warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:25

Spierbevangenheid kan 'biochemische sporen' nalaten.
Hetzij een reinigingskuur, hetzij massage kunnen de sporen (deels) opruimen.

Mungbean

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:29

Ik vergelijk het ook vaak met mezelf. Ik ben van nature ook altijd al een stijve hark geweest. Niet iedereen is atletisch van nature maar dat maakt je ook niet automatisch ‚kapot‘.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:12

Ik ben vooral benieuwd hoe dit paard gehouden wordt?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:20

Ik heb geen filmpjes bekeken en heb er rijtechnisch vast ook de ballen verstand van.
Maar ik ben naar 1 ding benieuwd en ik heb een tip.
Vraag? Kun je uiteenzetten hoe de dagindeling van je paard eruitziet? Dus qua stalling, voer en training. Wellicht dat hier iets uit af te leiden is.
Tip: laat je paard eerst eens doormeten voordat je er supplementen in gooit en niet weet of er wel ergens een tekort is. Ik kan je Frederique Hogema van F-Bioresonantie hiervoor aanbevelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 01:43

TS, je vraag heeft met ALLES te maken. Een paard is geen fiets die je uit de stalling trekt.

Je loopt vast in het M, zoals heel veel mensen door gebrek aan een goede basis. Jij wil door, maar dat kan niet als je niet naar het totaal kijkt.

Management is ten eerste alles. Een paard dat te weinig vrije beweging krijgt, geen goed dieet, misschien sociaal contact mist etc, kan heel slecht functioneren soms.

Lapmiddelen koop je voor je eigen gevoel, met als diverse therapieën, maar helpen niks als je niet verandert.

De reden dat zogenaamde GP ruiters hem ook niet beter rijden?? Omdat het paard geen aan en uit knop heeft. Een paard dat niet lekker gereden wordt, gaat niet opeens onder een andere ruiter veel anders of beter lopen. Bij een blanco paard kant dat, maar niet als het al tijden vast zit.

Spierbevangenheid hoort gewoon nooit te gebeuren. Dan is er iets heel erg verkeerd aan het management en ook aan de training.

En buiten dat trainen mensen ook veel teveel. Paarden hebben hun vrij echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:29

ik weet het: herhaling van zetten

maar als je in het begin teveel te snel en stappen hebt overgeslagen komt (bijna) elke M ruiter in de problemen, ze gaan mentaal en fysiek in een burnout, de een kan weliswaar langer compenseren dan de ander maar uiteindelijk moet je terug naar de basis om vergeten stappen op te pakken

Citaat Ingrid Klimke/Paul Stecken

From the beginning on, I work on balance and durchlässigkeit, which means willing cooperation on the part of the horse to accept my aids and allow the aids “through” his body. Each stage of training must be diligently carried out and solidified before the next stage can be introduced. Otherwise, I’m missing the fundamentals from which to build.

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start having problems when we approach movements involving collection.
With finished horses that I acquire, I never know how the foundational training went off. This is yet another reason I prefer to start my horses myself, from the beginning.
In my book Basic Training of the Young Horse, you can read in detail about how to correctly train your young horse from backing through age six.

Training Horses the Ingrid Klimke Way
Posted on August 25, 2017 by horsemagazine
Ingrid talks about her method of keeping her horses fresh and involved –

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:48

Nou het is hier niet eens zo dat er wat stappen zijn overgeslagen. De stappen zijn al gewoon niet goed voor elkaar en bevestigd, de basis van voorwaarts aan been naar de hand toe is er al niet. Hij denkt op terug en niet naar voren. Dat zou een eerste stap zijn. Daarna op een correcte manier naar de hand toe rijden en dan rechtrichten. Dan ben je al een stukje verder.
En dat GP ruiters ook geen wonderen kunnen verrichten als ze erop gaan zitten is logisch. Die hebben geen toverstok waar ze ineens het paard geweldig kunnen laten lopen. Er zit hier gewoon heel veel werk in. De GP ruiter zal hem wel na een maand al een heel stuk beter aan het lopen hebben.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:09

