Handen en sturen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:44

HannahM147 schreef:
Janneke2 schreef:
...en nog even een andere dwarsstraat.

"De meeste paarden zijn braaf, dus wellicht hapert er iets..."

Hoe is hij met wijken...?

Ik heb het zelf jarenlang een rare oefening gevonden, maar de kern is, dat je de psoasspier van je paard rekt.

Dwz: wijken voor de linkerkuit: je wil dan dat links achter naar voor en opzij geplaatst wordt -
dat is een voorbereiding (jawel...!) op lengte buiging.
(Helaas wordt van veel dieren eerst verwacht dat ze lengtebuiging doen 'en als dat goed gaat eens een pasje wijken'. Andersom is logischer.)

Dus wellicht heeft het tenminste als experiment zin: "hoe goed gaat het?"
En zou blijken dat hij het lastig vindt, dan heeft het zin om de lengtebuiging 'maar een tijdje te laten voor wat het is'.

Wijken vindt hij in stap wel oké, doet hij bij mij niet raar mee. Bij mijn jongere zusje van 10 echter wel, dan gaat hij soms achteruit lopen. In draf probeert hij tijdens het wijken te racen, maar valt prima terug te rijden. Zijn achterhand heeft wel neiging tot achterblijven als je niet oplet. Maar hij wil prima zijn achterhand naar buiten draaien als ik dat vraag. Ook op voltes! Als we voltes aan het rijden zijn en we gaan die achterhand naar buiten draaien, dan breekt hij niet uit.

Kan je daar wat mee?

Edit: hij kan ook aan de hand wijken, zonder iemand op zijn rug. Dan doet hij dat ook prima.

Als hij stijf is, zou ik zeggen: veel wijken, want dat is een voorbereidende oefening op de echte lengtebuiging,
en plm 6 weken lang geen grote voltes.
(Ik ken een lesgeefster die paarden een half uur lang grote voltes laat doen....Voor ieder paard te veel van het goede.)

Dwz: gewoon netjes gymnastisch de zaak opbouwen ipv nadenken over hoe ("terecht"!!) verzet/ logische fouten gecorrigeerd kunnen worden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:48

HannahM147 schreef:
Isabel schreef:
Eerst wat basisdingen: heel consequent zijn, je paard moet naar je hulpen luisteren! En sturen op je buitenteugel in het algemeen. Dit moet een gewoonte worden voor je.

Voor het uitbreken op de volte:
Je binnenbeen eraan houden!!! Zo lang je paard om jouw binnenbeen gebogen is, maak je het veel moeilijker om uit te breken. En daarnaast gewoon echt die buitenteugel erbij houden. In een volte moet je binnenteugel in principe los kunnen hangen; je stuurt met je buitenteugel.

... Dat binnenbeen werkte niet heel goed, meneer ging er vrolijk heel ver voor opzij. We stonden bijna bij de A tijdens de volte bij C! :') Blijkbaar heb ik dat niet goed aangepakt.

Daarom juist meer begrenzen met je buitenteugel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:24

Citaat:
Citaat:
... Dat binnenbeen werkte niet heel goed, meneer ging er vrolijk heel ver voor opzij. We stonden bijna bij de A tijdens de volte bij C! :') Blijkbaar heb ik dat niet goed aangepakt.

...hoe is het trouwens met jouw gewichtshulpen...?
Juist als wenden erg lastig is voor je dier, is het vaak zo dat jij als ruiter 'op buiten wordt gegooid'.

Als je na het gymnastisch opbouwen weer grote voltes gaat rijden lijkt jouw zwaartepunt mij belangrijker dan wat je met je handen doet.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:10

Janneke2 schreef:
HannahM147 schreef:

Wijken vindt hij in stap wel oké, doet hij bij mij niet raar mee. Bij mijn jongere zusje van 10 echter wel, dan gaat hij soms achteruit lopen. In draf probeert hij tijdens het wijken te racen, maar valt prima terug te rijden. Zijn achterhand heeft wel neiging tot achterblijven als je niet oplet. Maar hij wil prima zijn achterhand naar buiten draaien als ik dat vraag. Ook op voltes! Als we voltes aan het rijden zijn en we gaan die achterhand naar buiten draaien, dan breekt hij niet uit.

