discusssie! onervaren mensen die paarden ínrijden'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:48

Ik ben hier in de buurt als 14-jarig meisje (toen!) bij een stal het pad opgelopen en heb gevraagd of ze nog iemand konden gebruiken voor van alles en nog wat. Binnen 2 weken had ik op verschillende jonge paarden gezeten en in de 3 jaar dat ik daar bezig ben geweest heb ik verschillende paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Toen ik daar kwam had ik eigenlijk alleen de manege-ervaring, en had het ook nooit in mijn hoofd gehaald om zelf, alleen een paard in te gaan rijden. Maar daar stond degene met ervaring en inzicht op de grond en ik hoefde de 1e paar keren alleen maar te blijven zitten en niet tegen te werken, daarna een keertje los en wat leren sturen...

En alles moet een keer de 1e keer zijn, in het begin deed ik er ook veel langer over om een paard 'links en rechts' te laten begrijpen, maar ervaring is er om op doen.

Eigenlijk komt het erop neer, en denk dat veel mensen er zo over denken dat er iemand mét ervaring het laatste woord moet hebben en die degene met minder ervaring begeleidt en laat leren. En zo kan iemand zonder ervaring toch best een groen beestje zadelmak maken en verder rijden, zo lang er maar toezicht is van iemand die op het juiste moment (het liefste nog ietsjes eerder!) in kan grijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:49

Ben het met je eens Ellebel! Maar je moet natuurlijk wel uitkijken dat je het gevoel van 'dit kan ik zelf ook wel' niet te snel krijgt. Bij mij in de buurt kreeg een meisje op haar 4e haar eerste eigen pony. Ze moest haar alleen wel 'nog even' inrijden!! Het dier is nu 5 en volledig verpest. Het meisje schopt tegen de flanken en trekt aan het bit alsof het een lieve lust is Bloos! Vreselijk om te zien! En ook zielig voor de pony, die gewoonweg niet snapt wat ze doen moet, omdat ze nooit goede hulpen heeft aangeleerd. Dus alstjeblieft mensen, pas goed op met wat je doet. Je verpest zo'n dier misschien niet heel gauw, maar als het gebeurt ben je echt een stuk verder van huis.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:13

Grappige pennymeisjes reacties zitten ertussen *LOL* Bloos

Ikzelf heb nooit een paard echt alles geleerd, wel geholpen en rijden, maar niet echt vanaf het begin alles meegemaakt. Ukkie kende heel weinig, je kon erop zitten en als je te veel van hem vroeg kwam ie een stukje omhoog voor. Daar zijn we (ik en buurmeisje) heel erg mee bezig geweest en ik heb niet de indruk dat hij verpest is... Doris en bianca heb ik regelmatig gereden toen ze net onder het zadel waren, maar zijn voornamelijk beleerd door anderen.

Nu ga ik binnenkort bij een handelaar beginnen, waar het ook de bedoeling is dat ik die paarden inrijd. Dan zie ik vanzelf of ik genoeg ervaring heb, als het niet gaat stop ik, er zijn 100 000 mensen die het beter kunnen als mij... (alleen kan die man ze niet vinden Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:17

xtostarlight schreef:

Nu ga ik binnenkort bij een handelaar beginnen, waar het ook de bedoeling is dat ik die paarden inrijd. Dan zie ik vanzelf of ik genoeg ervaring heb, als het niet gaat stop ik, er zijn 100 000 mensen die het beter kunnen als mij... (alleen kan die man ze niet vinden Knipoog )

misschien als hij zn poenlap trekt dan ze er dan ineens toch wel zijn.

Ik bijvoorbeeld kost geld, maar ik ga niet voor de sport mn nek breken, snappie.

