Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:52

Piekosjj schreef:
Ik zou daar niet zo een nummertje op durven plakken SuperZodia, dat ligt namelijk heel anders per paard. Het ene paard heeft nl een hogere max hartslag en dus daarbij ook een hogere hartslag nodig om een 'prikkel' te krijgen dan de ander. En ook per sport ligt het verschillend, even een gallopje en je zit op de 150 BPM. Doe je dit voor 10 min is dat voor een dressuurpaard wellicht een trainingsprikkel, maar voor een eventing- of endurancepaard dus echt helemaal niet.

Nee klopt per paard idd verschillend. Maar bij dressuurpaarden kan je er in principe wel vanuit gaan in eerste instantie dat de prikkel rond de 120 zit. Ik krijg bij mijn zz paard de hartslag bijna niet over de 120, hoe zwaar ik het ook maak, alleen als ik echt zwaar ga schakelen en verzamelen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:37

Nu lees je eigenlijk verschillende schema's, wat zou dan het beste zijn om de spieren te trainen?

Dag 1 lichte training
Dag 2 zware training
Dag 3 rust

Dag 1 zware training
Dag 2 lichte training
Dag 3 rust

Of misschien wel een heel ander schema?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:49

absque_dubio schreef:
Nu lees je eigenlijk verschillende schema's, wat zou dan het beste zijn om de spieren te trainen?

Dag 1 lichte training
Dag 2 zware training
Dag 3 rust

Dag 1 zware training
Dag 2 lichte training
Dag 3 rust

Ik geef bijna nooit een rustdag na een zware training, ik wil die dag graag een beetje stretchen etc. Ik ga wel vaak de dag na mijn les een buitenrit maken.

Maar ik denk dat met 8/12 uur vrije beweging op wei of grote paddock, het niet zo'n probleem is om toch rust te geven na een zware training.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:08

Dit was 20 jaar geleden ook al bekend, toen noemden we het overcompensatie. Dit is bij sporters ook heel bekend en bij paarden werkt het uiteraard ook. Maar ik neem aan dat mensen toch nadenken over het trainen van hun paard? Dus dag rust tussendoor en een dagje longeren of lichte arbeid? 5 dagen zwaar trainen is niet goed maar 5 dagen te licht ook niet. Je wisselt dit af, je kan best 2 dagen zwaar trainen als dit gevolgd wordt door een dagje lichte beweging.
En nu hebben we het puur over de spieren. Het wordt nog interessanter als je ook de pezen er bij betrekt of het uithoudingsvermogen. Dan praat je echt over management. Heel gericht trainen qua oefeningen, qua bodems en qua duur van de training en de oefeningen. Soms moet je langer doorpakken in bepaalde oefeningen die kracht kosten. Of langer trainen dan je normaal doet. Om meer kracht te krijgen of conditie op te bouwen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:17

Zoveel wordt er anders niet over gepraat en geschreven, dus ik ben blij met dit topic!

Uiteindelijk denk ik dat je meeste supercompensatie krijgt door de juiste afwisseling tussen zware training en hersteltraining plus voldoende afwisseling binnen de trainingen door verschillende disciplines te beoefenen en zo de spieren telkens weer op een andere manier te prikkelen.

Het hangt uiteindelijk ook af van je doel, een endurancepaard heeft baat bij een andere bespiering dan een dressuurpaard, net als een hardloper of een turner.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:32

Wanneer ik echt met schema's werk doe ik meestal twee keer achterelkaar een pittige dressuurtraining omdat dat veel meer te maken heeft met oefenen dan met spierinspanning en mijn ervaring is dat je de tweede dag vaak net een stapje verder komt.
En dan per 6 weken een doel hebben om op te trainen, of kracht, of balans of uithoudingsvermogen, in het volgende blok van 6 weken onderhoud ik dan de andere dingen wel, waardoor alles dus wel door elkaar loopt.

De meeste paarden die ik hier in de jaren stukgereden heb zien worden, werden of niet genoeg in balans gereden, waardoor er een continue overbelasting plaats gaat vinden, of ik zag mensen op een hele simpele manier met 2 a 3 keer een beetje rijden per week zoveel succes hebben dat ze daarna op zo'n niveau kwamen dat het paard door de weinige training gewoon niet bestand was tegen de belasting.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:48

Op basis van de kennis die ik tot nu heb kunnen vergaren, is rust na een zware training niet goed. Ik hou daarom nu zwaar, licht, rust aan. Ik deed juist altijd licht, zwaar, rust. Ik ben nu in contact met een meisje van universiteit Wageningen die dierwetenschappen doet gericht op paarden.. Ik ga eens kijken wat zij nog aan informatie hierover weet!

@ Suzanne F. Iedereen is naar mijn idee wel bewust met de training bezig, maar dan moet je wel weten wat goed en wat fout is, en daar kan ik zeer weinig kwalitatieve informatie over vinden helaas. Een trainingsschema overnemen die gebaseerd is op "niks" lijkt me niet zo nuttig. De onderbouwing ontbreekt steeds in hetgene wat ik er wel over kan vinden.

