Flegmatiek/geen voorwaards paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:26

Goed bezig Melzazu. Dat kan inderdaad ook allemaal aan de hand zijn. Dat weten we dus niet ah van de informatie van TS. Het paard kan te dik zijn, het paard kan juist te weinig krijgen, waardoor het te weinig energie heeft. Een bit kan ook echt wel verschil maken. Ook het hoofdstel fitten kan verschil maken (was bij ons paard een groter verschil dan het bit). Niet met de voorwaartse drang hoor, maar meer met het loslaten van de kaak.

Ik heb een paard gehad die insuline resistent was. Dat kan ook een reden zijn dat een paard traag is. Dat komt bij bepaalde rassen wat meer voor. Daarom vroeg ik aan TS ook wat voor paard ze heeft.

Maar ik ben gewoon even uitgegaan van de info die TS heeft gegeven. En consequent zijn is wat je sowieso moet doen in zo'n geval.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:36

Lijsken schreef:
Grinnik, duidelijk verschil van inzicht dan. Ik houd wel van wat eigen initiatief :D

Ik ga met jou mee. Heerlijk dat een paard zelf wil, durft en kan nadenken. Uiteindelijk beslissen wij wel maar hier waarderen wij enorm dat ze zelf ook oplossingen bedenken en uit durven te voeren. Soms moeten we daardoor alleen belonen en soms helpen of toch het initiatief over nemen en dan verlangen we natuurlijk wel dat er geluisterd wordt. Dit maakt de band over en weer ijzersterk. Hierdoor lukt het ook veel makkelijker om moeilijke situaties samen te overwinnen.
Verder geen tips. Onze paarden zijn erg voorwaarts en wij hebben geen bak dus doen enkel buitenritten en geven ze erg veel ruimte om zelf na te denken. Ik zou dus ook meer los laten en misschien tijdelijk eens alleen buitenritten doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:42

Melzazu schreef:
Ik vind hier meerdere goede tips gegeven o.a. van babootje.
Die gaan er alleen wel echt vanuit dat het dier ook echt flegmatisch is maar is dat echt zo? Ik heb er ook 1 waarvan we dat gedacht hebben.

Goede vraag.
Als gezegd: een paard is een dier van beweging.
Citaat:
Gevolg ik reed hem ook weer “vast/scheef”
Trainer gezocht die hem ook af en toe voor me reed. Die was echt een fysio voor mijn paard.

... echte dressuur is per definitie gymnastiek.

(En svp niet zeuren 'maar dan moet hij eerst voorwaarts zijn'.
Nee.
In balans, dat wel - maar dat is iets anders.
Niet moeilijk, een paard in balans brengen, maar vaak vergeten.)
Citaat:
Nu als laatste heb ik een Bitfitter gehad en er is een totaal ander bit in gehangen.

Ik rij alweer enkele maanden alleen zelf op hem wel met wekelijks les en ik heb gewoon een vlot en voorwaarts paard.

*\o/*
Het kaakgewricht is een bijzonder gewricht.
En soms is een ander bit - en daarmee "een andere mond" net dat laatste zetje.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:49

Niet alle reacties gelezen, wel zelf al meerdere flegmatieke paarden gereden, inclusief mijn eigen.

Even kort door de bocht, ik heb nog nooit een écht flegmatiek paard ineens super voorwaarts zien worden.
Verwacht daarom ook geen wonderen. Hulpmiddelen als zwepen en sporen gaan jouw paard ook niet voorwaartser maken. 5 scheppen hoog energiek voer gaan je paard ook niet voorwaartser maken.

In mijn ervaring is het met dit soort paarden het allerbelangrijkste om te zorgen dat ze lichamelijk goed los zijn en over de rug. In plaats van constant denken aan voorwaarts en been geven, hou je bezig met lengtebuiging en zijgangen en activeer daarmee het achterbeen. Als ze echt goed los zijn zul je zien dat ze vanzelf zichzelf meer gaan dragen en minder traag aanvoelen. De souplesse en activatie van het achterbeen door los te maken en te buigen zal er ook voor zorgen dat jouw beenhulpen meer effect gaan helpen. Zo hou je een 'lui' paard wat gauw terug denkt goed bij de les.

