Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:21

Je zit met je benen te ver naar voor, waardoor je idd een krachtinspanning moet doen om uit het zadel te komen.

Ga eens ergens een lesje Centered Riding nemen, daar leren ze het goed aan. Eigenlijk moet je gewoon je heupgewrichten (liggen zo ongeveer in je lies) naar voor steken, en dus je knieën laten zakken.

Zonder beugels lichtrijden zou ik trouwens afraden, dan ga je gewoon knijpen met je knieën, en kan je die helemaal niet meer laten zakken. Is trouwens ook erg oncomfortabel voor het paard: door te knijpen met je knieën, blokkeer je de rug.

Ik zou je wel aanraden om zonder sporen te rijden als je hierop gaat oefenen. Ik zie nu al dat je wat met de tippen naar binnen rijdt, en daardoor het paard wss prikt met de sporen (toch op 2 van de filmpjes een geïrriteerde reactie gezien van het paard), dus als je dan nog iets nieuws gaat uitproberen en dit niet direct helemaal goed gaat, wordt het helemaal vervelend voor het paard vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:32

Ongelofelijk bedankt voor alle reacties! Voor de mensen die me "uitgenodigd" hebben: ik ga het zeker onthouden! :j

Vandaag ook weer geoefend in de springles. Het gaat goed zolang ik er op let, maar wanneer ik het weer vergeet of met iets anders bezig ben... :(

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:44

Hier hetzelfde probleem :o
Maar ik begrijp ook nog steeds niet zo goed hoe het omhoogkomen nou precies moet...

'Vroegah' op een manegelesje ooit eens geleerd dat je in draf moet gaan staan en zitten, dus ik ging dan letterlijk op mijn tenen in de beugels staan :+
Later hoorde ik dat je niet op je tenen moet gaan staan, maar juist je hakken naar beneden moet drukken, dan kom je ook omhoog.
Dit doe ik nu dus, maar het ziet er volgens mij niet uit. Mijn onderbenen blijven dan niet mooi stilliggen. En als ik dan op Bokt ga zoeken, lees ik weer andere dingen, o.a. dat je vanuit je knieën omhoog moet komen.
Maar HOE dan? Met welke spieren en waarop zet je je dan af om omhoog te komen? Hellup! :o?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:53

Zizipicoleo schreef:
Hier hetzelfde probleem :o
Maar ik begrijp ook nog steeds niet zo goed hoe het omhoogkomen nou precies moet...

'Vroegah' op een manegelesje ooit eens geleerd dat je in draf moet gaan staan en zitten, dus ik ging dan letterlijk op mijn tenen in de beugels staan :+
Later hoorde ik dat je niet op je tenen moet gaan staan, maar juist je hakken naar beneden moet drukken, dan kom je ook omhoog.
Dit doe ik nu dus, maar het ziet er volgens mij niet uit. Mijn onderbenen blijven dan niet mooi stilliggen. En als ik dan op Bokt ga zoeken, lees ik weer andere dingen, o.a. dat je vanuit je knieën omhoog moet komen.
Maar HOE dan? Met welke spieren en waarop zet je je dan af om omhoog te komen? Hellup! :o?

Nou, je moet het evenwicht bij je stijgbeugels zoeken. Daar zet je op af. En inderdaad, je houdt al die tijd je hakken naar beneden. Ga maar eens uit je stoel opstaan en probeer daarbij je onderbenen niet te bewegen. Dat lukt al heel aardig hè? En toch zet je juist vanuit je onderbenen af. Zo moet het met lichtrijden ook.

Overigens heb ik van meet af aan te horen gekregen: hakken naar beneden en evenwicht bij je stijgbeugels. Maar ik doe het nog fout. Ik ben dus blijkbaar nog erger dan jij. :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:08

Het is ook best lastig dat lichtrijden..
Het gaat mij inmiddels best prima af.. Ik heb dan ook al jaren les volgens de centered riding methode en daar kan niets tegen op qua zitlessen..
Klein lichtrijden is voor mij ook niet zo moeilijk meer inmiddels.. afhankelijk van het paard lukt het me zo klein dat mn billen niet eens loskomen..
Ik vond het een makkelijke oefening totdat ik die oefening ook eens aan mn bijrijders vroeg.. geen van alle lukte dat :+ dat zijn dan van die momenten dat je erachter komt dat sommige oefeningen toch niet zo makkelijk zijn als je zelf denkt :')
Maar centered riding kan ik je absoluut aanraden! Daar gaat je houding zoveel op vooruit!