Dus een raadje, ALS je bij die handelaar gaat rijden.... zorg dat hij je er leuk voor betaald en dat je goed verzekerd bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:21

Geld krijgen vind ik niet perse een must.
Als je maar wel goede begeleiding krijgt en ze je uiteraard niet helemaal als sloof gebruiken.
Want de ervaring die je op doet bij een handelsstal is natuurlijk enorm, waar je je hele leven nog wat aan hebt. Je haalt die mensen er bijna altijd zo uit.
Dus als je daar gratis kunt rijden met de nodige les enz, dan vind ik geld niet als eerste belangrijk.
tenminste niet als je het zelf nog allemaal moet leren.
Later als je verder bent vind ik het anders worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:29

gijsenkim schreef:
Ik vind het niet erg als ze hun eigen paard inrijden MITS er iemand met verstand van zaken bij is die de boel begeleid.......... Haha!

helemaal mee eens.
ik was een 10 jarige pennymeisje die een veulen had gekregen. ik ben heel goed beleid en heb hier veel van geleert. en om nou t ezeggen dat mijn pony geen goeie basis heeft gehad
ik moet wel zeggen dat mijn zit goed was en ik heel rustig met mijn handen ben en was Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:48

gijsenkim schreef:
misschien als hij zn poenlap trekt dan ze er dan ineens toch wel zijn.

Ik bijvoorbeeld kost geld, maar ik ga niet voor de sport mn nek breken, snappie.

Dus een raadje, ALS je bij die handelaar gaat rijden.... zorg dat hij je er leuk voor betaald en dat je goed verzekerd bent

Thnx! Ik denk niet dat ik er geld voor krijg, maar de ervaring.. Al die verschillende paardjes zijn goed voor me, raak ik mn angst kwijt op vreemde paarden (die overigens al minder is Knipoog ) en leer een hoop bij.
Maar dat van die verzekering, super! Daar had ik nog niet eens over nagedacht eigelijk, maar is wel belangrijk!
Hoe kun je dat het beste regelen?

willemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:02

Ik vind dat als je een paard of pony inrijdt, altijd hulp nodig hebt, mits je op grandprix niveau rijdt. Zodra je dan ook denkt dat je hulp nodig hebt, moet je het ook vragen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:10

Persoonlijk denk ik dat je met een gezonde dosis verstand en voldoende zelfkennis al een heel eind komt. Durf toe te geven dat je het alleen even niet redt en durf hulp te vragen.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:33

Ik had nog niet zo heel erg veel ervaring (eigenlijk heel erg weinig) toen ik vorig jaar begon met het inrijden van Hubo. Ik nam af en toe een lesje bij iemand die Z-dressuur rijdt en mijn vriendin, die al 4 jaar rijdt, gaf ook aanwijzingen. Om eerlijk te zijn: het gaat nu geweldig Haha!. Zijn gangen zijn verbeterd, hij ontwikkelt spieren en luistert al erg goed. OK dan! Ook onervaren mensen kunnen dus paarden inrijden, als ze daarbij maar geholpen worden door iemand die er meer verstand van heeft.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:18

runningkawa schreef:
Geld krijgen vind ik niet perse een must.
Als je maar wel goede begeleiding krijgt en ze je uiteraard niet helemaal als sloof gebruiken.
Want de ervaring die je op doet bij een handelsstal is natuurlijk enorm, waar je je hele leven nog wat aan hebt. Je haalt die mensen er bijna altijd zo uit.
Dus als je daar gratis kunt rijden met de nodige les enz, dan vind ik geld niet als eerste belangrijk.
tenminste niet als je het zelf nog allemaal moet leren.
Later als je verder bent vind ik het anders worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Leuk he Kawa?! Haha! ~~}>

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:21

willemien schreef:
Ik vind dat als je een paard of pony inrijdt, altijd hulp nodig hebt, mits je op grandprix niveau rijdt. Zodra je dan ook denkt dat je hulp nodig hebt, moet je het ook vragen....

Dus jij denkt dat iemand die Grand Prix rijd, een paard ALLEEN in kan rijden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:25

Wat versta je onder inrijden? zadelmak maken of een zadelmak paardje verder door rijden?

Toen ik Azra kreeg was ze zadelmak daarvoor heb ik een jaar op Valentijn gereden (had L gelopen) en daarvoor iets van 7 jaar op een manege.

