Bokken en dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 09:48

Cer schreef:
Sjong schreef:
Oké bedankt, het is idd een manege pony. Ik begrijp dat het dan sowieso maar onzin is om vragen te stellen?

Nee dát zeg ik niet.. maar als jouw dochter een paar keer per week dingen met hem oefent, en vervolgens doen andere lesruitertjes die er eventueel op rijden, iets anders, dan heeft het gewoon geen zin.

Maar wellicht is je dochter de enige die erop rijdt? Of rijden er ook anderen op?
(bij 'manegepony' denk ik aan een pony met meerdere ruiters, maar misschien is dat niet zo?)

Het klopt wel hoor. Mijn dochter rijdt hem 3 dagen alleen, de rest van de dagen wordt hij inderdaad in de les gereden.
Ik reageerde en beetje prikkelbaar sorry.

Cer

Re: Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:55

Nou ja dan denk ik persoonlijk, alle tips hier ten spijt, dat het voor de pony gewoon heel lastig wordt.. Want als je dochter iets niet toestaat wat een ander ruitertje wel toestaat, of andersom, is het echt wel heel verwarrend..vooral voor zo'n jong dier

maar voor haar eigen ontwikkeling kan ze het natuurlijk zeker proberen :j

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 10:01

Cer schreef:
Nou ja dan denk ik persoonlijk, alle tips hier ten spijt, dat het voor de pony gewoon heel lastig wordt.. Want als je dochter iets niet toestaat wat een ander ruitertje wel toestaat, of andersom, is het echt wel heel verwarrend..vooral voor zo'n jong dier

maar voor haar eigen ontwikkeling kan ze het natuurlijk zeker proberen :j

De pony rijdt verder eigenlijk alleen in de groepslessen. Hij rijdt nooit ( behalve met mijn dochter) alleen. Ik hoop dat hij iig snapt dat als hij in de pensionbak rijdt ( waar hij anders nooit komt) hij dat mss linkt aan dochter. Ik snap dat het best lastig is als hij zich steeds moet aanpassen, maar ik hoop toch dat zij een soort van band op bouwen ( mijn dochter heeft die al, maar pony mss ook met haar) zij al bekende baken in het onbekende.

Hij werd eerst elke dag in de les gereden ( en bij de manege is de regel dat je op elke pony moet kunnen rijden dus er zat ok echt elke les een ander op), dus voor hem lijkt me die vaste dagen dezelfde ook fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:57

Shire_GrL schreef:
Ik zou opstappen en even heel [b]streng gaan rijden[/] maar niet spanning vast houden. Al is t niet gek dat je spanning heb naar een val partij.

Maar of je nou voltes rijd of verder gaat in de gang waar t fout ging,bokken is ongewenst gedrag en dat mag de pony best weten.

Streng rijden???
Sorry maar streng rijden is voor jezelf, dus goed opletten welke hulpen je geeft etc.
"Streng rijden voor de pony is volkomen zinloos wanneer je niet de juiste hulpen weet en het neer komt op straffen, terwijl je niet moet straffen - pony moet voor je WILLEN werken )

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:03

Sjong schreef:
Mijn dochter rijdt 3x per week op een 4 jarige pony. 1x per week groepsles en de eest rijdt ze vrij ( ze gaat ok nog priveles krijgen maar dat is vanuit de instructeurs nu nog niet mogelijk op tijden dat ze aanwezig is, maar komt wel snel).

De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. Tijdens het rijden is het een eigenwijze drol. Tijdens de groepslessen heeft mijn dochter hem prima onder controle, een ook tijdens het alleen rijden in de bak.

Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.

Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.

Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?

Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.

Wat is wijsheid in deze?

Opstappen alsof er niks aan de hand is. Als ze erop zit en hij bokt kop omhoog trekken en flink afstraffen. Nu kan je het nog afleren.

Swanzie

Re: Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:45

Ik vind dat het bokken hier wel streng wordt aangepakt. De vraag is waarom hij bokt. Veel manege paarden hebben slecht passende zadels. Als dat vervelend in de rug drukt bij een bepaalde beweging kan een paard idd gaan bokken.,
Evenals een bit sat vervelend in de mond ligt vanwege een wisseling van tanden of wolfskiesjes die niet zijn getrokken.

Dus altijd eerst kijken of harnachement en gebit verder in orde is.. anders wordt het met verder rihden alleen maar erger

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:43

horselovexl schreef:
Sjong schreef:
Wat is wijsheid in deze?

Opstappen alsof er niks aan de hand is. Als ze erop zit en hij bokt kop omhoog trekken en flink afstraffen. Nu kan je het nog afleren.

...opstappen alsof er niets gebeurd is, is tot daar aan toe.
"Kop omhoog trekken" kan om meerdere redenen niet. Behalve dat het dier een hoofd heeft, zitten er nogal wat spieren in die hals, die maken dat het dier vele malen sterker is. ( Of je moet met pijnlijke bitten werken.)

...en dat hele "afleren" terwijl het nog maar de vraag is of en zo ja wat het dier fout deed? - Dit lijkt mij geen wijsheid.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:14

Jha, als je het hoofd omhoog trekt kan het paard moeilijk bokken dus blijf je zitten. Ik had een pony die uit het niets ging bokken en het lukte mij altijd om het zo te stoppen. Enja, gewoon met een dubbelgebrokdn bitje. Want blijven zitten is volgensmij stap 1.

Stap 2 is het afleren. Een paard kan bokken. Maar een bokje of iemand er af gooien is verschillend. Bij het 2e moet dit gewoon bestraft worden. Aangezien de pony wel gewoon achter een ander aan kan lopen lijkt dit gewoon op vervelend gedrag.

Als na een ruzie met het paard dan duidelijk is dat de ruiter bepaald zal het paard binnen de kortste xen weer braaf zijn. Sommige zijn juist prettiger en blijer omdat ze nu weten wat de bedoeling is en eerder niet.

Goed gedrag belonen. Slecht gedrag afstraffen. Volgensmij een zeer effective theorie.