Bitloos paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:43

Arianne_94 schreef:
Wat ik mij afvraag. Kan een paard ook inrijden zonder bit? En dan net zo makkelijk overstappen naar een bit?

Dat zal per paard verschillen. Op zich is inrijden bitloos heel mooi, zodat hij eerst op eigen benen leert lopen...niet teveel in de mond wordt belast en wordt afgeleid door een bit. Als het inrijden bevestigd is zal je denk ik minder in de mond hoeven zitten en is overgang naar een bit denk ik fijner voor een paard dan vanaf het begin. Maar het paard zal er natuurlijk wel even aan moeten wennen en dat zal bij het ene paard sneller zijn dan bij het andere....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:48

Abacab schreef:
Mmmmmmm, ik snap m. Maar ik wil graag een zo simpel mogelijke optoming. Ik rij nu met een brede kin-gekruiste neusriem.
Het mooiste zou het zijn als ik gewoon met enkel een neckrope ook die oefeningen kan rijden. Maar ik begrijp dat dat niet voor ieder paard geschikt is.

Ik vind zelf de sidepull beter rijden dan de kingekruist voor dressuur. Ik ben met kingekruist begonnen en doordat een kingekruiste riem knapte was ik tijdelijk genoodzaakt van mijn hoofdstel een sidepull te maken. En dat reed echt een stuk beter. Had het idee dat de hulpen veel fijner doorkwamen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:12

Arianne_94 schreef:
Wat ik mij afvraag. Kan een paard ook inrijden zonder bit? En dan net zo makkelijk overstappen naar een bit?

Ik heb mijn paard bitloos beleerd en er vervolgens nooit een bit in gehangen, omdat ze het er erg goed op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:16

Abacab schreef:
Waarom ga je er vanuit dat ik nog nooit contact met Faivre heb gehad?

Omdat je hier wel de vraag in het topic gooit maar niet vermeldt aan wie je die nog meer hebt gesteld, je niet op die suggestie reageerde om contact met haar op te nemen toen ik die eerder in dit topic al postte, en je bovendien aangeeft dat ervaringen met barokke paarden voor jou niet interessant zijn.
Maar misschien ben ik dan te snel met mijn conclusie. :)
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar wat het antwoord van haar was op de vraag die je hier stelt, aangezien zij zelf met een brede sidepull rijdt en geen smalle neuriem of kingekruiste systemen of iets dergelijks gebruikt?

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:15

mirm schreef:
Arianne_94 schreef:

Ik heb mijn paard bitloos beleerd en er vervolgens nooit een bit in gehangen, omdat ze het er erg goed op doet.

Leuk, dan ga ik het gewoon proberen over 3 jaar

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:08

Toen mijn paard een trap had gekregen en een kleine open lip had, had ik geen andere keus dan bitloos rijden (bonthalster plus teugels). Nogal een primitieve bedoeling dus maar ik ben er eigenlijk nooit meer mee gestopt haha.

Gewoon doen!