Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zizipicoleo schreef:Hier hetzelfde probleem![]()
Maar ik begrijp ook nog steeds niet zo goed hoe het omhoogkomen nou precies moet...
'Vroegah' op een manegelesje ooit eens geleerd dat je in draf moet gaan staan en zitten, dus ik ging dan letterlijk op mijn tenen in de beugels staan![]()
Later hoorde ik dat je niet op je tenen moet gaan staan, maar juist je hakken naar beneden moet drukken, dan kom je ook omhoog.
Dit doe ik nu dus, maar het ziet er volgens mij niet uit. Mijn onderbenen blijven dan niet mooi stilliggen. En als ik dan op Bokt ga zoeken, lees ik weer andere dingen, o.a. dat je vanuit je knieën omhoog moet komen.
Maar HOE dan? Met welke spieren en waarop zet je je dan af om omhoog te komen? Hellup!
musiqolog schreef:Eh Melewel... hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe moet je gaan staan zonder stijgbeugels? (Geen sarcastische vraag, ik zie het gewoon echt niet voor me.)
hyppolyte schreef:Ik denk dat het grootste probleem vooral is dat je paard met een weggedrukte rug loopt, alle filmpjes laten dat zien, en die 1e nog het meest. Op een paard wat zijn rug zo vastzet kun je ook niet normaal lichtrijden, dus dat is 1. Ga eens meer letten op de correctheid van de gangen van je paard, geef ze wat meer ruimte aan de voorkant, ga aan de slag met lengte en buiging en probeer ze losser te krijgen, dan kun jij ook beter zitten.
Je bent nu vooral te traag in je beweging, en bij een paard wat vrij hoog opgooit kom je in de problemen. Misschien ook eens een wat compacter paard rijden, dan zit je zelf al beter in het ritme en dan is het voor jullie beiden makkelijker om te ontspannen in het rijden. Verder indd rijden zonder beugels en aan je eigen balans werken. Vraag of je langere tijd op hetzelfde paard mag rijden, dan kun je ook iets van routine opbouwen