Tenen naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:47

vbu1016 schreef:
[ [url=m/OFG5Bv.png]Afbeelding[/url] ]


Echt een aanrader


Ziet er wel interessant uit, zal even kijken!

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:50

Maartje1990 schreef:
Ts: als jij op de grond gaat liggen, gewoon ontspannen. Hoever hangen je voeten dan naar links en rechts?

Mijn linkervoet staat namelijk wat meer naar binnen gedraait (komt overigens uit Mn heup). Hierdoor heb ik oa hele rare slijtage aan Mn schoenen. Maar wellicht dat dus voeten hebt die meer naar buiten staan tov de meeste mensen.


Ze hebben idd neiging tot naar buiten staan, maar dat wist ik al wel. Het is alleen heel veel erger als ik op een paard zit. En ik had dit probleem toen ik kleiner was niet! Toen lukte het me makkelijk om ze recht te houden tijdens het rijden.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:12

Een beetje is best normaal hoor. Maar ligt eraan hoe erg t is. Anders eens een bezoek aan een osteopaat? Voor jezelf dus

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 21:16

Maartje1990 schreef:
Een beetje is best normaal hoor. Maar ligt eraan hoe erg t is. Anders eens een bezoek aan een osteopaat? Voor jezelf dus


Ja ik weet dat een beetje niet erg is. Het is bij mij alleen nogal extreem als ik op een paard zit. Dan wijzen mijn tenen dus echt naar 9 en 3 op de klok zeg maar.

Die osteopaat zou een idee kunnen zijn. Ik heb er al eerder aan gedacht, maar ik ga ook af en toe naar een chiropractor en dan vinden mijn ouders het dus een beetje dubbelop.

Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:50

Ik had dit probleem ook! Zonder beugels rijden heeft mij echt geholpen. Uiteindelijk weer met beugels moet je er wel bewust van blijven, blijven oefenen en eraan denken. Uiteindelijk komt het in je systeem terecht.

Jill1209
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:42

Hey! Ik had hier vroeger super veel last van. Alle tips hielpen niet. Ik heb zelf Mn eigen oplossing gezocht. Ik reed soms zonder beugels. Maar tijdens het fietsen probeerde ik Mn tippen naar binnen te houden. Als ik zat ook. Overal waar het kon. Het werd een gewoonte. Tijdens het rijden ging dit ook ineens beter. Probeer ook goed je knieën tegen je zadel te duwen. Succes!

Molly1230

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:50

Hey,
Ik zie dat je vooral in galop je voeten ver in de beugels doet en dan je tenen naar buiten draait. Dit is natuurlijk wat ik denk te zien dus als het niet zo is moet je het even zeggen! :)
De tip daarvoor is om extra in de galop je tenen minder ver in de beugels te doen en je hakken goed uit te drukken. Maar ik denk dat zonder zadel en/of beugels rijden echt veel gaat helpen! Hierdoor kan je namelijk je tenen niet ´te ver´ in de beugels doen. ;)
Ik heb vroeger zelf ook zo gereden maar je leert je houding vanzelf verbeteren veel oefenen! ;)

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:24

HannahM147 schreef:
Ik ben het met Bralindy eens, en met de tip om zonder beugels te gaan rijden. Ik denk dat je je been niet laat "hangen" zeg maar waardoor dit ontstaat.


Ja klopt vgm wel. Ik heb nu ik erover nadenk idd de neiging mijn benen op te trekken zonder beugels, en ook wel een beetje tijdens het galopperen met beugels. Dat zijn iig de momenten dat ik het voel... Ik knijp vgm ook een beetje met mijn bovenbenen tijdens het galopperen. Ga ik eens op letten.[/quote]

Oude tip: pak met je binnenhand de voorkant van het zadel beet.
Je arm spieren doen dan wat idealiter je buikspieren zouden moeten doen, van daar uit ga je je buikspieren opbouwen.