Kan je daar wat mee?

Edit: hij kan ook aan de hand wijken, zonder iemand op zijn rug. Dan doet hij dat ook prima.

Als hij stijf is, zou ik zeggen: veel wijken, want dat is een voorbereidende oefening op de echte lengtebuiging,
en plm 6 weken lang geen grote voltes.
(Ik ken een lesgeefster die paarden een half uur lang grote voltes laat doen....Voor ieder paard te veel van het goede.)

Dwz: gewoon netjes gymnastisch de zaak opbouwen ipv nadenken over hoe ("terecht"!!) verzet/ logische fouten gecorrigeerd kunnen worden.

We zijn al veel bezig met wijken, mijn instructrice zegt idd ook dat hij daar lenig van wordt. Ik zal kijken in hoeverre ik dit mijn zusje hiervan kan overtuigen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:13

Isabel schreef:
HannahM147 schreef:

Ga ik even heel kinderachtig klinken: Ik doe echt mijn best om te begrenzen hoor! Het lukt me alleen maar niet om het goed genoeg te doen! Het helpt denk ik ook niet echt mee dat ik meerdere verschillende verhalen heb gehoord over de jaren over hoe ik dat begrenzen precies moet doen. Wat is jouw insteek?

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:15

Janneke2 schreef:
Juist als wenden erg lastig is voor je dier, is het vaak zo dat jij als ruiter 'op buiten wordt gegooid'.

Als je na het gymnastisch opbouwen weer grote voltes gaat rijden lijkt jouw zwaartepunt mij belangrijker dan wat je met je handen doet.

'Op buiten wordt gegooid'? Bedoel je dat je dan als ruiten naar buiten gaat leunen? Ik heb nml veel meer de neiging om naar binnen te leunen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:39

HannahM147 schreef:
Isabel schreef:

Ga ik even heel kinderachtig klinken: Ik doe echt mijn best om te begrenzen hoor! Het lukt me alleen maar niet om het goed genoeg te doen! Het helpt denk ik ook niet echt mee dat ik meerdere verschillende verhalen heb gehoord over de jaren over hoe ik dat begrenzen precies moet doen. Wat is jouw insteek?

Kun je een simpele wending maken op alleen je buitenteugel? Zo nee, dat eerst gaan oefenen. Dan voel je ook beter wat je op de volte moet doen!
Als je dit lastig vindt kan een instructrice je hiermee helpen, ik weet niet wat je precies doet en waar er eventueel ruimte is voor verbetering.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 18:49

Isabel schreef:
HannahM147 schreef:

Kun je een simpele wending maken op alleen je buitenteugel? Zo nee, dat eerst gaan oefenen. Dan voel je ook beter wat je op de volte moet doen!
Als je dit lastig vindt kan een instructrice je hiermee helpen, ik weet niet wat je precies doet en waar er eventueel ruimte is voor verbetering.

Ja, gewoon afwenden op alleen de buitenteugel lukt best goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:06

HannahM147 schreef:
Janneke2 schreef:

'Op buiten wordt gegooid'? Bedoel je dat je dan als ruiten naar buiten gaat leunen? Ik heb nml veel meer de neiging om naar binnen te leunen.

Ja, naar buiten leunen (of 'hangen', of 'scheef zitten') is het gevolg van het dier dat jou 'op buiten gooit'.
(En wie weet ga jij daarna overcompenseren, zodat je 'op binnen' beland...?)

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:25

Janneke2 schreef:
HannahM147 schreef:

Ja, naar buiten leunen (of 'hangen', of 'scheef zitten') is het gevolg van het dier dat jou 'op buiten gooit'.
(En wie weet ga jij daarna overcompenseren, zodat je 'op binnen' beland...?)

