Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:52

Ik stap meestal een rondje of 3/4 met lange teugel in. Daarna pak ik hem op. Ik doe dan veel zijgangen mee pakken en tempowisselingen.. na een minuut of 10 draaf ik aan en doe ik voornamelijk schakelen in draf. Ik galoppeer wel snel aan want in de draf wilt hij snel stug worden en dat kan ik in de galop er weer makkelijk uit krijgen. Soms is hij na een kwartier draf en galopwerk al los genoeg om verder te rijden. ( doorzitten/oppakken/priefgericht) Soms blijft het hierbij en kan ik dit nog een half uur doen en vaak stopt mijn training dan na het losrijden omdat ik dan vind dat ik er te lang op zit + als ik een half uur nodig heb om te rijden dan gaat het die dag gewoon slecht dus dan heeft het ook weinig zin om door te gaan.

Met wedstrijden doe ik eigenlijk niet veel anders..
Veel schakelen en zijgangen

Sill_Monster

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:55

Ik stap altijd 20 minuten in om bij de rijbak te komen. Daarna is met meestal lang en laag links en rechts wat stappen en draven, voelen hoe hij is in de hulpen met de zijgangen en buiging. Vanuit daarvan kijk ik altijd wat ik doe met de training. Soms als hij heel soepel is spelen we wat met de wissels en wijken. Als dit goed is mag hij altijd nog lekker lang en laag ruim galopperen door de bak. Daarna weer 20 minuten naar huis stappen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:36

KPet schreef:
GMekkes schreef:
Zonder goede warming up is het wachten op (ernstige) blessures.
Ik heb geen maximale tijd voor het losrijden, het is puur op het gevoel waarbij er verschillende aspecten meespelen. Denk bijv. aan de omgevings temperatuur, komt het paard uit de stal of de weide etc.
Zelf stap ik meestal een 15 min. (indien nodig langer) los aan een vrije teugel, daarna draaf ik in een heel rustig tempo lang en laag de bak rond totdat mijn paard voldoende opgewarmd is. Vervolgens galoppeer ik lang en laag de bak rond zodat mijn paard echt warm wordt en laat ik hem wat wissels springen. Dan ga ik over in stap en buig ik mijn paard afwisselend links en rechts. Als mijn paard beide kanten fijn buigt dan controleer ik of mijn paard goed voor de eenzijdige kuithulp is door bijv. travers te vragen en te appuyeren. Hierna neem ik mijn teugels op maat en begint de daadwerkelijke training pas, de training zelf is kort maximaal 10 minuten waarbij ik mijn paard na een zware oefening gerust even kort de hals laat strekken. Van tevoren is er een plan waar we aan willen werken, maar hier wordt makkelijk van afgeweken als dat beter is. Cooling down nemen we ook rustig de tijd voor. Als ik weinig tijd heb ga ik alleen losrijden, je kunt immers toch niet alle dagen zwaar trainen.

Ik ben het opzich eens met je principe van opwarmen. Wat ik alleen minder goed snap is wat die vrije stap daarin doet. Zeker in het begin 15min lange teugel vind ik erg veel 'nutteloos' belast werk. Ik zou dan eerder nog even longeren ofzo vantevoren. Of stapmolen van mij part, maar iig onbelast. Opwarmen is uiteraard belangrijk, maar vooral de manier van opwarmen volgens mij. Daar heeft 15 lange teugel voor mij geen plaats in.

In mijn ogen is het niet nutteloos belastend voor mijn paard maar juist behoud voor zijn gewrichten en pezen en goed voor het mentale gedeelte. Longeren vind ik omslachtig, je bent niet altijd alleen in de bak, het geeft extra onderhoud aan de bakbodem, en het continue op een volte lopen vind ik geestdodend en belastend voor de benen van het paard. Ik kies er dus voor om er op te gaan zitten, mijn paard verkent ondertussen de omgeving en na een drukke dag is zo'n relaxt begin voor mijzelf ook heel fijn. Doordat ik nog niets van mijn paard vraag kan hij zich optimaal ontspannen. Nu ik er over nadenk zou ik er ook naast kunnen gaan lopen maar dat wordt weer zo'n gedoe met schoenen en laarzen wisselen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:41

Als je het niet nutteloos wilt maken en voor behoud van gewrichten en pezen gaat, zou ik die 15 minuten stappen op verharde grond doen. Anders ga ik met KPet mee wat betreft nutteloos belastend.
Mentaal tsjah... ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet...