Dancer

Berichten: 2147
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:55


HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:50

Star_x schreef:
Ik had dit probleem ook! Zonder beugels rijden heeft mij echt geholpen. Uiteindelijk weer met beugels moet je er wel bewust van blijven, blijven oefenen en eraan denken. Uiteindelijk komt het in je systeem terecht.


In elk geval fijn om te horen dat ik niet de enige ben, en dat het anderen gelukt is :=

Jill1209 schreef:
Hey! Ik had hier vroeger super veel last van. Alle tips hielpen niet. Ik heb zelf Mn eigen oplossing gezocht. Ik reed soms zonder beugels. Maar tijdens het fietsen probeerde ik Mn tippen naar binnen te houden. Als ik zat ook. Overal waar het kon. Het werd een gewoonte. Tijdens het rijden ging dit ook ineens beter. Probeer ook goed je knieën tegen je zadel te duwen. Succes!


Ja dat op de fiets en gewoon zittend enzo doe ik idd ook. Doe het nu ongeveer 4 maand, maar het heeft totaal geen effect tijdens het rijden |(
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Jill1209
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:56

HannahM147 schreef:
Jill1209 schreef:
Hey! Ik had hier vroeger super veel last van. Alle tips hielpen niet. Ik heb zelf Mn eigen oplossing gezocht. Ik reed soms zonder beugels. Maar tijdens het fietsen probeerde ik Mn tippen naar binnen te houden. Als ik zat ook. Overal waar het kon. Het werd een gewoonte. Tijdens het rijden ging dit ook ineens beter. Probeer ook goed je knieën tegen je zadel te duwen. Succes!


Ja dat op de fiets en gewoon zittend enzo doe ik idd ook. Doe het nu ongeveer 4 maand, maar het heeft totaal geen effect tijdens het rijden |(


Probeer misschien eens heel goed op je beugels te drukken of maak je stijgbeugel vast met een strokoortje aan je zadel. Zo moet je beugel recht blijven

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:57

Molly1230 schreef:
Hey,
Ik zie dat je vooral in galop je voeten ver in de beugels doet en dan je tenen naar buiten draait. Dit is natuurlijk wat ik denk te zien dus als het niet zo is moet je het even zeggen! :)
De tip daarvoor is om extra in de galop je tenen minder ver in de beugels te doen en je hakken goed uit te drukken. Maar ik denk dat zonder zadel en/of beugels rijden echt veel gaat helpen! Hierdoor kan je namelijk je tenen niet ´te ver´ in de beugels doen. ;)
Ik heb vroeger zelf ook zo gereden maar je leert je houding vanzelf verbeteren veel oefenen! ;)


Ik weet niet precies op welke momenten het veel erger is, maar volgens mij is het in de galop idd wel snel erger. Ik hoor dat zonder beugels idd heel veel hier. Zonder zadel vindt mijn pony een beetje raar denk ik, want hij kende het niet toen hij bij ons kwam. Stappen zonder zadel vindt hij prima, en draven vindt hij al een beetje gek. Ik heb wel veel geprobeerd om hem te laten galopperen zonder zadel, maar hij snapt er niets van en raakt er van in de war, dus dat wilde ik hem niet aandoen. Hij heeft ook neiging om net wat aan de stevige kant te zijn, en heeft dus een klein beetje vet op zijn rug. Hij is niet echt te dik zegt de dierenarts, en heeft ook geen last van het beetje vet daar. Maar daardoor zit je zonder zadel wel net wat minder stabiel, en dat voelt hij.

Jill1209 schreef:
Probeer misschien eens heel goed op je beugels te drukken of maak je stijgbeugel vast met een strokoortje aan je zadel. Zo moet je beugel recht blijven


Hoe bedoel je, stijgbeugel vastmaken?

Janneke2 schreef:
HannahM147 schreef:
Ik ben het met Bralindy eens, en met de tip om zonder beugels te gaan rijden. Ik denk dat je je been niet laat "hangen" zeg maar waardoor dit ontstaat.