Alleen maar bezig zijn met voorwaarts rijden, been been been, is ontzettend vermoeiend en frustrerend voor jou en je paard wordt er allemaal verveeld en dood aan het been van.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:56

Elisa2 schreef:
Sunnda schreef:
Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.

En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)

Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.

Ja dat wilde ik ook schrijven, sommige paarden zijn nu eenmaal zo.

In het bos is ze voorwaartser, dat vind ze duidelijk leuker dan zou ik deze of lekker in het bos trainen of verkopen als recreatiepaard.

Maar goed, er worden nog wel andere goede tips aangedragen die de moeite van het uitproberen waard zijn. :)

Hier sluit ik me bij aan. Ik denk dat je ook moet accepteren dat het paard zo is. Dat hij buiten wel actief is betekend ook dat hij het buiten rijden toch leuker vind.
Mijn ervaring met flegmatieke paarden is dat je het kan verbeteren maar het zit ook gewoon in het karakter/type paard. Als je zelf de ambitie hebt om hogerop te komen, denk ik niet dat dit paard passend is. Je zult het dus echt moet accepteren en zelf bedenken of dit type paard bij je past.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:36

Mijn paard was ook echt érg lui (als in, héél veel been geven om maar in draf te geraken en nadien elke pas been om erin te blijven). Ik ben van stal veranderd, van 22/7 binnen naar heel de dag buiten en 's nachts in een stal van 3.5 op 5. Wat een wereld van verschil.
Hij werd direct actiever en meer bij de les. Echter was het nog niet volledig opgelost. Dus we hebben een nieuw zadel, de osteo komt periodiek behandelen en ik heb een andere trainer. Dat laatste puntje heeft imo het meeste veranderd, omdat ik als ruiter ook erg 'terug' reed na zoveel jaren te sukkelen. Mijn hulpen bleven ook te groot, ik moest kleiner gaan denken maar wel érg consequent. Geen reactie op zacht been? Nou, meteen overduidelijk VOORWAARTS zetten by all means necessary (geen sporen of zweep, maar been en vooral stemhulp van de trainer }:) ) en van daaruit laten vloeien naar een mooi arbeidstempo.
Het blijft een paard die liever lui dan moe is en dat is oké. Maar als ik het instappen consequent genoeg doe, heb ik de rest van de rit een fantastisch werkwillig paard onder me.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:09

Ik denk dat er al veel goede tips gegeven zijn. Mijn tip, wat bij mij erg hielp ook, begin al als je je paard uit stal haalt. En dat begint ook met je eigen energie/aura/uitstraling of hoe je het wil noemen. Begin zelf ook met een actieve mindset. De mijne mag vanaf dat ik het halster omdoe op stal niet meer sukkelen. Dus hup actief meelopen richting poetsplaats. Opletten op mij bij het zadelen. Daar vraag ik regelmatig al een pasje om, zodat ze op blijft letten. Ook 1x vriendelijk en 2e x streng. Richting bak idem, actief en vlot meelopen. Tijdens het warm rijden geen geslof met een lange teugel. Maar met normale teugellengte direct actief laten lopen.
Let er ook op dat je het paard in het rijden niet terugwerkt met je hand en zit.Maar ook dat hij niet op de voorhand sloft en te diep loopt. De teugels dus ook niet te lang laten, maar steeds actief richting je hand rijden. En werk niet teveel met terugkomen in de gangen. Overgangen van een paar passen draf en dan weer stappen is vaak niet zo geschikt, want bij de stap is vaak direct al de voorwaartse energie er al weer uit. Ik probeer wel te schakelen, maar meer vooruit dan terug als t ware en niet zozeer naar stap. Ik schakel eerst maar eens in de draf. Als ik begin met draven, kom ik het eerste kwartier niet naar de stap zeg maar (na het warmstappen ;) )
En neem het mee in alle aspecten van het werken met je paard. Aan de longeerlijn, als je wandelt, met buiten rijden, met grondwerk. Wees steeds erop gericht dat jullie 100% concentratie van elkaar eisen. Jij doordat je voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt ;). En dan gaat je paard ook echt meedoen. Ik weet dat er vaak geadviseerd wordt om de paarden op haver te zetten, maar ik ben eigenlijk van mening dat vaak de ruiter een beetje haver(reep) nodig heeft :o.