Ik stap altijd één rondje aan een lange teugel, kan hij even om zich heen kijken. Daarna vind hij het zelf meestal wel prima en zakt er lekker in. Wil je je paard mentaal goed houden, doe je er beter aan om hem regelmatig even lang te laten in de verschillende gangen en hem te belonen wanneer hij iets goed doet. Dat werkt motiverender dan eerst een kwartier lekker z'n gang laten gaan en dan beginnen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:43

Tja.. Daar is beide wat van te zeggen, het één vind je belasten voor de benen en gewrichten het andere vind ik belastend voor de paardenrug. Aan een lang teugeltje stappen lijkt mij onwaarschijnlijk dat het paard zijn buikspieren aanspant en de rug bolt. Dat is dus weer belasten voor de rug. Daarnaast bied het geen enkele meerwaarde. Wij doen dus lekker aan de hand even twee rondjes instappen, dan erop en lang en laag rond stappen. Zodat alle spieren vast rustig geactiveerd kunnen worden.
Voor het rijden stretchen wij al de nodige spieren van het paard d.m.v. oefeningen.
Na het rijden stappen we één rondje met lange teugel, dan stappen we af en stappen we verder aan de hand uit. Gewoon omdat het beter voor de rug is. :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:48

Voor mij heeft het losrijden en het daadwerkelijke trainen niet een specifieke tijdsduur. De ene keer stap ik veel langer in dan de andere keer. Soms galoppeer ik al vrij snel, een andere keer rijd ik veel stap-draf-stap overgangen. Dit is compleet afhankelijk van hoe het paard aanvoelt.

Wat ik belangrijk vind, is direct aan het werk te gaan. M.a.w. niet eerst tien minuten over de hoefslag sloffen en dan plotseling van je paard verwachten dat hij nu wel onmiddellijk op je hulpen reageert.
Vanaf dat ik er op stap, wil ik reactie op mijn hulpen en vanuit daar heb ik vaak al wel een werkpunt voor de training van die dag (bijvoorbeeld meer buiging, meer activiteit, naar voren denken of terug kunnen rijden). Afhankelijk van dat doel/gevoel, begin ik op een bepaalde manier te trainen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:40

Janine1990 schreef:
Als je het niet nutteloos wilt maken en voor behoud van gewrichten en pezen gaat, zou ik die 15 minuten stappen op verharde grond doen. Anders ga ik met KPet mee wat betreft nutteloos belastend.
Mentaal tsjah... ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet...

Ik stap altijd één rondje aan een lange teugel, kan hij even om zich heen kijken. Daarna vind hij het zelf meestal wel prima en zakt er lekker in. Wil je je paard mentaal goed houden, doe je er beter aan om hem regelmatig even lang te laten in de verschillende gangen en hem te belonen wanneer hij iets goed doet. Dat werkt motiverender dan eerst een kwartier lekker z'n gang laten gaan en dan beginnen.

Zoals ik eerder omschreef mogen ze idd na een zware oefening even de hals strekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:47

15 minuten doelloos stappen zou ik nooit in de bak doen, dat is enkel geestdodend.
Dan zou ik een rondje om het blok doen, dan heb je er ook nog iets aan voor de pezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:48

GMekkes schreef:
Zoals ik eerder omschreef mogen ze idd na een zware oefening even de hals strekken.