Ja klopt vgm wel. Ik heb nu ik erover nadenk idd de neiging mijn benen op te trekken zonder beugels, en ook wel een beetje tijdens het galopperen met beugels. Dat zijn iig de momenten dat ik het voel... Ik knijp vgm ook een beetje met mijn bovenbenen tijdens het galopperen. Ga ik eens op letten.


Oude tip: pak met je binnenhand de voorkant van het zadel beet.
Je arm spieren doen dan wat idealiter je buikspieren zouden moeten doen, van daar uit ga je je buikspieren opbouwen.[/quote]

Dat kan ik tijdens het zelf rijden wel doen, maar mijn instructrices zouden daar allemaal wat minder enthousiast van worden denk ik! :o
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Jill1209
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:00

HannahM147 schreef:
Jill1209 schreef:
Probeer misschien eens heel goed op je beugels te drukken of maak je stijgbeugel vast met een strokoortje aan je zadel. Zo moet je beugel recht blijven


Hoe bedoel je, stijgbeugel vastmaken?


Een koortje rond je beugel en aan je zadel of singel vastmaken. Zo blijft die “recht”

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 15:03

Dancer schreef:
Ik weet niet waar je woont maar een aanrader is Marloes Oldenhuizing. Kijk maar eens op haar website naar Joker

https://www.marado-horsecare.nl


Ik zal later vandaag zeker even kijken, heb ik nu alleen geen tijd voor. Mijn paard staat trouwens in Hattem.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:12

Tijdens het rijden misschien niet aan je tenen denken, maar aan je knieen, druk ze zo veel mogelijk in het zadel, als in zo veel mogelijk oppervlakte van de voorkant van de knie tegen het zadel. Dan kan je fysiek gezien je tenen niet meer zo ver naar buiten draaien.
De tips om zonder stijgbeugels te gaan rijden lijken me goed, dan ga je je bovenbenen en knieen dus meer gebruiken en neem je een betere houding aan. Misschien dat je de spieren hiervoor wat meer moet gaan gebruiken zodat ze ook actief zijn wanneer je met stijgbeugels rijdt?

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:37

Citaat:
Citaat:
Oude tip: pak met je binnenhand de voorkant van het zadel beet.
Je arm spieren doen dan wat idealiter je buikspieren zouden moeten doen, van daar uit ga je je buikspieren opbouwen.


Dat kan ik tijdens het zelf rijden wel doen, maar mijn instructrices zouden daar allemaal wat minder enthousiast van worden denk ik! :o


;) ...vooral doen!

(En de betere instructeurs weten 'hoe het zit' en vinden het prima!)

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:28

RedKiwi schreef:
Tijdens het rijden misschien niet aan je tenen denken, maar aan je knieen, druk ze zo veel mogelijk in het zadel, als in zo veel mogelijk oppervlakte van de voorkant van de knie tegen het zadel. Dan kan je fysiek gezien je tenen niet meer zo ver naar buiten draaien.
De tips om zonder stijgbeugels te gaan rijden lijken me goed, dan ga je je bovenbenen en knieen dus meer gebruiken en neem je een betere houding aan. Misschien dat je de spieren hiervoor wat meer moet gaan gebruiken zodat ze ook actief zijn wanneer je met stijgbeugels rijdt?



In deze strekking: heb je het idee dat je voet op dezelfde plaats tov de buik van je paard moeten blijven?
Toen ik ging spelen met mijn voeten draaien, liep ik eerst moeilijk in mijn voet/onderbeen te duwen en trekken. Later ben ik wat gaan spelen in knie/heup en toen vond ik het een heel raar gevoel dat mijn voet verder van mijn paard af stond. Ik voelde me soms wel een beetje of ik mijn benen helemaal opzij zwaaide. Maar toen ik in die houding (hakken dus wat meer opzij en naar buiten gedraaid) mijn balans weer vond, bleken mijn tenen netjes naar voren te staan. Je gewicht drukt dan ook meer op je benen dan op je stijgbeugels.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:52

Beetje of topic.