Buiten de goed tips die al zijn gegeven, zie ik eigenlijk nog niet echt een oorzaak van de stijfheid. Ik zie op het filmpje dat hij hele korte stapjes zet en achter het zadel zijn rug weg drukt. Op het niveau waarop jullie rijden zou je verwachten dat je paard al veel mooier kan dragen en dat doet hij niet.
Qua stijfheid, ik heb een paard met PSSSM en die kan dus ook Wel wat stijf zijn. Meestal heeft ze een goed kwartier stappen nodig en wat overgangen naar de draf voor ik echt wat meer kan doen. In eerste instantie alles lekker aan een losse teugel. Ik heb haar heel bewust op een plek gestald waar ze 24/7 buiten staat en ook echt lekker kan scharrelen. Dus ze is nooit ‘koud’ omdat ze niet op een stal stil staat te staan. En dit is natuurlijk voor geen enkel paard goed. Ik weet niet hoe je paard gehuisvest is, maar wellicht valt hierin nog iets te winnen.
Misschien is het handig om meer grondwerk te doen en een lesgever te zoeken in het academische werk / rechtrichten. Hiermee ga je juist aan de slag met het sterker maken van het lijf en werken aan de flexibiliteit en draagvermogen van het paard. Ik ben hier nu een tijdje mee bezig en met echt een enorm verschil met mijn paard! Wellicht is het ook iets voor jullie!

Maar ik zou allereerst eens kijken waar de stijfheid vandaan komt, want dat heeft een oorzaak. Wellicht kun je ‘m met een aantal supplementen al heel erg helpen. Zoals natuurlijke vitamine E en magnesium bijvoorbeeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:00

Ik snap het echt niet, wat is er toch mis in lesgevend Nederland dat rechtrichten niet bij de basis hoort? Net als leren stappen/draven/sturen/halthouden etc? Hoe kan het dat je gaat wedstrijden rijden met een scheef paard. Die hoort dan al recht en soepel te zijn.
Ik heb even kort gekeken naar het filmpje, en zomaar in de tijdbalk geklikt en ging kijken tussen de 6 en 7 minuten. Iets over de galop en het linker achterbeen wat eronder komt en dat dat goed is en dat je dat niet bereikt met aan de linkerteugel sleuren oid? Daarna komt er geen uitleg over hoe je dat dan wel bereikt. En dan wordt er halt gehouden door paard duidelijk aan de voorkant tegen te houden. Dier komt dan dus uiteraard met het hoofd omhoog want de beweging in dat lichaam moet uiteraard ergens naartoe. Maar dat is dan dus fout en paard moet terug. Dit is toch absolute basis? Je laat een paard niet stoppen/langzamer gaan door aan de voorkant tegen te houden.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:24

Precies dit waren ook mijn verbazingen :(
Helaas zie ik nog zoveel oude stempel voorbij komen in instructie...

Kinke schreef:
Ik snap het echt niet, wat is er toch mis in lesgevend Nederland dat rechtrichten niet bij de basis hoort? Net als leren stappen/draven/sturen/halthouden etc? Hoe kan het dat je gaat wedstrijden rijden met een scheef paard. Die hoort dan al recht en soepel te zijn.
Ik heb even kort gekeken naar het filmpje, en zomaar in de tijdbalk geklikt en ging kijken tussen de 6 en 7 minuten. Iets over de galop en het linker achterbeen wat eronder komt en dat dat goed is en dat je dat niet bereikt met aan de linkerteugel sleuren oid? Daarna komt er geen uitleg over hoe je dat dan wel bereikt. En dan wordt er halt gehouden door paard duidelijk aan de voorkant tegen te houden. Dier komt dan dus uiteraard met het hoofd omhoog want de beweging in dat lichaam moet uiteraard ergens naartoe. Maar dat is dan dus fout en paard moet terug. Dit is toch absolute basis? Je laat een paard niet stoppen/langzamer gaan door aan de voorkant tegen te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:28

Supervixen schreef:
Dat had ik vroeger met mijn paard ook, bij mij hielp het om een aantal minuten te stappen en daarna eerst een kwartier te galopperen en allerlei oefeningen in galop te doen. Natuurlijk had ik dit wel opgebouwd in tijd.

Dit hielp bij mij ook. Maar ik ging dan met een wat hoger basistempo in verlichte zit de baan door. Kan het paard mooi loslaten in het lijf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:32

M_Lizz schreef:
Precies dit waren ook mijn verbazingen :(
Helaas zie ik nog zoveel oude stempel voorbij komen in instructie...

