Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KPet schreef:GMekkes schreef:Zonder goede warming up is het wachten op (ernstige) blessures.
Ik heb geen maximale tijd voor het losrijden, het is puur op het gevoel waarbij er verschillende aspecten meespelen. Denk bijv. aan de omgevings temperatuur, komt het paard uit de stal of de weide etc.
Zelf stap ik meestal een 15 min. (indien nodig langer) los aan een vrije teugel, daarna draaf ik in een heel rustig tempo lang en laag de bak rond totdat mijn paard voldoende opgewarmd is. Vervolgens galoppeer ik lang en laag de bak rond zodat mijn paard echt warm wordt en laat ik hem wat wissels springen. Dan ga ik over in stap en buig ik mijn paard afwisselend links en rechts. Als mijn paard beide kanten fijn buigt dan controleer ik of mijn paard goed voor de eenzijdige kuithulp is door bijv. travers te vragen en te appuyeren. Hierna neem ik mijn teugels op maat en begint de daadwerkelijke training pas, de training zelf is kort maximaal 10 minuten waarbij ik mijn paard na een zware oefening gerust even kort de hals laat strekken. Van tevoren is er een plan waar we aan willen werken, maar hier wordt makkelijk van afgeweken als dat beter is. Cooling down nemen we ook rustig de tijd voor. Als ik weinig tijd heb ga ik alleen losrijden, je kunt immers toch niet alle dagen zwaar trainen.
Ik ben het opzich eens met je principe van opwarmen. Wat ik alleen minder goed snap is wat die vrije stap daarin doet. Zeker in het begin 15min lange teugel vind ik erg veel 'nutteloos' belast werk. Ik zou dan eerder nog even longeren ofzo vantevoren. Of stapmolen van mij part, maar iig onbelast. Opwarmen is uiteraard belangrijk, maar vooral de manier van opwarmen volgens mij. Daar heeft 15 lange teugel voor mij geen plaats in.
Janine1990 schreef:Als je het niet nutteloos wilt maken en voor behoud van gewrichten en pezen gaat, zou ik die 15 minuten stappen op verharde grond doen. Anders ga ik met KPet mee wat betreft nutteloos belastend.
Mentaal tsjah... ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet...
Ik stap altijd één rondje aan een lange teugel, kan hij even om zich heen kijken. Daarna vind hij het zelf meestal wel prima en zakt er lekker in. Wil je je paard mentaal goed houden, doe je er beter aan om hem regelmatig even lang te laten in de verschillende gangen en hem te belonen wanneer hij iets goed doet. Dat werkt motiverender dan eerst een kwartier lekker z'n gang laten gaan en dan beginnen.
GMekkes schreef:Zoals ik eerder omschreef mogen ze idd na een zware oefening even de hals strekken.
xyzutu2 schreef:Vergeten te schrijven: Het echte warmstappen (dus zonder eisen aan hals, hoofd en lijf) is voor de ruiter een plek waarin hij eventuele problemen registreert, niet de plek waarin hij ze ook daadwerkelijk op gaat lossen. Dat zie je nog wel eens verward worden: iemand stapt op het paard, gaat een rondje met losse teugel in stap, merkt dat het paard rechtsom van de hoefslag wijkt of niet meteen op een teugelhulp reageert en gaat daar meteen aan werken. Maar daar is het paard spiertechnisch dan nog niet klaar voor omdat de spieren nog niet los zijn. Tijdens het echte instappen bepaal je als ruiter het tempo (anders heeft het instappen weinig effect) en de route, maar het paard mag even een paar minuten zijn lichaam laten wennen aan het ruitergewicht. Pas daarna ga je met dat wat je tijdens het losrijden opmerkte aan de slag, tijdens de tweede fase van het losrijden, bijvoorbeeld door stelling en buiging te vragen, voorhand loskoppelen van de achterhand in stap, draf enz.