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 22:16

Babootje schreef:
Goed bezig Melzazu. Dat kan inderdaad ook allemaal aan de hand zijn. Dat weten we dus niet ah van de informatie van TS. Het paard kan te dik zijn, het paard kan juist te weinig krijgen, waardoor het te weinig energie heeft. Een bit kan ook echt wel verschil maken. Ook het hoofdstel fitten kan verschil maken (was bij ons paard een groter verschil dan het bit). Niet met de voorwaartse drang hoor, maar meer met het loslaten van de kaak.

Ik heb een paard gehad die insuline resistent was. Dat kan ook een reden zijn dat een paard traag is. Dat komt bij bepaalde rassen wat meer voor. Daarom vroeg ik aan TS ook wat voor paard ze heeft.

Maar ik ben gewoon even uitgegaan van de info die TS heeft gegeven. En consequent zijn is wat je sowieso moet doen in zo'n geval.

Hij is mooi op gewicht en zijn hoofdstel en bit zijn in september nieuw aangemeten geweest zo ook met mijn nieuw zadel. Dat om het halfjaar gecontroleerd wordt.

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 22:17

Diddykong schreef:
Ik denk dat er al veel goede tips gegeven zijn. Mijn tip, wat bij mij erg hielp ook, begin al als je je paard uit stal haalt. En dat begint ook met je eigen energie/aura/uitstraling of hoe je het wil noemen. Begin zelf ook met een actieve mindset. De mijne mag vanaf dat ik het halster omdoe op stal niet meer sukkelen. Dus hup actief meelopen richting poetsplaats. Opletten op mij bij het zadelen. Daar vraag ik regelmatig al een pasje om, zodat ze op blijft letten. Ook 1x vriendelijk en 2e x streng. Richting bak idem, actief en vlot meelopen. Tijdens het warm rijden geen geslof met een lange teugel. Maar met normale teugellengte direct actief laten lopen.
Let er ook op dat je het paard in het rijden niet terugwerkt met je hand en zit.Maar ook dat hij niet op de voorhand sloft en te diep loopt. De teugels dus ook niet te lang laten, maar steeds actief richting je hand rijden. En werk niet teveel met terugkomen in de gangen. Overgangen van een paar passen draf en dan weer stappen is vaak niet zo geschikt, want bij de stap is vaak direct al de voorwaartse energie er al weer uit. Ik probeer wel te schakelen, maar meer vooruit dan terug als t ware en niet zozeer naar stap. Ik schakel eerst maar eens in de draf. Als ik begin met draven, kom ik het eerste kwartier niet naar de stap zeg maar (na het warmstappen ;) )
En neem het mee in alle aspecten van het werken met je paard. Aan de longeerlijn, als je wandelt, met buiten rijden, met grondwerk. Wees steeds erop gericht dat jullie 100% concentratie van elkaar eisen. Jij doordat je voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt ;). En dan gaat je paard ook echt meedoen. Ik weet dat er vaak geadviseerd wordt om de paarden op haver te zetten, maar ik ben eigenlijk van mening dat vaak de ruiter een beetje haver(reep) nodig heeft :o.

Deze vind ik ook erg interessant! Ga ik zeker op letten en ook proberen :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:11

@babootje; intrinsieke motivatie bij dieren zit er misschien niet exact hetzelfde uit als bij mensen, maar is zeker aanwezig hoor.

Motivatie wordt ook gewoon gebruikt bij dieren en insintriek komt uit de persoonlijke eigenschappen van het dier: vlot of niet vlot, scherp of juist zadelmak geboren en bomproof.
Het 'overdenken' zoals mensen doen is geen eis voor motivatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:54

Sunnda schreef:
@babootje; intrinsieke motivatie bij dieren zit er misschien niet exact hetzelfde uit als bij mensen, maar is zeker aanwezig hoor.