Ik hoop dat dat niet het enige is dat je meeneemt in het mentale deel van de training?
Want halsstrekken is voornamelijk prettig voor de spieren en helpt bij de afvoer van afvalstoffen. Het paard kan dit volgens mij niet uit zichzelf zien als een beloning, daarvoor moet hij nog wel een link gelegd krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:18

Vergeten te schrijven: Het echte warmstappen (dus zonder eisen aan hals, hoofd en lijf) is voor de ruiter een plek waarin hij eventuele problemen registreert, niet de plek waarin hij ze ook daadwerkelijk op gaat lossen. Dat zie je nog wel eens verward worden: iemand stapt op het paard, gaat een rondje met losse teugel in stap, merkt dat het paard rechtsom van de hoefslag wijkt of niet meteen op een teugelhulp reageert en gaat daar meteen aan werken. Maar daar is het paard spiertechnisch dan nog niet klaar voor omdat de spieren nog niet los zijn. Tijdens het echte instappen bepaal je als ruiter het tempo (anders heeft het instappen weinig effect) en de route, maar het paard mag even een paar minuten zijn lichaam laten wennen aan het ruitergewicht. Pas daarna ga je met dat wat je tijdens het losrijden opmerkte aan de slag, tijdens de tweede fase van het losrijden, bijvoorbeeld door stelling en buiging te vragen, voorhand loskoppelen van de achterhand in stap, draf enz.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:40

xyzutu2 schreef:
Vergeten te schrijven: Het echte warmstappen (dus zonder eisen aan hals, hoofd en lijf) is voor de ruiter een plek waarin hij eventuele problemen registreert, niet de plek waarin hij ze ook daadwerkelijk op gaat lossen. Dat zie je nog wel eens verward worden: iemand stapt op het paard, gaat een rondje met losse teugel in stap, merkt dat het paard rechtsom van de hoefslag wijkt of niet meteen op een teugelhulp reageert en gaat daar meteen aan werken. Maar daar is het paard spiertechnisch dan nog niet klaar voor omdat de spieren nog niet los zijn. Tijdens het echte instappen bepaal je als ruiter het tempo (anders heeft het instappen weinig effect) en de route, maar het paard mag even een paar minuten zijn lichaam laten wennen aan het ruitergewicht. Pas daarna ga je met dat wat je tijdens het losrijden opmerkte aan de slag, tijdens de tweede fase van het losrijden, bijvoorbeeld door stelling en buiging te vragen, voorhand loskoppelen van de achterhand in stap, draf enz.

Dit is inderdaad hoe het bij ons gaat

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:42

xyzutu2 schreef:

Ik corrigeer inderdaad meteen en ik heb er nog nooit zo over nagedacht, maar ik moet zeggen dat ik mij hier wel in kan vinden

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:56

Janine1990 schreef:
GMekkes schreef:

Ik hoop dat dat niet het enige is dat je meeneemt in het mentale deel van de training?
Want halsstrekken is voornamelijk prettig voor de spieren en helpt bij de afvoer van afvalstoffen. Het paard kan dit volgens mij niet uit zichzelf zien als een beloning, daarvoor moet hij nog wel een link gelegd krijgen.

Ik word hier een beetje moe van, de reden waarom ik weinig reageer op Bokt.
Natuurlijk is dat niet het enige wat ik doe, ik beloon bijvoorbeeld ook met mijn stem, een aai of kriebel en zelfs af en toe met wat lekkers.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:06

Het gaat toch niet om jou persoonlijk GMekkes, er zijn ook andere mensen die lering trekken uit dit topic. Maar trek het je vooral persoonlijk aan ;) Daar wordt Bokt inderdaad niet leuker van.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:07

Ik train niet echt gericht, eerder recreatief maar wel met aandacht voor houding en zit, en gymnastiseren en rechtrichten, maar ik ga zeker geen 10 min. instappen als het paard al een halve dag op de wei gelopen heeft, zijn ze al los genoeg uit zichzelf. Bovendien wordt de mijne sloom van lang te stappen, en dan durft ze bij het aandraven te gaan staken.

Ik hoorde es van Anja Beran (geen idee of het via internet of in een clinic was) dat er vaak te lang met lange teugel ingestapt wordt. Zelf doet ze dit minder lang, en gaat ze bij het instappen soms al zaken als schouderbinnenwaarts meenemen. Ik ga soms wel al es met extreme binnen- of buitenstelling stappen om te gymnastiseren, en vaak van hand veranderen, dan hebben we de neiging om te vergeten welke de goeie en de slechte kant is (zit ook deels tussen mijn oren).

