nikkel schreef:Janneke2, als het paard nog een galopsprong voor de hindernis had genomen, zou het hele spul in de hindernis gekomen zijn. Het is absoluut geen sneer. De andere uitkomst had veel beroerder kunnen zijn.
Mij is het zelf ook wel eens overkomen. Crossen is iets anders dan een springparcours. Bij een springparcours kan je het paard min of meer plaatsen, bij het crossen is dat niet zo aan de orde en gaat het meer over voorwaarts.
Ik pik deze er even uit en de rest doe ik hopelijk vanavond (eerst maar weer even wat huiswerk maken...)
Nikkel, het was een boomstammetje van nog geen 40 cm hoog. Bij het inrijden. Bij die vereniging hebben ze altijd 2 "spring" hindernissen staan en wat mini cross dingetjes voor het inspringen. Wat ik tot nu toe altijd heb gereden zijn OEFENcrossen, dus zonder dressuur en soms een klein springparcours vooraf. De hindernissen zijn laagdrempelig en minder grof dan in een echte cross.
Ik weet van mijn paardje dat ze graag juist groot springt ipv klein. Daar houd ik rekening mee. Ik ben niet goed in mijn afstanden zien, maar de laatste tijd tel ik heel bewust mee en dan gaat het beter. Bij dit hindernisje kon er makkelijk nog een galopsprong tussen en dan was er echt geen ongeluk gebeurd met de hindernis. Het is idd fijn dat ze me red als ze anders te kort zou komen, maar dat ze nu al zou gaan had ik echt niet aan zien komen. Ik heb ook tegen iedereen gezegd dat het niet haar schuld was (ruiterfout!!) en haar alleen maar beloond toen ze naast me stil stond na de val.
Het verschil tussen springen & crossen ben ik wel min of meer met je eens. In een springparcours ben je volgens mij meer aan het micromanagen, in de cross ligt je basistempo veel hoger en moet je het paard voor de hindernis alleen even terug op het achterbeen zetten. De minder technische sprongen zijn dan eigenlijk een grote galopsprong, maar dan de hoogte in.