DA voor de 2e keer, toch echt een RT-probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:41

Sonja"]
[quote="Koortje schreef:
Niet banketstaaflig bedoeld hoor, maar is/was het wel verstandig om nu al aan een eigen paard te beginnen?

Mijn eigen partner reed nog veeeeeel korter dan Mark toen hij Leo kocht en ja, we zijn diepe downs tegengekomen. Maar ook leuke ups. En nu, drie jaar verder, gaat het hartstikke leuk met die twee. Ze komen er wel uit.

Bedoel je trouwens met je reacties dat een beginnend ruiter beter andermans paard kan verkloten dan z'n eigen paard? Ik zie het verschil niet?
[/quote]

Ik bedoel dat een beginner als Mark zich beter onder begeleiding met manegelessen bezig kan houden. Desnoods 2 of 3 keer per week, wat hij eerst deed en wat goed ging. Daar word hij in de gaten gehouden, en kan van de verschillende paarden leren hoe hij moet rijden, zn houding corrigeren etc etc etc. Pas als dat alles goed onder controle is, hij weet hoe hij op een paard kan inwerken, is hij aan een eigen paard toe.
Ik herhaal nu in feite wat ik al eerder zei. Als je een week rijdt, waarvan 2 dagen les, dan heeft hij nog 5 dagen zonder begeleiding waarin erg veel fouten kunnen sluipen zonder dat iemand Mark daarop wijst. En daar gaat het dus fout!

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:47

silvana schreef:
als dat waar was caroline,zou antoine alleen maar manege paarden moeten behandelen?Ik denk dat uit wat julie zeggen al genoeg blijkt hoe weinig mensen eigenlijk begrijpen wat rechtrichten is .Maar ik heb geen zin in een welles nietes spelletje het was alleen een opmerking voor mark omdat er bij zijn paard duidelijk een probleem is wat mischien bij antoine optelossen is .Hierbij zeg ik niet dar hij de all mighty one is,maar je zou natuurlijk is verder kunnen kijken dan u neus lang is.De gene waar mark les van krijgt ken ik al helemaal niet dus wie zou ik zijn om de mensen te beoordelen ik heb alleen het idee dat hij vast gelopen is.

Hoeveel rechter dan recht wil jij je paard richten? Tyrza kan mij dat ook prima leren hoor, daar heb ik geen adb voor nodig.
Ik begrijp heel goed wat rechtrichten is, en wat de effecten ervan zijn. Ik denk dat ik een meer dan gemiddelde kennis heb van anatomie en pathologie.
Welles/Nietes is trouwens heel wat anders dan onderbouwd je standpunten beargumenteren....
Jij begint zelf over manege's. Waarom ik manegepaarden een typisch voorbeeld vind is omdat zij het toch wel het zwaarst van allemaal te verduren hebben. Natuurlijk zijn er ook zat kneuzen met een eigen paard die bewust of onbewust hun paard de ziekte in rijden...
Maar dat zal zich vooral uiten in een rugprobleem, en dan meestal laag lumbaal. Pas na er echt te lang mee doorgelopen te hebben ontstaan er problemen in de benen.
Problemen die meer thoracaal zitten zullen eerder door een zadel komen of door problemen vanuit de schouder, ondervoet. Enz...
Daarnaast heb je ook nog de inwendige problematiek die voor rugklachten kan zorgen. Referred pain.

Ik ben bang dat de dierenarts ook wat verder moet kijken dan z'n neus lang is, of de hetero-anamnese wat beter moet uitvoeren. Want een paard wat zich niet aan laat raken op de buik en enorme zadeldwang heeft en vast nog veel meer symptomen heeft die over het hoofd gezien worden, daarbij kijk je toch verder lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:50

Toch kan het hartstikke goed gaan hoor, meteen op een eigen paard. Maar je noemt daar wel een waarheid als een koe: de begeleiding....

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:57

Sonja schreef:
Toch kan het hartstikke goed gaan hoor, meteen op een eigen paard. Maar je noemt daar wel een waarheid als een koe: de begeleiding....

precies... bij een goede begeleiding zie ik er het probleem niet van in. Maar dan niet alleen begeleiding onder het zadel maar ook op stal en tijdens de verzorging. Omdat juist in die verzorging tijdig signalen opgevangen kunnen worden om grotere problemen te voorkomen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:07

Ik vraag me af hoe anderen die reageren in dit topic ooit zijn begonnen aan een eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:21

Apple schreef:
Ik vraag me af hoe anderen die reageren in dit topic ooit zijn begonnen aan een eigen paard.

Als je dat persé wilt weten, kun je beter iedereen gaan Pb'en of een nieuw topic starten, want daar gaat het nu ook niet over.
Zo gaat het topic wel erg offtopic toch moderator ?