Motivatie wordt ook gewoon gebruikt bij dieren en insintriek komt uit de persoonlijke eigenschappen van het dier: vlot of niet vlot, scherp of juist zadelmak geboren en bomproof.
Het 'overdenken' zoals mensen doen is geen eis voor motivatie.

Dat noem ik dus gewoon karakter. Een paard IS gewoon van nature vlug of niet vlug.
Bij intrinsieke motivatie doen iets uit onszelf omdat we denken dat dat goed voor ons is. Er komt een afweging bij kijken. Maar paarden denken niet zo. Die staan niet te grazen en denken van: Goh laat ik eens een paar rondjes door de wei galloperen want dat is goed voor mn conditie.
Paarden kunnen iets doen voor een beloning, maar dan is het geconditioneerd gedrag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:23

Diddykong schreef:

Dit is enorm belangrijk bij zo een ja!

Zelf moet je echt fanatiek zijn, en omdat dit best vermoeiend is ben ik dan voor het ook wat korter houden. Beter kort en goed dan langer en verslappen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:32

Goede tips komen hier voorbij. Ik sluit me ook zeker aan bij de tip van scherp (en positief en opbouwend) zijn bij je voorbereidingen.

En blijf ook echt zoeken naar wat je paard motiveert. Zodat het paard er ook lol in krijgt. Dat is echt de allebeste makkelijkste oplossing. Voor mijn paard was dat eventing en bij dresssuurwerk echte galopsprintjes trekken (op lange stukken). Beest helemaal opgebloeid. Hoefde bij dat werk plots geen been meer te geven. Hij had daarbij echt een duidelijk doel. Van hindernis 1 naar 2 etc. Eindelijk zag hij het nut van zijn werk zelf in. Dus blijf daar naar zoeken.

Gebruik intussen je bosritten slim. Dan heeft je paard meer motivatie. Werk daar een soepelheid en aan de hulpen zijn. Schakel, wijk, buig beloon. Laat een paard voor je een stukje bij je weg rijden en bekijk of je paard dan meer go krijgt. etc etc etc.

En verder: train jezelf. Hoe beter jouw conditie en core stability is hoe beter je mee kunt bewegen en hoe beter je je hulpen kunt doseren. Dat scheelt een heleboel ruis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:01

Diddykong schreef:

Ja super aanvulling!!!
Mooi gezegd.

Citaat:
voor je richting stal gaat al de goede mindset uit je rugtas haalt

Hier moest ik om grinniken maat heel mooi! :))

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:19

Ik heb exact hetzelfde met mijn paard in de bak, ik heb een kruising trekpaard van nu 5,5 (dus ben ook wel benieuwd naar jouw paard). Buiten kan het soms echt een bommetje zijn en is ie onwijs snel, maar bakwerk ho maar. Maar ik heb gewoon niet altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan, vooral omdat hij dan niet altijd braaf is :+.

Bij hem heb ik eerst alles lichamelijk uitgesloten, hij bleek gevoelig te zijn op zijn maag/darmen. Sinds dat is verholpen gaat het al wat meer vanzelf en heeft hij meer wat meer plezier in het werk.
Verder harnachement helemaal gecheckt, rijd nu een paar maanden met een ander bit wat hij toch echt veel fijner vindt. Nu hij wat ouder wordt wil ik hem toch meer oppakken, ik focus heel erg op zijn balans (want die heeft hij nog niet, al wordt dat nu beter). Rijd veel overgangen, ben consequent in mijn hulp en zijn reactie, houd contact met de teugels en rijd veel op mijn zit. Merk bij hem dat hij echt groeit als ik hem de hemel in prijs. Dit doe ik nu al een paar weken en ik merk dat hij nu beter en vlotter reageert op mijn hulp (daarnaast valt hij niet meer zo snel terug in het hele slome). Galop is hier nog helemaal niet aan de orde, dus is bij ons vooral nog stap en draf; galopje pak ik alleen mee in het bos.

