Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

livo"]
[quote]]Mursey schreef:
Jammer dat iedereen het ziet als verzet omdat hij niet wil werken, en alleen maar op zoek gaan naar dingen om hem te straffen tijdens het steigeren
Maar nogmaals, let eens op wanneer je paard steigert.
Is het op de rechterhand erger dan op de linkerhand?
Doet hij het vooral bij SB of wijken?
Denk dat er echt wel iets ten grondslag ligt aan het gedrag van jouw paard. Maar helaas kom je daar meestal pas achter als het te laat is.
[/quote]
Het paard komt niet voor niks in verzet dat klopt maar steigeren is een gevaarlijke vorm van verzet en moet je daarom altijd afstraffen...als hij weet dat hij zo overal onderuit komt zal het alleen maar erger worden....
[/quote]
[quote="Mursey schreef:OK, nou mijn verhaal.
Mijn paard deed precies hetzelfde als jouw paard.![]()
Altijd braaf, maar af en toe bij het inzetten van de SB of Appuyement begon ze met steigeren. (Eigenlijk altijd op de rechterhand overigens).
Altijd gezien als gewoon verzet. Ze werd eens per jaar door de tandarts en osteopaat helemaal nagekeken, ook prima zadel etc, etc.
Ze was helemaal goedgekeurd bij aankoop.
Instructrice zag het ook als verzet.
Totdat ze ineens niet zuiver meer liep.
Had dat beestje achgerum al een hele tijd een ontsteking in haar schouder, en daarom ging het SB en Appuyeren ook zo moeilijk, het deed haar gewoon pijn.![]()
Zeg niet dat het bij jou het geval is, maar probeer toch zoveel mogelijk uit te sluiten.
Murs heb ik er ook doorheen geslagen, en achteraf voel ik me dus echt een oliebol......

Citaat:Als je het hele verhaal van mij had gelezen dan had je me wel begrepen
Ik vind ook niets erger dan een paard wat steigert, maar in mijn geval had dat dus een reden. En geen "verzet-ik-heb-hier-geen-zin-in" reden.
Vandaar dat ik zo reageer.
Ben echt geen muts die alles wijt aan pijn, of alles met lieve woordjes wil oplossen. NO WAY
Ik ben alleen bij dit paard van mening dat het ook iets anders kan zijn :/
fjorduhlover schreef:ik ben het er mee eens
steigeren is poedersuiker en ,moet je afstraffen voor het erger wordt en je er onder komt te liggen....
een vriendin van mij rijd jonge paarden in en als die het echt lange tijd blijven doen springt ze er ook af en trekt ze er om
dit moet je snel doen zodat je er niet onder komt te liggen.
maar ik heb super ervaringen met deze manier
NANZA schreef:k&g ben het dus absoluut niet met jou eens! Vind het ook een beetje raar dat je zo kan denken. Net alsof een paard gaat bedenken hoe hij het beste jou iets duidelijk kan maken? Vind het van mursey erg goed dat ze hierop wijst, wie weet heeft het paard wel iets of kan het (zoals jacobien zei) paard het fysiek niet goed aan . . . . Door een paard steeds maar af te streffen, terwijl deze pijn heeft, is ook niet de juiste wijze! Zolang je niet kan uitsluiten dat het geen andere reden heeft, moet je eerst de reden zoeken waardoor het paard zo reageert!!! Als je de reden niet weet kun je dus ook niet een juiste oplossing zoeken / vinden.
In ieder geval succes verder, en wees een beetje lief voor je paardje!!!!!
. Een paard die recht op zn achterbenen staat krijgt altijd op zn sodemieter, ALTIJD. En natuurlijk ga je dan kijken en het punt opzoeken om te zien hoe je dit als ruiter zijnde in de toekomst kan voorkomen.