Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

margaux_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:41

janneke584 schreef:
margaux_a schreef:
Alles even op een rijtje zetten:
Maandag heb ik les
Woensdag komt er een osteopaat
Vrijdag terug les
En voor de rest ga ik veel grondwerk met haar doen zodat ze meer vertrouwen krijgt. Ik denk niet dat ik nog veel meer kan doen...

Hou er rekening mee dat wanneer je paard door een ostepaat behandeld is, je er 1 a 2 weken niet op kan rijden, dus vrijdag les lijkt me niet zo heel handig

Oei zij had mij verteld dat 2 dagen genoeg was, maar wel goed dat je het zegt, dan kan ik daar op letten.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:43

janneke584 schreef:
margaux_a schreef:
Alles even op een rijtje zetten:
Maandag heb ik les
Woensdag komt er een osteopaat
Vrijdag terug les
En voor de rest ga ik veel grondwerk met haar doen zodat ze meer vertrouwen krijgt. Ik denk niet dat ik nog veel meer kan doen...

Hou er rekening mee dat wanneer je paard door een ostepaat behandeld is, je er 1 a 2 weken niet op kan rijden, dus vrijdag les lijkt me niet zo heel handig

Oei zij had mij verteld dat 2 dagen genoeg was, maar wel goed dat je het zegt, dan kan ik daar op letten.[/quote]

Ik moet mijn pony altijd 5 dagen op rust en dan 5 dagen longeren zonder bijzet. Daarna mag ik weer gaan rijden

Lowara

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:23

Wat is er in ierland exact mee gedaan? De mijne had een flinke cultuurshock ook hier, kende oa geen rijbakken, stallen, stroomdraad, voerbakken etc etc etc. Als hij het ook doet aan de hand kan het natuurlijk zijn dat het gewoon allemaal nog erg spannend is. Vaak helpt het om niet te boos te reageren ( etter gedrag daargelaten) en gewoon met alles rustig laten kijken en wennen. Vaak helpt het ook flink om een vriendje erbij te betrekken die alles kent en ok vind. Bv voor op buitenrit straks, samen in de bak rijden en op de weide/trailer staan. Daar trekken ze zich vaak mooi aan op. Ik heb toen mijn merrie een comp,ete maand met rust gelaten, puur mee in de routine. Van daaruit steeds kleine nieuwe dingen introduceren om het behapbaar te maken.

margaux_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 12:30

Lowara schreef:
Wat is er in ierland exact mee gedaan? De mijne had een flinke cultuurshock ook hier, kende oa geen rijbakken, stallen, stroomdraad, voerbakken etc etc etc. Als hij het ook doet aan de hand kan het natuurlijk zijn dat het gewoon allemaal nog erg spannend is. Vaak helpt het om niet te boos te reageren ( etter gedrag daargelaten) en gewoon met alles rustig laten kijken en wennen. Vaak helpt het ook flink om een vriendje erbij te betrekken die alles kent en ok vind. Bv voor op buitenrit straks, samen in de bak rijden en op de weide/trailer staan. Daar trekken ze zich vaak mooi aan op. Ik heb toen mijn merrie een comp,ete maand met rust gelaten, puur mee in de routine. Van daaruit steeds kleine nieuwe dingen introduceren om het behapbaar te maken.

Als ik ga wandelen is de doodbraaf ook als ik erop zit,kan gewoon op losse teugel een tractor passeren :p . Eigenlijk schrikt ze op wandeling van niets, enkel stapt ze best snel, maar dat is iets dat ik gewoon moet worden aangezien ik een "slenteraar" gewoon ben. In Ierland is ze bereden geweest, en ook veel gaan wandelen (altijd met kinderen). Ze is zelfs al in de zee geweest daar. Ze wordt alleen zenuwachtig als ik in een vreemde piste kom, op wandeling is alles oke voor haar.

margaux_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 12:31

margaux_a schreef:
Lowara schreef:

Als ik ga wandelen is de doodbraaf ook als ik erop zit,kan gewoon op losse teugel een tractor passeren :p . Eigenlijk schrikt ze op wandeling van niets, enkel stapt ze best snel, maar dat is iets dat ik gewoon moet worden aangezien ik een "slenteraar" gewoon ben. In Ierland is ze bereden geweest, en ook veel gaan wandelen (altijd met kinderen). Ze is zelfs al in de zee geweest daar. Ze wordt alleen zenuwachtig als ik in een vreemde piste kom, op wandeling is alles oke voor haar.

En ze komt trouwens niet rechtstreeks van Ierland, ze staat nu 2 jaar in België.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:40

Aaawwwww kijk.. Nee.. Dan zit dat stukje wel goed idd :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:00

Afhankelijk van wat osteo aantreft is de kans idd groot dat je er even niet op mag. Hier eigenlijk altijd een week stappen/wei. Iig niet erop, en erna eerst zoveel mogelijk rechtuit (dus buiten) en dan weer in de bak ook rijden.
Dus denk ook dat 2 dagen erna alweer les erg snel is. Het lijf moet vaak even 'resetten' na een behandeling. Balans moet weer hervonden worden ed.