'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lichtheid

Re: 'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:42

De handen van de ruiter in de video staan stil, maar ze zijn ontspannen en geven mee wanneer dat nodig is. Hij rijdt net zo gemakkelijk met één hand.
"Een gevende hand".
Niet een hand die neemt, dat kan zo niet, de hand kan niet verder terug.
Iedereen heeft wel eens gehoord dat dat ook niet mag...

Iedere beginner moet eerst leren rijden met een contactteugel, hiet is het de ruiter die het contact onderhoudt, naar voren of naar achteren bewegend met een voortdurend zacht contact.
Lukt dit, na een jaar of 20, dan kun men beginnen de handen zacht te "plaatsen", hier kan de ruiter al voelend in de beweging geven of weerstand bieden, al naar gelang benodigd.

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:19

Barvrouwke schreef:
renate561 schreef:

Hiermee heb ik dus mijn pols gebroken bij een val :)

Hoe dan? Bij mij schiet hij heel makkelijk omhoog, als ik een arm omhoog doe? Of had je een bandage met teweinig rek of te strak opgeknoopt?

Pfoe jaren geleden, maar te strak of iets dergelijks zat hij zeker niet. Maar ik was er aan de zijkant afgevallen, en in zo'n val steek ik in ieder geval geen armen omhoog.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:22

Ha, zie dit topic net pas, maar herken het probleem.

Ik erger ook enorm aan mijn ellebogen die in mijn beleving een soort vogeltjesdans doen.

Ik heb via de Ruiterclub houding en zit video's van Saskia Heijkants gevolgd, en voor mij zaten daar echt een aantal eye-openers tussen. Bij mij komen de ellebogen dus eigenlijk voort uit mijn pianohandjes. Doordat ik mijn handen te plat hou, draaien mijn ellebogen als vanzelf naar buiten zonder dat ik echt spanning in mijn arm ervaar. Alle pogingen om mijn ellebogen aan mijn lichaam te houden stranden in een gespannen arm en strakkere verbinding...bepaald geen verbetering dus.

Door mijn duimen naar buiten te draaien, komen je ellebogen als vanzelf meer tegen mijn lichaam aan, zonder dat je dus met spanning je ellenbogen in je zij probeert te knijpen. Met je duimen naar buiten draaien houdt je een ontspannen arm en krijg je een mooie elastische verbinding. Het werkt echt...nu nog het punt dat ik er continue aan moet denken en vervolgens dat het een automatisme gaat worden....

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:10

oji schreef:
Ha, zie dit topic net pas, maar herken het probleem.

Ik erger ook enorm aan mijn ellebogen die in mijn beleving een soort vogeltjesdans doen.

Ik heb via de Ruiterclub houding en zit video's van Saskia Heijkants gevolgd, en voor mij zaten daar echt een aantal eye-openers tussen. Bij mij komen de ellebogen dus eigenlijk voort uit mijn pianohandjes. Doordat ik mijn handen te plat hou, draaien mijn ellebogen als vanzelf naar buiten zonder dat ik echt spanning in mijn arm ervaar. Alle pogingen om mijn ellebogen aan mijn lichaam te houden stranden in een gespannen arm en strakkere verbinding...bepaald geen verbetering dus.

Door mijn duimen naar buiten te draaien, komen je ellebogen als vanzelf meer tegen mijn lichaam aan, zonder dat je dus met spanning je ellenbogen in je zij probeert te knijpen. Met je duimen naar buiten draaien houdt je een ontspannen arm en krijg je een mooie elastische verbinding. Het werkt echt...nu nog het punt dat ik er continue aan moet denken en vervolgens dat het een automatisme gaat worden....

Wat fijn dat je in het topic reageert! Heb nog altijd niet de oplossing gevonden, maar ik herken wat je schrijft. Ook vooral dat er spanning komt op het moment dat je je ellebogen aansluit (maar je handen in piano-stand blijven). Wat fijn ook dat je aan die online video’s zoveel hebt gehad. Ik ga deze tip zeker proberen!