Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Licor schreef:Avalanche81 schreef:
Ja, of je voedt ze gewoon netjes op aan de hand en gaat dan met 4,5 eens rustig aan het werk. Op het gemak. Jij doet nu net alsof er maar 2 mogelijkheden zijn, dat helemaal niet zo.
Esther: ja raar is dat idddie paarden kunnen ook niet in de kudde, kunnen niet buiten zonder beenbescherming enz.
Nee natuurlijk zijn er meer mogelijkheden.. maar op tijd beginnen heeft in mijn ogen juist ook voordelen.. oa dat door de belasting het gestel juist sterker wordt.. maar uiteraard moet je je paard ook niet overvragen mentaal gezien.. maar dat kan alleen de eigenaar inschatten in mijn ogen..
Maar mensen vielen behoorlijk over die 3/4 maanden in dat topic dus vandaar dat ik dat wat jij nu quote aanhaalde
fransje23 schreef:Denk ook dat opbouw belangrijk is en de frequentie. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan het ruitergewicht en de arbeid. Dat aanpassen gebeurt pas bij het trainen.
Kan mij voorstellen dat het makkelijker is ,qua zelfbeheersing, als je meerdere paarden hebt om te rijdem. Als een jonkie je enige paard is, en je ook relatief veel tijd hebt, is het denk ik moeilijker om kortere en minder frequente sessies te doen. Als je focus vooral op rijden ligt natuurlijk.
Ik heb nu een driejarige die ik er zelf nog niet klaar voor vind. Niet mentaal en zeker niet fysiek. Had mij toch al voorgenomen te wachten tot het vierde jaar voor ik er op ga. Momenteel ben ik met haar aan het wandelen en haar bomproof aan het maken ( zie [ITP] Joya, 3 jaar en in opleiding tot... ) . Als het mee zit wil ik dit uitbreiden met fietsen en mee als handpaard.
Na de zomer wil ik rustig met lange teugelen , werk aan de hand en wat longeerwerk haar voorbereiden op het rijden.
Tigra_ schreef:Persoonlijk zou ik ook wachten tot ruim 3 jaar of 4 jaar. Veel paarden kunnen tot ergens in de 20 nog wel werk onder het zadel aan. Dat wil zeggen dat als je met een 4 jaar begint je nog zo'n 20 jaar kan genieten. Jammer dat mensen een paard die eerste 3 tot 4 jaar de vrijheid niet gunnen. De enige reden dat paarden voor hun 4 jaar geleerd worden is omdat mensen het geduld niet hebben. Als het zou kunnen zouden de meeste het liefst met 2 jaar al aan de slag gaan en er zijn er bij die dat ook volop doen.
Gimme_Spurs schreef:Tigra_ schreef:Persoonlijk zou ik ook wachten tot ruim 3 jaar of 4 jaar. Veel paarden kunnen tot ergens in de 20 nog wel werk onder het zadel aan. Dat wil zeggen dat als je met een 4 jaar begint je nog zo'n 20 jaar kan genieten. Jammer dat mensen een paard die eerste 3 tot 4 jaar de vrijheid niet gunnen. De enige reden dat paarden voor hun 4 jaar geleerd worden is omdat mensen het geduld niet hebben. Als het zou kunnen zouden de meeste het liefst met 2 jaar al aan de slag gaan en er zijn er bij die dat ook volop doen.
Maar... vrijheid? Eerlijk... Joy weegt nu zeker 460 kilo en ik ben heel blij dat ze zo fijn meeloopt aan de hand, braaf is bij de smid en gewoon naar me luistert als ik wil dat ze opzij/achteruit gaat. Ik betrek dit nu even op mijn situatie, omdat ik niet over anderen kan oordelen. Joy is inmiddels al 2 keer naar de kliniek geweest, geopereerd en de hele charade erna. Dan ben ik heel blij dat ze tijdens alle onderzoeken niet de boel kort en klein slaat en gewoon lekker de trailer opgaat zonder stress.
Dus tot 3 in de opfok en dan als een groene puber nog alles moeten leren... mij niet gezien. Dat heeft niets met vrijheid te maken...
Jester_ schreef:Captain schreef:Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.
Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten