Nieuw paard, weinig naar buiten, eerste week geen lichamelijke arbeid en daarna op buitenrit midden in het herfst/winter seizoen.
Weinig die dan nog braaf zijn en geen spanning hebben
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Suzanne F. schreef:Gewoon terugbrengen. Je rijdt voor je lol en je zoekt een fijn en braaf paard. Die angst is niet zomaar weg dus als je hem nog terug kan brengen, meteen doen.
Precies dit. Kijk een keertje fris en vrolijk doen met wat bokken en zo is niet zo erg, maar dat ze nu al compleet aan staat op het moment dat je op stapt, dat is wachten tot het een keer mis gaat.
Het kan zelfs onder een verborgen gebrek worden geschaard omdat ze het bij eerdere eigenaren ook al deed. Als je kunt aantonen dat dit aan de handelaar is verteld, dan sta je sowieso heel sterk.
En laat je niet afschepen met 'je mag een nieuw paard uitzoeken.' Je hebt gewoon recht op je geld terug.
Stuur me even een bericht welke handelaar dit is, wellicht is het een louche figuur. Ik ken de markt een beetje
996981 schreef:Ik weet in ieder geval weer waarom wij niet aan particulieren verkopen![]()
Nieuw paard, weinig naar buiten, eerste week geen lichamelijke arbeid en daarna op buitenrit midden in het herfst/winter seizoen.
996981 schreef:Ik weet in ieder geval weer waarom wij niet aan particulieren verkopen![]()
Janneke2 schreef:996981 schreef:Ik weet in ieder geval weer waarom wij niet aan particulieren verkopen![]()
... ik kan nog wel uit de voeten met alinea twee en drie. Wellicht staat er zelfs iets heel verstandigs.
Maar alinea één - 'geen sfeer'.
Benzz schreef:Janneke2 schreef:
... ik kan nog wel uit de voeten met alinea twee en drie. Wellicht staat er zelfs iets heel verstandigs.
Maar alinea één - 'geen sfeer'.
Ik snap dat je het geen sfeer vind. Is ook niet leuk om te lezen. Maar dit soort problemen zie je niet vaak als je je goed opgeleide paard verkoopt aan mensen die of zeer goed begeleidt worden of zelf veel ervaring hebben. Het feit dat het op een forum gevraagd moet worden zegt al wat. Je verwacht toch dat iemand begeleiding heeft.
Elisa2 schreef:Ik denk dat er bij de handelstal handigere ruiters opzaten die dit gedrag voor konden zijn.
De vraag is inderdaad of dit paard ergens last van heeft of dat het geen amateur paard is.
Naast dat het dier nauwelijks buiten komt, dat zal ook geen goed doen.
Ik zeg ook longeren van te voren en prof hulp inschakelen. Een goede instructeur die kan helpen, er op kan stappen en jou kan adviseren of dit bij je past.
Als je dat nog wilt proberen uiteraard, anders is terug brengen ook een optie.
996981 schreef:Kabayo schreef:Wat doet dit paard met longeren?
Ben ik ook benieuwd naar. En vooral; wat doet dit paard als je erop gaat nadat je het gelongeerd hebt.
Dat een paard aan de hand braaf is, hoeft echt niet te betekenen dat het in het werk geen looplust kan hebben of fris kan zijn
Celebi schreef:Ik vind het sowieso altijd lastig als mensen nooit les nemen met hun paard en eigenlijk alleen maar buiten rijden. Ik vind de basis dressuur namelijk onwijs belangrijk om je paard jouw te leren dragen en soepel te houden. Ik snap dat je met je paard op een gegeven moment kan lezen en schrijven en dat het voor de veiligheid buiten dan niet zoveel meer uitmaakt, maar met een nieuw paard loop je hier dan wellicht wel tegenaan en dat is denk ik ook wat hier gebeurd. Een energiek/pittig paard die meerdere keren kort achter elkaar verhuisd is en een relatief groene ruiter (dressuurmatig gezien) die ook wat onzeker is.. Die combinatie maakt het nou niet perse opstappen en wegrijden. Zeker niet als je als ruiter eigenlijk het liefste alleen maar naar buiten wilt en dus de basis op de grond en rijdend in de bak overslaat. Het zou een geweldige investering zijn om wel die grondwerk en rijlessen te nemen denk ik. Voor jezelf en voor je paard.
Maar goed je moet het wel willen.. En anders is het denk ik wel beter om een ander paard te zoeken die wel van het opstappen en wegrijden is. Maar om er zo eentje te vinden die je vanaf week 2 al mee naar buiten kunt nemen is denk ik een hele zoektocht.