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:22

Maar Musiqolog, vanuit de stoel omhoogkomen is vanuit de stoelzit, dus dat is alweer zo aaaanders dan vanuit het zadel ^) (zeurmodus, haha :Y) ) En bij de goede lichtrijders zie je niet eens dat de hak uitgedrukt wordt en dat ziet er zo mooi rustig uit (in tegenstelling tot mijn 'lichtrijden') dus ik vroeg me af of vanuit de hak überhaupt het goede uitgangspunt was... maar we moeten waarschijnlijk gewoon heel veel kilometers maken en gevoel krijgen...

Centered riding heb ik wel van gehoord, maar ik heb volgens mij geen instructeurs in de buurt die daar lessen in aanbieden...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:37

Deze foto's komen uit het boek connected riding van peggy cummings (echt een aanrader!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat deze foto's een goed beeld geven over houdingen en wat het doet met het paard. Uiteraard is het zoals uitgebeeld wat generaliserend.. maar ik vind het heel herkenbaar en ontzettend interessant.

Het is mss een beetje offtopic trouwens.. maar ik moest eraan denken door het item 'hakken uitdrukken'.. en je kan je vast voorstellen dat het in sommige houdingen en stuk lastiger lichtrijden is ;)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:02

even tussendoor: heb niet het hele topic nagelezen aan reacties... 8)7

wat mij heel erg heeft geholpen is lichtrijden zonder stijgbeugels. het is vaak ook de fysieke bewustwording van je eigen lichaam hoe iets voelt, zoals je al zei van het voelt echt niet aan alsof ik zover uit mijn zadel kom... wat naderhand wel zo blijkt te zijn. al je dus gaat lichtrijden zonder stijgbeugels, heb je ook de kans niet om zo hoog uit je zadel te komen. dit helpt ook voor je benen lang te maken en je centered balans te vinden. ;)
en ja, zadelprobleem... met manegepaarden heb je vaak dat het zadel niet bij je als ruiter past, en dat is ook vaak een oorzaak. doordat je je voeten niet onder je gewichtspunt hebt, val je als het ware terug in het zadel. probeer zonder stijgbeugels te rijden en dan merk je vanzelf hoe en waar je je lichaam moet 'plaatsen' +:)+

ook een kwestie van oefenen... en bij de ene gaat dat sneller als de andere.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:29

Ik vind het lichtrijden verbeterd vergeleken met eerst.
Ik heb ook heel veel moeite gehad met lichtrijden. Ik kwam van een vlak paard met een heerlijke zit en ging naar een paard wat hoog opgooide. Door mijzelf bewust ervan te maken dat ik niet te ver uit het zadel mocht komen ben ik het steeds beter gaan doen

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:35

Eh Melewel... hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe moet je gaan staan zonder stijgbeugels? (Geen sarcastische vraag, ik zie het gewoon echt niet voor me.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:49

musiqolog schreef:
Eh Melewel... hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe moet je gaan staan zonder stijgbeugels? (Geen sarcastische vraag, ik zie het gewoon echt niet voor me.)

Je hoort om te beginnen al niet te staan in je beugels, je beweegt enkel met je paard mee. Je veert omhoog vanuit je heup, knie en voetgewricht. Het is geen sta-zit beweging maar een voorwaartse/opwaartse vering om mee te gaan in het ritme van je paard. Je moet je naar voren 'laten gooien' en niet gaan knijpen met je benen of in je beugels gaan hangen.

Buiten dat lijkt lichtrijden zonder beugels mij geen bevorderlijke oefening voor de TS omdat ik door haar huidige manier van rijden vermoed dat ze heel erg gaat knijpen vanuit haar knieën. Ik denk dat je veel meer hebt aan een goede les in balans, is de flexchair geen idee voor je?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:54

Je hoeft helemaal niet te gaan staan, het paard gooitje toch voldoende uit het zadel.