Nee hij doet niet iets met zijn balans dat mij uitlokt tot naar buiten leunen. En overcompenseren doe ik vgm ook niet echt, want ik leun altijd een heel klein beetje naar binnen in mijn bochten/wendingen/voltes.
Mijn zusje zit echter wel de hele tijd scheef op de pony als ze er niet constant op gewezen wordt.

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:18

Echt, ga het oefenen met de lange lijnen, je voelt dan zoveel meer dan als je er op zit (waarbij je hoofd vol zit met alle hulpen die je moet geven) en kunt vanaf de grond veel beter je teugelhulp scheiden van je zit- en beenhulpen. Als het aan de lange lijnen goed gaat, dan kun je het verder ontleden door het met rijden weer op te pakken.

Of terug naar zitles, paard aan de longe engewoon voelen wat er gebeurt als reactie op jouw houding en been. Op dit moment is het gissen waardoor je paard naar buiten uitbreekt en is hand, been en zit teveel tegelijk. Het scheiden door lange lijnen of zitlessen, zou je behoorlijk inzicht kunnen geven en je de kans geven de hulpen afzonderlijk van elkaar te trainen.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:21

ik raad je de barrel manier aan :D
nee niet het keihard rennen en gaan zoals wedstrijden maar de manier waarop we trainen.
ik kan het vanaf hier moeilijk uitleggen weet niet vanwaar je bent en of je ervoor open staat? maar ik wil je best helpen om te proberen of het werkt.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:00

Daphara schreef:
Echt, ga het oefenen met de lange lijnen, je voelt dan zoveel meer dan als je er op zit (waarbij je hoofd vol zit met alle hulpen die je moet geven) en kunt vanaf de grond veel beter je teugelhulp scheiden van je zit- en beenhulpen. Als het aan de lange lijnen goed gaat, dan kun je het verder ontleden door het met rijden weer op te pakken.

Of terug naar zitles, paard aan de longe engewoon voelen wat er gebeurt als reactie op jouw houding en been. Op dit moment is het gissen waardoor je paard naar buiten uitbreekt en is hand, been en zit teveel tegelijk. Het scheiden door lange lijnen of zitlessen, zou je behoorlijk inzicht kunnen geven en je de kans geven de hulpen afzonderlijk van elkaar te trainen.

Ik zal kijken wat ik kan doen. Punt is alleen dat momenteel alle bakken bij ons op stal bevroren zijn, en in de binnenbak in de buurt mag je niet longeren.

celineeloves schreef:
nee niet het keihard rennen en gaan zoals wedstrijden maar de manier waarop we trainen.
ik kan het vanaf hier moeilijk uitleggen weet niet vanwaar je bent en of je ervoor open staat? maar ik wil je best helpen om te proberen of het werkt.

Ik ben wel echt een Engelse ruiter, heb totaal geen ervaring met de Western manier van rijden. Ik sta echter open voor alle ideeën.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:28

HannahM147 schreef:
Daphara schreef:

Ik zal kijken wat ik kan doen. Punt is alleen dat momenteel alle bakken bij ons op stal bevroren zijn, en in de binnenbak in de buurt mag je niet longeren.

celineeloves schreef:

Ik ben wel echt een Engelse ruiter, heb totaal geen ervaring met de Western manier van rijden. Ik sta echter open voor alle ideeën.

bij de engelse rijstijl kan dit ook zeker het is ook niet heel lastig voor engelse ruiters, rond welke omgeving sta je?

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 17:27

celineeloves schreef:
HannahM147 schreef:

bij de engelse rijstijl kan dit ook zeker het is ook niet heel lastig voor engelse ruiters, rond welke omgeving sta je?

Gelderland. Is dat haalbaar?
Edit: om iets specifieker te zijn, zo'n 20 minuutjes met de auto van Zwolle vandaan.

CBarrelracer

Re: Handen en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:01

ik ben zelf van Amsterdam maar kom regelmatig in Zeewolde (camping) is het ver daar vandaan?

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 14:54

celineeloves schreef:
ik ben zelf van Amsterdam maar kom regelmatig in Zeewolde (camping) is het ver daar vandaan?

volgens google maps is het 40 minuten rijden vanaf Zeewolde.