Kinke schreef:

Ik zie het eerder bij de jonge garde aan instructie voorbij komen. Denk dat het voornamelijk bij het opleiden van de nieuwe instructeurs wordt overgeslagen. Heb een instructeur van de oude stempel gehad. En die was echt wel bezig met je paard/pony recht te richten. Maar het moet tegenwoordig allemaal zo snel mogelijk richting de Z. Dat er bij veel combinaties stappen worden overgeslagen. En dan stranden ze in de M2, wat dan weer wordt benoemd in een rotklasse. Kan je zeggen ik ben nog nooit zo snel door een klasse heen gegaan als de M2. Puur omdat ik dus de tijd heb besteed aan de basis en mijn paard de tijd heb gegeven om sterker te worden.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:05

Paard loopt in de winter 4 uur per dag buiten in zeer grote paddock met 2 a 3 paarden.
( 30 x 70 ongveer) in de zomer 24/7 op het land. Dit word op en af gebouwd middels een overgang fasen. (Iedere dag steeds iets langer t land op)

3 a 4 x per week dressuur matig gereden. ( soms een sprongetje) 1 x per week naar buiten en 1 x per week aan de longe. Dit trainingsschema probeer ik aan te houden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:25

Lottegold schreef:
Paard loopt in de winter 4 uur per dag buiten in zeer grote paddock met 2 a 3 paarden.
( 30 x 70 ongveer) in de zomer 24/7 op het land. Dit word op en af gebouwd middels een overgang fasen. (Iedere dag steeds iets langer t land op)

Zie dan verschil in zomer en winter in stijfheid?
Is ze in de zomer minder stijf dan in de winter?

3 a 4 x per week dressuur matig gereden. ( soms een sprongetje) 1 x per week naar buiten en 1 x per week aan de longe. Dit trainingsschema probeer ik aan te houden.

Dit is best veel naar mijn mening, zeker voor een paard dat spierbevangen is geweest en snel stijf en dus herstel tijd nodig heeft. Het is goed dat je afwisselt maar ik zou de dressuur omlaag schroeven. En kijken naar de intensiteit van je rijden bij de dressuur. Ga je altijd een uur vol dressuren? En doe je dan alles op dezelfde moeilijkheidsgraad? Of doe je ook wel eens een dagje 20 minuutjes en dan alleen de basis?
Als je je paard niet goed laat herstellen, worden er ook geen spieren opgebouwd en zal je paard hierin ook stijf blijven. Ik ben me rot aan het zoeken naar een geweldige blog die hierover is geschreven, maar ik kan hem niet vinden helaas.
Een paard heeft minstens een (of twee) rustdagen nodig nadat de spieren zijn getraind. Dat red je niet met jouw schema.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:28

Wij krijgen les via het 1,2,3 loswerkschema waarbij je bij de eerste stappen voornamelijk bezig bent met de reactie op het been. Deze methode is vanuit de wetenschap ontwikkeld om het paard te conditioneren, scherper aan de hulpen te maken en elke keer opnieuw via een zelfde schema in een kwartier/twintig minuten los te kunnen rijden. Hierbij begin je met vanuit stap 3 keer halthouden en actief wegrijden op beide handen waarbij je elke keer dat je van hand verandert de hals laat strekken. Elke keer bij een reactie haal je de hulp weg zodat het paard niet verstoord wordt. Hierbij is het dus de bedoeling dat het paard doorgaat met stappen in een zelfde tempo tot jij de volgende hulp geeft. Wanneer dit lukt begin je met het rijden van figuren. Van hand veranderen is hals strekken, en daarna komen de veruimingen. Alles met duidelijke signalen en duidelijk afgekaderde hulpen. In draf en galop doe je dezelfde dingen als ik stap, elke keer weer in dezelfde volgorde met het hals strekken tussendoor. Dit zorgt ervoor dat de paarden scherper aan de hulpen worden, je elke keer goed kan toetsen hoe ze erbij staan, en je paard vanuit zichzelf naar voren blijft gaan.
Wie weet dat dit ook voor jouw paard iets is? Je gaat terug naar de basis in die eerste twintig minuten, zelfs de hoofdhalshouding is niet het belangrijkst (want reactie op been en hulpen zorgt automatisch voor de juiste houding wanneer ze warm zijn) waarna je ze lekker kan oppakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:49

Kinke schreef:

Nou het wordt vaak wel verteld maar de meeste ruiters voelen het ook gewoon niet. Rechtrichten moet je ook voelen, het zijn vaak kleine hulpen en snel corrigeren. Beetje schouder hier, buitenbeen iets erbij etc.
9 van de 10 ruiters voelen alleen het geen ze in hun handen hebben.