In het begin heb ik lekker zelf met haar recreatie gereden, gewoon een beetje lekker rondrijden en een paar knoppen erop maken zoals, aangalloperen, stuur, rem.
Een hele tijd daarna ben ik gaan lessen en dat gaat nu super. En om nou t zeggen dat mijn paard niet goed loopt al was ik wel onervaren en heb haar verder doorgereden.

Op stage bij Melanie heb ik ook een altijd paarden zadelmak gemaakt, met hulp van Melanie en dat is allemaal goed gegaan (behalve vliegles van Morris Haha! maar dat was Mel der schuld niet). Dus ik denk als je goede begeleiding krijgt het geen probleem is en je er een heleboel van leert.

Althans IK heb er een heleboel van geleerd

Knd844

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:24

Kan er niets aan doen maar ik moet echt zeggen dat het enige waar het om draait is goede begeleiding en feeling voor het paard. En die begeleiding geld voor iedereen hoe goed je ook bent en op welk niveau je ook rijd. Ik heb een draver en die rij ik nu in. Heb helaas de fout gemaakt deze te kopen nadat ik 9 jaar niet had gereden maar ik werd op slag verliefd op hem.Kon eigenlijk vrij snel redelijk makkelijk rijden op hem met stem maar been was een drama. Gelukkig nu gaat het eindelijk goed heb eindelijk iemand die snapt dat deze paarden gewoon de basis moeten leren oke ze zijn zadelmak maar daar is alles mee gezegd oh nee je kan ook sturen. De rem zit er nu na 1 jaar eindelijk redelijk goed op en hij loopt eindelijk fatsoenlijk in de stap en draf goed nageefelijk ja geloof het of niet je ziet als hij zo loopt niet meer dat het een draver is. Nu de galop nog. Hoewel hij het een prettige gang vind gaat die echt het moeilijkst maar is ook mijn schuld dat zie ik gelukkig in. En dat is het nadeel als je jong bent dan denk je dat de fout niet bij jou ligt maar bij het paard. Heb nu een fries veulen bijgekocht die over 2.5 jaar waarschijnlijk profesioneel word ingereden ondanks dat diezelfde persoon vind dat ik nu toch mijn draver ook zelf doe ik hem ook aankan zeker als ik het verdere proces met mijn draver goed doorzet. Maar ik ben wanhopig geweest deed alles fout had de verkeerde begeleiding Ja echt vooral de begeleiding/ les die je krijgt zijn super belangrijk.

Ik heb het eerste half jaar begeleiding gehad die haar orun had en zelf op z niveau reed maar die me zoveel fout heeft geleerd Bloos! Boos! Huilen Verward En nu krijg ik les van een ander en gaan mijn paardje en ik met sprongen vooruit. Ondanks de harde mond van bijna alle dravers en de angst voor het been kan ik nu werkelijk goed been geven en hoef ik alleen nog maar goed te gaan zitten (opde grond) en een kneepje in de buitenteugel en hij staat. Ja de begeleiding maakt of breekt alles. OK dan! Hij zoekt nu zelf de hand op en vind de rustige zachte hand een verademing na het eindeloze vechten. Nou een lang verhaal voor toch dezelfde boodschap. Verward *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 07:49

xtostarlight schreef:
er zijn 100 000 mensen die het beter kunnen als mij... (alleen kan die man ze niet vinden Knipoog )

Het ging mij om dit zinnetje, krijg dan altijd gelijk een nare smaak in mn mond. Want die man zou ze wel kunnen vinden als hij gewoon betaald. Ik vind dat als zo een jonge meid deze paarden zadelmak moet maken, waardoor die dieren meer waard worden dat ze daar ook in de zin van wat centen voor beloond mag worden. Natuurlijk is de ervaring opdoen al beloning, maar ik vind het altijd zo gierig van zo iemand Knipoog