Ik durf zelfs bij galoptraining aan de longe (vooral aanspringen aanleren, en met stelling en buiging) na amper 2 rondjes stap en draf al direct galop vragen. Als ze in de wei al eens opgeschrikt worden, gaan ze ook niet direct stuk als ze vanuit rust moeten galopperen.

Uitstappen doe ik trouwens bijna altijd naast mijn paard: ik zadel haar af, en meestal neem ik haar dan los mee naast me op de grasbaan, meestal met enkel een zweepje in de hand, niet eens halster of touw, en dan stappen we ontspannen en losjes een paar honderd meter en mag ze terug naar haar weidemaatjes.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:09

Ik ben bij lange na geen goede amazone, en ons paard heeft lang niets/niet veel hoeven doen.

Ik werk daarom met name aan mijn zit, en aan de ontspanning van Sjaak. Daarna teugels wat meer op pakken en op beide kanten figuren rijden. 10/15 minuten.

Aangezien Sjaak geen denderende conditie heeft, en ik heel veel moet leren in draf, werken we daarna met name aan overgangen draf-stap, en doen een poging tot een figuur te rijden en van hand te wisselen.

Aan het eind een simpel rondje galop, en dan lekker aan de lange teugel uitstappen. Al met al ben ik dan een half uurtje aan het rijden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:18

hwn schreef:
Ik train niet echt gericht, eerder recreatief maar wel met aandacht voor houding en zit, en gymnastiseren en rechtrichten, maar ik ga zeker geen 10 min. instappen als het paard al een halve dag op de wei gelopen heeft, zijn ze al los genoeg uit zichzelf. Bovendien wordt de mijne sloom van lang te stappen, en dan durft ze bij het aandraven te gaan staken.

Ik hoorde es van Anja Beran (geen idee of het via internet of in een clinic was) dat er vaak te lang met lange teugel ingestapt wordt. Zelf doet ze dit minder lang, en gaat ze bij het instappen soms al zaken als schouderbinnenwaarts meenemen. Ik ga soms wel al es met extreme binnen- of buitenstelling stappen om te gymnastiseren, en vaak van hand veranderen, dan hebben we de neiging om te vergeten welke de goeie en de slechte kant is (zit ook deels tussen mijn oren).

Ik durf zelfs bij galoptraining aan de longe (vooral aanspringen aanleren, en met stelling en buiging) na amper 2 rondjes stap en draf al direct galop vragen. Als ze in de wei al eens opgeschrikt worden, gaan ze ook niet direct stuk als ze vanuit rust moeten galopperen.

Uitstappen doe ik trouwens bijna altijd naast mijn paard: ik zadel haar af, en meestal neem ik haar dan los mee naast me op de grasbaan, meestal met enkel een zweepje in de hand, niet eens halster of touw, en dan stappen we ontspannen en losjes een paar honderd meter en mag ze terug naar haar weidemaatjes.

Een paard heeft zijn benen gestrekt als hij al in de wei is geweest, echt los in het lichaam wordt een paard pas door middel van loswerken. En dat is dus niet rondjes aan een lang en los teugeltje stappen. :P

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:14

En zo heeft ieder zijn of haar eigen manier. De paardendierenartsen (en alle andere -peuten en masseurs) varen er momenteel in ieder geval wel bij.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:17

Ik vind dat osteopathie heel erg goed werkt. Een blokkade kun je niet helemaal weg rijden en een osteopaat kan dat wel helemaal of groot en deels wegwerken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:19

Change3x schreef:
Ik vind dat osteopathie heel erg goed werkt. Een blokkade kun je niet helemaal weg rijden en een osteopaat kan dat wel helemaal of groot en deels wegwerken.

Osteopathie heeft toch ook betrekking op meer dan alleen de spieren? Gewoon los weefsel bijvoorbeeld?
Dat is wel logisch dat je dat niet weg kan rijden.

