Rijden met een leren bit zonder hoofdstel?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Je kan er ook niet meer mee rijden en er een veulentje uit fokken?
Yellowbird schreef:Wat voor een oude trauma's heeft dit paard dan waardoor het zo reageert?
Dan kunnen we misschien een beter passend advies geven.
alice0cullen schreef:Maar als deze merrie inderdaad haar kaak gebroken heeft in het verleden, en er nu problemen zijn rond het hoofd, met een hoofdstel die daar toch druk geeft. Is het toch niet zo gek dat er aan gedacht wordt dat ze toch pijn heeft daar?
Brainless schreef:
Hilary schreef:Als het paard reageert op druk van het kopstuk (dat lees ik ook uit je laatste post) zou ik dat stuk van de nek ook op de foto zetten en laten echoën. Ken een paard dat hoogstwaarschijnlijk door veelvuldig en foutief slofgebruik een afwijking heeft aan de nek, waardoor ze oa problemen heeft met druk daar en ook niet normaal nageeflijk kan lopen. Doet het beest gewoon pijn.
Er zijn bij dat paard helaas geen foto’s gemaakt voordat iemand naar de slof greep, maar de locatie van de afwijking is wel heel toevallig precies die plek waar de slof ligt / inwerkt achter de oren.
Brainless schreef:Ze krijgen juist geen schuurplekken in de mond.
Je moet het leer eerst wel "behandelen".
Ik heb hem eerst een nacht in lijnzaad-/zonnebloemolie gelegd en toen hij zacht was gebruikt.
Dan past hij zich aan aan de mond en is hij lekker zacht.
Als je hem regelmatig daarna even in de olie legt blijft hij juist heel soepel.
Yellowbird schreef:Ik heb geen pb ontvangen
Brainless schreef:Ze krijgen juist geen schuurplekken in de mond.
Je moet het leer eerst wel "behandelen".
Ik heb hem eerst een nacht in lijnzaad-/zonnebloemolie gelegd en toen hij zacht was gebruikt.
Dan past hij zich aan aan de mond en is hij lekker zacht.
Als je hem regelmatig daarna even in de olie legt blijft hij juist heel soepel.
Anoniemk2 schreef:Ik weet dat je het goed bedoeld en dat waardeer ik ook. Maar ik ben geen voorstander van leren of rubberen bitjes om te gebruiken omdat als er te weining speeksel wordt aangemaakt is er een kans aanwezig op mondblaren/kloven. Het ene bit is de ander niet dus ik hou deze optie zeker in gedachten om het in ieder geval een keer te proberen
Ter info:
Doordat ze haar hoofd in de lucht slaat en onrustig wordt komt het bit soms wel eens perongeluk tegen haar voortanden aan omdat ze het bit dan zelf weer uitspuugd doordat ik er dan niet meer goed bij kom omdat paardlief zo hoog dr hoofd in de lucht brengt als een giraf. Stoelen of krukken er naast is geen optie dan slaat de paniek des te meer toe... Dat wil ik voorkomen voor beide partijen. Ik laat het topic voor nu even wat het is.
Femke_Tweety schreef:Mijn vorige bericht is door een modje weggehaald.
Blijkbaar te persoonlijk en te scherp...
En uiteraard respecteer ik die keuze.
Aan TS, zou jij wellicht willen proberen om de tips die gegeven worden ook als zodanig te zien en ze te waarderen?