Mark praat op zo'n niveau waarvan ik denk, stop daar nou eens mee, en werk aan de dingen die je nog niet onder de knie hebt, maar die zo potverdrie belangrijk zijn !! (Denk aan belangrijke basisdingen) En dat is denk ik ook de reden waarom mensen zo in dit topic reageren !!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:23

Apple schreef:

Gewoon zoals het hoort, beginnen met manege lessen. Vroeger op shets, toen op de pony`s, daarna te paard. Alles bij mekaar 11 jaar ervaring. Daarna diverse bijrijdpaarden, en daarna eigen paard.
Niet na amper een jaartje manegelessen mn eigen paard aanschaffen en zelf wat "aanklooien", en hier grote verhalen neerzetten waar ik amper verstand van heb (anders als uit boekjes).

Hoezo?
Laatst bijgewerkt door Koortje op 16-02-04 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:27

Ik probeer hiermee aan te geven dat iedereen ooit aan zn eerste paard is begonnen en dat iedereen fouten heeft gemaakt (en nog maakt) met zn paarden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:28

Apple schreef:

Vraag ik me ook af, las een reactie van iemand die na 11 jaar pas een eigen paard kocht. Daar waren de omstandigheden waarschijnlijk ook naar, als je wel de mogelijkheid om een eigen paard te kopen is dat leuker dan manegelessen, ook al weet je dat je nog geen schat aan ervaring hebt.
Je probeert er met begeleiding het beste van te maken. Vind wel dat hij wb die begeleiding wel kritisch mag kijken. Mark is eerlijk genoeg om toe te geven dat hij het zelf niet kan, moet je wel iemand hebben waar je echt wat aan hebt.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:30

Maar die fouten kan je ook beperken!
En een beginner die zonder relevante ervaring aan een eigen paard begint, doet dat niet. Die koopt een paard omdat hem dat leuk lijkt, tof, een eigen paard! Moet vast lukken, hier en daar een lesje....

Hallo, wake up, welcome to the world! Denk ook eens aan je paard, het is verdorie geen fiets!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:31

Mensen we zijn allemaal zo begonnen, het is dus werkelijk GEEN schande dat het niet gelijk supergoed gaat. Dat gaat het bij niemand.

Mark heeft het voordeel nog dat hij ZIET dat het fout gaat, velen die hoog van de toren blazen zien het waarschijnlijk geeneens.

Probeer te overleggen, en probeer zoals ik al aangaf een soort van stappenplan te maken. Dat maakt het voor jezelf een stuk makkelijk om goed te leren paardrijden. Dingen worden herkenbaar voor je namelijk. Je moet dingen herkennen om ze te kunnen corrigeren. Jou instructrice moet zorgen dat jij dingen gaat herkennen, en je daarnaast helpen om ze op te lossen.

De meesten van ons zijn allemaal begonnen op een pony, spelenderwijs leerde je ponyrijden. Dat is een veel makkelijker uitgangspunt dan als oudere leren paardrijden. Volwassen mensen hebben gewoon net wat meer "angst" of noem het voorzichtigheid dan een kleuter. Dit is dan ook niet te vergelijken.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:33

Koortje schreef:
Maar die fouten kan je ook beperken!
En een beginner die zonder relevante ervaring aan een eigen paard begint, doet dat niet. Die koopt een paard omdat hem dat leuk lijkt, tof, een eigen paard! Moet vast lukken, hier en daar een lesje....

Hallo, wake up, welcome to the world! Denk ook eens aan je paard, het is verdorie geen fiets!!!!!

wat kun je beperken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:35

Ik heb ook pas na 11 jaar rijervaring een paard gekocht.
De eerste 11 jaar heb ik elke dag een stuk of 4 handelspaarden gereden.
Dus een lading ervaring voordat mijn eerste paard kwam.

ik werk fulltime sinds mijn 16e, dus eerder had ik ook best een paard kunnen kopen, maar spijt heb ik nog steeds niet dat ik dat niet gedaan heb.
want een paard is idd geen fiets.

Ik sluit me er verder ook bij aan dat ik vaker lees bij beginners hier op bokt dat ze schrijven over de achterhand is er goed onder, de aanleunig is goed enz, maar dan vervolgens met een rijtechnisch probleem komen, waarin je meteen op kunt maken dat dan bovengenoemde niet waar kan zijn.