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:21

Ik vind jou stelling niet helemaal duidelijk. Bedoel je mensen met weinig verstand van paarden.. die zelf nog aan het ontdekken zijn. Of bedoel je mensen zoals ik... ervaring met paarden ( verstand is zo groot woord) Haha! en hun paard inrijden maar ook wel een idee hebben waar ze mee bezig zijn. Ik heb nog nooit een paard ingereden.... Maar ga dit met Zoe wel doen over 1 of 2 jaar. Tuurlijk heb ik in mn hoofd zitten over hoe ik dit ga aanpakken..
Ik heb Guus niet volledig ingereden maar wel de puntjes op de i gezet.
Het komt er op neer dat ik geen ervaring heb met paarden inrijden... Maar toch ga ik dit zelfstandig doen. Ik vind mijn kennis van paarden goed genoeg om dit aan te kunnen pakken, als er problemen opkomen waar ik mij geen raad mee weet zal ik zeker hulp inschakelen van iemand met ervaring. Als je het nooit doet leer je het nooit ook En ook van fouten leer je!!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:31

Ik was 16toen ik mijn eerste paard had, bijna 7jaar onbeleerd, en afstamming remondo (lekkere koppige paarden dus Knipoog ) Samen met mijn tante en mijn nonkel (die beide toch ook al wel paarden hebben geleerd, en toch al meer als 15jaar rijden ofzo) hem beginnen te leren, hij deed alles zo goed, het ging TE gemakkelijk, hij pakte alles goed op, tot hij na een paar maanden in verzet begon te gaan, toen kon ik er niets meer mee aanvangen omdat ik de kracht en durf niet had Ik weet wel dat als ik ooit zelf een paard zou opleren helemaal anders te werk zou gaan, je leert uit je fouten zegt men. Dat paard (Flup) is verkocht en heeft het nu echt prachtig, die man gaat er superveel mee wandelen (wat ik niet kon) springen dressuur enz enz... Dus mijn punt hiermee, ik had ook geen verstand van hoe ik het moest doen maar heb er wel erg veel uit geleerd, het kan fout aflopen ook natuurlijk... echt iemand alleen een paard zien opleren heb ik nog niet weten gebeuren..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:51

Ik heb nu al zo'n 9 jaar (rij nu in totaal 16 jaar ofzo) paarden zadelmak en verkeersmak gemaakt zo nu en da heb ik de tijd gehad om een paard/pony wat meer basis mee te geven voordat hij/zij verkocht werd.
Nu heb ik sinds vorig jaar mei een eigen merrie en die heb ik zelf zadelmak en ingereden (ben natuurlijk nog lang niet klaar).
Ik ben nu bezig om haar wat meer op kuit druk te laten reageren, dus als ware mijn hulpen te verfijnen.(ze begreep er in het begin niets van en dus heb ik het haar wat duidelijker gemaakt door iets "meer" van mijn been te gebrijken, niet harder)
Ze begint nu wat meer te kunnen, ik hoef het niet zo maar ja je weet nooit of ik haar ooit moet verkopen en er meer mee gedaan word dan buiten ritjes (in de toekomst wil ik graag endurance gaan rijden met haar).

Mijn mening is dus als je het kan waarom niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:15

De laatste jaren laat ik (vanwege mijn gevorderde leeftijd en toegenomen maatschappelijke verantwoordelijkheden Knipoog ) mijn paarden inrijden door een professional en dat bevalt me erg goed. Deze dame heeft zoveel ervaring dat ze op de meest uiteenlopende problemen een antwoord weet. Ze doet het rustig aan maar is zeer consequent en geeft de paarden behalve een goede basis onder het zadel ook allerlei andere dingen mee. Ze krijgen een dek op, worden afgespoten, enz enz.
Ik vind niet dat ik het in het verleden slecht heb gedaan, maar eigenlijk werkt dit toch beter.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:33

Mijn merrie heeft ook een dek op en word elke keer na het rijden afgespoten (meestal alleen haar benen). Ik kan alles met haar doen bv oortjes knippen terwijl ze los in haar stal staat enz.
Het enige wat niet kan is haar vastzetten aan 1 lijn want dan gaat ze hangen, waarom geen idee dit deed ze al toen ik haar kocht. En ze doet het zo gevaarlijk dat ik haar nu maar nietmee vast zet buiten aan 1 lijn (op de deel kan ze tussen 2 lijnen en op de spuitplaats ook) opzadelen doe ik in de stal.
Het afleren zal met de tijd wel komen maar ik heb gewoon geen zin in een pony die zichzelf pijn doet enzo.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:45

gijsenkim"]
[quote="xtostarlight schreef:
er zijn 100 000 mensen die het beter kunnen als mij... (alleen kan die man ze niet vinden Knipoog )

