Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lijsken schreef:Grinnik, duidelijk verschil van inzicht dan. Ik houd wel van wat eigen initiatief
Melzazu schreef:Ik vind hier meerdere goede tips gegeven o.a. van babootje.
Die gaan er alleen wel echt vanuit dat het dier ook echt flegmatisch is maar is dat echt zo? Ik heb er ook 1 waarvan we dat gedacht hebben.
Citaat:Gevolg ik reed hem ook weer “vast/scheef”
Trainer gezocht die hem ook af en toe voor me reed. Die was echt een fysio voor mijn paard.
Citaat:Nu als laatste heb ik een Bitfitter gehad en er is een totaal ander bit in gehangen.
Ik rij alweer enkele maanden alleen zelf op hem wel met wekelijks les en ik heb gewoon een vlot en voorwaarts paard.
Elisa2 schreef:Sunnda schreef:Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.
En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)
Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.
Ja dat wilde ik ook schrijven, sommige paarden zijn nu eenmaal zo.
In het bos is ze voorwaartser, dat vind ze duidelijk leuker dan zou ik deze of lekker in het bos trainen of verkopen als recreatiepaard.
Maar goed, er worden nog wel andere goede tips aangedragen die de moeite van het uitproberen waard zijn.
Babootje schreef:Goed bezig Melzazu. Dat kan inderdaad ook allemaal aan de hand zijn. Dat weten we dus niet ah van de informatie van TS. Het paard kan te dik zijn, het paard kan juist te weinig krijgen, waardoor het te weinig energie heeft. Een bit kan ook echt wel verschil maken. Ook het hoofdstel fitten kan verschil maken (was bij ons paard een groter verschil dan het bit). Niet met de voorwaartse drang hoor, maar meer met het loslaten van de kaak.
Ik heb een paard gehad die insuline resistent was. Dat kan ook een reden zijn dat een paard traag is. Dat komt bij bepaalde rassen wat meer voor. Daarom vroeg ik aan TS ook wat voor paard ze heeft.
Maar ik ben gewoon even uitgegaan van de info die TS heeft gegeven. En consequent zijn is wat je sowieso moet doen in zo'n geval.
Diddykong schreef:Ik denk dat er al veel goede tips gegeven zijn. Mijn tip, wat bij mij erg hielp ook, begin al als je je paard uit stal haalt. En dat begint ook met je eigen energie/aura/uitstraling of hoe je het wil noemen. Begin zelf ook met een actieve mindset. De mijne mag vanaf dat ik het halster omdoe op stal niet meer sukkelen. Dus hup actief meelopen richting poetsplaats. Opletten op mij bij het zadelen. Daar vraag ik regelmatig al een pasje om, zodat ze op blijft letten. Ook 1x vriendelijk en 2e x streng. Richting bak idem, actief en vlot meelopen. Tijdens het warm rijden geen geslof met een lange teugel. Maar met normale teugellengte direct actief laten lopen.
Let er ook op dat je het paard in het rijden niet terugwerkt met je hand en zit.Maar ook dat hij niet op de voorhand sloft en te diep loopt. De teugels dus ook niet te lang laten, maar steeds actief richting je hand rijden. En werk niet teveel met terugkomen in de gangen. Overgangen van een paar passen draf en dan weer stappen is vaak niet zo geschikt, want bij de stap is vaak direct al de voorwaartse energie er al weer uit. Ik probeer wel te schakelen, maar meer vooruit dan terug als t ware en niet zozeer naar stap. Ik schakel eerst maar eens in de draf. Als ik begin met draven, kom ik het eerste kwartier niet naar de stap zeg maar (na het warmstappen)
En neem het mee in alle aspecten van het werken met je paard. Aan de longeerlijn, als je wandelt, met buiten rijden, met grondwerk. Wees steeds erop gericht dat jullie 100% concentratie van elkaar eisen. Jij doordat je voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt. En dan gaat je paard ook echt meedoen. Ik weet dat er vaak geadviseerd wordt om de paarden op haver te zetten, maar ik ben eigenlijk van mening dat vaak de ruiter een beetje haver(reep) nodig heeft
.
Sunnda schreef:@babootje; intrinsieke motivatie bij dieren zit er misschien niet exact hetzelfde uit als bij mensen, maar is zeker aanwezig hoor.
Motivatie wordt ook gewoon gebruikt bij dieren en insintriek komt uit de persoonlijke eigenschappen van het dier: vlot of niet vlot, scherp of juist zadelmak geboren en bomproof.
Het 'overdenken' zoals mensen doen is geen eis voor motivatie.
Diddykong schreef:Ik denk dat er al veel goede tips gegeven zijn. Mijn tip, wat bij mij erg hielp ook, begin al als je je paard uit stal haalt. En dat begint ook met je eigen energie/aura/uitstraling of hoe je het wil noemen. Begin zelf ook met een actieve mindset. De mijne mag vanaf dat ik het halster omdoe op stal niet meer sukkelen. Dus hup actief meelopen richting poetsplaats. Opletten op mij bij het zadelen. Daar vraag ik regelmatig al een pasje om, zodat ze op blijft letten. Ook 1x vriendelijk en 2e x streng. Richting bak idem, actief en vlot meelopen. Tijdens het warm rijden geen geslof met een lange teugel. Maar met normale teugellengte direct actief laten lopen.