Of dat nu komt dat ze tegenwoordig te veel kunnen lezen door i-net, itt vroeger en je minder info had en je gewoon reed zoals het gezegd werd, zonder zelf teveel na te gaan denken en daardoor uitproberen waar je nog niet aan toe bent?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:41

Ik weet dat er veel mensen die een paard kopen en het behandelen als fiets. Alleen vind wel dat hier mensen wel weer erg makkelijk oordelen,
en zich ver boven de rest verheven voelen.
Het is nu eenmaal gebeurd, hij heeft meer aan oplossingen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:47

Sonja"]
[quote="Romkabouter schreef:
Maar zo de instructie de blaam toeschuiven vind ik niet echt eerlijk, gezien het feit dat ze ook maar mens is Lachen

Dus jij vindt het ook niet erg als de garage je auto dusdanig afstelt dat je 'm in puin rijdt? Is immers ook mensenwerk Tong uitsteken

Daar betaal je voor. En een instructeur hoort zelf ook te zorgen dat hij/zij scherp blijft. Daarom moet een instructeur ook een eigen lesgeefmens/trainer hebben. JUIST omdat foutjes er anders insluipen.
[/quote]
Slechte vergelijking. Ik heb het over dingen die erin sluipen over een langere periode. Natuurlijk hoort een instructeur scherp te blijven. Maar de ruiter zelf ook. Het is een wisselwerking. Blijkbaar gaat dat niet goed, maar dat wil niet meteen zeggen dat ruiter en/of instructie slecht zijn.

Als ik jou dan maar gebruik: Als de garage mijn auto slecht afstelt wil dat niet meteen zeggen dat de garage slecht is. Maar alleen dat ze een fout hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:48

Ik denk dat het probleem hem steekt in de 2e helft van mijn berichtje.

Ruiters lezen teveel en doen dat wel ff na wat ze allemaal lezen van de ruiters die verder zijn (zonder erboven te willen staan, want iedereen is als beginner begonnen)
Dus vaak word er maar aan de kop gesleurd voor nageeflijkheid.
aan de kop gehangen om verzameling te krijgen enz.
Maar weten gewoon nog niet hoe het wel moet.
Voelen dat ook niet en dat is imo nog helemaal niet gek.

Ik zeg niet dat het bij mark ook zo is gegaan, maar is een algemene bevinding van berichten op bokt.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:49

die fouten worden toch gemaakt, of ze nou in een groepsles gebeuren op een manege of op een eigen paard met priveles.
Een jaar priveles is niet te vergelijken met een jaar manegeles. Als ik kijk naar mijn vriend, die alleen privelessen heeft gehad en al na 15 lesjes een hele goede zit met controle over hand en been, en nu Joplin goed voorwaarts, recht en in aanleuning kan rijden.
Ik wou dat ik zo begonnen was! Ik heb leren trappelen op trappelzakken...
Wat ik wel goed ontwikkeld heb is een hele vast zit, mij kregen ze er niet af. Ik wist wel veel van verzorging en ook van wondverzorging en kreupelheid. Maar dat ook alleen maar omdat ik verzorgpony's had en daarna een verzorgpaard, en de enige was die tegen bloed kon...
Een gewone manegeruiter kan nog geeneens de hoeven uitkrabben.
Pas met privelessen leer je echt rijden, is mijn ervaring. Dus waarom daar niet gelijk aan beginnen?

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:53

runningkawa schreef:

Ruiters lezen teveel en doen dat wel ff na wat ze allemaal lezen van de ruiters die verder zijn (zonder erboven te willen staan, want iedereen is als beginner begonnen)

Ik zeg niet dat het bij mark ook zo is gegaan, maar is een algemene bevinding van berichten op bokt.

Maar denk je dat je in een manegeles wel kan leren hoe het moet voelen? Dat leer je op een meer ervaren paard of met een hele goede begeleiding. Met z'n twaalven in een groepsles van een uur kom je daar niet aan toe.
Ik denk inderdaad wel dat je niet te veel moet lezen. Wel wat basisboekjes, lees liever de penny en wat "paardenverzorging" boekjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:56

O maar het heeft ook nadelen hoor, meteen op je eigen paard leren rijden. Zat!
Zo wordt een manegepaard door meerdere ruiters gereden, die natuurlijk niet allemaal dezelfde "tic" hebben (bv verkrampen op links). Een privepaard wordt echter steeds door dezelfde persoon gereden, en krijgt dus eerder last van de "tic" van zijn ruiter. Op die manier rij je je eigen paard dus eigenlijk eerder in de poeier ( Haha! net collega uit Brabant aan de lijn gehad) dan een manegepaard.

Nadeel is ook, als ik bijvoorbeeld naar "mijn" Dick kijk, dat hij op Leonardo lekker wegrijdt, maar op een ander paard zomaar niet.
Die zadelvastheid, aanpassingsvermogen en het onbevangene tov andere paarden, dat mist hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:57

Citaat:
Maar denk je dat je in een manegeles wel kan leren hoe het moet voelen?