Maar goed, in het filmpje miste ik vooral ook hoe het dan wel op te lossen. Waarom wordt er niet uitgelegd hoe je het dan wel doet en waarom. Dat hij daar met zijn hoofd omhoog komt zie ik zelf ook wel, je wilt weten wat je moet doen om dit te voorkomen. Er is totaal geen uitleg over het hoe en waarom van het rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:10

Kinke schreef:

De Duitsers hebben das Skala der Ausbilding.
...ikzelf beschouw 'het skala' (letterlijk: de trap) als een wenteltrap. Ook een jonkie hoort een benul van verzameling -stap 6 - te hebben. (Niet meer dan dat, maar op zit en gewicht van stap naar halt is een aspect van verzameling.)

De Nederlanders willen nog wel eens beginnen bij stap 3, aanleuning, of 'aan de hulpen', en dat versmallen tot die krul.
(En rechtrichten komt pas als de krul perfect is, is de gedachte. Maar zonder de eerste stappen, en door niet na te denken over de hogere 'stapnummers', lukt dat dus niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:13

Kinke,

die verbazing ben ik allang voorbij want, jij vraagt je af n.a.v. het filmpje:

Daarna komt er geen uitleg over hoe je dat dan wel bereikt.

die kennis is gewoon weg

ze leren het ook niet meer in de instructeursopleiding de opleiding > de weg naar het eindprodukt te volgen maar stappen gelijk op het eindprodukt in, hij/zij moet het maar doen zonder erbij na te denken dat het paard het ook moet leren ontwikkelen wat het van moeder natuur via de genen heeft mee gekregen,

of we kopen een M - Z paard - mooie overgang van pony naar paard/mooi leerpaard ect.

maar wat leert een "leerpaard "ons als we zelf de kennis niet hebben of denken we "kopen een L/M of Z paard en dan kan ik Z rijden" en dan ontdekken dat het paard - omdat ik de kennis en kunde niet heb - zijn/haar eigen leven gaat leiden en dan komen de symptoomberstrijders in beeld

maar ik heb F16 proefjes gereden dus ik mag een opleiding tot...………… gaan volgen (als ik proeflessen moet geven vraag ik ervaren ruiters) en vervolgens doe ik het hetzelfde als ik geleerd heb in de manege lessen want meer kennis is er niet

iedereen mag nu boos reageren maar ik spreek uit ervaring, mijn werk bestaat nu voor 80% uit revalideren van paarden en kennisoverdracht naar de ruiters
omdat gewoon omdat na ………..tig manege lessen er geen kennis en kunde is (aanwezig geweest bij meerdere manege lessen met 4, 5*) om de weg van de opleiding naar...…………………. te volgen en te begeleiden

en ja ik ben op leeftijd en gelukkig heb ik de kennis en kunde meegekregen dat niet het eindproduct belangrijk is maar de opleiding en de weg er naar toe belangrijker is dan het ffff africhten

even meer tijd aan het begin investeren levert meer op dan het korte termijn denken en doen

maar dit probleem lees ik niet alleen bij TS, andere topics over niet voorwaarts, rechtrichten ect. komen allemaal voort uit het ontbreken van de basis kennis/- opleiding aan het begin zowel bij paard als ruiter

ach...…...daar staan genoeg voorbeelden van op bokt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-20 15:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:17

...en al 'heefd ik' geen hoge pet op van wat in Deurne werd geleerd nadat Ernest van Loon vertrok,
wil ik toch heel efkes naar voor brengen:
TS en instructrice X kennen elkaar al lang.

Dat een bepaalde instructie wel of niet wordt gegeven is 1 ding,
dat binnen een bestaande combinatie ruiter-instructrice niet elke les dingen worden uitgelegd kan ik billijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:30

Janneke2 schreef:
...en al 'heefd ik' geen hoge pet op van wat in Deurne werd geleerd nadat Ernest van Loon vertrok,
wil ik toch heel efkes naar voor brengen:
TS en instructrice X kennen elkaar al lang.

Dat een bepaalde instructie wel of niet wordt gegeven is 1 ding,
dat binnen een bestaande combinatie ruiter-instructrice niet elke les dingen worden uitgelegd kan ik billijken.

dan Janneke2, als TS al lang samen werkt met deze instructie dan begrijp ik nog minder van haar vragen

ik verdwijn maar weer onder de steen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:22

Lottegold schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik vraag iets over het warm rijden en er staat niet: kijk op mijn YouTube kanaal en geef commentaar op mijn les of op mijn instructeur.
Bedankt voor de tips maar vind bepaalde reacties echt een beetje jammer.
Ik les bij verschillende instructeurs en laat Gold ook wel eens door andere rijden om te kijken waar " mijn fouten zitten, of waar iedereen tegen aanloopt" en dan heb ik t over ruiters die zelf beroepsmatig rijden of een aardig niveautje rijden.
Commentaar op mijn les filmpje hoeft mij niet, anders had ik deze wel gepost.