Ik herinner me nu opeens een ponykamp, lang geleden..... mbt tot knieën tegen het zadel...
Toen moesten we in een les allemaal met papiertjes tussen je knieën en het zadel rijden. Wie aan het eind van de les allebei de papiertjes nog op zijn plaats had zitten kreeg van de instructeur een ijsje.
Wat hebben we ons best gedaan. In stap ging het nog wel, in draf dwallerden eerste naar beneden en na een galop lag het bezaaid met papiertjes. Ik weet niet eens meer of er nog ijsjes zijn uitgedeeld..., in ieder geval niet aan mij!

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:53

Jill1209 schreef:
Een koortje rond je beugel en aan je zadel of singel vastmaken. Zo blijft die “recht”


Oh, op die manier. Maar kan dat niet gevaarlijk zijn?

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:59

RedKiwi schreef:
Tijdens het rijden misschien niet aan je tenen denken, maar aan je knieen, druk ze zo veel mogelijk in het zadel, als in zo veel mogelijk oppervlakte van de voorkant van de knie tegen het zadel. Dan kan je fysiek gezien je tenen niet meer zo ver naar buiten draaien.
De tips om zonder stijgbeugels te gaan rijden lijken me goed, dan ga je je bovenbenen en knieen dus meer gebruiken en neem je een betere houding aan. Misschien dat je de spieren hiervoor wat meer moet gaan gebruiken zodat ze ook actief zijn wanneer je met stijgbeugels rijdt?


Ik zal het zeker proberen, dank je wel!

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:03

mirriezz schreef:
RedKiwi schreef:
Tijdens het rijden misschien niet aan je tenen denken, maar aan je knieen, druk ze zo veel mogelijk in het zadel, als in zo veel mogelijk oppervlakte van de voorkant van de knie tegen het zadel. Dan kan je fysiek gezien je tenen niet meer zo ver naar buiten draaien.
De tips om zonder stijgbeugels te gaan rijden lijken me goed, dan ga je je bovenbenen en knieen dus meer gebruiken en neem je een betere houding aan. Misschien dat je de spieren hiervoor wat meer moet gaan gebruiken zodat ze ook actief zijn wanneer je met stijgbeugels rijdt?



In deze strekking: heb je het idee dat je voet op dezelfde plaats tov de buik van je paard moeten blijven?
Toen ik ging spelen met mijn voeten draaien, liep ik eerst moeilijk in mijn voet/onderbeen te duwen en trekken. Later ben ik wat gaan spelen in knie/heup en toen vond ik het een heel raar gevoel dat mijn voet verder van mijn paard af stond. Ik voelde me soms wel een beetje of ik mijn benen helemaal opzij zwaaide. Maar toen ik in die houding (hakken dus wat meer opzij en naar buiten gedraaid) mijn balans weer vond, bleken mijn tenen netjes naar voren te staan. Je gewicht drukt dan ook meer op je benen dan op je stijgbeugels.


Nee, ik heb niet het idee dat mijn voet op dezelfde plaats moet blijven zoals je hier bedoeld. Ik wil ze alleen niet naar voren of naar achteren bewegen langs mijn paard. Wat verder er vanaf vind ik niet zo erg.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:04

neila schreef:
Beetje of topic.

Ik herinner me nu opeens een ponykamp, lang geleden..... mbt tot knieën tegen het zadel...
Toen moesten we in een les allemaal met papiertjes tussen je knieën en het zadel rijden. Wie aan het eind van de les allebei de papiertjes nog op zijn plaats had zitten kreeg van de instructeur een ijsje.
Wat hebben we ons best gedaan. In stap ging het nog wel, in draf dwallerden eerste naar beneden en na een galop lag het bezaaid met papiertjes. Ik weet niet eens meer of er nog ijsjes zijn uitgedeeld..., in ieder geval niet aan mij!


Klinkt in elk geval wel alsof je instructeur goed wist hoe jullie gemotiveerd moesten worden! ;)