Als ik moe ben of het gevoel heb dat ik hem niet consequent kan rijden, dan rijd ik ook gewoon niet. Dan gaan we gewoon wat anders doen. Maar zoals gisteren heb ik 30 minuutjes gereden en vervolgens buiten lekker uitgestapt. Gisteren ging het zelfs zo goed dat hij zelf wat aanleuning pakte en dat heb ik nog niet eerder gehad. <3

Misschien heb je wat aan mijn wijze en verder lees ik hier lekker mee, want dat is altijd fijn. :o

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:55

Ik heb er ook eentje, maar niet dat ik hen vooruit moet 'trappen'. Wel een die buiten voorwaartser is dan in de bak. Het is een fjord.
Hij is hypermobiel en bij hem zit het probleem er in dat hij dus wel heel lenig is, maar niet echt sterk is. Ik ben dus heel veel met hem bezig om zijn achterhand sterker te maken. Veel met oefeningen aan de hand in de bak, maar ook bijv. heuveltjes stappen en met rijden in de bak. Ik vraag geen lange stukken draf of galop van hem, want dat houdt hij niet vol (kwalitatief gezien dan,hij kan best lang draven, maar dan ben ik hem naar voren aan het pushen en hij aan het stuwen). Dit vraagt om een lange adem, want dit verbeter je niet in een dag. Ik zie wel dat het bij mijn paard zij vruchten af begint te werpen. In het begin is hij altijd nog wel een beetje "lui", maar door daar heel consequent in te zijn en hem meteen "aan" te zetten heb ik daarna een heel fijn paard. Ik doe bij hem ook nooit 10 a 15 min instappen, maar ik maak meteen altijd al een paar keer een overgangetje, al is het maar 4 passen.

Oh ja, en osteopaat voor mezelf. Onderschat niet wat blokkades in je eigen lichaam doen bij je paard. Mijn paard is veel voorwaartser en fijner te rijden als ikzelf bij de osteopaat ben geweest, puur omdat ik dan weer beter met hem mee kan bewegen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:08

Ik heb ooit een blog geschreven over een paard met een vergelijkbaar probleem:
[VN] [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Als het echt iets is wat voortkomt uit haar mindset en niet uit iets medisch ofzo, dan heb ik heel veel positieve ervaringen met deze aanpak. De sleutel zit hem in wél vragen dat het paard écht actief wordt, maar deze activiteit dan meteen belonen door juist zelf weer terug te nemen en de hemel in te prijzen. Het voelt vaak tegennatuurlijk omdat wij als mensen méér en méér willen; dan vragen we activiteit, dan geeft ie het en valt hij daarna weer terug, en dan willen we meteen wéér meer activiteit. Het is 'nooit genoeg', en dan raakt het paard gedemotiveerd. Zodra hij ervaart: oh, maar als ik even activiteit geef, dan mag ik daarna weer stoppen, dan raken ze steeds gemotiveerder, totdat ze uit zichzelf juist meer aan gaan bieden. Voor je het weet draaf je wél een hele tijd actief in de rondte.

Met dat paard was op haar zitten en dan voorwaarts vragen meteen een reden tot staken en zelfs steigeren. Ik vroeg dan net zo lang door tot ik 1 pas voorwaarts kreeg, en dan stopte ik haar zelf en beloonde ik haar onwijs. Toen ik een keer 2 passen voorwaarts van haar kreeg in plaats van maar 1, stapte ik meteen af en heb ik haar terug in de wei gezet.
De keer erna kreeg ik consequent al 2 passen van haar, en ben ik afgestapt nadat ze die 2 passen niet alleen voorwaarts zette maar echt zelf meer meedacht door wat actiever te stappen.
Binnen een paar sessies draafde ik actieve voltes. Maar ik bleef wel regelmatig zelf stoppen en de hemel in prijzen als ze een stapje extra zette dan ik van haar gewend was. Dan nam ik haar terug naar stap vanuit draf, of als ze het echt goed deed zelfs naar halt. Dat paard wist niet wat haar overkwam, maar ze begon het werken écht heel leuk te vinden en naar me toe te komen in de wei.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:17