Als het paard je omhoog gegooid heeft span je je spieren net genoeg aan om zachtjes weer in het zadel te zakken.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:59

Maar als je je alleen passief laat opgooien, ben je toch eigenlijk net te laat om mooi met de beweging mee te gaan? En wanneer je actief meegaat (zodat je bijvoorbeeld ook meer tempocontrole hebt door in een langzamer ritme te gaan lichtrijden), moet je je toch ergens op afzetten om omhoog te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:01

Nee, wat je beweegt mee in het ritme van je paard. Je veert mee, je laat je niet passief opgooien en als een zoutzak weer in het zadel vallen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:13

Maar bij 'actief meeveren' zet je dan toch wel degelijk af op de beugels door je hak naar beneden te scharnieren?
Ik ga morgen tijdens het rijden nog maar eens goed proberen te voelen wat ik nou precies allemaal doe met lichtrijden :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:34

Meerdere hier hebben het over goed je hakken uitdrukken. Hebben jullie dan wel eens goed gevoeld wat er dan gebeurd?

Je hoort je hakken lichtjes naar beneden te houden. Als je dit met spanning doet ga je knijpen en kun je van daaruit niet meer ontspannen zitten en zeker niet ontspannen lichtrijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:03

Ik vrees dat de meesten van ons het klassieke 'sta-zit-sta-zit' hebben geleerd.
En inderdaad, ook zo'n monster, het 'hakken uitdrukken'..brrrr
Zo jammer dat Heather Moffet niet binnenkort naar Nederland komt. Die kan echt toveren met zit/houding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:07

je moet het maar eens proberen :+ je bent zo afgeleerd om hoog omhoog te komen :+

en het zal niet bij iedereen werken hoor... maar bij mij wel +:)+ sinds ik dat gedaan heb tijdens de zitlessen heb het me dus afgeleerd om dus te gaan staan in de stijgbeugels. en nee het is echt niet makkelijk, ik kan het nu ook nog niet goed, maar je merkt gewoon goed dat je eigenlijk gaat staan in de stijgbeugels.

als je dan weer je stijgbeugels in doet lijk je ook meteen 5 cm gegroeid te zijn _O- _O-

en dit is mijn persoonlijke ervaring wat bij mij werkte hè! :)F

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:12

Ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jij gewoon staat.. ik zie dat je heel erg naar achter hangt met je rug. Vind de holling in de onderruf nog best wel meevallen maar je scharniert niet in je heupen. Je strekt daar juist.
Op deze manier van lichtrijden lijkt het als of je veel steun van de teugels nodig hebt. Lukt lichtrijden ook goed en stabiel zonder dat je teugels vast houdt? Ik zou als advies geven ga veel in verlichtezit oefenen. Billen naar achteren en scharnieren in je heupen, daar.naar voren komen.

Steeds stukjes oefenen en dan word het vanzelf eigen. Maar dat heb je niet in een maand veranderd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:17

Maar dat is dus niet zo, je kunt het heel snel leren.
Tip van Flip: zoek op youtube op "heather moffet rising trot" en bekijk de filmpjes en luister vooral goed naar de uitleg. Kun je het boek 'verlichte rijkunst' van haar op de kop tikken, doe dat vooral.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:19

Ik denk dat het grootste probleem je holle rug is. Als je naar de filmpjes kijkt dan ie je bovendien dat je schouders altijd verder naar achteren hangen dan je bekken; je zit dus achter de beweging en compenseert dat logischerwijs door je bekken extra omhoog en naar voren te gooien in het sta-moment.
Op zich ziet je rijden er heel vriendelijk uit, alleen is een ruiter die achter de beweging zit voor een paar lastig omdat de bewegingen veel groter zijn en je verder achterin het zadel zit en dus ook meer op de achterrug zit.