Het ging mij om dit zinnetje, krijg dan altijd gelijk een nare smaak in mn mond. Want die man zou ze wel kunnen vinden als hij gewoon betaald. Ik vind dat als zo een jonge meid deze paarden zadelmak moet maken, waardoor die dieren meer waard worden dat ze daar ook in de zin van wat centen voor beloond mag worden. Natuurlijk is de ervaring opdoen al beloning, maar ik vind het altijd zo gierig van zo iemand Knipoog
[/quote]

Ik heb toch het idee dat hij ze echt niet gevonden krijgt. Het is zo'n man die amper weet wat internet is en aangezien de paarden echt heel achteraf staan (ook in best, maar ik heb nooit geweten dat daar nog stallen enzo waren) komen er ook geen pennymeisjes langs om te verzorgen. Iedereen die daar rijd en komt komt er via via. Ik dus via Danielle (amable) die daar paarden in de buurt verzorgt.

Maar goed, ik ga ook echt mn leven niet wagen op die paarden hoor, het blijft een hobby voorlopig Knipoog En heel veel tijd er voor heb ik ook niet, aangezien ik bijna eindexamenjaar heb en een eigen paardje.

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:19

Pipo schreef:
Toen ik 11 was heb ik de eerste pony zadelmak gemaakt. Ik kan je vertellen dat dat absoluut niet op een verantwoorde manier is gedaan. Daar dacht ik destijds helemaal niet over na......ging gewoon zitten Haha! Vond het wel stoer Haha!

Als je ouder word, en je ziet wat meer dan kom je erachter dat je destijds wel heel dom bezig bent geweest.

Ja dat heb ik ook met mijn oude pony.

Maar een paar jaar later liepen we wel in het M, we zijn er samen naartoe gegroeid, dat was wel heel leuk.
(na heel veel vallen en opstaan, en dingen waarvan ik denk "*pfew* dat wij nooit in het ziekenhuis beland zijn" Bloos )

Op zich ben ik wel blij dat ik hem al op zon jonge leeftijd kon inrijden (ik was 12, reed pas een jaar paard Scheve mond ) want ik heb er echt van geleerd niet bang te zijn en door te zetten, en niet opte geven als je er een keer afligt.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 07:55

ik denk dat goede begeleiding een must is,vroeger heb ik ook in bakel bij een handelstal gereden bij berkmortel,maar merk dat ik nu ik 38 ben toch voorzichtiger ben.
en wij hebben dus nu een 4 jarige gekocht die licht was aangereden.
natuurlijk twijfel ik nog steeds of dit wel een goede keuze was,maar met hulp van onze instucteur hoop ik dat het goed komt,mijn dochter rijd al 4 jaar en heeft ook een jaar een eigen pony gehad.
maar ik denk dat zonder hulp je mischien inderdaad verkeerde dingen aanleerd.
ik laat dus ook mijn instructeur er twee keer in de week op rijden,verder nemen we les en priveles.
maar het blijft een jong dier wat nog vanalles moet leren.
het gaat nu goed,maar we zijn er nog lang niet,geduld en doorzettingsvermogen zijn dan wel belangrijk.
mijn instructeur zij ook dat ik wel vertrouwen moet hebben in mijn rijden,omdat ik zo slecht nog niet rijd,terwijl ik iemand anders altijd beter vind.
groetjes karin

xx_hanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 07:58

willemien schreef:

Ook op grand prix niveau heb je les nodig, juist!
Even denken hoe snel het niveau van Anky achteruit gaat als ze geen les meer krijgt. Er zijn toch altijd kleine dingetjes waar je even niet op let of dat je even niet in de gaten hebt, als iemand anders hier iets van zegt, kun je jezelf corrigeren, dus je hebt altijd les nodig, op ieder niveau.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 07:58

Ik vind die kleine kids die met die kleine ponys rommelen altijd wel wat schattigs hebben,