Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Joelle schreef:ik ben nu zo'n 4 maandjes met haar bezig. Ik weet niet precies maar wel best lang. tussen door is ze wel door verschillende mensen/kinderen gereden die geprobeerd hebben er iets van te maken maar gewoon met veel te weinig kennis en ervaring en misschien is het daardoor nog wel minder geworden. wanneer ik haar gewoon los laat dus zonder bijzet ed. steekt ze enorm overdreven de neus vooruit en valt ze alleen maar meer op de voorkant. Ik ga hulpt krijgen van iemand die meer ervaring heeft met het longeren met dubbele lange lijnen, misschien werkt dat voor haar wel fijn
_Joelle schreef:Rizette schreef:Is het de eerste Fries die je rijdt?
Nee de derde. Met 1 van die friezen ben ik voor deze mee gestopt vanwege verhuizing. Deze was opgeleid tot het Z1 maar was ontzettend gespannen en had weinig vertrouwen. Hierdoor voerde ze de oefeningen altijd gespannen uit en ook deze wou heel moeilijk ontspannen en over de rug bewegen. Na een tijd kon ik haar met steeds meer vertrouwen ontspannen door de oefeningen laten gaan.
Kinke schreef:maar wat is je doel met dit topic? je neemt volgens mij van niemand iets aan?
MiniMouse schreef:Elke huis tuin en keuken pony kan Z1 worden.
Vind ik niet echt een prestatie maar ok.
Veel knapper is om dit te kunnen waar jij nu niet uit komt. Als je dat soort dingen op kan lossen dan kan je pas wat rijden.
Maar he!! Jij weet het allemaal al dus komt helemaal goed.
Mocht je er toch niet uit komen, zoek dan wel een andere instructie. En laat dit paard niet de dupe zijn van jou onkundigheid.
maria1990 schreef:Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Ik heb je met de beste bedoelingen advies gegeven om haar medisch na te laten kijken.
maava schreef:Als je alles al geprobeert hebt zou ik haar dan door de medische molen heen halen en daarna focussen op rechtrichten en rijden. Het zakken en gewicht dragen komt vanzelf als je lekker aan het rijden bent, aan je instructie ligt het niet. Ik vind de "dressuur spiraal" zelf een fijne visualisatie van "de stappen van het rijden"
http://www.happy-horse-training.com/tra ... piral.html
_Joelle schreef:Kinke schreef:maar wat is je doel met dit topic? je neemt volgens mij van niemand iets aan?
mijn doel is om meerdere meningen te horen en zo te kijken of mensen die het paard en de situatie niet kennen nieuwe ideeën hebben en zo kunnen helpen bij het trainen van dit paard. tuurlijk is het lastig om via internet te helpen maar soms zien meerdere mensen meer dan 1.
4 maand is inderdaad niet lang maar het paard moet op een gegeven moment wel wat gaan aanbieden en laten zien dat ze iets wil aannemen. ik heb geduld en heb het nog niet opgegeven. ik heb aardig wat bruikbare tip gekregen naar mijn mening vooral over het longeren en sterker maken van de achterhand. hier ga ik zeker wel iets mee doen en ga er morgen direct mee aan de slag
Absolem schreef:Ik heb even naar je rij foto's gekeken. Bij elke foto hang jij naar achteren.
Begin eerst eens met je eigen zit. Want zo naar achteren zitten kan alleen als jij hangt. En dan begrijp ik donders goed waarom die merrie niet jouw handen vertrouwd.
Janneke2 schreef:Het woord 'rechtrichten' is al eerder gevallen.
De eerste oefening kan waarschijnlijk ook aan deze merrie worden aangeboden.
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Doe als volgt:
"blijf van de linkerteugel af!" (...hoe vaak mijn instructrice het heeft gezegd...)
ga op rechts zitten (op termijn in het midden, de kern is 'niet meegaan in haar scheefheid')
en neem contact met de rechterteugel - 1 gram is zat.
Het kan zijn dat je dier de kluts wat kwijt raakt, en het kan zijn dat het in stap anders gaat dan in draf.
(Galop bij barokke paarden is heerlijk, maar mij is geleerd: wacht er mee tot het wijken en schoudervoor/ binnenwaarts in.stap en draf prima gaan.)
Tegen de tijd dat het dier er wat aan gewend is: als het gewicht gelijk over twee voorbenen is verdeeld, komt de rug al meer omhoog.
_Joelle schreef:Absolem schreef:Ik heb even naar je rij foto's gekeken. Bij elke foto hang jij naar achteren.
Begin eerst eens met je eigen zit. Want zo naar achteren zitten kan alleen als jij hangt. En dan begrijp ik donders goed waarom die merrie niet jouw handen vertrouwd.
oke, en waarom vertouwt ze de handen van al die anderen dan ook niet? ook omdat die allemaal naar achteren hangen?
die recentste foto van mijn profiel is van 2 jaar geleden..
superpony schreef:Je neemt echt niks aan. Het beste is om eerst te leren, dat je altijd nog moet leren. Met paarden ben je namelijk NOOIT uitgeleerd.
Dat je Z1 bent geweest zegt helaas niks. Dan is een filmpje van die pony misschien wel een goede tip, omdat je een paard kan trainen vanuit goede basis of vanuit angst voor pijn. Dan weten we ook meteen of je trainer wel zo geweldig is. Want het feit dat jij dit topic moet openen, brengt daar wel twijfels over. Een goede trainer wil niet alleen een paard in de krul laten trekken en roept wat leuke dingen, maar kijkt naar jouw zit, balans, houding, hulpen etc.
4 Maanden trainen is echt niet zoveel. Zeker niet als je al zoveel verschillende dingen bent gaan proberen. Dan begin je niet bij 0 met een stijgende lijn naar beter en nog beter. Buiten dat, heb je vaak genoeg een dip, maar als je een goede basis hebt gelegd, pak je dan altijd even terug naar die basis.
Een hele goede ruiter kan een paard in 4 maanden wel al verbeterd hebben, maar dan moet je ECHT enorm veel ervaring en gevoel hebben.
De rest boeit me ook niet zo. Mensen zijn zo makkelijk in wie ze hun paarden laten rijden. Meestal gaat het om snel en goedkoop, niet om goed.