Nee dat leer je daar idd niet.
Maar er word door diverse ruiters met daarna een iegen paard, wel van alles "nageaapt" om het plaatje er zo uit te laten zien zoals de ruiters die wel verder zijn.
Dit kan logischerwijs niet ten goede van de paaren komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:05

Caroline81 schreef:

Maar denk je dat je in een manegeles wel kan leren hoe het moet voelen? Dat leer je op een meer ervaren paard of met een hele goede begeleiding. Met z'n twaalven in een groepsles van een uur kom je daar niet aan toe.
Ik denk inderdaad wel dat je niet te veel moet lezen. Wel wat basisboekjes, lees liever de penny en wat "paardenverzorging" boekjes Haha!

Maar je leert in ieder geval wel de basis, en dat is toch wel het belangrijkste van alles, tenminste, als je correct wilt rijden. Zoals al meerdere aangeven, heeft hij 1 of 2 keer in de week les, ik weet het niet precies, maar de overige dagen moet hij dus zelf rijden, als hij dan fout rijd, wat dus waarschijnlijk ook gebeurd is, heeft les ook geen zin. Mijn ouders hebben bewust gekozen om me niet meteen een paard te geven, laat haar eerst maar eens zien hoe ver ze het schopt op de manege en wat ze er voor over heeft. Ik was op het laatste de jongste van mijn groep 9de verste groep) en toen ben ik een jaar gestopt. Ik vind zijn ervaring simpelweg te weinig, en dit is dan het resultaat... blijkt..

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:11

runningkawa schreef:

Die algemene bevinding klopt zeker, maar topicstarter heeft nu toch meer aan oplossing ipv de reactie dat het voorbarig was om een eigen paard te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:16

Ik vind het nog steeds niet te voorbarig
integendeel zelfs.
Hij is zo eerlijk dat hij zijn eigen fout toe durft te geven, een grote pluim dus OK dan!
Dan kan er ook aan gewerkt gaan worden.

Vanhieruit kun je dus niet zien waarom het fout ging.
Is de instructie wel kundig?
Werd er teveel verlangt vanuit instructie?
Is hij zelf iemand die te veel verlangt van zichzelf?
Paardrijden leer je nu eenmaal niet in een paar jaar.

een oplossing van uit deze kant, zonder het te kunnen zien is voor een tijdje alleen maar voorwaarts te rijden, zonder aan de voorkant te komen.
Totdat er een paarden fisio is geweest die gerichte oefeningen mee kan geven.
waar ook de instructie bij moet zijn, om dat later zo vol te kunnen houden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:18

Ik vind dat er een goede discussie is ontstaan uit dit topic, maar wat niet echt constructief is voor Mark.

Mijn eerste, eigen PAARD (dus niet de 3 pony's meegenomen) heb ik zelf zadelmak gemaakt. Dat met een begeleiding van 5 dagen per week. En dat gedurende 5 maanden. Ik nam een bagage mee, goede en slechte dingen, die ik van mijn pony's had geleerd. Het verfijnen kwam pas veel later, met andere instructie. Maar de BASIS, die is op ieder paard/iedere pony gelijk. Eerste paard of niet, eerst zelf blijven zitten op de juiste manier (onafhankelijke zit), dan met de juiste instructie samen verder werken aan die verfijning. En hoe je het ook wendt of keert, beide instructeurs zijn in Mark zijn geval dan niet voldoende. Of Mark is teveel zelf aan het vogelen geweest, dat kan natuurlijk ook. Maar wie kan dat dan ooit "controleren"? Gedane zaken nemen geen keer, voorkomen is beter dan genezen geldt voor de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:26

runningkawa schreef:
Ik vind het nog steeds niet te voorbarig
integendeel zelfs.
Hij is zo eerlijk dat hij zijn eigen fout toe durft te geven, een grote pluim dus OK dan!
Dan kan er ook aan gewerkt gaan worden.

Vanhieruit kun je dus niet zien waarom het fout ging.
Is de instructie wel kundig?
Werd er teveel verlangt vanuit instructie?
Is hij zelf iemand die te veel verlangt van zichzelf?
Paardrijden leer je nu eenmaal niet in een paar jaar.

.

Probleem ligt ook bij het feit dat er maar weinig instructeurs die goed zijn beginnelingen willen lesgeven. Dat stukje komt dan vaak bij de instructuers terecht die er zelf amper kaas van hebben gegeten. Je komt dus in een vicieuze cirkel terecht.

Inderdaad een grote pluim! Want hij maakt het bespreekbaar, en wil er wat aan doen!

Er is dus werk aan de winkel, succes! en het komt vast wel goed!