Het beste wat je kunt doen is eens een paar zitlessen aan de longe te nemen, een centred riding cursus/les te doen of zitles te nemen op een flexchair/mechanisch neopaard, maar dat is natuurlijk lastig als je op een manege rijdt. Wat je dan kunt doen is al het draf- en galopwerk voor je gevoel in een verlichte 'spring'zit te doen, dus altijd iets voorovergebogen. Op die manier worden jonge paarden ook ingereden omdat je dan de achterkan van de rug vrijlaat. Je gaat dus iets voorovergebogen in een springhouding zitten en gaat vanuit die positie lichtrijden waarbij je je onderbenen bewust wat naar achteren houdt tegen de stoelzit.
Als jij voor je gevoel 20 graden naar voren hangt met je bovenlichaam, dan zul je voor de toeschouwer waarschijnlijk gewoon recht zitten. 8-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:40

Ik denk dat het grootste probleem vooral is dat je paard met een weggedrukte rug loopt, alle filmpjes laten dat zien, en die 1e nog het meest. Op een paard wat zijn rug zo vastzet kun je ook niet normaal lichtrijden, dus dat is 1. Ga eens meer letten op de correctheid van de gangen van je paard, geef ze wat meer ruimte aan de voorkant, ga aan de slag met lengte en buiging en probeer ze losser te krijgen, dan kun jij ook beter zitten.

Je bent nu vooral te traag in je beweging, en bij een paard wat vrij hoog opgooit kom je in de problemen. Misschien ook eens een wat compacter paard rijden, dan zit je zelf al beter in het ritme en dan is het voor jullie beiden makkelijker om te ontspannen in het rijden. Verder indd rijden zonder beugels en aan je eigen balans werken. Vraag of je langere tijd op hetzelfde paard mag rijden, dan kun je ook iets van routine opbouwen

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:54

Rijd je wel eens op pony's of paarden die wat minder hoog opgooien?
Ik rijd zelf met name op kleinere pony's, die een snelle pas hebben en niet zo hoog opgooien. Inmiddels gaat het "automatisch", dat kleiner lichtrijden.

Zoals eerder al genoemd, ga eens zonder beugels rijden, en probeer dan licht te gaan rijden.
Misschien kun je ook eens proberen met een bierfiltje of papiertje onder je kont licht te rijden, om hem niet te verliezen moet je heel klein lichtrijden. Is misschien ook wel een leuke uitdaging voor jezelf!

Ik begrijp dat privélessen er niet in zitten, ook voor mij niet helaas. Je kunt je instructeur eens vragen om op je lichtrijden te letten, of hem/haar eens om tips vragen. Hij/zij ziet je vaker rijden dan de drie filmpjes die wij te zien kregen natuurlijk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:50

Ik heb het gisteren in de les weereens geprobeerd. En toch lukt het niet... Als ik me "op laat gooien" kom ik te vroeg weer neer, als ik wel meega kom ik veel te hoog uit het zadel. Doorzitten gaat wel gewoon goed; paard zit wel lekker. Heeft alleen een hele ruime, grote draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:52

hyppolyte schreef:
Ik denk dat het grootste probleem vooral is dat je paard met een weggedrukte rug loopt, alle filmpjes laten dat zien, en die 1e nog het meest. Op een paard wat zijn rug zo vastzet kun je ook niet normaal lichtrijden, dus dat is 1. Ga eens meer letten op de correctheid van de gangen van je paard, geef ze wat meer ruimte aan de voorkant, ga aan de slag met lengte en buiging en probeer ze losser te krijgen, dan kun jij ook beter zitten.

Je bent nu vooral te traag in je beweging, en bij een paard wat vrij hoog opgooit kom je in de problemen. Misschien ook eens een wat compacter paard rijden, dan zit je zelf al beter in het ritme en dan is het voor jullie beiden makkelijker om te ontspannen in het rijden. Verder indd rijden zonder beugels en aan je eigen balans werken. Vraag of je langere tijd op hetzelfde paard mag rijden, dan kun je ook iets van routine opbouwen

Ik probeer te werken aan lengte en buiging, gaat alleen moeilijk als je één uurtje in de week rijdt en er nog 20 anderen op rijden... :( Ik ben manegeruiter, heb geen eigen paard dus. Ik zou héél graag beter met een paard aan de slag willen gaan (instructeur en ik werken ook aan meer lengte en het ontspannen van de rug), maarja. Rome wasn't built in one day.