Sadira schreef:
Ik heb ooit een blog geschreven over een paard met een vergelijkbaar probleem:
[VN] [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Als het echt iets is wat voortkomt uit haar mindset en niet uit iets medisch ofzo, dan heb ik heel veel positieve ervaringen met deze aanpak. De sleutel zit hem in wél vragen dat het paard écht actief wordt, maar deze activiteit dan meteen belonen door juist zelf weer terug te nemen en de hemel in te prijzen. Het voelt vaak tegennatuurlijk omdat wij als mensen méér en méér willen; dan vragen we activiteit, dan geeft ie het en valt hij daarna weer terug, en dan willen we meteen wéér meer activiteit. Het is 'nooit genoeg', en dan raakt het paard gedemotiveerd. Zodra hij ervaart: oh, maar als ik even activiteit geef, dan mag ik daarna weer stoppen, dan raken ze steeds gemotiveerder, totdat ze uit zichzelf juist meer aan gaan bieden. Voor je het weet draaf je wél een hele tijd actief in de rondte.

Met dat paard was op haar zitten en dan voorwaarts vragen meteen een reden tot staken en zelfs steigeren. Ik vroeg dan net zo lang door tot ik 1 pas voorwaarts kreeg, en dan stopte ik haar zelf en beloonde ik haar onwijs. Toen ik een keer 2 passen voorwaarts van haar kreeg in plaats van maar 1, stapte ik meteen af en heb ik haar terug in de wei gezet.
De keer erna kreeg ik consequent al 2 passen van haar, en ben ik afgestapt nadat ze die 2 passen niet alleen voorwaarts zette maar echt zelf meer meedacht door wat actiever te stappen.
Binnen een paar sessies draafde ik actieve voltes. Maar ik bleef wel regelmatig zelf stoppen en de hemel in prijzen als ze een stapje extra zette dan ik van haar gewend was. Dan nam ik haar terug naar stap vanuit draf, of als ze het echt goed deed zelfs naar halt. Dat paard wist niet wat haar overkwam, maar ze begon het werken écht heel leuk te vinden en naar me toe te komen in de wei.

Heel goed stuk! :j

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:53

Wellicht toch eens bloedonderzoek laten doen? Laten checken op vitaminen en mineralen en op insuline resistentie?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:54

Geen__naam schreef:
Hallo iedereen,

Normaal ben ik niet voor dit soort dingen maar ik ben echt ten einden raad.

Ik heb al enkele jaren mijn huidig paard. Al vanaf het begin was zij echt moeilijk om voorwaarts te krijgen en reageerde niets op mijn been.
Door de jaren heen en met heel veel begeleiding van ervaren mensen is het reageren op mijn been al beter. Maar echt nog niet genoeg. Om haar 1 pas vooruit te krijgen moet ik echt al eens stampen, een lichte kuitdruk is niet genoeg bij haar.
Ze loopt ook echt niet met de volle enegerie, terwijl met buiten rijden ze wel echt voorwaarts is. Maar ook nogsteeds met weinig reactie op mijn been.
Ik ben tijdens het rijden meer bezig met haar vooruit te trappen of constant met mijn zweep aan het bij tikken om een beetje vooruit te lopen.

Ik heb de afgelopen jaren alles geprobeerd:
- medisch binnenstebuiten gekeerd
- supplementen voor meer energie
- eten aangepast naar meer energierijk en zo graan en suiker vrij mogelijk
- telkens bij beengeven en geen reactie meteen een tik met de zweep
- spoor met dikker wieltje (absoluut geen voorstander van want dit gebruik ik bij mijn ander paard die verfijnd wordt gereden in de dressuur..)
- nog meer ervaren mensen dan ik ermee laten rijden
- werk in de piste gestopt en meer buiten gaan rijden
- gefocust op de dingen die zij alleen leuk vond
- en noem maar op...