xyzutu2 schreef:Vergeten te schrijven: Het echte warmstappen (dus zonder eisen aan hals, hoofd en lijf) is voor de ruiter een plek waarin hij eventuele problemen registreert, niet de plek waarin hij ze ook daadwerkelijk op gaat lossen. Dat zie je nog wel eens verward worden: iemand stapt op het paard, gaat een rondje met losse teugel in stap, merkt dat het paard rechtsom van de hoefslag wijkt of niet meteen op een teugelhulp reageert en gaat daar meteen aan werken. Maar daar is het paard spiertechnisch dan nog niet klaar voor omdat de spieren nog niet los zijn. Tijdens het echte instappen bepaal je als ruiter het tempo (anders heeft het instappen weinig effect) en de route, maar het paard mag even een paar minuten zijn lichaam laten wennen aan het ruitergewicht. Pas daarna ga je met dat wat je tijdens het losrijden opmerkte aan de slag, tijdens de tweede fase van het losrijden, bijvoorbeeld door stelling en buiging te vragen, voorhand loskoppelen van de achterhand in stap, draf enz.
Janine1990 schreef:GMekkes schreef:Zoals ik eerder omschreef mogen ze idd na een zware oefening even de hals strekken.
Ik hoop dat dat niet het enige is dat je meeneemt in het mentale deel van de training?
Want halsstrekken is voornamelijk prettig voor de spieren en helpt bij de afvoer van afvalstoffen. Het paard kan dit volgens mij niet uit zichzelf zien als een beloning, daarvoor moet hij nog wel een link gelegd krijgen.
hwn schreef:Ik train niet echt gericht, eerder recreatief maar wel met aandacht voor houding en zit, en gymnastiseren en rechtrichten, maar ik ga zeker geen 10 min. instappen als het paard al een halve dag op de wei gelopen heeft, zijn ze al los genoeg uit zichzelf. Bovendien wordt de mijne sloom van lang te stappen, en dan durft ze bij het aandraven te gaan staken.
Ik hoorde es van Anja Beran (geen idee of het via internet of in een clinic was) dat er vaak te lang met lange teugel ingestapt wordt. Zelf doet ze dit minder lang, en gaat ze bij het instappen soms al zaken als schouderbinnenwaarts meenemen. Ik ga soms wel al es met extreme binnen- of buitenstelling stappen om te gymnastiseren, en vaak van hand veranderen, dan hebben we de neiging om te vergeten welke de goeie en de slechte kant is (zit ook deels tussen mijn oren).
Ik durf zelfs bij galoptraining aan de longe (vooral aanspringen aanleren, en met stelling en buiging) na amper 2 rondjes stap en draf al direct galop vragen. Als ze in de wei al eens opgeschrikt worden, gaan ze ook niet direct stuk als ze vanuit rust moeten galopperen.
Uitstappen doe ik trouwens bijna altijd naast mijn paard: ik zadel haar af, en meestal neem ik haar dan los mee naast me op de grasbaan, meestal met enkel een zweepje in de hand, niet eens halster of touw, en dan stappen we ontspannen en losjes een paar honderd meter en mag ze terug naar haar weidemaatjes.
Change3x schreef:Ik vind dat osteopathie heel erg goed werkt. Een blokkade kun je niet helemaal weg rijden en een osteopaat kan dat wel helemaal of groot en deels wegwerken.
Janine1990 schreef:Change3x schreef:Ik vind dat osteopathie heel erg goed werkt. Een blokkade kun je niet helemaal weg rijden en een osteopaat kan dat wel helemaal of groot en deels wegwerken.
Osteopathie heeft toch ook betrekking op meer dan alleen de spieren? Gewoon los weefsel bijvoorbeeld?
Dat is wel logisch dat je dat niet weg kan rijden.
Ik vind het trouwens ook erg prettig, die van mij wordt ook eens per jaar even door de osteopaat behandeld. Zijn er ook nog genoeg die even voelen en dan zeggen: Nee, niet nodig.