Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:Ik snap het echt niet, wat is er toch mis in lesgevend Nederland dat rechtrichten niet bij de basis hoort? Net als leren stappen/draven/sturen/halthouden etc? Hoe kan het dat je gaat wedstrijden rijden met een scheef paard. Die hoort dan al recht en soepel te zijn.
Ik heb even kort gekeken naar het filmpje, en zomaar in de tijdbalk geklikt en ging kijken tussen de 6 en 7 minuten. Iets over de galop en het linker achterbeen wat eronder komt en dat dat goed is en dat je dat niet bereikt met aan de linkerteugel sleuren oid? Daarna komt er geen uitleg over hoe je dat dan wel bereikt. En dan wordt er halt gehouden door paard duidelijk aan de voorkant tegen te houden. Dier komt dan dus uiteraard met het hoofd omhoog want de beweging in dat lichaam moet uiteraard ergens naartoe. Maar dat is dan dus fout en paard moet terug. Dit is toch absolute basis? Je laat een paard niet stoppen/langzamer gaan door aan de voorkant tegen te houden.
Supervixen schreef:Dat had ik vroeger met mijn paard ook, bij mij hielp het om een aantal minuten te stappen en daarna eerst een kwartier te galopperen en allerlei oefeningen in galop te doen. Natuurlijk had ik dit wel opgebouwd in tijd.
M_Lizz schreef:Precies dit waren ook mijn verbazingen![]()
Helaas zie ik nog zoveel oude stempel voorbij komen in instructie...Kinke schreef:Ik snap het echt niet, wat is er toch mis in lesgevend Nederland dat rechtrichten niet bij de basis hoort? Net als leren stappen/draven/sturen/halthouden etc? Hoe kan het dat je gaat wedstrijden rijden met een scheef paard. Die hoort dan al recht en soepel te zijn.
Ik heb even kort gekeken naar het filmpje, en zomaar in de tijdbalk geklikt en ging kijken tussen de 6 en 7 minuten. Iets over de galop en het linker achterbeen wat eronder komt en dat dat goed is en dat je dat niet bereikt met aan de linkerteugel sleuren oid? Daarna komt er geen uitleg over hoe je dat dan wel bereikt. En dan wordt er halt gehouden door paard duidelijk aan de voorkant tegen te houden. Dier komt dan dus uiteraard met het hoofd omhoog want de beweging in dat lichaam moet uiteraard ergens naartoe. Maar dat is dan dus fout en paard moet terug. Dit is toch absolute basis? Je laat een paard niet stoppen/langzamer gaan door aan de voorkant tegen te houden.
Lottegold schreef:Paard loopt in de winter 4 uur per dag buiten in zeer grote paddock met 2 a 3 paarden.
( 30 x 70 ongveer) in de zomer 24/7 op het land. Dit word op en af gebouwd middels een overgang fasen. (Iedere dag steeds iets langer t land op)
Zie dan verschil in zomer en winter in stijfheid?
Is ze in de zomer minder stijf dan in de winter?
3 a 4 x per week dressuur matig gereden. ( soms een sprongetje) 1 x per week naar buiten en 1 x per week aan de longe. Dit trainingsschema probeer ik aan te houden.
Kinke schreef:Ik snap het echt niet, wat is er toch mis in lesgevend Nederland dat rechtrichten niet bij de basis hoort? Net als leren stappen/draven/sturen/halthouden etc? Hoe kan het dat je gaat wedstrijden rijden met een scheef paard. Die hoort dan al recht en soepel te zijn.
Janneke2 schreef:...en al 'heefd ik' geen hoge pet op van wat in Deurne werd geleerd nadat Ernest van Loon vertrok,
wil ik toch heel efkes naar voor brengen:
TS en instructrice X kennen elkaar al lang.
Dat een bepaalde instructie wel of niet wordt gegeven is 1 ding,
dat binnen een bestaande combinatie ruiter-instructrice niet elke les dingen worden uitgelegd kan ik billijken.
Lottegold schreef:Bedankt voor de reacties. Ik vraag iets over het warm rijden en er staat niet: kijk op mijn YouTube kanaal en geef commentaar op mijn les of op mijn instructeur.
Bedankt voor de tips maar vind bepaalde reacties echt een beetje jammer.
