Manegepaarden... wat te doen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:07

met iets beter zoeken vind je ook hier zeker manege's met voldoende weidegang. Maar eens dat de meerderheid zonder is, echter dat zou ik niet willen aanmoedigen.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:13

Hier (noord-limburg) betaald mijn vriendin 17,50 voor een halfuur privéles van een hele goede instructrice op een dressuurstal/ manege op goede paarden die je allemaal stuk voor stuk heel veel leren. Ze betaald hetzelfde als ze een uur les heeft met mij erbij. Op een manege niet ver hiervandaan betaal je 15 euro voor een uur les met 10 mensen in de bak. 50 euro en een paard dat ook niet eens vooruit te branden is vind ik veel te veel, goed dat je daar weg gaat!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:21

freetorun schreef:
Als paarden in privé handen zijn gaan hemelen, lijkt met me juist erg slecht dat ze in een manege ondanks de pijn (en vaak zonder goede medische hulp) wél doormoeten met hun zware werk. Dit voorbeeld vind ik totaal niet als voordeel voor een manege klinken..

Ik bedoel dat meer in de zin van, dat ze op wedstrijden niet meer mee kunnen komen.
Op de manege wordt er nauwelijks tot geen buiging gevraagd en kunnen ze de lichamelijke klachten ontzien.
Of pony's die nogal veel energie hebben en door de manegelessen wel braaf zijn en bij particulieren kinderen te heftig..
De manege waar wij rijden wordt gelukkig niet bezuinigd op de d.a.
Nu is er wel veel verschil tussen maneges, dus in sommige gevallen zal je helaas gelijk hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:22

Shadow0 schreef:
sneeuwpop schreef:
Een zweep je hoort er daar bij - die paarden zijn echt niet gek en hebben soms ook wat aanmoediging nodig wanneer ze niet zoveel zin meer hebben.

Maar het helpt gewoon niemand, niet het paard en niet de ruiter, om zo door te modderen dat het niet leuk meer is. Dat is bij uitstek een moment dat je als instructeur zorgt dat het paard reageert op de hulpen, zodat het paard beter begrijpt wat er bedoeld wordt en ook minder de gewoonte leert om de hulpen te negeren, en de ruiter ervaart hoe het werkt en vanuit een positieve ervaring kan doorleren.

Soms de confrontatie aangaan is leerzaam en kan ook beslist wel leuk en uitdagend zijn... maar dat is niet de hoofdzaak van rijden.

Hoezo een reactie uit zijn verband trekken?
Kom op zeg, zo staat er heel wat anders!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:29

purny schreef:
Frummels schreef:
Ik heb je een pb gestuurd met wat tips voor maneges in de omgeving, mocht je die in de Lier niet fijn vinden (ik ken die manege overigens niet, hopelijk past het je!)

Een aantal maneges die hier genoemd worden, zouden voor mij al afvallen omdat de paarden daar heel de dag in een box van 3x3 staan. Dat vind ik geen gezonde situatie voor de dieren :n Kan de les nog zo goed zijn..

Tja. Dan kan je elke manege in de randstad wel opdoeken. Hier in de randstad heb je nou eenmaal minder of geen weidegang.

Ik vind weidegang iets anders dan een paddock. Maar dan nog is het voor mij een reden om ergens niet heen te gaan. Ik moedig dat soort praktijken niet aan. Een paard hoort niet het hele jaar door 24/7 op stal, punt. Voor mij reden om eigen paarden te nemen en voor een stal te kiezen waar ze buiten komen. Want er zijn meer dan genoeg stallen en maneges waar dat wel kan. Men moet zich er alleen even in verdiepen en verder kijken dan de neus lang is :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:45

Ik ken hier eigenlijk geen maneges waar ze het hele jaar door 24/7 op stal staan, wel dat ze in de winter op stal staan (en de pensionpaarden ook). En dan in de zomer overdag of juist snachts buiten, afhankelijk van het weer en de steekbeestjes

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:32

Pleun02 schreef:
Hier (noord-limburg) betaald mijn vriendin 17,50 voor een halfuur privéles van een hele goede instructrice op een dressuurstal/ manege op goede paarden die je allemaal stuk voor stuk heel veel leren. Ze betaald hetzelfde als ze een uur les heeft met mij erbij. Op een manege niet ver hiervandaan betaal je 15 euro voor een uur les met 10 mensen in de bak. 50 euro en een paard dat ook niet eens vooruit te branden is vind ik veel te veel, goed dat je daar weg gaat!

