebben. Ik heb paarden gereden met een tempo erin of paarden die wel eens omhoog kwamen of een bokje gaven tijdens het aanspringen of dergelijke, maar heen rodeo die je alle hoeken van de bak laat zien. Qua grondwerk ben ik wel goed ervaren dus daar hoef ik niet persee les in. Zij doet grondwerk ook echt super en netjes (vind ze ook heel leuk).
Probleem is dat ik niet vanaf de basis wil beginnen. Dat was niet mijn insteek met dit paard. Inderdaad een paard met opstappen en wegrijden.

Celebi schreef:
Ik vind het sowieso altijd lastig als mensen nooit les nemen met hun paard en eigenlijk alleen maar buiten rijden. Ik vind de basis dressuur namelijk onwijs belangrijk om je paard jouw te leren dragen en soepel te houden. Ik snap dat je met je paard op een gegeven moment kan lezen en schrijven en dat het voor de veiligheid buiten dan niet zoveel meer uitmaakt, maar met een nieuw paard loop je hier dan wellicht wel tegenaan en dat is denk ik ook wat hier gebeurd. Een energiek/pittig paard die meerdere keren kort achter elkaar verhuisd is en een relatief groene ruiter (dressuurmatig gezien) die ook wat onzeker is.. Die combinatie maakt het nou niet perse opstappen en wegrijden. Zeker niet als je als ruiter eigenlijk het liefste alleen maar naar buiten wilt en dus de basis op de grond en rijdend in de bak overslaat. Het zou een geweldige investering zijn om wel die grondwerk en rijlessen te nemen denk ik. Voor jezelf en voor je paard.

Maar goed je moet het wel willen.. En anders is het denk ik wel beter om een ander paard te zoeken die wel van het opstappen en wegrijden is. Maar om er zo eentje te vinden die je vanaf week 2 al mee naar buiten kunt nemen is denk ik een hele zoektocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:19

Heb je ook les genomen met dit paard? Want het is heel mooi dat je weet hoe je overgangen en figuren rijdt. Maar weet je ook hoe je handig schakelt met een paard wat zich niet aan jouw kennis houdt?

Op een paard zitten en kunnen sturen is heel wat anders dan handig worden in de wisselwerking van hoe jij en een paard op elkaar reageren. En dat is nou juist ook wat paardrijden zo leuk maakt :)