Jammer dat je niet open staat voor goed bedoelde tips, waar je in de op wel om vraagt. Om goede tips te geven is extra info als een rijfilmpje heel waardevol. De rijstijl in je filmpje is een hele duidelijke oorzaak voor je probleem. Een gezond paard hoort binnen 10-20 min goed los te kunnen zijn. Dus of je paard is niet gezond, of je hebt een rijtechnisch probleem. Het tweede is een hoop aan te doen, maar daar is wel een omslag in manier van trainen voor nodig.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:29

Ann_moi schreef:
Wij krijgen les via het 1,2,3 loswerkschema waarbij je bij de eerste stappen voornamelijk bezig bent met de reactie op het been. Deze methode is vanuit de wetenschap ontwikkeld om het paard te conditioneren, scherper aan de hulpen te maken en elke keer opnieuw via een zelfde schema in een kwartier/twintig minuten los te kunnen rijden. Hierbij begin je met vanuit stap 3 keer halthouden en actief wegrijden op beide handen waarbij je elke keer dat je van hand verandert de hals laat strekken. Elke keer bij een reactie haal je de hulp weg zodat het paard niet verstoord wordt. Hierbij is het dus de bedoeling dat het paard doorgaat met stappen in een zelfde tempo tot jij de volgende hulp geeft. Wanneer dit lukt begin je met het rijden van figuren. Van hand veranderen is hals strekken, en daarna komen de veruimingen. Alles met duidelijke signalen en duidelijk afgekaderde hulpen. In draf en galop doe je dezelfde dingen als ik stap, elke keer weer in dezelfde volgorde met het hals strekken tussendoor. Dit zorgt ervoor dat de paarden scherper aan de hulpen worden, je elke keer goed kan toetsen hoe ze erbij staan, en je paard vanuit zichzelf naar voren blijft gaan.
Wie weet dat dit ook voor jouw paard iets is? Je gaat terug naar de basis in die eerste twintig minuten, zelfs de hoofdhalshouding is niet het belangrijkst (want reactie op been en hulpen zorgt automatisch voor de juiste houding wanneer ze warm zijn) waarna je ze lekker kan oppakken.

Ik ken die methode niet, klinkt plausibel. Heb je een linkje oid?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:26

Caritas schreef:
Ann_moi schreef:

Ik ken die methode niet, klinkt plausibel. Heb je een linkje oid?

Dit komt vanuit w.o.w, het schema heb ik nog niet online kunnen vinden, maar op paardenwelzijn.nl en akasha-rijkunst.nl staat wel meer informatie hier over. Ik ga nog even zoeken of ik iets kan vinden online over t schema zelf. (Hier ook nog een website waar de andere twee op gebaseerd zijn: https://equitationscience.com/index.php ... CFO2axLtFg )
De nadruk ligt dus echt op een happy athlete. Mocht ik niks vinden zal ik mijn instructeurs eens vragen of er ergens een artikel vindbaar is!

Bij ons op de manege rijden we nu een jaar met dit schema en je ziet de paarden er enorm van vooruit gaan, trage flegmatieke paarden worden loperiger en als ruiter wordt je je ook meer bewust van het stukje actie reactie. Na het loswerkschema is je paard ook los genoeg om aan andere dingen te beginnen. Ik wilde dat ik het al kende in de tijd dat ik mijn eigen pony nog had ;)
Ik ga op zoek voor je in ieder geval!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:53

Mijne heeft ook zeker 30 min nodig.. dus kan ik daarna maar 15 min heerlijk rijden... hij heeft links voor atrose dus wil ook niet te lang rijden.

Maar dit heeft hij altijd al gehad.

Ik begin nu na 10 een galop bij te pakken gewoon 1 a 2 rondjes en dan weer terug naar stap, dit werkt al fijn voor mijn Haflinger.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:30

Lottegold schreef:

Mooi schema. Duurt het buiten net zo lang voor ie los is? Ik merk bij één van mijn paarden dat ze buiten sneller los wordt. Denk dat het bij die van mij ook met motivatie te maken heeft :+ (ik dressuur niet zo heel fanatiek), maar na 10 minuten buiten rechtuit los draven is ze echt losser dan als ik start in de bak.
Wat bij mij ook helpt is de souplessemix van de Paardendrogist. Ik weet niet wat er in zit, maar ik merk het altijd als ik het niet geef.