Paard lijkt soms bezeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard lijkt soms bezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:00

Dank voor de tips! Ik ga ze ter harte nemen :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:16

Let op zijn voer, geef hem niet teveel brok, maar vooral onbeperkt hooi. Vul dat aan met wat vitamine/mineralenbrok.
Zou inderdaad, zoals iedereen hier zegt geen bijzetteugels gebruiken.

Ik vroeg me af hoe bedreven je bent in het longeren. In principe blijf je ongeveer op je plaats staan en maak je door houding en standpunt/draaiing (ten opzichte van je paard) aan je paard duidelijk wat je wilt. Als je dat niet goed doet krijg je 'spraakverwarring' en doet je paard niet wat jij wilt, omdat hij het niet snapt. Hij kan daar ook baldadig van worden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:17

Joman schreef:
fransje23 schreef:
Paard is in ieder geval niet bezeten }>

Misschien is het nu ook even tijd voor een pas op de plaats? In het laatste halfjaar is er al veel veranderd en daarbij is hij ontzettend jong en kan zijn energie niet kwijt. Misschien tot de verhuizing alleen dagelijks spelen in de bak en verder niets.
Longeren is enorm belastend dus 3 keer in de week is veel, zeker voor een puppypaard.

Ik moet iig iets gaan veranderen idd! Misschien terug naar 2 keer spelen en 1 keer longeren.

Hij moet iig de kans krijgen om lekker te spelen en jong te zijn idd!

Super leuk is zo'n clown bij je , lekker van genieten joh, ze moeten nog genoeg werken in hun verdere leven.
Heb hier ook zo'n clown, alleen die is 10.., staat zo hele middag te relaxen met "zijn" dames op de paddock en zet je hem effe in de buitenbak gaat ie helemaal uit zijn dak *\o/* al was ie een jonge god, showen hoe geweldig hij wel niet is :D
Geniet altijd hiervan, stap erbij in en daag hem wat uit of ga gewoon met elkaar wat spelen en dollen.
Heb nog nooit aan bakrand staan toe te kijken, zoals zoveel doen, ook niet als er drie met elkaar aan het dollen zijn, het is veel te leuk om erbij te zijn.
Paarden voelen haarfijn aan wat je intensie is, waar je bent en hoe ze met je om moeten gaan.

Longeren aan de lijn zou ik effe laten, doe meer samen zonder lijnen en met elkaars lichaamstaal.
Hoe subtieler die lichaamstaal wordt tussen jullie, hoe fijner paard dit wordt in omgang.
Veel succes en vooral veel lol met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:24

Kun je niet al eerder van stal veranderen?
Ik denk dat je problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen :) plus dat ik meevoel met het paard. Van in een kudde met al zn vriendjes waarmee hij is opgegroeid en lekker de ruimte, naar in zn eentje op een klein stukje zand.
Ik zou me eerder afvragen waarom hij braaf zou zijn..
verder zou ik het longeren laten voor wat het is en hem los gek laten doen en er na aan de hand gaan werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:30

Kwam nog bij me op. Ik kan niet longeren, zeker geen jong paard vanwege mijn rug. Wat ik dus deed paar keer per week heel kort. Ik ging met hem naar de longeercirkel en kilikte hem los. Niets had hij aan of op zich. Met de longeer zweep gingen we "werken". Hij leerde zo op stem: stappen, draven galopperen, draai om en kom hier en ho. Toen dit allemaal heel goed was bevestigd, leerden we dat er in draf ook "strek" was en "klikken met de tong" (moest hij heeeeel langzaam draven en dat werd heel langzaam opgebouwd) zo ook met "kwiek" dan wilde ik een kittige stap zien lekker voorwaarts en zelfs heb ik in de cirkel "terug" aan hem geleerd. Voor een dominant hengst is dit heeeel erg moeilijk }> . Het voordeel hiervan was dat als hij een heuse bok tirade kreeg van joligheid dat totaal geen probleem was. Zodra dit over was gingen we weer verder heel kort om gelijk te stoppen of om gewoon door te gaan naar gelang interpretatie van de bokken.

Prrrrr betekent versnellen en weg wezen. Later met show rijden en achttal show rijden, heb ik erg veel plezier gehad van het klik commando (hij kon toen hij 10 jaar was bijna op de plek draven, erg handig bij bepaalde figuren als je moet wachten op anderen) en het prrrr commando (dan spoot hij weg tijdens de show) kan ook handig zijn om de figuren mooi kloppend te laten zijn en "foutjes" van anderen mee op te vangen.

Ik heb zoals Peetstap schrijft enorm gelachen met hem, want hij was zo jolig, zo jong en ondeugend. Heerlijk beest. Als alle commando's op stem bekend zijn dan heb je daar heel erg veel aan als je onder het zadel werkt. Die tijd komt weer helemaal terug en ik zou het nooit hebben willen missen.

Het was een paard (en nog maar hij is nu bejaard) dat erg van uitdaging hield. Dus we lieten hem buiten in het water plonzen (dochter erop zonder zadel), de kant op klauteren, door het struikgewas zich een weg banen, hoedjes van palen af halen, hekken open en dicht maken. Heel leuk en je leert er spelenderwijs heel veel van. We eindigden altijd met heerlijk laten grazen op vers gras. Zodra hij ons zag of ziet, komt hij naar ons toe hetzij zeer rustig met een beetje moeten aandringen hetzij knetter hard van vreugde. En als hij niet kwam, dan bleef hij maar een nachtje buiten. Dus dat heeft hij maar 2x gedaan want dat was nu ook weer niet de bedoeling ;)
Zo maar wat ideetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:40

Ik lach er ook wel om, maar ik was ook vooral aan het hopen dat het niets geks zou zijn. Verder heb ik veel lol met hem :)

Idd ik denk ook dat veel is verdwenen zodra ik van stal verander. Maar vanwege persoonlijke aangelegenheden gaat dit pas over een maandje of 2 (op zn laatst). Tot die tijd zal ik het longeren idd laten voor wat het is en hem paard laten.
Ik vind dit ook sneu, maar op dit moment kan ik even niet anders helaas. Lijkt me heerlijk voor hem; straks weer op de wei met vriendjes!

Verder; volgens mij is mn houding gewoon goed tijdens het longeren. Althans volgens mn instructrice. Hij doet ook niks fout; hij is soms gewoon heel 'jolig'. Verder reageert hij goed op mn stem :)

Dank voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:54

Joman tja soms is het idd even niet anders dan als de situatie het niet toelaat. Zou m lekker in de bak laten gek doen en scheuren dan en een klein beetje werken aan de hand om hem "in de hand" te houden. En de rest pas weer oppakken als je verhuisd bent en alles stabiel is idd :)