Let er ook op dat je het paard in het rijden niet terugwerkt met je hand en zit.Maar ook dat hij niet op de voorhand sloft en te diep loopt. De teugels dus ook niet te lang laten, maar steeds actief richting je hand rijden. En werk niet teveel met terugkomen in de gangen. Overgangen van een paar passen draf en dan weer stappen is vaak niet zo geschikt, want bij de stap is vaak direct al de voorwaartse energie er al weer uit. Ik probeer wel te schakelen, maar meer vooruit dan terug als t ware en niet zozeer naar stap. Ik schakel eerst maar eens in de draf. Als ik begin met draven, kom ik het eerste kwartier niet naar de stap zeg maar (na het warmstappen)
En neem het mee in alle aspecten van het werken met je paard. Aan de longeerlijn, als je wandelt, met buiten rijden, met grondwerk. Wees steeds erop gericht dat jullie 100% concentratie van elkaar eisen. Jij doordat je voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt. En dan gaat je paard ook echt meedoen. Ik weet dat er vaak geadviseerd wordt om de paarden op haver te zetten, maar ik ben eigenlijk van mening dat vaak de ruiter een beetje haver(reep) nodig heeft
.
.
Citaat:voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt
Sadira schreef:Ik heb ooit een blog geschreven over een paard met een vergelijkbaar probleem:
[VN] [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard
Als het echt iets is wat voortkomt uit haar mindset en niet uit iets medisch ofzo, dan heb ik heel veel positieve ervaringen met deze aanpak. De sleutel zit hem in wél vragen dat het paard écht actief wordt, maar deze activiteit dan meteen belonen door juist zelf weer terug te nemen en de hemel in te prijzen. Het voelt vaak tegennatuurlijk omdat wij als mensen méér en méér willen; dan vragen we activiteit, dan geeft ie het en valt hij daarna weer terug, en dan willen we meteen wéér meer activiteit. Het is 'nooit genoeg', en dan raakt het paard gedemotiveerd. Zodra hij ervaart: oh, maar als ik even activiteit geef, dan mag ik daarna weer stoppen, dan raken ze steeds gemotiveerder, totdat ze uit zichzelf juist meer aan gaan bieden. Voor je het weet draaf je wél een hele tijd actief in de rondte.
Met dat paard was op haar zitten en dan voorwaarts vragen meteen een reden tot staken en zelfs steigeren. Ik vroeg dan net zo lang door tot ik 1 pas voorwaarts kreeg, en dan stopte ik haar zelf en beloonde ik haar onwijs. Toen ik een keer 2 passen voorwaarts van haar kreeg in plaats van maar 1, stapte ik meteen af en heb ik haar terug in de wei gezet.
De keer erna kreeg ik consequent al 2 passen van haar, en ben ik afgestapt nadat ze die 2 passen niet alleen voorwaarts zette maar echt zelf meer meedacht door wat actiever te stappen.
Binnen een paar sessies draafde ik actieve voltes. Maar ik bleef wel regelmatig zelf stoppen en de hemel in prijzen als ze een stapje extra zette dan ik van haar gewend was. Dan nam ik haar terug naar stap vanuit draf, of als ze het echt goed deed zelfs naar halt. Dat paard wist niet wat haar overkwam, maar ze begon het werken écht heel leuk te vinden en naar me toe te komen in de wei.
Geen__naam schreef:Hallo iedereen,
Normaal ben ik niet voor dit soort dingen maar ik ben echt ten einden raad.
Ik heb al enkele jaren mijn huidig paard. Al vanaf het begin was zij echt moeilijk om voorwaarts te krijgen en reageerde niets op mijn been.
Door de jaren heen en met heel veel begeleiding van ervaren mensen is het reageren op mijn been al beter. Maar echt nog niet genoeg. Om haar 1 pas vooruit te krijgen moet ik echt al eens stampen, een lichte kuitdruk is niet genoeg bij haar.
Ze loopt ook echt niet met de volle enegerie, terwijl met buiten rijden ze wel echt voorwaarts is. Maar ook nogsteeds met weinig reactie op mijn been.
Ik ben tijdens het rijden meer bezig met haar vooruit te trappen of constant met mijn zweep aan het bij tikken om een beetje vooruit te lopen.
Ik heb de afgelopen jaren alles geprobeerd:
- medisch binnenstebuiten gekeerd
- supplementen voor meer energie
- eten aangepast naar meer energierijk en zo graan en suiker vrij mogelijk
- telkens bij beengeven en geen reactie meteen een tik met de zweep
- spoor met dikker wieltje (absoluut geen voorstander van want dit gebruik ik bij mijn ander paard die verfijnd wordt gereden in de dressuur..)
- nog meer ervaren mensen dan ik ermee laten rijden
- werk in de piste gestopt en meer buiten gaan rijden
- gefocust op de dingen die zij alleen leuk vond
- en noem maar op...
Ik hoop dat er misschien iemand van jullie hierin ook wat ervaring heeft en mij eventueel nog een ander idee kan geven? Of tips zijn ook altijd welkom.
Houd het wel lief en netjes aub?