Voor een uur privéles betaal je hier in de buurt helaas overal 50 eur, half uur 25 euro. Uur groepsles rond 22 euro.

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:49

LauraEarly schreef:
Floriane schreef:
Dank voor alle prettige reacties.
50 euro is hier in het westen wel de standaardprijs voor een uur privéles.

Ik heb besloten eens bij een andere manege in de buurt te gaan kijken.
Een alternatieve mogelijkheid die ik heb bedacht, is een keer een midweek/lang weekend ergens te gaan lessen in alle rust om de basis goed op te pakken in een ontspannen omgeving.

Als er iemand een aanbeveling heeft voor een fijne manege in/rond Den Haag, hoor ik dat heel graag!

Dank allemaal!

Misschien is dit wel een leuk ideetje: Bij mij in de omgeving is er een stal (Elim dacht ik), daar kun je een appartementje huren en dan een weekend lang les krijgen op die paarden. Ook gebasseerd op centered riding, en volgens mij prive

http://liemburgpaardenkracht.nl/ruiter-en-paard/

http://www.hippago.nl/lesaanbod/

Oke naar een snelle speurtocht kom ik al uit op twee plekken waar je voor een kortere periode kunt rijden. Kun je ook nog lekker genieten van het Drentse landschap :+

Even terug op jou probleem. Ik zou afstappen en om een ander paard vragen. Hebben ze die niet? Dan zien ze me niet meer terug. Als je instructeur je deze tips geeft (het afslaan), dan zal ie dat ook aan andere lesklanten geven en zullen deze problemen dus niet structureel worden opgelost, helaas :(

Daarbij, priveles bij mij op stal is 14,50 per half uur, van 50 euri val ik van mijn stoel

Leuke tips, dankjewel.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:21

Telpeva schreef:
Ik ken hier eigenlijk geen maneges waar ze het hele jaar door 24/7 op stal staan, wel dat ze in de winter op stal staan (en de pensionpaarden ook). En dan in de zomer overdag of juist snachts buiten, afhankelijk van het weer en de steekbeestjes

Helaas weet ik er wel 1, en nog kleine stalletjes ook.. (waren voorheen stands)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:54

Maar het gaat niet over maneges over het algemeen, maardeze stal waar de de paarden laten slaan. Mag duidelijk zijn dat slaan uiteraard wat anders is dan aantikken. Om er dan 50,- voor te vragen vind ik ook echt onzin. Ik zou een andere stal zoeken.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:15

persoonlijk vind 50 euro voor 1 uurtje les, waarin jij voor het grootste deel niet fijn kan rijden erg duur.
Ik vind het sowieso erg raar dat je instructrice zegt dat je "hem maar vooruit moet meppen". Misschien kun je aan je instructrice vragen of er ook paarden zijn die niet constant stil staan, omdat jij op deze manier alleen maar leert hoe je een paard vooruit kan slaan, maar ik neem aan dat je lessen neemt voor het plezier :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:18

de prijs van de les doet er in mijn ogen helemaal niet toe. Het feit dat men instructies krijgt om een paard te meppen zegt genoeg, hier is sprake van onkunde en mijns inzien een totaal verkeerd adres om 'les' te krijgen.

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 09:52

Ik heb vandaag mijn eerste les bij Romi Grotenhuis. Ben heel benieuwd. Tijdens mijn laatste les op de manege merkte ik, dat ik heel veel weerzin tegen het rijden voelde. Dat verbetert de zaak natuurlijk ook niet. Ik wil lekker rijden, leren. Mét het paard.
Nogmaals dank voor jullie reacties.

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 14:50

Helaas... ik kwam bij de manege en de instructrice bleek ziek...
Wist het helaas niet vooraf. Jammer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:03

Wat jammer zeg!

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:10

Ben inmiddels een paar dagen bij Hippago in Elim geweest. Wat een verademing! Heel erg prettige les van Stasia. Een overnachting met vier lessen, dus twee per dag. Fijn verblijf. Volgende week weer!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:44

Wat vervelend dat je eerste les niet doorging. Ik ben daar een paar x geweest ( helaas te ver weg) en ben erg enthousiast over romi. Misschien nog een kans geven?

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:52

Wellicht later, Benoite. Ik vind het lessen bij Hippago nu erg prettig. Voor mij ook ver weg, maar omdat ik freelance kan ik er makkelijk door de week heen. Laptop mee!