Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kimmie25501 schreef:Dat mijn hand beweegt ben ik met je eens, even over de sporen, ik weet heel bewust dat ik haar alleen raak als ik dat wil. Ik heb dan misschien wel een beetje flappervoeten, maar ik raak haar alleen als ik dat wil. Ik weet gelukkig precies wanneer ik er met mijn sporen inzit en wanneer niet, hoewel ik het met je eens ben dat het lijkt alsof ik er continu inzit met mijn sporen. In de volte geef ik idd wel constant spoor, dat zou ik moeten minderen.
Ik weet dat ik in mijn linkerheup soepeler ben dan rechts. Verder ben ik in mijn rechterarm sterker dan links. Mijn linkerarm is idd zeker minder ontwikkeld!
Verder bedankt voor alle tips!
Rindin schreef:SinneJ schreef:@Sclimpre
erg fijne reactie en inderdaad precies wat ik bedoelje brengt het mooi onder woorden.
Heeft niets te maken met wel of niet inzitten met het welzijn van je paard. Iedereen doet wat hij denkt dat zijn paard het meeste helpt. Ik vind het dan ook ver gaan dat men dat beweert in dit geval, want hoewel ik niet zo in fysio als ultieme oplossing geloof, ben ik er wel van overtuigd dat mensen die dat doen of laten doen, dat voor hun paard doen en de juiste bedoelingen hebben.
Dus laten we er op bokt vanuit gaan dat iedereen zijn paard gelukkig wil maken en gewoon discussiëren over wat ieder van ons vindt dat dat inhoudt.
Nogmaals: in het andere topic heb ik erg duidelijk mijn mening over goede zorg uitgeschreven.
Jullie hebben duidelijk nog geen ervaring met fysiotherapie als (preventieve) zorg voor het paard.
Helaas is zowel ieder paard, als iedere ruiter scheef. Dat geeft dat rijden op een paard eigenlijk altijd wel blokkades en eventueel pijn geeft. Redt een paard zich daarmee? In heel veel gevallen wel. Ze hebben ook niet echt keus, ze kunnen niet zeggen waar ze last van hebben (behalve door niet te zakken over de bovenlijn en links vast te houden bijvoorbeeld).
Je kunt het onzin vinden, want 'het paard wordt toch steeds weer vast gereden', maar wat nou als je dmv fysiotherapie alles gewoon wat makkelijker maakt? Voor beide partijen... Het paard kan makkelijker ontspannen, houdt links minder vast, ruiter kan makkelijker vragen of het paard in een bepaalde houding wil en heeft dus zo een ingang om de volgende stap te kunnen zetten. En dan ook nog op een manier die voor beide partijen makkelijker is: het paard handelt vanuit minder pijn en kan daardoor beter wat er gevraagd wordt, de ruiter kan zonder gedoe wat meer van het paard vragen. En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn: doorrijden op een scheef paard, wat zou dat met de benen doen en dus met het risico op blessures?
Waarom zou je hier tegen zijn? En aan jullie de vraag: hoe weet je dat je paard pijn heeft en dus een fysio nodig zou hebben?
Ik heb enorm veel klanten die mij preventief laten komen. Daar wordt het rijden makkelijk en dus leuker van voor zowel paard als ruiter. Zouden jullie ook eens moeten proberen
Rindin schreef:Het is toch per definitie tegen de natuur om op een dier te gaan zitten? Als je de anatomie kent, als je de biomechanica kent, dan weet je wat er in het lijf gebeurt als je erop gaat zitten en weet je dus ook dat het niet ondenkbaar is dat er blokkades ontstaan. Ben ik tegen paardrijden? Nee. Maar jullie lijken er vanuit te gaan dat iedere ruiter alles voelt en ziet. En wordt iedere gedraging van het paard altijd juist geïnterpreteerd?
Nogmaals, ik zeg niet dat je iedere maand een fysio langs moet laten komen, maar we moeten met z'n allen wel de hand in eigen boezem boven steken. We weten en voelen namelijk lang niet allemaal of een paard ergens last van heeft. En de gemiddelde instructeur ziet dat ook echt niet, hoor.
Citaat:Ik zie het als een arbeidsvoorwaarde. Jij wilt dat je baas een goede stoel en bureau voor je regelt, en misschien zelfs wel voor je fiets betaalt of voor de sportschool, allemaal om te voorkomen dat je klachten krijgt. Vinden we allemaal heel normaal. Waarom vinden we dat voor ons paard dan niet normaal?
Kimmie25501 schreef:Normaal heb ik gelukkig ieder week les, helaas deze zomer ging het heel vaak niet door ivm vakantie en ponykampen.
Ik heb al afgesproken met mijn stalgenootje dat ik volgende week ergens ga rijden nadat zij heeft gereden.
Vandaag begonnen met veel overgangen rijden, ik merkte idd dat ze heel slecht aan mijn been was omdat ik eigenlijk standaard een spoortje erin moet duwen omdat ze op mijn been niet reageert. Niet fijn dus. Ook geoefend met linkerbeen naar rechterteugel rijden. Dat vond ze heel moeilijk en ze ging in het begin heel erg moeilijk lopen doen. Naar het einde ging dat beter, vooral toen ik mijn linkerhand helemaal los liet. In galop was ze ook echt heel traag, maar ik vind het ook stom om elke pas been te geven. Nog tips hiervoor? Na wat stap en oefenen met achterheen goed onder brengen (dat ging heel goed) draafde ik weer aan en ging het ineens weer heel slecht. Toen dacht ik mijn handen helemaal los te laten, alleen toen ging ze constant helemaal scheef lope. Uiteindelijk wel netjes afgesloten en toen ze ontspande meteen gaan stappen.