Ik werd hier nog op gewezen: https://magazine.ehorses.nl/trainingsplan-voor-jouw-paard/ De eerstvolgende keer is op 15 september, dan kan ik dus precies niet. Misschien wat voor jou Wijslander?

Wijslander

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:13

Bedankt voor de link TS, ga hem meteen bekijken!

Valt weidegang na een zware training ook onder rust?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:33

absque_dubio schreef:

Dag 1 lichte training
Dag 2 zware training
Dag 3 rust

Dag 1 zware training
Dag 2 lichte training
Dag 3 rust

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Toen ik nog endurance trainingen deed gaven we juist rust na een zware training (uiteraard wel altijd vrije beweging op de wei). Ik ben dit eigenlijk zo blijven doen.

Ook gedurende de week bouw ik dan op dus bv:
Ma lichte training
Di zware training
Wo rust
Do middel zware training
Vr zware training (zwaarder dan di)
Za rust

Maar het idee van hersteltrainingen spreekt me ook wel aan, zou dan alleen bang zijn misschien over de grenzen van het paard te gaan.

Ik heb geleerd dat in de dressuur overgangen/tempowisselingen beter werken om de hartslag omhoog te krijgen dan verzamelende oefeningen/zijgangen dus dat pas ik wel toe.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:42

Ik denk dat het vooral gaat om wat het paard aan vrije beweging krijgt. Staat hij de dag na een zware training 15 uur op de wei of 4u op een mini paddock (of nog erger komt ie er helemaal niet uit)

In het eerste geval zie ik niet zoveel kwaad in vrij geven na een zware training. In het 2e geval zou het best problemen kunnen geven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:47

Intressant topic! Trainde de paarden altijd via dit principe, tot en met GP. Nu sinds wat jaren weer paarden op stal om te gaan trainen, waarvan 1 graag naar de lichte tour wil, dus leuk om weer even in te gaan verdiepen!

Ik deed inderdaad nooit rust na een zware training, merkte dat ze dan vaker en vooral ook langer last van spierpijn hadden. Paarden vol in het werk, was mijn weekplanning zo ongeveer (uiteraard aangepast aan het paard, maar van hieruit ging ik verder aan het werk)
Ma: lichte training ohz
Di: zware training ohz
Wo: lichte training aan de longe
Do: rust
Vr: zware training ohz
Za: lichte training in het bos, meestal vooral gewoon veel stappen
Zo: rust

Verder komen wel alle paarden elke dag op de wei, alle, ook hengsten en ook gp paarden. Paard hoort gewoon elke dag minimaal 4 uur vrij te kunnen bewegen en je houdt ze veel meer happy in het hoofd en in het werk.
En ik stap elke dag met ze aan de hand op het harde ongeveer 15/20 minuten.

Inhoud van de training is natuurlijk afhankelijk van leeftijd, niveau, conditie, etc.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:32

Rust werkt hier slecht, vooral mentaal komt-ie maar moeilijk weer op gang na meerdere dagen vrij en ook fysiek blijft hij fijner bij regelmaat. Daarom ben ik toch gaan werken met hersteltraining in plaats van echte rust. Die van mij loopt 24/7 buiten.

Interessant al die trainschema's!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:44

Trainen doe je op gevoel. Dat maakt de ene ruiter gewoon een ruiter en de ander een africhter. Sommige mensen presteren het om paarden achteruit te laten gaan, in kracht, in conditie en in spieren. Anderen maken van een heel gewoon paard een topper. Dat doen ze niet met schema's maar op gevoel. Ik kan je nu wel een schema geven maar dat past niet elk paard. Dat hangt van heel veel factoren af. Karakter, looplust, bouw, blessuregevoeligheid, aanleg, natuurlijke balans/scheefheid en nog veel meer factoren.
Aan de hand daarvan ga je met een paard aan de slag en weet je of hij beter wordt van een dag rust of juist niet. Niet ieder paard kan je zomaar een dag complete rust geven zonder consequenties. Andere paarden knappen er soms enorm van op. Sommige kan je zwaar trainen, andere niet etc etc.
Je vraagt hier om schema's maar daar heb je niks aan, je moet trainen op gevoel en inzicht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:13

Wie vraagt er om kant-en-klare schema's? Volgens mij wordt hier van alles besproken over supercompensatie en alles wat daarbij hoort. Je reactie lijkt wat kort door de bocht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:20

Suzanne: dat is dus niet helemaal waar. Hoe je een spier traint is gewoon 'wetenschap'. Dus er moet een bepaalde minimale belasting voor een bepaalde tijd bij komen kijken wil je dat echt efficiënt doen. Dan is er een optimale hersteltijd en weer een monentem waarom je weer het meeste rendement haalt.