Ik vind het trouwens ook erg prettig, die van mij wordt ook eens per jaar even door de osteopaat behandeld. Zijn er ook nog genoeg die even voelen en dan zeggen: Nee, niet nodig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:19

Ik stap meestal minimaal 10 minuten in. Ik begin met een hoefslag rond op elke hand met echt lange teugel. Daarna neem ik teugel op, in contact en begin ik met stelling enz (voltes, slangevolte, stelling van op de hoefslag enz enz). Hoe lang ik daar allemaal over doe hangt ook van mijn pony af. Wat ik vaak merk als ik onvoldoende losrij is dat het rijden in het algemeen moeilijker gaat. Hij heeft die tijd nodig om los te komen, dus die probeer ik hem dan ook gewoon te gunnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:24

Ik denk dat er ook geen eenduidig antwoord is. Mijn huidige paard stap ik 10 minuten los aan een lange teugel (ook als ze de hele dag in de wei heeft gelopen), dan moet ik nog wel 10-15 minuten rustig draven en een eerste galopje doen. Pas daarna kan ik echt aan het werk. Voor mij is dat iedere dag weer een oefening in Zen :D .
Mijn vorige paarden waren allemaal veel sneller los. Met sommige was ik na een half uur klaar, nu kan ik pas beginnen. Het is niet anders...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:15

Ik stap eigenlijk altijd 10 minuten in. Ik heb gehoord dat het gewoon zo lang duurt voor er voldoende gewrichtsvloeistof in de gewrichten zit zodat deze voldoende gesmeerd worden bij het draven en galopperen.

Dit stappen begint met een lange/vrije teugel (2 rondjes maximaal, vaak korter) en ik pak hem gaandeweg op. Reactie op been hoort hier vanaf stap 1 bij. Verder eigenlijk gewoon actief vlot, gedragen en ontspannen stappen vind ik voldoende. Ik rij zelden zijgangen in stap omdat ik daar als ruiter soms te veel in ga prutsen en zeker de stap vind ik een kwetsbare gang.

Losdraven is eigenlijk altijd met teugel op maat omdat dit paard daar beter op reageert dan op lang en laag proberen losdraven. Dat kan zijn lijf zo vroeg in de training niet aan. Eerst rechtuit en opnieuw reactie op been testen, in de hoeken binnenbeen erbij en beetje laten buigen en op eigen benen het bochtje door. Vervolgens de cirkel op en daar opnieuw checken of we de buiging erbij kunnen pakken en vervolgens de stelling. Lukt dat allemaal ga ik es wijken en sb rijden, telkens opbouwen. Van daaruit maak ik dan een eerste overgang naar de galop.

Alles bijeen goed voor 20-35 min, maar ik zie het dan niet als alleen maar losrijden, het is gewoon ook al stuk van de training. Echt oppakken (werken aan nieuwe oefeningen of oefeningen flink verfijnen of gedragenheid echt eens aanpakken) doe ik max 2 keer per week en dan 10-15 minuutjes. Zo zal een oefening de ene keer meer gebruikt worden net om hem losser te maken en de andere keer net om het weer meer aan te leren.

Maar eigenlijk is alles erop gericht om hem losser en sterker te maken.

Uitdraven gaat wel lang en laag (niet te lang, denk max 2 minuten) en vervolgens 10 minuten uitstappen aan een losse teugel, hier rij ik eigenlijk nooit geen oefeningen meer. Enkel nog mooi voorwaarts.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:44

Ik houd geen tijd bij maar stap eigenlijk nooit zo heel lang..
Ik heb geleerd: de stap is om te controleren, de draf om te gymnastiseren en de galop om te activeren.. Dus ik ga vrij snel draven om daar mn paard in los te werken..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:54

Janine1990 schreef:
Change3x schreef:

Osteopathie heeft toch ook betrekking op meer dan alleen de spieren? Gewoon los weefsel bijvoorbeeld?
Dat is wel logisch dat je dat niet weg kan rijden.

Ik vind het trouwens ook erg prettig, die van mij wordt ook eens per jaar even door de osteopaat behandeld. Zijn er ook nog genoeg die even voelen en dan zeggen: Nee, niet nodig.

Ook botten! Klinkt heel stom maar bijvoorbeeld het losmaken van wervels etc. En mijn osteopaat gebruikt ook de dry neadling (?) methode om spanning weg te werken op een plek wanneer dat nodig is.

Bij ons komt ze minimaal 1 keer per jaar.

Er is eigenlijk geen enkel paard die niks heeft, hoe los en fijn ze ook te rijden zijn.