Ik hoop dat er misschien iemand van jullie hierin ook wat ervaring heeft en mij eventueel nog een ander idee kan geven? Of tips zijn ook altijd welkom.

Houd het wel lief en netjes aub?

Voeding met bijvoorbeeld olie is wel energierijk, maar dit is energie die langzaam vrij komt, hier krijgen ze dus geen pit van. Voeding zoals graan, suiker en koolhydraten (wat ze dus niet krijgt als ik het goed begrijp) zorgen voor snelle energie en geven een paard meer "pit". Dit is dus een beetje tegenstrijdig.

Ook begrijp ik dat ze 24 uur de beschikking heeft over ruwvoer? Het kan zijn dat ze letterlijk de buik vol heeft en vertering vraagt ook energie. Heb je de mogelijkheid om haar 1 a 2 uur voor het rijden uit het land te halen, zodat het eten een beetje "gezakt" is? Met een minder volle buik heeft ze misschien meer looplust.

Verder heb je inderdaad het meeste al geprobeerd en soms is en blijft een flegmatiek paard gewoon flegmatiek. Als jou dit niet past kun je overwegen een baasje te zoeken die wel dolblij is met een trager paardje en zelf opzoek gaan naar een paard wat beter bij jou wensen past.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:22

Hier ook ervaring met een flegmatieke merrie. Ondertussen zijn we een 5 jaar samen aan het rijden en sinds een dik jaar kan ik zeggen dat we met sprongen vooruit zijn gegaan. Ik herken jouw beschrijving wel, heel de tijd moeten focussen op vooruitgaan en been geven. Een paard dat sloft en op de voorhand loopt, wat jou in combinatie met het constant drijven en pushen uit evenwicht en naar voren trekt. Na 10 minuten rijden pompaf zijn en er eigenlijk al geen plezier meer in hebben....
Op buitenrit ging mijn merrie ook altijd goed voorwaarts waardoor ik kon besluiten dat dit niet iets lichamelijk was, maar dat ze gewoon de fun en het nut van bakwerk niet inzag.
Wat heeft voor ons geholpen? Zoals hier al aangegeven je paard alert maken en vinniger op het been door veel overgangen te rijden en tempowisselingen binnen 1 gang. Ook heel belangrijk om duidelijk en consequent hierbij te zijn: geen reactie is harder been, tikje achter je been om te activeren.
Voor ze soepel te maken bij de opwarming de schouder plaatsen, hoefslag verleggen gedurende de lange zijde,... Oefeningen/dingen zoeken waar zij "heet' van wordt. Bij ons waren dit balkjes, een klein kruisje, een wapperende jas of paraplu in de piste, van stap naar galop,.... Hierdoor werd zij alerter en vinniger waardoor je met die energie weer kon gaan werken op het niet constant moeten drijven maar voor jezelf juist zitten en juiste hulpen geven. Bij haar was het ook belangrijk om je been er bij te houden, ookal was op die momenten heviger, als ik mijn been wegnam zakte haar energie snel terug. Je moet ze proberen om ze in die "vibe" te houden zodat je aan andere dingen kan werken om terug ontspanning te krijgen maar wel met voldoende tempo en achterhandgebruik.
Het heeft een tijd geduurd maar ondertussen heb ik een paardje waar ik bij het opstappen nog altijd ff duidelijk moet zijn dat we even gaan werken maar ipv 45 min vooraleer ik een ietswat los meewerkend paard had, loopt ze nu na een kleine 10 min ontspannen aan de teugel en werkt haar achterhand. Ik merk ook dat ze veel meer plezier in het bakwerk heeft tegenwoordig. Doordat ik ze nu niet meer constant hoef te drijven en selectiever kan zijn met beenhulpen merk ik dat ze hier ook vele beter op begint te reageren tov vroeger. De juiste lesgever is hier bij mij wel een hele grote hulp geweest.
Ik zou zeggen geef het niet op want het kan echt wel ! Het duurt alleen even en je moet de juiste knopjes/persoon vinden die jou hierbij kan helpen.