Hoe je het paard zover krijgt dát die spier geprikkeld wordt kan gevoel zijn. Maar kan ook gemeten worden dmv hs (+lactaat)

Ik heb echt wel veel gehad een diverse hs metingen. Kan je paard het aan? Of blijf je juist net onder een bepaalde drempel hangen?

Over rust denk ik: Als je paard spierpijn heeft (bijvoorbeeld links meer dan rechts) en je laat hem eerst alleen rusten heb je kans dat jij zich naar zijn meest comfortabele gevoel gaat voegen. Dus zijn moeilijke kant wat meer gaat ontlasten en dus nog wat schever wordt. Als je dan die dag juist licht met hem werkt om weer aan 2 kanten een goed gevoel te krijgen zou dat beter kunnen zijn.

Hier staan ze 24/7 buiten dus/en stijfheid ken ik eigenlijk helemaal niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:24

Het ene paard heeft veel sneller spierpijn dan het andere. Ik ken paarden die al stijf waren na een simpele training en paarden die je zwaar kon trainen en de volgende dag net zo soepel waren.
Hetzelfde met rustdagen. Er zijn paarden die als een raket gaan na een dagje rust maar ook paarden die amper vooruit komen van de spierpijn. En dan heb je niks aan je schema's van spierbelasting etc..
Zelfde als met die hartslagmeters en teugeldruk dingen. Mensen moeten eens leren rijden op gevoel en niet op schema's en meetapparatuur.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:28

Wie heeft het over schema's en meetapparatuur? Pol013 misschien maar dat is niet waar dit topic over gaat.

Het gaat over supercompensatie en hoe daar optimaal gebruik van te maken in de training. Dat is voor ieder paard anders en daar komt observeren en uitproberen bij kijken. Maar daar zit wel degelijk theorie achter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:44

suzanne: het idee van die meting is juist dat je die spierpijn kunt doseren. Dus die na een simpele training al spierpijn heeft al eerder stoppen en die andere juist nog even doorpakken als je ziet dat er niets gebeurt. Daar ÍS je schema nou net voor.

En dan hoef je je gevoel helemaal niet uit te schakelen. Je kunt het toch aanvullend doen.
Je rijd je paard op gevoel en kijkt af en toe naar de feiten om te toetsen of je gevoel klopt.

Ik zat er heel vaak naast en daar ben ik zeker niet de enige in.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:36

En daarnaast is het ook gewoon niet waar, ook echte top ruiters werken (juist) met schema's...
Elke topsporter doet dat.

Die trainen met schema's om optimaal voor te bereiden, inderdaad aangepast aan het paard, zoals het hoort, maar trainen echt niet zonder een training schema.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:49

Wijslander: echt werken aan supercompensatie kun je eigenlijk ook pas als je weet dat je echt een trainingsprikkel gegeven hebt.
Als je training op dag1 niet zwaar genoeg was heeft het maar weinig zin om met een schema te trainen. Dan is er die 3e of 4e dag namelijk ook niets bijzonders aan de hand.

En óf je zwaar genoeg traint blijf een beetje een gok als je dat niet meet. Of je moet (blijkbaar) heel veel gevoel hebben.

Wat ik van mijn dressuur werk weet is dat er maar bijster weinig gebeurde met de hartslag. En dan heb ik het niet over 160hs maar gewoon over de hs iets hoger laten uitkomen. Krijg dat bijna niet voor elkaar met een paard die gewoon een fijne basisconditie heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:18

Supercompensatie en hartslag hebben niks met elkaar te maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:43

Niet direct. Maar wel indirect.
HS (+lactaat zou beter zijn) geeft een indruk van de trainingsintensiteit.
Als je niet intensief genoeg traint, treed er geen super compensatie op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:42

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:10

Er ging inderdaad iets mis hier... :?

Ik ben aan het zoeken en lezen. Over hartslag wordt niet veel geschreven als graadmeter, over vermoeidheid wel. Stel dat je de hartslag in een zo kort mogelijke tijd zo ver mogelijk omhoog jaagt -wat bijvoorbeeld bij een jong paard zonder conditie makkelijk te doen is- dan is de hartslag weliswaar erg hoog geweest, maar of dan supercompensatie optreedt?

Rusthartslag lijkt wél aan te geven of het paard al in de supercompensatie zit of niet. Is de rusthartslag na de training hoger dan ervoor, dan zit je nog voor de compensatie. Is de hartslag terug gelijk, dan zit je in de supercompensatieperiode waar je gebruik van kunt maken. Dat is wel zeer interessant!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 21:27

Hmm de hartslag is naar mijn idee wel een graadmeter, maar niet alleen maar. Zie de piaffe waarbij de hartslag daalt terwijl het wel degelijk een heel intensieve oefening is.

Vraag is dan idd: hoe weet je dat je de trainingsprikkel zwaar genoeg is om het supercompensatie effect te kunnen krijgen..

Ik heb zaterdag nu wel bewust extra fanatiek gereden met het idee om de zware training dan te doen, maar of dit dan de manier is, geen idee..