Ik les bij verschillende instructeurs en laat Gold ook wel eens door andere rijden om te kijken waar " mijn fouten zitten, of waar iedereen tegen aanloopt" en dan heb ik t over ruiters die zelf beroepsmatig rijden of een aardig niveautje rijden.
Commentaar op mijn les filmpje hoeft mij niet, anders had ik deze wel gepost.
Ann_moi schreef:Wij krijgen les via het 1,2,3 loswerkschema waarbij je bij de eerste stappen voornamelijk bezig bent met de reactie op het been. Deze methode is vanuit de wetenschap ontwikkeld om het paard te conditioneren, scherper aan de hulpen te maken en elke keer opnieuw via een zelfde schema in een kwartier/twintig minuten los te kunnen rijden. Hierbij begin je met vanuit stap 3 keer halthouden en actief wegrijden op beide handen waarbij je elke keer dat je van hand verandert de hals laat strekken. Elke keer bij een reactie haal je de hulp weg zodat het paard niet verstoord wordt. Hierbij is het dus de bedoeling dat het paard doorgaat met stappen in een zelfde tempo tot jij de volgende hulp geeft. Wanneer dit lukt begin je met het rijden van figuren. Van hand veranderen is hals strekken, en daarna komen de veruimingen. Alles met duidelijke signalen en duidelijk afgekaderde hulpen. In draf en galop doe je dezelfde dingen als ik stap, elke keer weer in dezelfde volgorde met het hals strekken tussendoor. Dit zorgt ervoor dat de paarden scherper aan de hulpen worden, je elke keer goed kan toetsen hoe ze erbij staan, en je paard vanuit zichzelf naar voren blijft gaan.
Wie weet dat dit ook voor jouw paard iets is? Je gaat terug naar de basis in die eerste twintig minuten, zelfs de hoofdhalshouding is niet het belangrijkst (want reactie op been en hulpen zorgt automatisch voor de juiste houding wanneer ze warm zijn) waarna je ze lekker kan oppakken.
Caritas schreef:Ann_moi schreef:Wij krijgen les via het 1,2,3 loswerkschema waarbij je bij de eerste stappen voornamelijk bezig bent met de reactie op het been. Deze methode is vanuit de wetenschap ontwikkeld om het paard te conditioneren, scherper aan de hulpen te maken en elke keer opnieuw via een zelfde schema in een kwartier/twintig minuten los te kunnen rijden. Hierbij begin je met vanuit stap 3 keer halthouden en actief wegrijden op beide handen waarbij je elke keer dat je van hand verandert de hals laat strekken. Elke keer bij een reactie haal je de hulp weg zodat het paard niet verstoord wordt. Hierbij is het dus de bedoeling dat het paard doorgaat met stappen in een zelfde tempo tot jij de volgende hulp geeft. Wanneer dit lukt begin je met het rijden van figuren. Van hand veranderen is hals strekken, en daarna komen de veruimingen. Alles met duidelijke signalen en duidelijk afgekaderde hulpen. In draf en galop doe je dezelfde dingen als ik stap, elke keer weer in dezelfde volgorde met het hals strekken tussendoor. Dit zorgt ervoor dat de paarden scherper aan de hulpen worden, je elke keer goed kan toetsen hoe ze erbij staan, en je paard vanuit zichzelf naar voren blijft gaan.
Wie weet dat dit ook voor jouw paard iets is? Je gaat terug naar de basis in die eerste twintig minuten, zelfs de hoofdhalshouding is niet het belangrijkst (want reactie op been en hulpen zorgt automatisch voor de juiste houding wanneer ze warm zijn) waarna je ze lekker kan oppakken.
Ik ken die methode niet, klinkt plausibel. Heb je een linkje oid?
Lottegold schreef:Paard loopt in de winter 4 uur per dag buiten in zeer grote paddock met 2 a 3 paarden.
( 30 x 70 ongveer) in de zomer 24/7 op het land. Dit word op en af gebouwd middels een overgang fasen. (Iedere dag steeds iets langer t land op)
3 a 4 x per week dressuur matig gereden. ( soms een sprongetje) 1 x per week naar buiten en 1 x per week aan de longe. Dit trainingsschema probeer ik aan te houden.