Hoe paard afleiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Terrydr

Re: Hoe paard afleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:25

Idd praten en bekken loslaten. Grote kans dat je zelf al onbewust gaat aanspannen omdat je weet dat ze dat stuk eng vind. Mijn merrie had ook enge stukken heb haar lange teugel gegeven en lichaam los. Ze draaide steeds haar hals om een soort bevestiging te zoeken en die kon ik dan weer geven dmv tegen haar te praten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:15

Probeer eerst eens aan de hand erlangs te gaan. Als ie het dan ook eng vind, kun je hem beter leren dat hij jou kan volgen en vertrouwen langs de enge hoek. Als hij er braaf langs gaat, gelijk belonen. Gewoon veel doen, dan kan het onder het zadel ook.

Mijn bijrijdpaard vind de achterkant van de bak ook heel eng, bij haar helpt het juist om daar extreem binnenstelling te vragen zodat ze daar niet kan kijken. Als ze er dan een paar keer braaf langs is geweest dan reageert ze er ook niet meer op.

Zoek de enge hoek ook niet op, als het hard waait ofzo, blijf dan gewoon voorin de bak. Hoef je de discussie ook niet aan te gaan. Let wel op, dat zodra je paard spanning opbouwt, dat je op het juiste moment beloont. Als hij er braaf langs gaat, belonen door je even een langere teugel te geven en een aai over de hals.

Lillian__

Re: Hoe paard afleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:35

goh ik heb een hele tijd het zelfde probleem gehad met mijn bijrijdpaard, verschilende dingen geprobeerd.
hem over de buitenschouder de hoek in laten lopen. Terug nemen naar stap, in de hoek halt houden en naar achterwaarts neigen en weer voorwaarts in draf.

Echter kwam ik er pas later achter dat het helemaal niet aan het paard lag, hij stelde zich niet aan, het was ook niet eng. hij maakte gewoon haar fijn gebruik van mijn rijden of beter gezegd mijn fouten in mijn houding. ik zat net een fractie achter zijn beweging en op het moment dat ik erachter zat kon hij ertussenuit. Ook is het een paard wat heel onzeker is en baat heeft bij heel gecontroleerd lopen en gecontroleerd rijden.
Ben dus echt even terug gegaan naar de basis in stap heel langzaam maar wel heel actief marcheren, los op mijn binnenhand (wel contact) en veel heel veel met mijn zit corrigeren. Inmiddels kan hij ook in het hele verzamelde draven en hij kijkt niet eens meer, er is nu zoveel focus van hem naar mij toe dat, dat ene bloemetje wat verkeerd staat niet eens meer een blik waardig word gegund.
Betreft mijn houding, mijn heupen zijn los en vallen om het paard heen, ik doe tijdens het lichtrijden niet meer dan het openen van mijn bekken, dit vergt wel een hele hoop kracht van uit mijn core.
mijn handen zijn niet netjes boven de kamer maar net iets verder naar de hals van het paard zodat ik meer ruimte heb om mijn handen eens iets terug te zetten of juist weer naar voor te zetten.
Zelf heb ik heel veel baat gehad door het rijden via het centered riding (voor mijn houding dan) het hele verzamdelde, gecontroleerde via Ruthie Damman (ook CR instructor)